Franz Planer (1894-1963): camera.
Er zijn 23 films gevonden.

The Children's Hour

1961 | Drama

Verenigde Staten 1961. Drama van William Wyler. Met o.a. Audrey Hepburn, Shirley MacLaine, James Garner, Karen Balkin en Miriam Hopkins.

'Sex perversion is forbidden', luidde de knellende Amerikaanse filmproductiecode tot november 1968. Hieronder vielen al dan niet suggestieve beelden van homoseksualiteit (en/of geslachtziektes en bevallingen!). Regisseur en meervoudig Oscar-winnaar Wyler (The Best Years of Our Lives) ging de uitdaging aan en verfilmde het ondubbelzinnige toneelstuk The Children's Hour van Lillian Hellman uit 1934 met in de hoofdrol Shirley MacLaine als een lerares op een meisjesschool die heimelijk verliefd is op haar collega (Audrey Hepburn). MacLaine verwierf eeuwige roem met de scène waarin ze haar gevoelens uitschreeuwt tegen de theatraal uitgelichte Hepburn. Een onderhoudende wegbereider van openheid op het witte doek.

King of Kings

1961 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1961. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. Jeffrey Hunter, Siobhan McKenna, Robert Ryan, Hurd Hatfield en Viveca Lindfors.

'I was a teenage Jesus', zo werd deze film in 1961 spottend genoemd. Omdat regisseur Ray vaak over tieners filmde (Rebel Without a Cause) en vooral omdat hoofdrolspeler Jeffrey Hunter als Jezus zo jong en modieus oogde. Hoe leuk de spot ook is, feit is dat King of Kings een serieuze en mooie verfilming is van de tweede helft van de Bijbel. Ondersteund door sterke muziek van Oscarwinnaar Miklós Rózsa, widescreen ansichtkaartbeelden van Milton Krasner (All about Eve), een prima bijcast (onder andere Ryan als Johannes de Doper) en met Orson Welles als verteller, schetst Ray een aannemelijk portret van een verlichte man die in zijn tijd revolutionair bezig was.

Breakfast at Tiffany's

1961 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1961. Romantische komedie van Blake Edwards. Met o.a. Audrey Hepburn, George Peppard, Patricia Neal, Buddy Ebsen en Mickey Rooney.

Nadat geblokkeerd schrijver Paul Varjak (Peppard) kennis heeft gemaakt met zijn onderbuurvrouw Holly Golightly, struinen ze de straten van New York af, bezoeken de feestjes van de jetset en tussendoor maakt Varjak kennis met haar kwetsbare kant. Hij valt als een blok voor haar, maar Golightly heeft reserves: 'We belong to nobody, and nobody belongs to us. We don't even belong to each other.' Sprankelende romantische komedie naar een kort verhaal van Truman Capote. Oscarwinnende score van Henri Mancini. Nog steeds is Hepburn in haar zwarte jurkje prachtig.

The Nun's Story

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Fred Zinnemann. Met o.a. Audrey Hepburn, Peter Finch, Edith Evans, Colleen Dewhurst en Peggy Ashcroft.

De Belgische Sister Luke (Hepburn) wil eigenlijk uitgezonden worden naar toenmalig Belgisch Congo, maar wordt eerst gestationeerd in een psychiatrische inrichting. Nadat ze daar is aangevallen door een patiënt mag ze toch naar Afrika, waar ze enkele jaren werkt met de atheïstische Dr. Fortunati (Finch). Door omstandigheden moet ze later toch terug naar België. En dan breekt WO II uit. Overladen met prijzen en nominaties, maar de makers hadden pech bij de Oscars: het was het jaar dat werd gedomineerd door Ben-Hur. Een van de lievelingsfilms van Hepburn. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

The Big Country

1958 | Western

Verenigde Staten 1958. Western van William Wyler. Met o.a. Gregory Peck, Charlton Heston, Carroll Baker, Burl Ives en Jean Simmons.

Grootse western rond botsende families, machismo en toegang tot water. Gregory Peck kreeg de hoofdrol van ervaren zeeman zonder geldingsdrang. Aan de wal in het wilde westen verlangt zijn aanstaande vrouw (Carroll Baker) haantjesgedrag op de lokale apenrots. Eerste kandidaat voor een krachtmeting is boerenknecht Steve (Charlton Heston), waarna de confrontaties zich in traag tempo ophopen. Met bijna drie uur speeltijd en bewust magere verhaaltjes belicht The Big Country vooral de mythische Amerikaanse frontier-mentaliteit die de ‘verovering van het continent’ (persmap 1958) mogelijk maakte.

The Pride and the Passion

1957 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1957. Avonturenfilm van Stanley Kramer. Met o.a. Cary Grant, Frank Sinatra, Sophia Loren, Theodore Bikel en John Wengraf.

