Milton Carruth: montage.
Er zijn 12 films gevonden.

The Pad and How to Use It

1966 | Komedie

Verenigde Staten 1966. Komedie van Brian G. Hutton. Met o.a. Edy Williams, Julie Sommars, Brian Bedford en James Farentino.

Peter Shaffers toneelstuk The Private Ear vormt de basis voor een seksklucht over Bedfords poging om Sommars' minnaar te worden.

The Thrill of It All

1963 | Komedie

Verenigde Staten 1963. Komedie van Norman Jewison. Met o.a. Doris Day, James Garner, Arlene Francis, Edward Andrews en Reginald Owen.

Day - de Amerikaanse mevrouw Doorsnee uit 1965 - doet braaf de afwas en voedt de kindertjes op, terwijl ze in de schaduw mag staan van haar geslaagde echtgenoot, dokter Garner. Haar kans komt als ze door een talentenjager ontdekt wordt voor een serie reclamespotjes voor de Happy Soap-campagne. Ze krijgt steeds meer werk, wordt steeds bekender en populairder. Garner wordt jaloers terwijl Day hem gaat verwaarlozen. Heel keurige, niet onaardige persiflage op de tv en tv-reclame naar een verhaal van Carl Reiner, die in de nodige kleine rolletjes over het beeld gaat.

Flower Drum Song

1961 | Musical

Verenigde Staten 1961. Musical van Henry Koster. Met o.a. Nancy Kwan, James Shigeta, Miyoshi Umeki, Juanita Hall en Benson Fong.

Geen grootse liedjes, maar redelijke muziek die het aanhoren waard is en goede choreografie in een verhaal over San Francisco's Chinatown. Belangrijkste probleem: het duurt allemaal veel te lang.

Hell Bent for Leather

1960 | Western

Verenigde Staten 1960. Western van George Sherman. Met o.a. Audie Murphy, Felicia Farr, Stephen McNally, Robert Middleton en Rad Fulton.

Spannende western waarin Murphy door een corrupte sheriff wordt vervolgd voor een misdaad die hij niet heeft begaan. Murphy moet verschillende hindernissen nemen voor hij met Farr een rustig leven kan gaan leiden. Scenario van Christopher Knopf, naar een roman van Ray Hogan. Camerawerk van Cliff Stine. Gefilmd in CinemaScope.

Pillow Talk

1959 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1959. Romantische komedie van Michael Gordon. Met o.a. Doris Day, Rock Hudson, Tony Randall, Thelma Ritter en Nick Adams.

Eerste en wellicht leukste in de serie dubbelzinnige maar zeer kuise komedies die Hudson en Day samen maakten, waarin ze eindeloos kibbelen (vooral per telefoon) en uiteindelijk voor elkaar vallen. Een zeer geslaagde productie waarin op alle details werd gelet. De film kreeg een Oscar voor het beste scenario van Stanley Shapiro en Maurice Richlin, die het eveneens bekroonde verhaal van Russell Rouse en Clarence Green bewerkten. Day en Ritter kregen allebei een Oscarnominatie. Volgens de makers van de befaamde documentaire The Celluloid Closet is het typerend voor de houding van Hollywood ten opzichte van homoseksualiteit, dat juist Rock Hudson, homoseksueel immers, een playboy moest spelen.

Imitation of Life

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Lana Turner, John Gavin, Sandra Dee, Susan Kohner en Juanita Moore.

Sterk melodrama over de zucht naar roem, verkapt racisme, moeder-dochterrelaties en nog veel meer. Tearjerker-specialist Sirk maakte een overvolle maar ook aangrijpende film die bekroond werd met onder andere twee Oscarnominaties. De relaties tussen een Hollywoodactrice (Turner), haar dochter, de zwarte huishoudster en haar 'bijna witte’ dochter worden gevolgd. Een eersteklas remake van de film uit 1934; Turner's rol is haar op het lijf geschreven - en toont verbazend veel overeenkomst met haar eigen loopbaan en dochter. Lana's beste film en Sirks laatste.

Magnificent Obsession

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Jane Wyman, Rock Hudson, Agnes Moorehead, Otto Kruger en Barbara Rush.

In dit heerlijk soapy melodrama voelt een roekeloze, verwende playboy (Hudson) zich verantwoordelijk voor de dood van een in-goede man en besluit zijn leven te beteren. Ondertussen probeert hij de weduwe (Wyman), wier blindheid hij ook nog eens heeft veroorzaakt, voor zich te winnen. Fraaie Technicolor kleuren in een film die Jane Wyman (voorheen getrouwd met Ronald Reagan) haar vierde Oscarnominatie opleverde. Melodrama-meester Sirk had veel succes met de film en maakte vervolgens met All That Heaven Allows (eveneens met Wyman en Hudson), Written on the Wind en Imitation of Life nog mooiere voorbeelden binnen dit genre.

