Johan van der Keuken: regie, scenario, productie, camera, geluid, art direction en montage.
Er zijn 32 films gevonden.

Temps/Travail

2000 |

Nederland 2000. Johan van der Keuken.

De grote vakantie

2000 | Documentaire

Nederland 2000. Documentaire van Johan van der Keuken.

In 1998 wordt bij filmmaker Van der Keuken prostaatkanker gediagnosticeerd. De tijd die hem overblijft om te leven, is beperkt. Hij besluit zijn laatste film te draaien en die onderneming voert hem over de gehele aardbol: Katmandu in Nepal, het dak van de wereld in de Himalaya, Mali in Afrika, Brazilië in Zuid-Amerika en tenslotte zijn eigen land met een onvergetelijk beeld van de grote rivieren, de levensader van Nederland, panta rei. Tegelijkertijd een zoektocht om van de kanker genezen te raken door de alternatieve geneeskunde. Het mocht niet baten: Van der Keuken overleed in januari 2001. De film die o.a. bekroond werd op het festival van Berlijn, is een feest voor zijn fans, maar hij is zoals gebruikelijk veel te lang en wie geen insider is, ontgaat wellicht in de stroom van bonte beeldreeksen zijn eerbetoon aan Alfred Hitchcock.

Laatste woorden: Mijn zusje Joke (1935-1997)

1998 |

Nederland 1998. Johan van der Keuken.

Een zeer persoonlijk portret van de zus van de filmmaker, kort voordat ze aan kanker overleed. Indringende en intieme gesprekken werden met een digitale videocamera vastgelegd. Dit ook voor de filmmaker nieuwe medium maakte het mogelijk de gesprekken integraal, spontaan en zonder veel productionele voorbereidingen op te nemen. Tijdens de montage is de oorspronkelijke sfeer en duur van de opnamen gerespecteerd.

To Sang Fotostudio

1997 | Documentaire, Korte film

Nederland 1997. Documentaire van Johan van der Keuken.

De Albert Cuyp in Amsterdam. Een mengelmoes van culturen. Eén ding hebben ze echter allen gemeen: ze laten zich fotograferen in de fotostudio van To Sang. Lee To Sang werd in 1938 geboren in Kanton, groeide op in Hongkong en leerde fotograferen in Paramaribo. Hij keerde nog een maal terug naar Hong Kong waar hij zijn vrouw Ho Yuk-Mui ontmoette om met haar definitief naar Suriname te gaan. Na de onafhankelijkheid ging hij zoals zovelen anderen naar Nederland, waar hij in de bekendste volksbuurt van Amsterdam zijn fotowinkel opende. Zijn grote droom is, al zijn tijd te kunnen besteden aan schilderen. Van der Keuken maakte met zijn documentaire een portret van een doodgewone man, een Chinees die in Amsterdam leeft en die er foto's maakt van de meest uiteenlopende mensen: Indiërs, Turken, Chinezen, Pakistanen en noem maar op. De portretten zijn bijzonder: ze worden geretoucheerd volgens methodes, die dateren van 1880 en zo krijgen de klanten geflatteerde foto's, gelijk schilderijen. Belachelijk, maar niet om te lachen en toch weer leuk. Het werd gelijktijdig een film over deze uiteenlopende culturen, die allemaal samenkomen in de smeltkroes Amsterdam. Van der Keuken liet zich voor zijn scenario inspireren door het boek To Sang van Willem van Zoetendaal. Montage is van Barbara Hin en van der Keuken, die tevens achter de camera stond.

Amsterdam afterbeat

1997 | Korte film, Documentaire

Nederland 1997. Korte film van Johan van der Keuken.

De Albert Cuyp in Amsterdam. Een mengelmoes van culturen. Eén ding hebben ze echter allen gemeen: ze laten zich fotograferen in de fotostudio van To Sang. Lee To Sang werd in 1938 geboren in Kanton, groeide op in Hongkong en leerde fotograferen in Paramaribo. Hij keerde nog een maal terug naar Hong Kong waar hij zijn vrouw Ho Yuk-Mui ontmoette om met haar definitief naar Suriname te gaan. Na de onafhankelijkheid ging hij zoals zovelen anderen naar Nederland, waar hij in de bekendste volksbuurt van Amsterdam zijn fotowinkel opende. Zijn grote droom is, al zijn tijd te kunnen besteden aan schilderen. Van der Keuken maakte met zijn documentaire een portret van een doodgewone man, een Chinees die in Amsterdam leeft en die er foto's maakt van de meest uiteenlopende mensen: Indiërs, Turken, Chinezen, Pakistanen en noem maar op. De portretten zijn bijzonder: ze worden geretoucheerd volgens methodes, die dateren van 1880 en zo krijgen de klanten geflatteerde foto's, gelijk schilderijen. Belachelijk, maar niet om te lachen en toch weer leuk. Het werd gelijktijdig een film over deze uiteenlopende culturen, die allemaal samenkomen in de smeltkroes Amsterdam. Van der Keuken liet zich voor zijn scenario inspireren door het boek To Sang van Willem van Zoetendaal. Montage is van Barbara Hin en van der Keuken, die tevens achter de camera stond.

