Rudi Fehr (1911-1999): montage.
Er zijn 11 films gevonden.

Prizzi's Honor

1985 | Komedie, Misdaad, Drama, Thriller, Romantiek

Verenigde Staten 1985. Komedie van John Huston. Met o.a. Jack Nicholson, Kathleen Turner, Anjelica Huston, Robert Loggia en Michael Lombard.

De niet zo bijster slimme Nicholson heeft zich ingetrouwd in de machtige maffia-clan Prizzi, maar zijn huwelijk met Huston is op de klippen gelopen. Als hij verliefd wordt op accountant-vamp Turner, heeft hij niet direct door dat hij te maken heeft met een ijskoude killer, die de Prizzi`s op hem hebben afgestuurd. Nu moet hij de eer van een Prizzi redden - dat is niet zo eenvoudig! Een heerlijke zwarte komedie waarin Huston zonder enige eerbied (en waarom ook niet) een schitterende karikatuur van de Newyorkse maffia heeft neergezet en zonder schaamte stijlbeelden heeft gepikt van Coppola. De hoofdrollen en regie zijn uitmuntend. Richard Condon bewerkte met Janet Roach zijn eigen boek. Prachtige fotografie van Andrzej Bartkowiak.

Dial M for Murder

1954 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1954. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Ray Milland, Grace Kelly, Robert Cummings, Anthony Dawson en Antonio Margheriti.

De klassiekers van Hitchcock staan nog altijd als een huis. In Dial M for Murder maakte hij effectief spaarzaam gebruik van locaties en acteurs. Milland is geweldig als de slangige Tony die ingewikkelde plannen maakt om zijn rijke vrouw Margot (Kelly) te vermoorden. Oorspronkelijk gefilmd in 3D. Gedraaid in slechts 36 dagen, razendsnel, dus. Maar een zeer belangrijke scène moest steeds maar weer overgedaan worden. Het ging de regisseur niet in de kouwe kleren zitten: naar verluidt verloor hij van de zenuwen bijna tien kilo lichaamsgewicht.

I Confess

1953 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1953. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Montgomery Clift, O.E. Hasse, Anne Baxter, Karl Malden en Brian Aherne.

Een priester (Clift) neemt een moordenaar de biecht af, met als bizar maar onontkoombaar gevolg dat hij nu zelf van diens misdaad wordt verdacht. Niet helemaal Hitchcocks niveau, misschien omdat het niet klikte tussen regisseur en hoofdrolspelers. Hitchcock ergerde zich aan de gedegenheid waarmee Clift z'n rol voorbereidde ('alsof hij binnenkort echt wil intreden'). Baxter voelde zich door het afstandelijke gedrag van de regisseur niet op haar gemak. Achteraf had Hitchcock er spijt van dat hij aan de film was begonnen: 'We shouldn't have made the picture,' zei hij in 1967 tegen Truffaut. De meester had niet altijd gelijk.

The Inspector General

1949 | Komedie, Musical, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1949. Komedie van Henry Koster. Met o.a. Danny Kaye, Walter Slezak, Barbara Bates, Elsa Lanchester en Gene Lockhart.

Vlot geregisseerde en gemonteerde komedie, zeker voor 1949, met raskomiek Danny Kaye (The Court Jester) als een rondreizende charlatan die geld aftroggelt met de verkoop van een wonderelixer. De corrupte dorpsnotabelen denken dat hij een overheidsinspecteur is en overladen de malloot met allerhande beleefdheden. Ontmaskering blijft uiteraard niet uit maar de aangeboren goedheid van Kaye's personage doet wonderen. Deze Amerikaanse film is gebaseerd op het satirische toneelstuk 'De revisor' van Nikolaj Gogol uit 1836. In Gogols handen laat de inspecteur zich verleiden door geld en vrouwen maar de Amerikaanse versie is volledig gekuist.

Beyond the Forest

1949 | Film noir, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1949. Film noir van King Vidor. Met o.a. Bette Davis, Joseph Cotten, David Brian, Ruth Roman en Minor Watson.

Deze film noir begint met een waarschuwing aan de kijker: dit is een verhaal over het kwaad in z'n lelijkste vorm, pas op! Het blijkt om een soapbewerking van Madame Bovary te gaan, met Davis als dodelijk verveelde huisvrouw Rosa, die haar burgerlijke bestaan ontvlucht met een affaire en ten slotte afglijdt tot zelfverminking en moord. Davis, die met zwarte pruik niet zou misstaan in The Addams Family, zet Rosa verbazend over the top neer, wat aansluit bij de bombastische regie van Vidor. Zelf was ze achteraf ook niet enthousiast. Desalniettemin een feestje voor campliefhebbers.

