Ȧke Grönberg: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

Gycklarnas afton

1954 | Drama, Experimenteel

Zweden 1954. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ȧke Grönberg, Harriet Andersson, Hasse Ekman, Anders Ek en Gudrun Brost.

Een bejaarde circusdirecteur heeft een verhouding met een jonge koorddanseres. Tijdens het optreden in zijn oude woonplaats probeert hij vergeefs de relatie met zijn gezin te herstellen, terwijl de vriendin hem bedriegt met een ijdele toneelspeler die hem 's avonds in de piste beledigt. Na een mislukte zelfmoordpoging doodt hij de beer en vertrekt met het circus en met de door de acteur vernederde vriendin. Een opmerkelijk geacteerde en gefotografeerde Bergman-film met een zeker optimisme over de mens die het ondanks al zijn tekortkomingen met de medemens moet zien te stellen maar de film mist de metafysische pretenties die het latere werk van Bergman uit de jaren 1950-1960 zo loodzwaar maken. Ook bekend als THE NAKED NIGHT en SAWDUST AND TINSEL.

En Lektion i kärlek

1954 | Komedie, Drama

Zweden 1954. Komedie van Ingmar Bergman. Met o.a. Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand, Yvonne Lombard, Harriet Andersson en Ȧke Grönberg.

Een gebrouilleerd echtpaar heeft zonder het van elkaar te weten dezelfde trein naar Kopenhagen genomen. De man wedt met een medereiziger dat hij de eerste vrouw die hij tegenkomt zal versieren: het blijkt zijn eigen echtgenote. Het toeval leidt tot de herwaardering van hun verleden en een verzoening. Deze meer ironische dan echt optimistische Bergman-komedie hoort tot zijn cyclus rond Eva Dahlbeck, wier rijpe en evenwichtige charme hem inspireerde tot een aantal niet zo pessimistische films. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Martin Bodin.

Kvinna utan ansikte

1947 | Drama

Zweden 1947. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Alf Kjellin, Gunn Wållgren, Anita Björk, Stig Olin en Olof Winnerstrand.

Een man probeert een vriend na diens zelfmoordpoging over zijn depressie heen te helpen door met hem herinneringen op te halen. Als getrouwde student is hij verliefd geworden op een jonge vrouw die door een jeugdtrauma - ze is als kind verleid door de minnaar van haar moeder - zich niet aan hem kan binden en tenslotte definitief met hem breekt. De student keert terug naar gezin en burgerlijke conventies. Dit door Ingmar Bergman geschreven zwartgallig psychologisch drama krijgt door de bekwame regie van ervaren Molander meer overtuigingskracht dan zijn eigen films uit de jaren veertig.