Jeanne Fusier-Gir: cast.
Er zijn 38 films gevonden.

Treize à table

1956 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1956. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Micheline Presle, Fernand Gravey, Germaine Montero, Misha Auer en Annie Girardot.

De onverwachte gaste op een kerstdiner brengt het aantal aanwezigen op dertien, zodat de bijgelovige gastvrouw ijlings nog iemand probeert te inviteren om het aantal even te maken. Ze vindt die in een vroegere Zuidamerikaanse minnares van haar man die echter moordplannen blijkt te koesteren. Deze geoliede klucht is met vaart (maar zonder fantasie) gemaakt en werkt aanstekelijk door de sterke rolbezetting. Het filmdebuut van Girardot.

Les Fruits de l'été

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Henri Guisol, Etchika Choureau, Claude Nicot en Jeanne Fusier-Gir.

Mede dankzij haar vrije opvoeding blijkt de dochter van een notabele zwanger te zijn geworden waarmee de status van papa in opspraak dreigt te komen. Haar moeder wil de baby voor de hare laten doorgaan, maar het meisje trouwt met de verwekker, terwijl mama dan zelf echt zwanger blijkt te zijn. Door de lusteloze regie van de veteraan lijkt deze komedie op een trage toneelverfilming die ondanks de zogenaamde pikanterieën ook nogal muf is van moralisme. De bekwame spelers etaleren een nogal moedeloos animo.

Le trou Normand

1952 | Komedie, Drama

Frankrijk 1952. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Roger Pierre, Nadine Basile, Jane Marken, Brigitte Bardot en Jeanne Fusier-Gir.

Een simpele boer die als dorpsidioot wordt beschouwd erft een herberg, tot jaloezie van de verdere familie. Een clausule in het testament stelt als voorwaarde dat hij eerst zijn afgebroken schoolopleiding voltooit, zodat zijn rivalen een aantrekkelijk nichtje inschakelen om zijn aandacht van het examen af te leiden. Deze overbekende plattelandskomedie, zoals Bourvil er reeksen maakte, heeft enig historisch belang als het filmdebuut van B.B., dat overigens niet bepaald opmerkelijk is. Scenario van Arlette De Pitray en camerawerk avn Charles Suin.

Belle mentalité

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van André Barthomieu. Met o.a. Jean Richard, Michèle Philippe, Jean Martinelli, Jeanne Fusier-Gir en Geneviève Kervine.

De trouwhartige huisknecht van een 'society' advocaat valt in het milieu van zijn werkgever uit de toon door zijn eerlijke rechtlijnigheid en wordt zelfs het doelwit van een gevaarlijke gangster. André Berthomieu, die aan de lopende band komedies maakte rond goedgelovige boertjes - zoals Jean Richard hier en André Bourvil in veel andere films -, verzon ditmaal een ingenieus scenario dat ook zijn standaardheld enige oorspronkelijke mogelijkheden bood. De regie had hij overigens beter aan een ander kunnen overlaten.

La poison

1951 |

Frankrijk 1951. Sacha Guitry. Met o.a. Michel Simon, Germaine Reuver, Jean Debucourt, Jacques Varennes en Pauline Carton.

Een bloemist is al jaren getrouwd met een drankzuchtige feeks. Beiden hebben moordplannen, maar de man neemt eerst een advocaat die beroemd is om het verkrijgen van vrijspraak in de arm voor hij daad bij voornemen voegt. Deze briljant geschreven zwarte komedie kreeg een uitzonderlijk geslaagde vertolking van Simon als de moordenaar en Debucourt als de pleiter.

L' Amour, madame

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Arletty, François Périer, Marie Daëms, Mireille Perrey en Nadine Basile.

