Edgar G. Ulmer: regie en scenario.
Er zijn 32 films gevonden.

The favor

1966 | Komedie

1966. Komedie van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Peter L. Marshall, Rosanna Schiaffino, John Saxon, Brian Aherne en Larry Hagman.

Sette contro la morte

1965 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Italië 1965. Drama van Edgar G. Ulmer. Met o.a. John Saxon, Rosanna Schiaffino, Brian Aherne, Larry Hagman en Peter L. Marshall.

Gedurende WO II worden zeven mensen uit verschillende landen in een kelder zonder uitgang opgesloten. Het gaat om enkele Amerikaanse soldaten, een Duitse officier, een Italiaanse vrouw, nog een soldaat, een oude ziekelijke generaal en een burger. Ze moeten solidair blijven en samen naar een oplossing zoeken, maar met het verstrijken van de tijd, begint iedereen tekenen van stress en psychische inzinkingen te vertonen. Ruzie en afgunst rond de enige vrouw, die zich onder hen bevindt, doemt op. In de dramatische afloop pleegt de oude en ziekelijke generaal zelfmoord door zichzelf op te blazen met een granaat, waardoor onbedoeld een hele reeks ontploffingen worden veroorzaakt, de muur openscheurt en er een uitweg uit de kelder ontstaat. Goede acteerprestaties van de cast.

Antinea, l'amante della città sepolta

1961 | Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1961. Avonturenfilm van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Haya Harareet, Amedeo Nazzari, Jean-Louis Trintignant, Georges Rivière en Giulia Rubini.

In een vanwege atoomproeven verboden deel van de Sahara raken drie mijningenieurs door een zandstorm verdwaald. Ze worden ontvoerd naar het ondergrondse mythische koninkrijk Atlantis, van de wrede en geperverteerde vorstin Antinea. Deze nieuwe, in de eigen tijd geplaatste versie van L'ATLANTIDE werd een onderhoudende avonturenfilm, echter zonder de magie en de suggestieve erotiek van Pabst's verfilming. Harareet in de titelrol heeft absoluut niets van een femme fatale

The Amazing Transparent Man

1960 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1960. Sciencefiction van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Marguerite Chapman, Douglas Kennedy, James Griffith en Ivan Triesault.

Smakeloze SF-film met de gebruikelijke krankzinnige geleerde die formule ontdekt om een onzichtbare man tot zijn medeplichtige te maken bij bankovervallen.

Beyond the Time Barrier

1960 | Oorlogsfilm, Sciencefiction

Verenigde Staten 1960. Oorlogsfilm van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Robert Clarke, Darlene Tomkins, Arianne Arden, Vladimir Sokoloff en Darlene Tompkins.

Oorlogsverhaal dat zich afspeelt in de 21e eeuw, waarin de tragische gevolgen te zien zijn van een epidemie die in 1970 de hele wereld had overwoekerd.

Annibale

1959 | Avonturenfilm, Historische film

Italië 1959. Avonturenfilm van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Victor Mature, Rita Gam, Gabriele Ferzetti, Milly Vitale en Rik Battaglia.

Carthager Hannibal is met olifanten op weg naar Rome. Hij wordt verliefd op nicht van Romeinse legeraanvoerder die tussen liefde en patriottisme aarzelt, maar gestraft wordt met opsluiting als Vestaalse Maagd. Ze ontsnapt en weet Hannibal over te halen Rome te sparen. Niettemin is afloop tragisch, behalve voor de Romeinen. Hollywoodveteraan brengt spektakelscènes en gevechten efficiënt in beeld en fietst zo vlot mogelijk over zwak geschreven en geacteerde dramatische scènes heen. Daardoor ontbreken echter adempauzes en is resultaat vooral vermoeiend.

Daughter of Dr. Jekyll

1957 | Horror

Verenigde Staten 1957. Horror van Edgar G. Ulmer. Met o.a. John Agar, Gloria Talbott, Arthur Shields en John Dierkes.

Een variant op het boek Dr. Jekyll and Mr. Hyde Robert Louis Stevenson. Talbott denkt dat zij erfelijk belast is door een mens-monster. Ze vergist zich. Iemand gaat aan de haal met de geheime formule van haar vader. Een vreemde mengeling van vampier-, weerwolf- en Jekyll en Hyde-elementen.

