Luis de Pablo: muziek.
Er zijn 6 films gevonden.

La Prima Angelica

1974 | Drama

Spanje 1974. Drama van Carlos Saura. Met o.a. José-Luis Lopez Vasquez, Lina Canalejas, Fernando Delgado, Lola Gardona en Maria-Clara Fernandez.

Een man ziet tijdens de begrafenis van zijn moeder familieleden terug en herinnert zich zijn jeugd toen zijn vader als republikein in de burgeroorlog vocht en herinnert zich zijn nooit gedoofde liefde voor een nichtje. De film doet het heden en het verleden tot één complex geheel worden door af te zien van de gebruikelijke flash-back structuur en door de held in zijn huidige volwassenheid in zijn herinneringen te laten optreden. Het regime noodzaakte tot bedekte kritiek op het Franco-Spanje, waardoor de film soms al te theoretisch uitpakt. Een treffende rol van Lopez Vasquez.

Verflucht dies Amerika

1973 | Western

Duitsland​/​​Spanje 1973. Western van Volker Vogeler. Met o.a. Geraldine Chaplin, Arthur Brauss, William Berger, Sigi Graue en Francisco Algora.

Stropers worden na hun straf op een schip gezet naar Amerika waar ze met Doc Holliday een bank willen beroven om de passage terug naar Duitsland te kunnen betalen. Een soort vervolg op Vogelers JAIDER, DER EINSAME JÄGER. Een niet geheel gelukte 'Sauerkraut-western'-nieuwe-stijl.

El Jardín de las delicias

1970 | Drama, Experimenteel

Spanje 1970. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, José Luis Lopéz Vázquez, Francisco Pierrá, Lucy Soto en Julio Peña.

Een industrieel is na een auto-ongeval verlamd geraakt en heeft daarbij ook zijn geheugen verloren. Omdat zijn handtekening noodzakelijk is voor het vrijmaken van kapitaal op een geheime Zwitserse bankrekening, gaan zijn familieleden een rollenspel opvoeren met belangrijke momenten uit zijn vroegere leven in de hoop dat hij zijn geheugen terugkrijgt. Helaas sluit hij zich af in zijn eigen fantasiewereld. Deze scherpe satirische maatschappijkritiek resulteerde aanvankelijk in een Spaans vertoningsverbod. Deze film is echter vooral de meest heldere film van Saura en vond de ideale context voor zijn Buñuel- hommages en fantasiescènes, naast de zwarte humor en heldere portrettering.

La Madriguera

1969 | Drama

Spanje 1969. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, Per Oscarsson, Teresa del Rio, Emiliano Redondo en Julia Peña.

Een bourgeois-echtpaar wier huwelijk verzand is in routine en modieus comfort, krijgt door een erfenis meubilair uit het ouderlijk huis van de vrouw, zodat haar herinneringen en frustraties weer boven komen. Dit laatste wordt tot decor gemaakt van een sadomasochistisch psychodrama. Dit huwelijksdrama, dat als metafoor werkt voor de in de traditie en religieuze repressie verstikte Franco-bourgeoisie, is de voorstudie van de acht jaar later gemaakte ELISA VIDA MIA. De nog onverwerkte Buñuel-invloeden worden gecompenseerd door intens spel van Chaplin en Oscarsson. Deze film is te genieten, ondanks een hinderlijke nasynchronisatie.

Peppermint Frappe

1968 | Drama, Experimenteel, Mysterie

Spanje 1968. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, José Luis Lopez Vasquez, Alfredo Mayo, Ana-Maria Custudio en Emiliano Rodondo.

Een veertiger is verliefd op de blonde echtgenote van een oude schoolvriend die zijn liefde niet beantwoordt. Hij ontmoet een brunette die erg op haar lijkt en laat haar geleidelijk een gedaanteverwisseling ondergaan tot de gelijkenis volledig is. Vervolgens vermoordt hij het echtpaar. Deze aan Bunuel opgedragen film roept vergelijkingen op met die meester, die voor Saura nadelig uitvallen. Peppermint frappé ging in1968 op Cannes in première, maar Saura verstoorde die voorstelling. Veertig jaar later werd de gehele film aslnog op het Franse filmfestival vertoond.

La Caza

1965 | Drama, Experimenteel

Spanje 1965. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Ismael Merlo, Alfredo Mayo, Jose Maria Prado, Emilio Gutièrrez Caba en Fernàndo Sanchez Polack.

Op een hete zomerdag gaan drie vrienden op konijnenjacht, samen met bedienden van de landeigenaar en nog een jongeman. Het is een symbolische allegorie over een zichzelf overleefde bourgeoisie in het fascistische Spanje: de landeigenaar heeft geen cent meer, maar blijft feodaal tegenover zijn personeel; zijn vrienden dromen weg bij pornografie respectievelijk alcohol en SF-romannetjes. Jacht blijkt zinloos, omdat alle konijnen gestorven zijn aan myxomatose. Vroege Saura-film is overduidelijk beïnvloed door Buñuel, maar - misschien daarom wel - interessant.