Een leraar ontmoet toevallig de actrice Arletty en blaast dit incident op tot een romance om zich interessant te maken voor zijn onverschillige verloofde. De komst van Arletty ontzenuwt de leugen, maar hij troost zich met de zuster van zijn aanstaande en maakt zijn debuut als toneelschrijver. Een onderhoudende komedie, waarin Arletty - zogenaamd zichzelf spelend - minder verve etaleert dan gewoonlijk. Het theatermilieu biedt gastrollen van Danièle Delorme en Jean Marais. Het scenario is van Françoise Giroud, de latere Minister van Cultuur.

Debureau

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Jeanne Fusier-Gir, Yvonne Hébert, Luce Fabiole en Andrée Guize.

Een verblekende ster van het theater legt aan zijn zoon de kneepjes van het vak uit en schikt zich zo in zijn lot terwijl hij het beste ervan hoopt. Daartussen amoureuze perikelen met een wispelturige dame. Voor pure liefhebbers van het toneel, die lange, maar mooie dialogen niet schuwen. Speelt in 1839 in Parijs. Het scenario is van regisseur Guitry naar zijn eigen toneelstuk. Het camerawerk is van Noël Ramettre.

Tu m'as sauvé la vie

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Fernandel, Lana Marconi, Jeanne Fusier-Gir en René Génin.

Een aristocratische mensenhater wordt toevallig het leven gered door een naïeve vagebond. Uit dank neemt hij hem in huis op en wil zijn geïsoleerde leven gaan veranderen, tot ontsteltenis van het personeel dat zich al als zijn enige erfgenamen had gezien. Sarcastische dialooghumor van Guitry levert een werkzaam contrast met de kwasi-onnozelheid van Fernandel. Het camerawerk is van Noël Ramettre.

Miquette et sa mère

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Danièle Delorme, Bourvil, Saturnin Fabre, Louis Jouvet en Mireille Perrey.

Voor Clouzot (Les diaboliques, Le corbeau) ongewoon lichte kost, deze bewerking van het boulevardstuk uit 1906 door Robert de Flers en Gaston Arman de Cavaillet. Het frisse provinciemeiske Miquette (Delorme) helpt in de tabakszaak van haar moeder, Madame Grandier, maar droomt ervan om op de theaterbühne te schitteren. Gechaperonneerd door markies De La Tour Mirande (Fabre) vertrekt ze naar Parijs. Amoureuze verwikkelingen en verwisselingen alom in deze nogal vooroorlogs aandoende komedie. Louis Jouvet vertolkt de ouder wordende acteur Monchablon. In 1934 al verfilmd door Henri Diamant-Berger.

Toâ

1949 |

Frankrijk 1949. Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Jeanne Fusier-Gir, Mireille Perrey, Solange Varenne en Sacha Guitry.

Statische film over een komedie-schrijver, wiens vurige echtgenote jaloers is op zijn vermeende mai[KA4]tresses, die in werkelijkheid de scheppingen van zijn fantasie zijn. De enige vrouw van vlees en bloed is zijn zuster die ook voor een rivale wordt aangezien. De gehele film vindt plaats in de werkkamer van de broodschrijver en is vermoeiend om naar te kijken. Desondanks bijtend ironisch, Guitry bereikt zeker niet de virtuositeit van Alfred Hitchcock die in dezelfde tijd THE ROPE verfilmde.

Millionnaires d'un jour

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Morlay, Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Madeleine Barbulée en Pierre Brasseur.

Deze film gaat in de eerste plaats over het winnen van een lot in de staatsloterij. Het feit dat er een vergissing is begaan bij het bekendmaken van de uitslag brengt een complicatie met zich mee. De filmer en zijn assistent Alex Joffe hebben een reeks sketches opgenomen die, hoe kan het ook anders, wisselend van kwaliteit zijn. Maar het goede humeur is van de partij en de film steunt voornamelijk op de acteurs, waaronder enkele grote namen.

Ma Tante d'Honfleur

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van René Jayet. Met o.a. Suzanne Dehelly, Mona Goya, Paulette Dubost, Dorette Ardenne en Jeanne Fusier-Gir.