Slechte bezetting in een avonturenverhaal over de verovering van een groot kanon door Franse partizanen in 19e-eeuws Spanje. De spektakel-scènes, op locatie in Spanje, maken indruk, maar de rest is belachelijk. Het scenario is van Edna en Edward Anhalt naar een roman van C.S. Forester. Het camerawerk is van Franz Planer.

Not as a Stranger

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Olivia de Havilland, Frank Sinatra, Robert Mitchum, Gloria Grahame en Broderick Crawford.

Lucas Marsh (Mitchum) studeert medicijnen. Hij trouwt met verpleegster Kristina Hedvigson (De Havilland), die al enige tijd verliefd op hem is en die zijn studie financiert. Met zijn diploma op zak vestigen zij zich in de stad, waar hij de praktijk van de oude Dr. Bickford heeft overgenomen. Hij maakt kennis met de verleidelijke rijke weduwe Harriet Lang (Grahame), op wie hij verliefd wordt. Maar Kristina wil vechten voor de man van wie ze houdt. Goedgemaakte, sentimentele draak, die verrassend boeiend overkomt, mede dankzij de all-star cast, waarvan de meeste acteurs echter te oud zijn voor hun rol. Regiedebuut van producent Kramer. Edna en Edward Anhalt bewerkten een roman van Morton Thompson. Camerawerk van Franz Planer.

The Caine Mutiny

1954 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1954. Drama van Edward Dmytryk. Met o.a. Humphrey Bogart, José Ferrer, Van Johnson, Fred MacMurray en Robert Francis.

WO II, de Grote Oceaan. De nieuwe strenge commandant Queeg (Bogart) wil de discipline op de mijnenjager de Caine opvijzelen. Echt nodig is dat niet: de bemanning bestaat uit behoorlijk competente zeelui. Over de capaciteiten en koelbloedigheid van Queeg wordt op het schip echter getwijfeld, nadat hij een aantal stevige blunders heeft begaan. Er volgt muiterij, en later een rechtszaak. Geslaagd (rechtbank)drama met een sterke rol van Bogey als weinig heldhaftige neuroot. Zeven Oscarnominaties en enorm succes aan de Amerikaanse bioscoopkassa.

20000 Leagues Under the Sea

1954 | Sciencefiction, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1954. Sciencefiction van Richard Fleischer. Met o.a. James Mason, Paul Lukas, Peter Lorre, Robert J. Wilke en Carleton Young.

Voortreffelijke verfilming van het beroemde onderwateravontuur van de Franse fantast Jules Verne (1828-1905), gepubliceerd in 1870. James Mason overtuigt als de onverschrokken gezagvoerder Nemo, kapitein van de futuristische onderzeeboot De Nautilus die bekende oorden als De Rode Zee bezoekt en fantasielocaties zoals Atlantis. Kirk Douglas blinkt uit als de bonkige harpoenier Ned Land die samen met naturalist Aronnax en bediende Koenraad (Paul Lukas en Peter Lorre) door Nemo zijn gegijzeld. 20000 Leagues Under the Sea was in 1954 het summum van decorbouw en speciale effecten en de film kreeg in beide categorieën terecht een Oscar. Verplichte kost voor iedere filmliefhebber.

Roman Holiday

1953 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1953. Romantische komedie van William Wyler. Met o.a. Audrey Hepburn, Gregory Peck, Eddie Albert, Hartley Power en Harcourt Williams.

Deze klassieker maakte van de tot dan onbekende Audrey Hepburn een ster (met een Oscar) en van Rome een van de meest romantische steden. William Wyler draaide geheel op locatie deze zonnige komedie over een prinses die de balen heeft van stijve manieren en saaie diners en in Rome haar eigen weg gaat. Zo ontmoet ze een Amerikaanse journalist met wie ze een onvergetelijke vakantie viert. Peck speelt zo'n luchtige rol waar Cary Grant het patent op leek te hebben, maar alle aandacht gaat naar Hepburn in een parade van uiterst stijlvolle outfits, gecreëerd door Hollywoods topontwerpster Edith Head.

99 River Street

1953 | Misdaad, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1953. Misdaad van Phil Karlson. Met o.a. John Payne, Evelyn Keyes, Brad Dexter, Peggie Castle en Ian Wolfe.

In deze robuuste misdaadfilm treffen we Payne in opzichtige maar goedkope milieus aan, waar hij de tegen hem ingebrachte beschuldiging van moord, ongedaan hoopt te maken. Pretentieloze film heeft niettemin iets weg van een vuistslag. Het scenario is van Robert Smith naar een verhaal van George Zuckerman. Het camerawerk is van Franz Planer.

