Clotilde Joano (1932-1974): cast.
Er zijn 11 films gevonden.

L'horloger de Saint-Paul

1974 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1974. Drama van Bertrand Tavernier. Met o.a. Philippe Noiret, Jean Rochefort, Jacques Denis, Sylvain Rougerie en Christine Pascal.

Een gezagsgetrouwe horlogemaker (Noiret) in Lyon gaat bij zichzelf te rade nadat hij hoort dat zijn doorgaans bedaarde zoon wordt verdacht van een politieke moord. Debuutfilm van nestor Tavernier waarin hij een sfeervol portret tekent van een man van middelbare leeftijd die langzaam de leefwereld van zijn zoon ontdekt én leert waarderen. De straatbeelden van vervlogen Lyon zijn een aangename bonus. Gebaseerd op L'horloger d'Everton van Georges Simenon, een boek dat speelt in het kleinsteedse Amerika dat Simenon in de jaren vijftig bezocht. Winnaar van een Zilveren Beer in Berlijn.

Un Homme libre

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van Roberto Muller. Met o.a. Gilbert Bécaud, Olga Georges-Picot, Pamela Huntington, Christiane Minazolli en Clotilde Joano.

Een succesvolle architect verwaarloost zijn vrouw, met als resultaat een echtscheiding, met gedeelde voogdij over hun dochtertje. Het kind verzet zich tegen zijn nieuwe vriendin en doet vergeefse pogingen haar ouders weer te verzoenen. De door Claude Lelouch geproduceerde film verzamelt alle clichés van het simpele gegeven - het beslissende vader-dochter gesprek vindt plaats op kerstavond - maar krijgt enige overtuigingskracht door het verrassend bezielde acteren van Bécaud.

Les noces rouges

1973 | Misdaad, Erotiek, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van Claude Chabrol. Met o.a. Stéphane Audran, Michel Piccoli, Claude Piéplu, Clotilde Joano en Eliana De Santis.

In een stadje aan de Loire storten Lucienne, echtgenote van burgemeester-entrepreneur Paul Delamare, en diens assistent Pierre Maury zich in een affaire. Wanneer Pierre zijn doodzieke vrouw vergiftigt en Paul achter Luciennes overspel komt, is er geen weg terug. Voor zijn zwartgallig-satirische misdaaddrama baseerde Chabrol zich op een gruwelijke crime passionel uit 1970 in het oude Tempeliersdorp Bourganeuf in de Creuse. De politieke laag in het verhaal (de moorddadige assistent is socialist, de burgervader gaullist) schoot zekere notabelen in het verkeerde keelgat: de premièredatum werd uitgesteld. Audran en Piccoli vormen een doorgedraaid koppel.

Z

1969 | Misdaad, Historische film, Drama

Algerije​/​​Frankrijk 1969. Misdaad van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, Irene Papas, Jean-Louis Trintignant, Jacques Perrin en François Périer.

De zinderend spannende thriller Z van de in politieke films gespecialiseerde Costa-Gavras gaat over de moord in 1963 op het linkse parlementslid Grigoris Lambrakis, een van de moordaanslagen die de weg effenden voor de machtsovername van het Griekse kolonelsregime. Costa-Gavras stond bekend om zijn linkse sympathieën, maar vertelde ooit in een interview dat hij had geleerd om ‘iedere ideologie die gepresenteerd wordt als alleenzaligmakend te wantrouwen.’ Z kreeg onder andere de Oscar voor beste buitenlandse film en de juryprijs in Cannes.

L'invitata

1969 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1969. Drama van Vittorio de Seta. Met o.a. Joanna Shimkus, Michel Piccoli, Paul Barge, Lorna Heilbron en Albert Dagnant.

In het holst van de nacht wordt Anne geconfronteerd met de thuiskomst van haar echtgenoot - in gezelschap van een jongedame die, zo meldt hij, vanaf nu bij hen zal inwonen. Anne, onthutst en bedroefd, neemt daarop de uitnodiging aan van haar baas om hem naar het Zuid-Frankrijk te begeleiden. Vrije bewerking van Simone de Beauvoirs semi-autobioroman uit 1943 door fameuze documaker past, terugblikkend, perfect in zijn premièrejaar. Doorvoeld op-de-millimeter-spel van Shimkus en Piccoli vangt precies het onbestemde van de impromptu reis. Fraaie sfeertekening van meestercameraman Luciano Tovoli.

L' Invitata

1969 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1969. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Joanna Shimkus, Michel Piccoli, Jacques Perrin, Lorna Heilbron en Clotilde Joano.