Nog zo'n vlakke bewerking van een van die toendertijd succesvolle stukken, die daarna voorgoed in het vergeetboek zijn terechtgekomen. Cinematografisch van weinig waarde maar een klassiek voorbeeld van de 'vaudeville'. Bij gelegenheid gaan zien vanwege de zeden en gewoonten van die tijd.

Le martyr de Bougival

1949 | Komedie, Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1949. Komedie van Jean Loubignac. Met o.a. Jeanne Fusier-Gir, Simone Michels, Line Dariel, Simone Paris en Maguy Horiot.

Een bewerking van het stuk Et la police n'en savait rien van Jean Guitton. Er is sprake van een misdaad maar het onderzoek wordt al snel lachwekkend. Bach - ex-koning van de soldatengrap - had beter niet kunnen meedoen. 'De' laatste film die hij zou maken en waarin hij zijn spel wat tracht op te frissen. Veel vulling in deze film die niet meer biedt dan voor de acteurs een gelegenheid om te laten zien wat ze kunnen. Een pluim voor Armontel in de rol van rechter-commissaris.

Une mort sans importance

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Yvan Noé. Met o.a. Suzy Carrier, Marcelle Géniat, Andrée Debar, Pierrette Caillol en Jeanne Fusier-Gir.

De vergeten Yvan Noemann (1896-1963) was journalist, romanschrijver, producent, regisseur en vooral toneelschrijver. Hier brengt hij een van zijn eigen stukken op het witte doek. Een komedie met echte galgehumor en allerlei onwaarschijnlijkheden. In deze venijnige schets van een geduchte familie gaat het om een pact dat is gesloten met 'De dame met de zeis'. Yvan Noé beperkt zich tot het filmen van de dialogen. Cinematografisch stelt het niets voor. Een goede acteursprestatie en een grappig scenario.

Mademoiselle s'amuse

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Giselle Pascal, Jeanne Fusier-Gir, Janette Batti, Catherine Gay en Germaine Reuver.

Vertelling over het buitensporige gedrag van een stinkend rijk jong ding, dat zich zelfs door een heel orkest laat volgen. Het lijkt allemaal uit de hand te lopen maar uiteindelijk kalmeert de onverstoorbaarheid van haar verloofde Mademoiselle. Een onschuldige komedie die slechts de bedoeling heeft afleiding te bieden en daarin was geslaagd, als niet een mislukkeling de film in elkaar had geflanst.

Le voleur se porte bien

1948 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Loubignac. Met o.a. Jeanne Fusier-Gir, Milly Mathis, Michèle Philippe, André Alerme en Pierre Mingand.

Teneinde zijn vrouw te bewijzen dat zij onnodig bang is, pleegt haar echtgenoot samen met een medeplichtige een zogenaamde inbraak. Het huis is helemaal overhoop gehaald en de politie verdenkt iedereen. Variaties op een thema die bijna tot een tweede thema uitgroeien. Leuke dialogen van Fernand Sardou. Zonder pretenties maar in scène gezet door een vakkundig technicus en iemand die goed met acteurs kan omgaan.

Le diable boîteux

1948 | Komedie, Familiefilm, Biografie

Frankrijk 1948. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Sacha Guitry, Emile Drain, Jeanne Fusier-Gir en Renée Devillers.

Vrij ge[KA3]interpreteerde biografie van de beroemde, maar raadselachtige Talleyrand, op een geniale wijze nieuw leven ingeblazen door Guitry. Een sarcastisce schildering van zijn turbulente verhouding met de woedende, despotische en onhumoristische Napoleon (Drain). Een over het algemeen satirische beeld van de geschiedenis. Talleyrand wordt buiten de deur gezet, maar houdt niet op om door het raam binnen te komen tijdens de wals van regeringen en revoluties. Schitterend spel en opmerkelijke decors van René Renoux. Een van de beste films van een in eer herstelde cineast. Scenario van de regisseur, camerawerk van N. Toporkoff.

La voix du rêve

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Renée Saint-Cyr, France Descaut, Marina de Berg, Jeanne Fusier-Gir en Lilian Charpentier.