Romance on the High Seas

1948 | Musical, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1948. Musical van Michael Curtiz. Met o.a. Jack Carson, Janis Paige, Don DeFore, Doris Day en Oscar Levant.

Tijdens een oceaan-cruise verdenkt een vrouw haar steenrijke man van overspel; en hij haar. Hij laat een privé-detectieve haar gangen nagaan. Misverstanden, verwisselingen en romantiek. Een sprankelende musical. Day's debuut; ze zingt o.a.: 'It's Magic', en 'Put 'em in a Box'.

Key Largo

1948 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1948. Film noir van John Huston. Met o.a. Humphrey Bogart, Edward G. Robinson, Lauren Bacall, Lionel Barrymore en Claire Trevor.

Op toneelstuk van Maxwell Anderson gebaseerde film noir speelt zich goeddeels af in een hotellounge op een door stormen geteisterde 'key' (eiland) voor de kust van Florida. De gedesillusioneerde WO II-veteraan Frank McCloud (Bogart) is er net neergestreken en moet vast stellen dat gangster Johnny Rocco (Robinson) er de lakens uitdeelt. Aanvankelijk kijkt Frankie de kat uit de boom, maar wandelend geweten Nora (Bacall) doet een voorzet: 'Maybe it's a rotten world, but it's not lost as long as someone is willing to go on fightin'.' Beklemmend Kammerspiel met Robinson in topvorm. Claire Trevor kreeg Oscar voor bijrol als zuipend gangsterliefje.

Possessed

1947 | Drama, Thriller, Misdaad, Film noir

Verenigde Staten 1947. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Joan Crawford, Van Heflin, Raymond Massey, Geraldine Brooks en Stanley Ridges.

Joan Crawford kreeg een Oscarnominatie voor haar hoofdrol in dit drama over een vrouw die na een wanhoopsdaad in een psychiatrische kliniek belandt. Daar blikt ze, onder invloed van psychofarmaca, terug. Op de relaties met de man die niet genoeg van haar hield (Heflin), de man met wie ze dan maar trouwde (Massey), en haar stiefdochter (Brooks). Crawford, op haar carrièrepiek na haar prachtrol in Mildred Pierce (1945), deed research in een Californische kliniek en gooit zich met overgave én diva-discipline in haar rol. Heerlijk.

Humoresque

1946 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1946. Komedie van Jean Negulesco. Met o.a. Joan Crawford, John Garfield, Oscar Levant, J. Carrol Naish en Craig Stevens.

Crawford is een welgestelde, uiterlijk stabiele vrouw, die tot de glitterwereld behoort, maar ze is in werkelijkheid onzeker en diep ongelukkig waardoor ze naar de fles grijpt. Ze zoekt ook troost in het protegeren van jong muzikaal talent. Garfield is een ambitieuze violist die een verhouding met haar aangaat, en die eindigt in een hartverscheurende tragedie. De film is beslist geen super soap-opera. De spelprestaties zijn uitmuntend, hij is goed geproduceerd, er zijn sterke komische bijdragen van Levant en de finale slaat alles. Misschien wel Crawfords beste film. Scenario van Clifford Odets en Zachary Gold naar een roman van Fannie Hurst. Camerawerk van Ernest Haller.

Million Dollar Baby

1941 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1941. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Priscilla Lane, Ronald Reagan, Jeffrey Lynn, May Robson en Lee Patrick.

Een afgezaagd Warner Bros. product rond de ergerlijk naïeve Pamela McAllister (Lane), die een fortuin erft en daarmee hopen kopzorg.

All Through the Night

1941 | Actiefilm, Komedie, Drama, Thriller, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1941. Actiefilm van Vincent Sherman. Met o.a. Humphrey Bogart, Conrad Veidt, Kaaren Verne, Jane Darwell en Frank McHugh.

Ook Hollywood maakte deel uit van de Amerikaanse oorlogsmachine tegen nazi-Duitsland. Veel studio's maakten films in opdracht van het Ministerie van Defensie, maar maakten ook, al dan niet om patriottische redenen, speelfilms die de strijd tegen het nazi-beest op niet mis te verstane wijze in beeld brachten. All Through the Night van Vincent Sherman is daar een mooi voorbeeld van. De film speelt in New York waar Humphrey Bogart (in hetzelfde jaar als Casablanca) de strijd aanbindt tegen een Duitse spionage-organisatie (met nb immigranten als Peter Lorre en Conrad Veidt). Let vooral op de bijziende kelner Phil Silvers. Juist ja, want All Through the Night is inderdaad een 'anti-Nazi message comedy´.