Amsterdam Global Village

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Johan van der Keuken.

Amsterdam global village is Johan van der Keukens zevenenveertigste film. In dit vier uur durende epos portretteert hij zijn 'hometown' Amsterdam en haar bewoners. Net als de stad is zijn film opgebouwd als een waar labyrint. Van der Keukens camera cirkelt in langzame bewegingen rond over het water van de Amsterdamse grachten, langs de straten en pleinen. De tocht zit vol ontmoetingen met Amsterdamse wereldburgers: het is een 'verre reis naar dichtbij'. De 'held' van de film is de jonge Marokkaanse brommer-koerier Khalid. Op ontwapenende wijze neemt hij de kijker mee op zijn snelle ritten door Amsterdam Global Village. Van der Keuken reist ook door de lucht: met de Tsjetsjeen Borz Ali belandt hij midden in de gruwelen van Grozny, de Boliviaan Roberto neemt hem mee naar zijn geboortedorp hoog in de Andesen met een bejaarde joodse zangeres en haar zoon bezoekt hij een onderduik-adres in Zeeland. De grote mondiale thema's worden met samen met de 'petites histoires' aaneengeregen tot een bont kralensnoer. Amsterdam global village is een liefdevol gefilmd portret van het wereldse en dorpse Amsterdam.

Lucebert: Tijd en afscheid

1995 | Documentaire, Experimenteel

Nederland 1995. Documentaire van Johan van der Keuken.

Een compilatie van drie korte films die van der Keuken draaide over de Nederlandse dichter en schilder Lucebert (1924- 1994). In het eerste deel Lucebert, dichter en schilder, gedraaid in 1962, wordt de kunstenaar belicht vanuit zijn visueel en prozaïsch werk. Hij stelt dat dit laatste slechts een momentopname is van de lange weg die zijn pictoraal werk moet afleggen. We zien Lucebert aan het werk als schilder, terwijl hij off-screen commentaar geeft en gedichten voorleest. In 1966 verwezenlijkte van der Keuken Een film voor Lucebert waarin hij toont hoe de invloed van de wereldgebeurtenissen en zijn eigen omgeving een stempel drukken op Luceberts werk. Op deze beelden draagt Lucebert gedichten voor. In mei 1994 stierf Lucebert, kort voordat van der Keuken een nieuwe korte film over hem wou maken. De cineast toont in Als je weet waar ik ben zoek me dan, als een postume hulde, het atelier van Lucebert. Zonder commentaar laat hij dit atelier zien, alsof de kunstenaar elk ogenblik weer kan verschijnen. Tot slot vertelt zijn weduwe, Tony, over enkele onvergetelijke momenten in hun leven. Lucebert leest dan nog zijn gedicht Dit is mogelijk, dat enkele dagen voor zijn dood op 23 april 1994 opgenomen werd. Drie stadia in de loopbaan van een universeel kunstenaar van hetzelfde kaliber als een Picasso of een Dali. Een boeiende introductie tot zijn werk, vooral geschikt voor aspirant kunstenaars. Naast de regie was van der Keuken ook nog verantwoordelijk voor scenario, montage, productie en camerawerk.

Lucebert, tijd en afscheid

1994 | Documentaire

Nederland 1994. Documentaire van Johan van der Keuken.

Van der Keuken maakte drie korte films over zijn vriend en inspirator Lucebert, de recentelijk overleden schilder en dichter. De zwart-wit film Lucebert, dichter-schilder werd in 1962 met zeer geringe middelen opgenomen: het is een collage van tekeningen, foto's, muziek en snippers levend beeld. In 1967 werd Een film voor Lucebert uitgebracht. In tegenstelling tot de eerste bevat deze film een politieke strekking. In de hoop elkaar te ontmoeten gaat Van der Keuken hier met camera en taperecorder aan het werk, zoals Lucebert met woorden en verf aan het werk ging. Een reactie op zijn dood is vervat in Als je weet waar ik ben zoek me dan. In Lucebert, tijd en afscheid brengt Van der Keuken de drie films tot een nieuw geheel.. Lucebert, tijd en afscheid won op het Nederlands Film Festival (1994) een Gouden kalf voor beste korte documentaire.

