András Nagy: scenario en camera.
Er zijn 2 films gevonden.

Pleasant Days

2002 | Drama

Hongarije 2002. Drama van Kornél Mundruczó. Met o.a. Tamás Polgár, Orsolya Tóth, Kata Wéber en Lajos Ottó Horváth.

De jonge Péter (Polgár) is net voorwaardelijk vrijgelaten na een gevangenisstraf van enkele maanden. Zijn zuster (Weber), met wie hij een bijna incestueuze relatie onderhoudt, adopteert voor een flink bedrag de baby van Maja (Tóth), de vriendin van zijn baas, de misdadiger voor wie Péter de bak indraaide. En Péter wordt verliefd op Maja. Mooie, statische beelden die de kaalheid en troosteloosheid benadrukken worden slim afgewisseld met wilde, beweeglijke shots. Maar de visuele hoogstandjes maken nog geen goede film van Pleasant Days. Daarvoor zijn de geportretteerde doelloosheid en verveling niet boeiend genoeg.

Romani kris - Cigánytörvény

1997 | Drama

Hongarije​/​​Duitsland 1997. Drama van Bence Gyöngyössy. Met o.a. Djocko Rossich, Mihàly Szabados, Violetta Koleva, Diliana Dimitrova en Silvia Pinku.

Lovér (Rossich), een zigeuneur, is gezegend met drie mooie dochters. De twee oudsten gaan al vroeg trouwen. Sarolta (Koleva), de jongste, is zijn oogappel, maar ze verstoot haar vader. Hierop raakt Lovér in een diepe crisis, die nog erger en groter wordt als ambtenaren uit de Hongaarse hoofdstad hem uit zijn huis willen zetten, omdat zijn zigeunerdorp kaal geslagen zal worden zodat het kan wijken voor nieuwbouw. Het regiedebuut van Gyöngyössy (de zoon van de in Hongarije beroemde Imre) is een vrije bewerking van King Lear van William Shakespeare. Helaas heeft Gyöngyössy te weinig greep op de film gehad, wat veroorzaakt werd door het veel te losse scenario van hemzelf, András Nagy en Katalin Petenyi, maar het spel van Rossich is erg goed en het camerawerk van Tamás Sas die in datzelfde jaar de originele film Expresso regisseerde, is betoverend. Viel in de prijzen op enkele kleine festivals.