Na haar verloofde te hebben verloren, wordt Laure bij een ongeval blind. Haar zuster en een medelijdende arts, komen op het idee de overleden verloofde 'uit de dood te laten verrijzen' met de hulp van een vriend die dezelfde stem als hij heeft. Laure krijgt weer zin in het leven. De vriend, Marcel, wordt verliefd op haar zuster, Eve. Dan sterft Laure onverwachts. Eve en Marcel kunnen eindelijk onbelemmerd van elkaar houden. Geen commentaar. Toegegeven, deze tranenvloed is kundig in scène gezet en het spel overtuigt dankzij de favoriete cineast van niemand minder dan Maarschalk Pétain. Ook bekend als LA VOIX DE AU- DELÀ.

Deux Amours

1948 | Musical, Muziek, Romantiek

Frankrijk 1948. Musical van Richard Pottier. Met o.a. Simone Valère, Louise Sylvie, Jeanne Fusier-Gir, Geneviève Morel en Christiane Barry.

Een lichte, komische operette, op maat gemaakt voor Rossi, die hier een dubbelrol voor zijn rekening neemt. Twee broers wonen in een dorpje en ruzi[KA3]een om hetzelfde meisje. De een is een briljante amateurzanger (hier is Rossi geheel zichzelf), de ander verdwijnt als clown in een reizend circus omdat hij minder begiftigd is (Rossi is hier onverteerbaar). Een film die alleen te pruimen is voor liefhebbers van dit soort gezang (er blijft weinig anders over...)

Bichon

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van René Jayet. Met o.a. Jeanne Fusier-Gir, Suzy Carrier, Claire Olivier, Daisy Daix en Colette Georges.

Een stuk van Jean de Létraz verfilmd door een duistere klungelaar: dat zegt genoeg! Een meesterwerk in het onbeduidende op zowel het gebied van toneel als film. Niet helemaal onbenullig dankzij Alerme, die een autoritaire baas speelt.

Plume la poule

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Walter Kapps. Met o.a. Geneviève Guitry, Paulette Dubost, Gabrielle Fontan, Marjolaine en Jeanne Fusier-Gir.

Verscheidene liefdesintriges gedurende de vakantie in het dorp Kippepluim: de humor is van dezelfde kwaliteit als de naam van genoemd dorp. Pijnlijk, meelijwekkend, kil. Bizonderheden: de van Amerikaanse westerns uit de hero[KA3]ische periode (1907- 1914) - zoals ARIZONA BILL - beroemde acteur, Joe Hamman in eigen persoon is hier...hulpje!! Triest einde.

Nuits sons fin

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Jacques Séverac. Met o.a. Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Hélène Sauvaneix, Héléna Manson en Geneviève Morel.

Een bewerking van een roman van Georges Magnane, een schrijver die al even vergeten is als de regisseur van dit boerendrama. Mag desnoods nog best gezien worden vanwege het acteerwerk van Ginette Leclerc.

Trente et quarante

1946 | Musical, Komedie, Muziek

Frankrijk 1946. Musical van Gilles Grangier. Met o.a. Martine Carol, Jeanne Fusier-Gir, Georges Guétary, André Alerme en Jean Parédès.

Een getrouwe (?) verfilming van de weinig bekende roman van Edmond About. Overigens zonder enig belang want deze eentonige film over de variaties in het spel, de liefde en het geld in de gegoede kringen van die tijd is zonder pretenties. Onbeduidende personages en alles nauwkeurig maar zonder gevoel verfilmd.

L' Insaisissable Frédéric

1946 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1946. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Denise Grey, Jeanne Fusier-Gir, Annette Poivre en Paul Meurisse.

Een bewerking van de roman van Solange Delmont, die destijds niet-bloedige detectives afleverde. Keurig vermaak zonder pretenties waarin alles goed afloopt. Goed acteerwerk, en Carlo Rin heeft meegewerkt aan het scenario.

Madame et son flirt

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Jean de Marguenat. Met o.a. Giselle Pascal, Denise Grey, Jeanne Fusier-Gir, Robert Dhéry en Andrex.