Hexagon - On Animal Location

1994 | Documentaire

Nederland 1994. Documentaire van Johan van der Keuken.

Van der Keuken maakte drie korte films over zijn vriend en inspirator Lucebert, de recentelijk overleden schilder en dichter. De zwart-wit film Lucebert, dichter-schilder werd in 1962 met zeer geringe middelen opgenomen: het is een collage van tekeningen, foto's, muziek en snippers levend beeld. In 1967 werd Een film voor Lucebert uitgebracht. In tegenstelling tot de eerste bevat deze film een politieke strekking. In de hoop elkaar te ontmoeten gaat Van der Keuken hier met camera en taperecorder aan het werk, zoals Lucebert met woorden en verf aan het werk ging. Een reactie op zijn dood is vervat in Als je weet waar ik ben zoek me dan. In Lucebert, tijd en afscheid brengt Van der Keuken de drie films tot een nieuw geheel.. Lucebert, tijd en afscheid won op het Nederlands Film Festival (1994) een Gouden kalf voor beste korte documentaire.

Sarajevo Film Festival Film

1993 | Documentaire

Nederland 1993. Documentaire van Johan van der Keuken.

Van der Keuken maakte drie korte films over zijn vriend en inspirator Lucebert, de recentelijk overleden schilder en dichter. De zwart-wit film Lucebert, dichter-schilder werd in 1962 met zeer geringe middelen opgenomen: het is een collage van tekeningen, foto's, muziek en snippers levend beeld. In 1967 werd Een film voor Lucebert uitgebracht. In tegenstelling tot de eerste bevat deze film een politieke strekking. In de hoop elkaar te ontmoeten gaat Van der Keuken hier met camera en taperecorder aan het werk, zoals Lucebert met woorden en verf aan het werk ging. Een reactie op zijn dood is vervat in Als je weet waar ik ben zoek me dan. In Lucebert, tijd en afscheid brengt Van der Keuken de drie films tot een nieuw geheel.. Lucebert, tijd en afscheid won op het Nederlands Film Festival (1994) een Gouden kalf voor beste korte documentaire.

Bewogen koper

1993 |

Nederland 1993. Johan van der Keuken.

Op antropologisch onderzoek gebaseerde documentaire waarin de opmerkelijke transformatie van het Westerse blaasorkest in verschillende niet westerse culturen wordt onderzocht. Van der Keuken filmde en Noshka van der Lely nam het geluid op van orkesten uit Nepal, Ghana, Suriname en Indonesië. De nadruk wordt gelegd op de assimilatie van de, veelal tijdens de kolonisatie ongevoerde marsmuziek in de autochtone muzikale traditie. Diverse orkestleden worden geïntroduceerd, waarbij een beeld wordt geschetst van het dagelijkse leven. Een belangrijk onderdeel daarvan is de beleving van religieuze riten bij bruiloften en begrafenissen, waarbij de muziek een grote rol speelt.

Face Value

1991 | Documentaire

Nederland 1991. Documentaire van Johan van der Keuken.

Op de Nederlandse Filmdagen in 1991 met Gouden Kalf bekroonde documentaire (die ook door de filmpers gelauwerd werd als de beste Nederlandse film) is samengesteld uit een tachtigtal hoofdstukjes, een mengsel van een reisverslag door Europa en een met portretten gevuld foto-album. Ontroerend bericht uit de samenleving met veel denkbare emoties als liefde, verdriet, rouw, kwelling, woede, blijdschap.

Het Masker

1990 |

1990. Johan van der Keuken.

Op de Nederlandse Filmdagen in 1991 met Gouden Kalf bekroonde documentaire (die ook door de filmpers gelauwerd werd als de beste Nederlandse film) is samengesteld uit een tachtigtal hoofdstukjes, een mengsel van een reisverslag door Europa en een met portretten gevuld foto-album. Ontroerend bericht uit de samenleving met veel denkbare emoties als liefde, verdriet, rouw, kwelling, woede, blijdschap.

De Berg 'Wereld-niet wereld'

1990 |

Nederland 1990. Noshka van der Lely.

Op de Nederlandse Filmdagen in 1991 met Gouden Kalf bekroonde documentaire (die ook door de filmpers gelauwerd werd als de beste Nederlandse film) is samengesteld uit een tachtigtal hoofdstukjes, een mengsel van een reisverslag door Europa en een met portretten gevuld foto-album. Ontroerend bericht uit de samenleving met veel denkbare emoties als liefde, verdriet, rouw, kwelling, woede, blijdschap.