The Naked Dawn

1955 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1955. Misdaad van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Arthur Kennedy, Betta St.John, Roy Engel, Eugene Iglesias en Charita.

Redelijke film over een roofoverval. Het gaat van kwaad tot erger en leidt tot een reeks van misdrijven. Het scenario is van Nina Schneider en Herman Schneider. Het camerawerk is van Fredrick Gately.

Murder Is My Beat

1955 | Misdaad

Verenigde Staten 1955. Misdaad van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Paul Langton, Barbara Payton, Robert Shayne en Selena Royle.

Meer dan clichématigheid in dit verhaal over de van moord verdachte Payton die de werkelijke dader ontmaskert.

Eterna femmina

1954 | Komedie, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1954. Komedie van Marc Allégret en Edgar G. Ulmer. Met o.a. Hedy Lamarr, Robert Beatty, Massimo Serato, Gérard Oury en Cathy O'Donnell.

Een society-schoonheid kan niet beslissen in welke vermomming ze naar een gekostumeerd bal zal gaan. Drie aanbidders suggereren, al naar gelang hun visie op haar, Geneviève van Brabant, keizerin Joséphine en Helena van Troye. Ze leeft zich in elk van de vorstinnen in, maar besluit toch haar eigen identiteit te zoeken. Deze verwarde, uit de hand gelopen produktie gebruikte zes schrijvers, twee regisseurs en een aantal cameralieden en werd uiteindelijk tot de helft van de oorspronkelijke lengte teruggebracht. De episodische opzet was nodig om de veelzijdigheid van de actrice Lamarr te demonstreren. Het resultaat toont alleen het tegendeel aan, maar ze blijft opmerkelijk decoratief. Ook bekend als: THE LOVE OF THREE QUEENS.

Babes in Bagdad

1952 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Paulette Goddard, Gypsy Rose Lee, Richard Ney, John Boles en Sebastian Cabot.

Beschamende, goedkope kostuumfilm die nog armzaliger overkomt door de veteranen acteurs die hier niet thuishoren.

The Man from Planet X

1951 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1951. Sciencefiction van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Robert Clarke, Margaret Field, Raymond Bond en William Schallert.

De Schotse Hooglanden worden met een bezoek vereerd door een buitenaardswezen van een dwalende planeet; eerst is hij welwillend, maar de duivelse plannen van Schallert zetten hem tegen het menselijk ras op.

St. Benny the Dip

1951 | Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1951. Misdaad van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Dick Haymes, Nina Foch, Roland Young, Lionel Stander en Freddie Bartholomew.

Een wat ongebruikelijk verhaaltje over twee kleine oplichters die door de politie achterna gezeten worden en een kerk binnen vluchten. Ze geven zich uit voor geestelijken en dat blijkt een zegen te zijn; en zo komen ze weer op het goede pad. Voorspelbaar. Gefilmd in New York.

The Pirates of Capri

1949 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1949. Avonturenfilm van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Louis Hayward, Binnie Barnes, Alan Curtis, Rudolph (Massimo) Serato en Mariella Lotti.

Ondermaatse avonturenfilm waarin Napolitanen in opstand komen tegen een wrede tiran. Heel wat actie, maar niet meer dan dat. Gefilmd in Italië. Het scenario is van Sidney Alexander. Hertiteld: CAPTAIN SIROCCO.

Ruthless

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Zachary Scott, Louis Hayward, Diana Lynn, Lucille Bremer en Martha Vickers.

Charismatische Scott is een financieel wonder, die over lijken gaat en zich vervreemd heeft van zijn familie, vrienden en zakenrelaties. Als hij de kans krijgt zich aan zijn verleden te ontrukken, grijpt hij die om een nieuw leven te beginnen met de vrouw van wie hij houdt. Een meeslepend melodrama. Greenstreet speelt een zakenmagnaat uit het Zuiden. S.K. Lauren en Gordon Kahn bewerkten het boek Prelude to Night van Dayton Stoddart tot scenario. Het camerawerk is van Bert Glennon.