Decision Before Dawn

1951 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten 1951. Oorlogsfilm van Anatole Litvak. Met o.a. Richard Basehart, Gary Merrill, Oskar Werner, Hildegarde Neff en Hildegard Knef.

Eind 1944. De Duitse soldaten voelen dat het einde van het Derde Rijk nadert en bestrijden de geallieerden met de moed der wanhoop. Kolonel Merrill stuurt drie mannen uit om een netwerk op te bouwen van sympathisanten: Karl, een Duitse arts die ervan overtuigd is dat het nazisme ook in het belang van Duitsland moet worden verslagen, Blech, een man met onduidelijke motivaties, en luitenant Basehart, die de missie leidt. Ze worden op drie verschillende punten in Duitsland geparachuteerd en moeten uitzoeken waar zich de 11e Pantserdivisie bevindt. Spannende oorlogsthriller met een uitstekende cast - vooral Werner als de ontgoochelde nazi-verrader is goed. Klaus Kinski is ook even te zien in een vroeg rolletje. Peter Viertel bewerkte de roman Call It Treason van George Howe. In beeld gebracht door Frank Planer.

Three Husbands

1950 | Komedie

Verenigde Staten 1950. Komedie van Irving Reis. Met o.a. Eve Arden, Ruth Warrick, Vanessa Brown, Shepperd Strudwick en Billie Burke.

Na de dood van playboy Williams, die nooit verlegen zat om een practical joke, ontvangen zijn drie vrienden, DaSilva, Strudwick en Burke, een brief, waarin hij bekent met hun respectievelijke echtgenotes een affaire te hebben gehad. De drie overdenken het ogenblik in hun verleden dat hiervoor gelegenheid gaf. Onge[KA3]inspireerde variatie op het thema van A LETTER TO THREE WIVES, waaraan Vera Caspary, die samen met Edward Eliscu het scenario schreef, ook meewerkte. Williams probeert het allemaal door middel van flashbacks, recht te trekken, maar slaagt daar niet in. De film is niet overtuigend en mist stijl en gevatheid. De onbedoeld lachwekkende openings-en slotsc[KA2]enes spelen zich af in de hemel (buitenbeelds). Frank Planer was verantwoordelijk voor de fotografie.

Letter from an Unknown Woman

1948 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1948. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Joan Fontaine, Mady Christians, Marcel Journet, Art Smith en Louis Jourdan.

Wenen, rond 1900. De vijftienjarige Lisa (Fontaine) gaat een relatie aan met haar tien jaar oudere buurman, de concertpianist Stefan (Jourdan). Korte tijd zijn ze gelukkig, maar dan gaat Stefan op tournee. Terwijl Lisa voor hem slechts een herinnering blijft, is zij zwanger en krijgt een zoon. Aangrijpend liefdesdrama, met uitstekende vertolking van Fontaine en knappe reconstructie van historisch Wenen, dankzij de decors van Alexander Golitzen. Howard Koch baseerde zijn scenario op een roman van Stefan Zweig. Regisseur Ophüls weet de meeste clichés van het genre handig te omzeilen.

The Exile

1947 | Avonturenfilm, Actiefilm, Romantiek

Verenigde Staten 1947. Avonturenfilm van Max Ophüls. Met o.a. Maria Montez, Paule Croset, Henry Daniell, Nigel Bruce en Robert Coote.

Goed cape- en degenwerk waarin de verbannen koning Fairbanks verliefd wordt op een volksmeisje. Een gastrol voor Montez; Bruce is goed in zijn bijrol. Rita Corday staat in de cast vermeld als Paule Croset. Douglas Fairbanks Jr. en Ophüls bewerkten de roman His Majesty, the King van Cosmo Hamilton tot scenario.

The Chase

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van Arthur Ripley. Met o.a. Robert Cummings, Michèle Morgan, Steve Cochran en Peter Lorre.

Langzaam, middelmatig verhaal, zich afspelend op Cuba, waarin Morgan van haar man wegloopt.

Holiday

1938 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Komedie van George Cukor. Met o.a. Katharine Hepburn, Cary Grant, Doris Nolan, Lew Ayres en Edward Everett Horton.

In hetzelfde jaar geproduceerd als de klassieke Grant-en-Hepburn-screwball comedy Bringing Up Baby, had Holiday slechts een fractie van het succes. Dit zegt niets over de kwaliteit van deze warme komedie met serieuze ondertoon. Charmeur Cary Grant speelt selfmade Johnny, die financieel onafhankelijk wil zijn om te reizen. Een vakantieromance met de New Yorkse Julia (Doris Nolan) leidt halsoverkop tot huwelijksplannen, alleen weet Johnny niet dat zij tot een steenrijke familie behoort. Levenslange gezapigheid met bijbehorende kantoorbaan in de familieonderneming dreigt, maar gelukkig zijn daar nog Johnny's vrienden de Potters (Jean Dixon en Edward Everett Horton) en Julia's onaangepaste zus Linda (Katharine Hepburn).