Een bioloog komt van een buitenlands werkbezoek terug met een jonge logée. Zijn vrouw vermoedt een verhouding en verlaat het huis. Tijdens een reis met haar werkgever naar de Côte d'Azur laat ze zich door hem verleiden, maar beseft in een confrontatie met diens echtgenote zelf in een situatie als die van de logée te zijn geraakt. De scenariobewerking doet de psychologische subtiliteit van de roman van Simone de Beauvoir onvoldoende recht, zodat een simpel verhaaltje overblijft dat door regie en acteurs genuanceerd is ingevuld. De 'Reis- documentaire' vult de ontwikkeling van de gevoelens visueel goed aan.

Le diable par la queue

1968 | Komedie, Drama

Frankrijk 1968. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Yves Montand, Maria Schell, Madeleine Renaud, Jean Rochefort en Jean-Pierre Marielle.

Een berooide aristocratische familie heeft van een kasteel een hotel gemaakt waarin een Marseillaanse gangster komt logeren. De markiezin schakelt de hele familie in om hem zijn buit afhandig te maken, zonder succes, maar hij wordt verliefd op de dromerige oude vrijster en blijft met het geld op het kasteel wonen. Deze lichtvoetige en ironische komedie kreeg een ideale rolbezetting, waarbij vooral Montand en Renaud (die gewoonlijk in serieuzere rollen te zien zijn) opvallen, maar het gehele ensemble is perfect. Frans debuut van Keller. Scenario van de regisseur en Daniel Boulanger. Camerawerk van Jean Penzer.

Ton ombre est la mienne

1962 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Kameroen​/​​Italië 1962. Drama van André Michel. Met o.a. Jill Haworth, Ruos Vanny, Clotilde Joano, Michel Ruhl en Marcello Pagliero.

Een jonge Française is na de oorlog in een Cambodjaans pleeggezin grootgebracht, maar ze wordt als ze volwassen is opgespoord door haar broer in wiens gezin en milieu ze aanpassingsmoeilijkheden krijgt. Ze accepteert het huwelijksaanzoek van een Cambodjaanse jeugdvriend en kiest daarmee definitief voor de door haar opvoeding gekregen identiteit. Het door Han Suyin geschreven scenario laat politiek en racisme buiten beschouwing en concentreert zich op de romance in tegenstrijdige culturen. Het conventioneel acteren maakt de gevoelige toon soms al te sentimenteel, maar de locatie-opnamen zijn fraai en boeiend.

Hauteclaire

1961 | Thriller

Frankrijk 1961. Thriller van Jean Prat. Met o.a. Paul Franleur, Mireille Darc, Clotilde Joano, Michel Piccoli en Edmond Beauchamp.

Een van de beste televisieregie[KA3]en in het romantische genre uit het `heldentijdperk`. Weliswaar geen bewerking van zomaar iets, want het gaat om de opzwepende vertelling [KL]Le bonheur dans le crime[KLE], een fragment uit het meesterwerk [KLE]Les Diaboliques[KLE] van Jules Barbey d`Aurevilly (1874). Een angstvallig letterlijke verfilming, vervat in een raadselachtige regie, met bijna bovennatuurlijke elementen. Opmerkelijk acteerwerk. Kan nog steeds als voorbeeld dienen voor de beklagenswaardige knoeiers, die tegenwoordig voor de buis werkzaam zijn.

Amélie ou le temps d'aimer

1961 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1961. Drama van Michel Drach. Met o.a. Marie-José Nat, Jean Sorel, Clotilde Joano, Sophie Daumier en Jean Babilée.

Een weesmeisje wordt in de tweede helft van de vorige eeuw opgenomen in het Bretons burgergezin van haar oom en wordt daar in stilte verliefd op haar neef die naar zee trekt. Ze sterft aan een gebroken hart, maar ondertussen heeft haar ervaring haar nichtje de moed gegeven om met haar milieu te breken. Een zorgvuldig geobserveerde, vrijwel actieloze film over statisch vegeterende mensen die zonder inzicht in hun situatie de gevangenen zijn van hun fantasieën. Nat - die met de regisseur zou trouwen - was nooit beter als in de titelrol, maar wordt overspeeld door Joano als haar schuchtere nicht.

Les bonnes femmes

1960 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Bernadette Lafont, Clotilde Joano, Stéphane Audran, Claude Berri en Mario David.

Het dagelijkse bestaan van vier jonge verkoopsters - brave gesprekjes, degelijke werkkleding - vormt een groot contrast met hun leven 's avonds als ze zich, mooi opgemaakt, vrolijk maken in bars en nachtclubs. Nouvelle Vague-cineast Chabrol schetst in zijn vierde film, in fraai zwart-wit, een misschien niet altijd vrolijk stemmend beeld van een nieuwe generatie ogenschijnlijk vrije vrouwen. Destijds slecht ontvangen, maar een van Chabrols eigen favorieten. Actrice Audran, te zien als Ginette, was tussen 1964 en 1980 getrouwd met de filmmaker.