Back to God's Country

1953 | Western, Drama

Verenigde Staten​/​​Canada 1953. Western van Joseph Pevney. Met o.a. Rock Hudson, Marcia Henderson, Steve Cochran, Hugh O'Brian en Chubby Johnson.

Hudson en Henderson zijn op de vlucht voor Cochran. Bij een gevecht breekt Hudson zijn been en moet de vlucht door de Canadese wildernis nu per hondenslee worden voortgezet. Voldoende spanning en actie en goed camerawerk van Maury Gertsman. Derde (na 1919 en 1927) en beste verfilming van de gelijknamige roman van James Oliver Curwood, door Tom Reed tot scenario bewerkt.

The Redhead from Wyoming

1952 | Western

Verenigde Staten 1952. Western van Lee Sholem. Met o.a. Maureen O'Hara, Alexander Scourby, Alex Nicol, Jack Kelly en William Bishop.

Chique western gekruid door de uitbundige O'Hara als meisje dat op de sheriff verliefd wordt, terwijl ze de plaatselijke veedief in bescherming neemt. Scenario van Polly James en Herb Meadow. Camerawerk van Winton Hoch.

The Lost Moment

1947 | Drama

Verenigde Staten 1947. Drama van Martin Gabel. Met o.a. Robert Cummings, Susan Hayward, Agnes Moorehead, Joan Lorring en Eduardo Ciannelli.

'The Aspen papers' van Henry James, door scenarioschrijver Leonardo Bercovici gereduceerd tot een eigenzinnig drama. Amerikaanse uitgever annex literatuurcriticus Lewis Venable (Cummings) gaat in Venetië op zoek naar brieven van een op mysterieuze wijze verdwenen dichter. Venable belandt in het spookachtige huis van de ontvanger van de brieven, een 105-jarige blinde vrouw (een imposant en overdadig geschminkte Agnes Moorehead) en raakt onder de indruk van haar mooie nichtje, dat ernstig in de war is. Bij tijden spannend drama, dat James' proza goed weet te verbeelden.

Shadow of a Doubt

1943 | Thriller, Film noir, Mysterie

Verenigde Staten 1943. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Joseph Cotten, Teresa Wright, Macdonald Carey, Patricia Collinge en Henry Travers.

Nagelbijter opgenomen in Santa Rosa, kleinsteeds Californië-waar-nooit-iets-gebeurt, was een van Hitch' favorieten in zijn eigen catalogus. Vernuftig scenario, waaraan dramaturg Thornton Wilder meeschreef, is een donker-licht-spiegelspel tussen een joviale oom en zijn nichtje. Allebei heten ze Charlie: het nichtje een avontuurhongerige jongedame, de oom een wereldwijze charmeur die ineens op bezoek komt. Gaandeweg vermoedt zij dat hij een verzameling skeletten in de kast heeft. Zorgvuldige opbouw, bloedspannende apotheose, donkere onderstroming. In zijn cameo, als kaartspeler in de trein, heeft Hitch een goede hand inclusief de schoppenaas.

Destry Rides Again

1939 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1939. Western van George Marshall. Met o.a. James Stewart, Charles Winninger, Brian Donlevy, Una Merkel en Irene Hervey.

Donlevy is eigenaar van de saloon in het stadje Bottle Necks. Wanneer hij dreigt te worden gearresteerd wegens corruptie, laat hij de sheriff uit de weg ruimen en stelt aartsdronkaard Winninger aan als nieuwe wetsdienaar. Een misrekening, want de man zet zich ervoor in en laat zelfs de zoon van een oude vriend (Stewart) overkomen als deputy. Alhoewel hij niet in geweld gelooft, is deze laatste vastbesloten de moordenaar te vinden van de vroegere sheriff. Nog steeds genietbare westernsatire met een schitterende Stewart en een betoverende Dietrich als saloonzangeres en liefje van de 'bad guy'. Het razendsnelle scenario van Felix Jackson, Gertrude Purcell en Henry Meyers is gebaseerd op een roman van Max Brand, eerder verfilmd in 1932 met Tom Mix. Andere versies verschenen in 1950 als FRENCHIE en in 1954 als DESTRY, maar geen enkele ervan kan tippen aan deze uit 1939. Knappe fotografie van Hal Mohr.