Het oog boven de put

1988 | Documentaire

Nederland 1988. Documentaire van Johan van der Keuken.

De op het Indische platteland gedraaide documentaire bestaat uit drie in elkaar passende delen: kennisoverdracht binnen de familie, de economische structuren van een dorpje en de overdracht van kennis van magie en rituelen. Een combinatie van een heldere en preciese manier van waarnemen en een vibrerende visuele stijl. Van der Keuken vermijdt een boodschap uit te dragen maar verkiest de toeschouwer te bereiken door rechtstreeks de zintuigen aan te spreken.

I Love Dollars

1986 |

Nederland 1986. Johan van der Keuken.

De op het Indische platteland gedraaide documentaire bestaat uit drie in elkaar passende delen: kennisoverdracht binnen de familie, de economische structuren van een dorpje en de overdracht van kennis van magie en rituelen. Een combinatie van een heldere en preciese manier van waarnemen en een vibrerende visuele stijl. Van der Keuken vermijdt een boodschap uit te dragen maar verkiest de toeschouwer te bereiken door rechtstreeks de zintuigen aan te spreken.

De Tijd

1984 | Experimenteel

Nederland 1984. Experimenteel van Johan van der Keuken. Met o.a. Josée Ruiter, Jack Vecht, Bo Tarenskeen, Monique Kramer en Boudewijn Tarenskeen.

Van der Keuken voorzag Andriessens compositie De Tijd van een reeks beelden die voornamelijk een opeenvolging van anorganische, door mensen gemaakte elementen tonen. Het optreden van acteurs in deze beeldenstroom lijkt het ritme te verstoren. Schitterende beelden, gevangen door een steeds van links naar rechts bewegende camera.

De Beeldenstorm

1982 | Documentaire

Nederland 1982. Documentaire van Johan van der Keuken.

Van der Keuken voorzag Andriessens compositie De Tijd van een reeks beelden die voornamelijk een opeenvolging van anorganische, door mensen gemaakte elementen tonen. Het optreden van acteurs in deze beeldenstroom lijkt het ritme te verstoren. Schitterende beelden, gevangen door een steeds van links naar rechts bewegende camera.

De Meester en de Reus

1980 | Drama, Experimenteel

Nederland 1980. Drama van Johan van der Keuken. Met o.a. Herman Gilis, Maartje Seyferth en Bep Westerduin.

Een niet geheel geslaagd, maar toch interessant vormgevings- en taalexperiment van Van der Keuken in de tradities van Straub/Van de Staak. Gespeelde scènes worden afgewisseld met documentaire scènes. De kritiek struikelde om 't hardst over Van der Keuken heen, omdat hij zijn vertrouwde documentairevorm had verlaten, alsof elke auteur/filmer niet het recht heeft, andere dan de gebaande wegen te bewandelen. De onverzoenlijkheid van beeld, tekst en inhoud is overtuigend genoeg.

De Platte jungle

1978 | Documentaire

Nederland 1978. Documentaire van Johan van der Keuken.

Eén van Van der Keukens boeiendste documentaires met een uiterst dramatische werking van het beeldverhaal, dat een emotioneel pleidooi is voor het behoud van de Waddenzee.

Voorjaar

1976 | Documentaire

Nederland 1976. Documentaire van Johan van der Keuken. Met o.a. Joop Uchtman, Claude Ménard, Ome Joop Beaux, Doris Schwert en Anke Wagner.

Vijf sociale portretjes, vijf pietepeuterige inkijkjes van gewone mensen op 'de crisis'. Niet één van Van der Keukens sterkste films wat vormgeving betreft, hoewel de portretten van het door een Berufsverbot getroffen meisje en dat van de metaalbewerker, de aandacht wel weten vast te houden.

De Palestijnen

1975 | Documentaire

Nederland 1975. Documentaire van Johan van der Keuken.

Vijf sociale portretjes, vijf pietepeuterige inkijkjes van gewone mensen op 'de crisis'. Niet één van Van der Keukens sterkste films wat vormgeving betreft, hoewel de portretten van het door een Berufsverbot getroffen meisje en dat van de metaalbewerker, de aandacht wel weten vast te houden.

Vakantie van de filmer

1974 | Documentaire

Nederland 1974. Documentaire van Johan van der Keuken.