Madame kiest in een opwelling voor een flirt maar zal terugkeren bij manlief. Een triviale en saaie bewerking van de roman Cousine Léa van Henri Falk. De totale produktie van typisch 'Franse kwaliteit' uit die tijd van De Marguenat is in onbenulligheid en vergetelheid ten onder gegaan. Bijzonderheid: Dhéry in zijn debuut.

Falbalas

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jacques Becker. Met o.a. Raymond Rouleau, Micheline Presle, Jean Chevrier, Gabrielle Dorziat en Jeanne Fusier-Gir.

Klassiek melodrama in prachtige noir-stijl van regisseur Becker (Casque d'Or), voormalig assistent van grootmeester Jean Renoir, die voor even zijn geliefde arbeidersmilieu inruilde voor de intriges van de Parijse modewereld. Antiheld van het verhaal is Philippe Clarence (Rouleau), de Don Juan van de Franse haute couture, voor wie zelfs de verloofde van een goede vriend en collega geen verboden terrein is. Maar juist die toekomstige bruid, Micheline, brengt het hoofd van de normaal zo berekenende modeontwerper volledig op hol, en drijft hem uiteindelijk tot waanzin.

Coup de tête

1944 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1944. Avonturenfilm van René Le Hénaff. Met o.a. Josseline Gaël, Gisèle Casadesus, Jeanne Fusier-Gir, André Alerme en Jean Tissier.

Roland Dorgelès deed zelf de bewerking van zijn boek voor deze film: een gangsterverhaal met een goede afloop. De regie is nauwkeurig en er wordt ontspannen in geacteerd. Zo ontspannen dat de personages eerder vermakelijk dan afschrikwekkend zijn. Ook het decor van Jacques Colombier is charmant.

Le corbeau

1943 | Film noir, Misdaad, Thriller, Drama

Frankrijk 1943. Film noir van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Ginette Leclerc, Micheline Francey, Pierre Larquey en Héléna Manson.

Een slaperig Frans dorpje raakt geïnfecteerd met achterdocht vanwege anonieme dreigbrieven. In de geheimzinnige epistels, getekend Le corbeau (de raaf), worden diverse dorpelingen beschuldigd van onfatsoenlijk gedrag. Le corbeau is één van de meest bejubelde film noirs vanwege de sfeervolle cinematografie, de effectieve suspense en de treffende zedenles (niemand is fatsoenlijk). Tegelijkertijd is de film besmet omdat de makers werkten voor productiehuis Continental, een filmbedrijf dat door nazi Joseph Goebbels in 1940 was opgezet om het Franse publiek te sussen met a-politiek vermaak. Na de bevrijding werd cineast Clouzot voor twee jaar geschorst en kreeg acteur Fresnay zes maanden celstraf.

Donne-moi tes yeux

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Geneviève Guitry, Mona Goya, Aimé Clariond en Jeanne Fusier-Gir.

Hij verfilmde zelf zijn eigen scenario t.w. de liefdesperikelen van een beeldhouwer die op zijn model verliefd is. Bijzonder geestige dialogen en een levendige regie die niet dat statische van toneel heeft. Niettemin komt het scenario niet erg overtuigend over en voor de personages geldt hetzelfde. Een mooie gelegenheid voor Guitry om, in een tijd dat de Duitse Bezetting volop gaande was, een ontroerende hommage te brengen aan grote Franse schilders als Manet, Renoir, Corot, Rodin en anderen.

Le voile bleu

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Gaby Morlay, Elvire Popesco, Fernand Charpin, Pierre Larquey en André Alerme.

Een oorlogsweduwe krijgt een doodgeboren kind. Ze besluit nu haar verdere leven te wijden aan de kinderen van anderen en wordt verzorgster in verschillende gezinnen. Door tijd of omstandigheden moet ze steeds weer afstand doen van de haar toevertrouwde kinderen. Toch beseft ze op haar oude dag een zinvol leven te hebben gehad. In deze beroemde smartlap een gevoelige hoofdrol van Morlay, die de film over vals sentiment heen helpt. Tien jaar later opnieuw gefilmd als THE BLUE VEIL.

