Grégoire Aslain (1908-1982): cast.
Er zijn 27 films gevonden.

Gloria

1977 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1977. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Valérie Jeannet, Sophie Grimaldi, Nicole Maurey, Alain Marcel en Maurice Biraud.

Door WO I verliest een meisje haar speelmakkertje uit het oog. Ze ziet hem pas terug als ze volwassen is; zij staat aan het begin van een balletcarrière en hij is inmiddels getrouwd. De veteraan-regisseur werd tot de verfilming van een kasteelroman overgehaald door een producent die hem beloofde dat hij daarna een ambitieuzere film mocht maken. Deze belofte werd niet nagekomen, zodat hij zijn carrière moest afsluiten met een wezenloze smartlap die zelfs in het genre ondermaats is. Scenario van Claude Autant-Lara en Jean Halain. Camerawerk van Vladimir Ivanov.

Bloedverwanten

1976 | Horror

Frankrijk​/​​Nederland 1976. Horror van Wim Lindner. Met o.a. Maxim Hamel, Sophie Deschamps, Eddie Constantine, Ralph Arlis en Wim Kouwenhoven.

Soms wat gelikt, deze horrorfilm naar een fantastisch verhaal van Belcampo. De camera werd nu vaardig gehanteerd door Walter Bal. Een verpleegster stuit op een gezelschap dat dol is op bloed, en dit modern, als keurige burgers, nuttigt uit glaasjes. Een ongewone, verrassende film met helaas een erg zwakke regie.

Sex shop

1972 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1972. Komedie van Claude Berri. Met o.a. Claude Berri, Juliet Berto, Nathalie Delon, Jean-Pierre Marielle en Béatrice Romand.

Een noodlijdende boekhandelaar maakt op advies van een vriend van zijn winkel een seksshop. Zowel zijn handel als clientèle geeft hem de indruk dat het eigen huwelijksleven toch wel erg fantasieloos is, maar na de frustrerende ervaringen met groepsseks kiest hij toch voor het comfort van een simpeler huwelijksrelatie en de verkoop van Maoïstische boeken, 'die immers óók goed lopen!' Rake en herkenbare typeringen houden al te makkelijk effectbejag in deze satire op de seksrage in evenwicht en vooral Berto als de volgzame echtgenote in slaapkameracrobatiek en Marielle als ondernemende flierefluiter zijn onweerstaanbaar komisch. Scenario van de regisseur.

Les Galets d'Etretat

1972 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1972. Drama van Sergio Gobbi. Met o.a. Virna Lisi, Maurice Ronet, Annie Cordy, Juliette Mills en Grégoire Aslain.

Schoonheidsspecialiste krijgt na panne lift van autocoureur die haar verkracht. Wraakacties over en weer leiden tot verliefdheid huns ondanks. Glamour-beroepen en schilderachtige locaties geven prentenboekverpakking aan melodramatisch verhaal waarvan de strekking zeer bedenkelijk zou zijn als de film niet totaal ongeloofwaardig was.

12 + 1

1970 | Avonturenfilm, Komedie

Italië​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1970. Avonturenfilm van Nicolas Gessner. Met o.a. Vittorio Gassman, Orson Welles, Sharon Tate, Terry-Thomas en Mylène Demongeot.

Een berooide Italiaan erft van zijn Engelse tante dertien stoelen die hij via een antiquair laat verkopen, om dan te horen dat in de zitting van één ervan haar juwelen verborgen zitten. Samen met de secretaresse van de antiquair gaat hij op jacht naar de stoelen die elk een andere eigenaar hebben. De zoveelste variant op de bekende Russische satire over de menselijke hebzucht heeft één stoel meer dan gewoonlijk. Verder is het niet origineler hoewel een hele reeks van sterren smakelijke karikaturen neerzetten. De laatste rol van Sharon Tate. Reeds eerder verfilmd als DREIZEHN STŸHLE in 1938 door E.W. Emo en als THE TWELVE CHAIRS door Mel Brooks, eveneens in 1970. Ook bekend als THE THIRTEEN CHAIRS.