Van der Keuken legde de vakantie met zijn gezin vast op de gevoelige laag en tevens maakte hij een bespiegeling over de vraag wat nu de verschillen tussen film en fotografie zijn. Tussen al die ontspanning zijn er de herinneringen aan dichters, componisten, vrienden en familieleden. Kort, maar krachtig en in zijn soort wellicht een klein meesterwerk.

De Nieuwe IJstijd

1974 | Documentaire

Nederland 1974. Documentaire van Johan van der Keuken.

Peruanen, wonend in rieten hutjes, proberen een vorm van zelfbestuur op te bouwen. Jonge arbeiders in een Groningse ijsfabriek zijn tussen alle herrie en eentonigheid doof en analfabeet geworden. In een navrante, eigenzinnige stijl rondt Van der Keuken zijn trilogie `Noord-Zuid` (met DAGBOEK als eerste en HET WITTE KASTEEL als tweede deel) af.

Het Witte Kasteel

1973 | Documentaire

Nederland 1973. Documentaire van Johan van der Keuken.

De toeristenindustrie [KA2]a la Neckermann maakt een wreed einde aan het pittoreske leven van vissers en boeren op Formentera. Deze beelden zet Van der Keuken samen met zijn tot scenarioschrijver gebombardeerde medewerker Bert Schierbeek tegenover die van Nederlandse lopende-bandarbeiders en van tieners uit het Amerikaanse Columbus in de staat Ohio, die vanuit een achterbuurt naar een zomerkamp vertrekken. E[KA1]en van de boeiendste experimenten op documentair gebied sinds Joris Ivens` SPAANSE AARDE, een ontroerende film en de beste uit de trilogie `Noord-Zuid` (waarvan HET DAGBOEK het eerste en DE NIEUWE IJSTIJD het laatste deel is).

Dagboek

1972 | Documentaire

Nederland 1972. Documentaire van Johan van der Keuken.

Beelden uit Kameroen en Marokko worden gezet naast die uit Nederland. `Dagboek` is Van der Keukens eerste avondvullende film, en het eerste deel uit de trilogie `Noord-Zuid`. Er volgden nog HET WITTE KASTEEL (1973) en DE NIEUWE IJSTIJD (1974).

De Tijd Geest

1968 | Documentaire

Nederland 1968. Documentaire van Johan van der Keuken. Met o.a. Ewald Vanvugt, Johnny the Selfkicker, Dragonfly en OM.

Het is géén documentaire, wat Van der Keuken maakte over de linkse activisten in het roemruchte jaar '68 en over de Bagwan-vereerders die meditatie verkiezen boven demonstratie. Van der Keuken probeert met zijn bewegende beelden zijn eigen gevoelens te fotograferen, vast te leggen in een verstild moment. Maar nadrukkelijk schuift hij zijn gevoelens door naar de kijker die hij dwingt een eigen opinie te vormen.

Big Ben: Ben Webster in Europe

1967 | Muziek

Nederland 1967. Muziek van Johan van der Keuken.

Het is géén documentaire, wat Van der Keuken maakte over de linkse activisten in het roemruchte jaar '68 en over de Bagwan-vereerders die meditatie verkiezen boven demonstratie. Van der Keuken probeert met zijn bewegende beelden zijn eigen gevoelens te fotograferen, vast te leggen in een verstild moment. Maar nadrukkelijk schuift hij zijn gevoelens door naar de kijker die hij dwingt een eigen opinie te vormen.

Herman Slobbe / Blind Kind II

1966 | Documentaire

Nederland 1966. Documentaire van Johan van der Keuken.

Het is géén documentaire, wat Van der Keuken maakte over de linkse activisten in het roemruchte jaar '68 en over de Bagwan-vereerders die meditatie verkiezen boven demonstratie. Van der Keuken probeert met zijn bewegende beelden zijn eigen gevoelens te fotograferen, vast te leggen in een verstild moment. Maar nadrukkelijk schuift hij zijn gevoelens door naar de kijker die hij dwingt een eigen opinie te vormen.

Beppie

1965 | Drama, Documentaire

Nederland 1965. Drama van Johan van der Keuken. Met o.a. Ed van der Elsken, Gerda van der Elsken en Beppie.

Een ontwapenend portret van het kleine, geharde volkskind Beppie in een unieke, observerende cameraregistratie van Van der Keuken. Een klassieke film.

Blind kind

1964 | Documentaire

Nederland 1964. Documentaire van Johan van der Keuken.

Camera volgt blinde kinderen op straat met de stok en op school tijdens lessen.

Yrrah

1962 | Documentaire

Nederland 1962. Documentaire van Johan van der Keuken.

Camera volgt blinde kinderen op straat met de stok en op school tijdens lessen.