Premiere

1937 | Musical, Mysterie

Duitsland 1937. Musical van Géza von Bolváry. Met o.a. Zarah Leander, Karl Martell, Theo Lingen, Attila Hörbiger en Maria Bard.

Hörbiger als commissaris Helder die een moord op een producent oplost tijdens de première van een revue met een 'Kanonen-Nummer'. Schlagers: 'Das Buch der Liebe' en 'Eine Braut in Shanghai' Het scenario is van Max Wallner en F.D. Andam. Het camerawerk is van Franz Planer.

Capriolen

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Gustaf Gründgens. Met o.a. Marianne Hoppe, Gustaf Gründgens, Maria Bard, Fita Benkhoff en Volker von Collande.

Een rechter ziet niet in waarom sterverslaggever Gründgens, die eigenwijze vrouwen niet kan uitstaan, wil scheiden van Marianne Hoppe, een beroemde vliegenierster met een gloeiende hekel aan persmuskieten. Naar het toneelstuk van Jochen Huth werd deze verfilming een alleraardigste komedie, door Willi Forst tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Franz Planer en Kurt Neubert.

Tarass-Boulba

1936 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1936. Avonturenfilm van Alexis Granovsky. Met o.a. Harry Baur, Danielle Darrieux, Jean-Pierre Aumont, Pierre Larquey en Roger Duchesne.

De zoon van een kozakkenhoofdman wordt tijdens zijn studie in Kiev verliefd op een Poolse. Als zijn vader de oorlog verklaart aan Polen, loopt hij over naar de vijand om zijn geliefde terug te zien. In een treffen met zijn vader wordt hij gedood, waarna die vervolgens zijn eigen leven offert voor zijn tweede zoon die hem als stamhoofd zal opvolgen. Ondanks de grootse actiescènes-te-paard legt de verfilming van de beroemde roman van Gogol meer accent op het romantisch drama dan op het spektakel. De acteurs voelen zich in hun rollen en kostuums zichtbaar niet erg thuis, waardoor met name Baur overmatig schmiert. Opnieuw gefilmd in 1963. Het scenario is van Pierre Benoit. Het camerawerk is van Franz Planer.

Maskerade

1934 | Drama, Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1934. Drama van Willi Forst. Met o.a. Paula Wessely, Adolf Wohlbrück, Olga Tschechowa, Hans Moser en Peter Petersen.

Wenen 1905. De echtgenote van een chirurg laat zich in schilderen, slechts gekleed in een minkstola die de verloofde van haar overspelige zwager toebehoort. Een groot schandaal breekt uit als het portret af is. Dit elegante melodrama was Forsts tweede film en wereldwijd een succes. Scenario van regisseur Forst. Camerawerk van Franz Planer.

Liebelei

1933 | Drama, Romantiek

Duitsland 1933. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Magda Schneider, Luise Ullrich, Willi Eichberger, Paul Hörbiger en Gustaf Gründgens.

Magda Schneider (Romy's moeder) speelde als Christine haar glansrol in deze beroemde Ophüls-film die nergens sentimenteel wordt. De scène waarin Schneider hoort dat haar luitenant dood is, is een cinematografisch hoogtepunt. Als er ooit een liefdesgeschiedenis hartveroverend werd verfilmd, dan is het met deze film. Eric Segal van LOVE STORY had beter eerst eens enkele keren naar deze film kunnen kijken. Bijzonderheden over de gelijktijdig gedraaide Franse versie aldaar te vinden onder UNE HISTOIRE D'AMOUR. Scenario van regisseur Ophüls, Curt Alexander en Hans Wilhelm. Camerawerk van Franz Planer.

Die Drei von der Tankstelle

1930 | Musical, Komedie

Duitsland 1930. Musical van Wilhelm Thiele. Met o.a. Willy Fritsch, Heinz Rühmann, Lilian Harvey, Oskar Karlweis en Olga Tschechowa.

Razend populaire operette met Lilian Harvey en Willy Fritsch, het romantische droomduo van weleer. 'De drie van het pompstation' handelt over drie boezemvrienden die hun luizenleventje noodgedwongen moeten inruilen voor de twijfelachtige geneugten van een benzinestation. Bevallige schone Lilian Harvey brengt leven in de brouwerij als welkome klant. Met onder meer de vrolijke inhakers 'Hallo, du süsse Frau, fahr' nicht allein' en 'Liebling, mein Herz läßt Dich grüßen'. Geschoten door UFA, de Duitse filmproductiegigant die in 1917 in het leven werd geroepen om een positief beeld van Duitsland te exporteren. In 1927 kwam UFA in handen van de nazi's.