L' Honorable Catherine

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van Marcel L'Herbier. Met o.a. Edwige Feuillère, Raymond Rouleau, André Luguet, Claude Génia en Charles Granval.

Een meisje dat door haar werk veel onverwachte huisbezoeken pleegt, komt nog weleens ongelegen. Op een gegeven moment treft ze een getrouwde vrouw met een minnaar, die haar prompt voor zijn verloofde laat doorgaan als ook de echtgenoot van de vrouw opduikt. Dat spelletje wordt werkelijkheid, en uiteindelijk redt de minnaar haar als ze ontvoerd wordt door juwelendieven die ze ook heeft betrapt bij een van haar bezoeken. Een voor de oorlogsjaren kenmerkende escapistische komedie, waarvan de nadrukkelijke vrolijkheid eerder vermoeiend dan aanstekelijk werkt. Scenario van Solange Térac. Oorspronkelijk getiteld: SOLANGE.

Péchés de jeunesse

1941 | Komedie

Frankrijk 1941. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Lise Delamare, Harry Baur, Guillaume De Sax, Fred Pasquali en Pierre Bertin.

Monsieur Lacalade (Baur) is het prototype van een grenzenloze ego[KA3]ist. Hij leefde er op los en hield er veel relaties op na. Het kon hem geen zier schelen of zijn vriendinnen in verwachting raakten. Nu is hij oud en zijn dagen zat. Hij voelt zich zeer eenzaam. Hij besluit zijn nakomelingen te gaan navorsen, maar komt van een koude kermis thuis. Edmond Vacheron (Pasquali) denkt dat zijn vader aan het begin van WO I (1914-18) is gestorven en de succesvolle componist Lucien Noblet (Bobillot) heeft uitsluitend oog voor zijn stiefvader aan wie hij veel te danken heeft. Miss Florence (Joyce) maakt hem duidelijk dat haar zoon Fr[KA1]ed[KA1]eric (Buguet) niet van hem is. Lacalade strandt in een weeshuis, waar hij tot inkeer komt, een verloren zoon vindt en zelfs de grote liefde. Deze film, die zijn premi[KA2]ere beleefde onder de Duitse bezetting van Frankrijk in WO II (1939-44), bestaat in feite uit een reeks gebeurtenissen, waardoor de zoektocht van Lacalade bijeen gehouden wordt. Baur is indrukwekkend, maar het moralistische scenario van Albert Valentin is achterhaald en voedt de onwaarachtige mythe dat de Fransen frivool met de liefde zouden omspringen. Het camerawerk is van Armand Thirard. In 1995 heeft Jacques Carrère het geluid hersteld. Laatste film van hoofdrol Baur.

Les cinq sous de Lavarède

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Maurice Cammage. Met o.a. Fernandel, Josette Day, Jean Dax, Marcel Vallée en Andrex.

Armand Lavar[KA2]ede (Fernandel) schept graag op met fictieve avonturen om indruk te maken op de vrouwen. Zijn oom, die ook op de hoogte is van de 'ervaringen' van zijn neef, sterft. Hij laat hem een fortuin na, maar er is een voorwaarde: om de erfenis te kunnen opstrijken moet hij binnen de honderd dagen een reis rond de wereld hebben gemaakt, met op zak niet meer dan vijf stuivers. Twee vrienden van de overledenen moeten hem controleren. Slaagt hij niet erin dan krijgen zij de erfenis. Materie genoeg om met Fernandel een geslaagde komedie te maken, die op zijn beurt een echte one-man show ervan heeft gemaakt. De film heeft veel vaart en de climax - de tocht naar Parijs - is knap gefilmd. Een van de betere resultaten van de samenwerking Fernandel-Cammage. Jean- Louis Bouquet, René Wheeler, Jean Rioux en Claude Legentil baseerden hun scenario op een werk van Paul d'Ivoi en Henri Chabrillat. Fotografie van Géoges Clerc, Jean-P. Goreaud en Edouard Meyer. Al eerder verfilmd in 1928 met dezelfde titel door Maurice Champreux.