Carnegie Hall

1947 | Muziek

Verenigde Staten 1947. Muziek van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Marsha Hunt, William Prince, Frank McHugh, Leopold Stokowski en Arthur Rubenstein.

Hunt als schoonmaakster die een zoon heeft die concertpianist wordt. Dit is alleen maar de aanleiding om een hele serie musici naar voren te halen.

The Wife of Monte Cristo

1946 | Historische film, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1946. Historische film van Edgar G. Ulmer. Met o.a. John Loder, Lenore Aubert, Charles Dingle, Eduardo Ciannelli en Eva Gabor.

Het is een grote toer voor de welbekende graaf om corruptie in de medische stand aan het licht te brengen. Een doorsnee degenavontuur in een goedkope produktie.

The Strange Woman

1946 | Historische film

Verenigde Staten 1946. Historische film van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Hedy Lamarr, George Sanders, Louis Hayward, Gene Lockhart en Hillary Brooke.

Lamarr is een vrouwelijke blauwbaard, wier liefde fataal is voor de mannen die zij omarmt. Naar de historische feiten, maar beslist geen opwindende film.

Her Sister's Secret

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Nancy Coleman, Margaret Lindsay, Felix Bressart, Regis Toomey en Philip Reed.

Een jonge vrouw ontdekt dat ze na een korte affaire zwanger is. Redelijke, sentimentele film met competente acteurs.

Strange Illusion

1945 | Drama

Verenigde Staten 1945. Drama van Edgar G. Ulmer. Met o.a. James Lydon, Sally Eilers, Warren William en Regis Toomey.

Een intrigerend maar niet overtuigend drama met tiener Lydon die zijn twijfels heeft over gladde prater William die zijn moeder, een weduwe, het hof maakt. Deze goedkope B-film vertoont verbazend bizarre trekjes.

Detour

1945 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1945. Film noir van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Tom Neal, Ann Savage, Claudia Drake, Edmund MacDonald en Tim Ryan.

Deze film is eigenlijk niet meer dan een melodrama met Hitchcock-achtige kantjes, en gaat over een jongeman die een lift krijgt van een verleidelijke vrouw (Savage) en vervolgens betrokken raakt bij een moord. Voor zijn tijd een harde film, die mettertijd een cult-publiek heeft gekregen. Lana Turner`s dochter, Cheryl Crane, die een van moeders echtgenoten heeft vermoord, heeft haar autobiografie (in het Nederlands verschenen als Hollywood Drama) over deze donkere jeugdperiode naar de titel van deze film vernoemd. In 1992 opnieuw gemaakt.

Club Havana

1945 | Romantiek

Verenigde Staten 1945. Romantiek van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Tom Neal, Margaret Lindsay, Donald Douglas, Gertrude Michael en Isabelita (Lita Baron).

Kleine oninteressante produktie die heel in de verte door GRAND HOTEL is geïnspireerd.

Bluebeard

1944 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1944. Horror van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Jean Parker, John Carradine, Nils Asther, Ludwig Stossel en Iris Adrian.

Verrassend doeltreffend verhaal over de ongeneeslijke wurger Carradine, die op een intelligent meisje (Parker) verliefd wordt. Zij voelt dat er iets goed mis is met haar nieuwbakken echtgenoot. Ze ontdekt zijn griezelige verleden...

Isle of Forgotten Sins

1943 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1943. Avonturenfilm van Edgar G. Ulmer. Met o.a. John Carradine, Gale Sondergaard, Sidney Toler, Frank Fenton en Rita Quigley.

Film als blikprodukt waarin diepzeeduikers Carradine en Fenton het aan de stok krijgen met de geslepen scheepskapitein Toler over een schat. Zoals gewoonlijk is de regie van Ulmer veel beter dan het materiaal. Gebaseerd op zijn korte verhaal; hertiteld als MONSOON.

Girls in Chains

1943 |

Verenigde Staten 1943. Edgar G. Ulmer. Met o.a. Arline Judge en Addison Randall (I).

Film als blikprodukt waarin diepzeeduikers Carradine en Fenton het aan de stok krijgen met de geslepen scheepskapitein Toler over een schat. Zoals gewoonlijk is de regie van Ulmer veel beter dan het materiaal. Gebaseerd op zijn korte verhaal; hertiteld als MONSOON.

Americaner Schadchen

1940 |

1940. Edgar G. Ulmer. Met o.a. Wolf Mercur, Yudel Dubinsky, Judith Abarbanel en Leo Fuchs.

Film als blikprodukt waarin diepzeeduikers Carradine en Fenton het aan de stok krijgen met de geslepen scheepskapitein Toler over een schat. Zoals gewoonlijk is de regie van Ulmer veel beter dan het materiaal. Gebaseerd op zijn korte verhaal; hertiteld als MONSOON.

The Light Ahead

1939 |

1939. Edgar G. Ulmer. Met o.a. Rosetta Bialis, Isidore Cashier, Helen Beverly en David Opatoshu.

Film als blikprodukt waarin diepzeeduikers Carradine en Fenton het aan de stok krijgen met de geslepen scheepskapitein Toler over een schat. Zoals gewoonlijk is de regie van Ulmer veel beter dan het materiaal. Gebaseerd op zijn korte verhaal; hertiteld als MONSOON.

Moon Over Harlem

1939 |

1939. Edgar G. Ulmer. Met o.a. Petrina Moore, Zerritta Stepteau, Earl Gough, Izinetta Wilcox en Cora Green.

Film als blikprodukt waarin diepzeeduikers Carradine en Fenton het aan de stok krijgen met de geslepen scheepskapitein Toler over een schat. Zoals gewoonlijk is de regie van Ulmer veel beter dan het materiaal. Gebaseerd op zijn korte verhaal; hertiteld als MONSOON.

Green Fields

1937 |

1937. Jacob Ben-Ami en Edgar G. Ulmer. Met o.a. Helen Beverly, Michael Goldstein (Gorrin), Dena Drute, Anna Appel en Isidore Cashier.

Film als blikprodukt waarin diepzeeduikers Carradine en Fenton het aan de stok krijgen met de geslepen scheepskapitein Toler over een schat. Zoals gewoonlijk is de regie van Ulmer veel beter dan het materiaal. Gebaseerd op zijn korte verhaal; hertiteld als MONSOON.

Damaged Lives

1937 | Drama

Verenigde Staten 1937. Drama van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Diane Sinclair, Lyman Williams, Cecelia Parker, George Irving en Almeda Fowler.

Integer melodrama waarin gewaarschuwd wordt voor de gevaren van overspeligheid, die in dit geval leidt tot geslachtsziekte. Low-budget, maar geen rotzooi. Oorspronkelijk gevolgd door een halfuur durende medische preek over geslachtsziekten. In 1933 gemaakt, vier jaar daarna pas uitgebracht.

The Black Cat

1934 | Horror

Verenigde Staten 1934. Horror van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Boris Karloff, Bela Lugosi, David Manners, Jacqueline Wells (Julie Bishop) en Lucille Lund.

Een gepolijste griezelfilm met bizarre decors verliest veel van zijn kracht op tv, hoewel de confrontatie van de architect en duivelaanbidder Karloff met dokter Lugosi nog steeds fascinerend is. Dit is de eerste film waarin ze samen spelen. Het scenario is van Peter Ruric en Edgar G. Ulmer naar de gelijknamige vertelling van Edgar Allan Poe, camerawerk van John Mescall. Ook bekend als HOUSE OF DOOM en THE VANISHING BODY.

Menschen am Sonntag

1929 | Komedie, Experimenteel, Documentaire

Duitsland 1929. Komedie van Robert Siodmak en Edgar G. Ulmer. Met o.a. Brigitte Borchert, Christl Ehlers, Annie Schreyer, Erwin Splettstößer en Wolfgang von Waltershausen.

Mensen worden gevolgd op hun zondagse uitstapje in Berlijn in een meesterlijk gefotografeerde montage waar het enthousiasme van afstraalt. Een echte klassieker die nog steeds niet verveelt met een scenario van latere groten als Billie (Billy) Wilder en Fred Zinnemann, en camerawerk van de later óók in Hollywood beroemd geworden Eugen Schüfftan.