Les Femmes collantes

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Pierre Caron. Met o.a. Henri Garat, Josseline Gaël, Betty Stockfeld, Michèle Béryl en Mona Goya.

Jonge notaris probeert zich te onttrekken aan de trouwplannen van zijn drie vriendinnen en wordt verliefd op de verloofde van zijn klerk. Deze boulevard-komedie, volgens een door de jaren heen beproefd recept, kreeg een verfilming in een al even voorspelbare stijl, maar verwierf zich met de jaren een vertederende charme, vanwege de `leeftijd` van de film. De vooroorlogse (internationale) idool-status van Garat laat zich nu echter nauwelijks weer voorstellen.

La Route enchantée

1938 | Musical, Fantasy, Muziek

Frankrijk 1938. Musical van Pierre Caron. Met o.a. Charles Trénet, Jacqueline Pacaud, René Navarre, Marguerite Moreno en Julien Carette.

Een jonge provinciaal leert in een betoverd kasteel de liefde kennen. De hele film steunt op de schouders van Trénet; regisseur Caron was niet meer dan een hulpje. Men treft een totaal onrealistisch en bijna onwezenlijk universum aan dat het doet betreuren, dat dit de enige keer was dat Trénet zich met film inliet; een film om opnieuw te ontdekken.

Claudine à l'école

1937 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1937. Familiefilm van Serge de Poligny. Met o.a. Blanchette Brunoy, Jeanne Fusier-Gir, Suzet Maïs, Pierre Brasseur en Max Dearly.

Aardige bewerking van de roman van Willy en Colette, vooral vanwege de frisse jonge acteurs en een bitterzoete toon, die dicht bij de Italiaanse komedies uit dezelfde tijd komt. Een van de minst persoonlijke werken van de Poligny, maar in elk geval een film van goede makelij, die de tand des tijds uitstekend heeft doorstaan.

Divine

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Simone Berriau, Catherine Fonteney, Yvette Lebon, Georges Rigaud en Marcel Vallée.

Bewerking van de roman [KL]L`envers du music-hall[KLE] van Colette (1913), die grotendeels autobiografisch is en waarvan de titel de toon aangeeft: het gaat hier om een grimmige ontluistering van het genoemde wereldje. Een Pandora van het toneel, een fakir van de operette, de sfeer van een slavenmarkt en een wrede strijd tussen de seksen. Meer een kroniek met een dosis nogal sarcastische humor dan een excuusscenario voor een beschrijving van een specifiek milieu. Het geheel eindigt met een huwelijk dat wat weg heeft van gevangenschap in een kooi met wilde dieren. Op het eerste gezicht kunnen de personages en de situaties karikaturaal overkomen, maar bij nader inzien beschrijft Ophuls de imbeciliteit en de lafhartigheid van de mensheid (en dan vooral van het mannelijke soort) op een manier die ons doet denken aan Flaubert in [KLE]Bouvard et P[KA1]ecuchet[KLE]. Het camerawerk (Roger Hubert) en de decors (Jacques Gotko en Robert Gys) getuigen van echte originaliteit.

Le Prince de minuit

1934 | Komedie

Zwitserland​/​​Frankrijk 1934. Komedie van René Guissart. Met o.a. Henri Garat, Monique Rolland, Edith Méra, Paul Pauley en Robert Pizani.

Deze Parijse komedie bestaat uit vermoeiende en slappe misverstanden. Guissart, voormalig cameraman, maakte tussen 1931 en 1938 ongeveer 17 totaal in de vergetelheid geraakte kluchten; dat geldt ook voor de regisseur. Alleen het camerawerk van Georges Alexath redt deze flauwe komedie. Alexath was cameraman bij BEN HUR van Fred Niblo.