Mazel tov ou le mariage

1968 | Komedie

Frankrijk 1968. Komedie van Claude Berri. Met o.a. Claude Berri, Elizabeth Wiener, Grégoire Aslain, Louisa Colpeyn en Prudence Harrington.

Een vertegenwoordiger van de Encyclopaedia Brittannica heeft tijdens een vakantiescharrel een meisje zwanger gemaakt, dus moet er getrouwd worden. De aanstaande schoonfamilie biedt een weinig aanlokkelijk perspectief voor de eigen toekomst, terwijl hij ondertussen ook verliefd wordt op een Engelse lerares. Dociel komt hij toch zijn plicht na. Een liefdevol ironische observatie van het jiddisch milieu en de folklore - die toen zeker in Franse film ongewoon was - maakt de film boeiend en treffend met genuanceerde personages.

La vingt-cinquième heure

1967 | Oorlogsfilm, Drama, Komedie

Joegoslavië​/​​Italië​/​​Frankrijk 1967. Oorlogsfilm van Henri Verneuil. Met o.a. Anthony Quinn, Virna Lisi, Michael Redgrave, Serge Reggiani en Françoise Rosay.

Een Roemeense boer wordt in 1939 door een gendarme die zijn vrouw begeert, als jood aangegeven. Hij ontsnapt uit het concentratiekamp en wordt vervolgens door een nazi-officier opgemerkt als de perfecte ari[KA3]er. Deze bijna dichterlijk opgezette film naar de succesroman van Virgil Gheorghiu maakt de absurditeit van het origineel niet waar door de te oppervlakkige scenariobewerking (van Verneuil, François Boyer en Wolf Mankowitz) en vooral omdat de man-zonder-identiteit door Quinn wordt gespeeld als Zorba de Griek. Enkele treffende scènes en bijrollen. Camerawerk van Andreas Winding. Gedraaid in Franscope. Ook bekend als THE TWENTY-FIFTH HOUR.

Une ravissante idiote

1964 | Komedie

Frankrijk 1964. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Brigitte Bardot, Anthony Perkins, André Luguet, Denise Provence en Jean-Marc Tennberg.

Een ontslagen bankbediende wordt tegen zijn zin Sovjetspion en probeert met behulp van de kleedster van een ministersvrouw een geheim dossier te bemachtigen. De interessante combinatie Bardot-Perkins is verspild aan deze doorsnee spionagekomedie en het feit dat iedereen voor Brits moet doorgaan, maakt de film ongeloofwaardig. Georges André Tabet en regisseur Molinaro schreven het scenario naar het boek van Charles Exbrayat. Andreas Winding stond achter de camera.

Aimez-vous les femmes?

1964 |

Italië​/​​Frankrijk 1964. Jean Léon. Met o.a. Sophie Daumier, Guy Bedos, Edwige Feuillère, Grégoire Aslain en Gérard Séty.

Door Roman Polanski geschreven burleske over geheime sekte die jonge vrouwen culinair opdient en verorbert kreeg te brave regie, waardoor acteurs zich overmatig moeten uitsloven om het leuk te houden. Het resultaat lijkt ook meer op revue dan film.

Village of Daughters

1962 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1962. Komedie van George Pollock. Met o.a. Eric Sykes, Scilla Gabel en Grégoire Aslain.

Een langdradige, maar toch wel leuke komedie over een Engelse handelsreiziger die met warmbloedige Italianen te maken krijgt als hij in een klein stadje belandt.

Sotto dieci bandiere

1960 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië 1960. Avonturenfilm van Duilio Coletti en Silvio Narizzano. Met o.a. Van Heflin, Charles Laughton, Mylène Demongeot, John Ericson en Eleonora Rossi-Drago.

Een Duits oorlogsschip is tijdens de oorlog de Britse koopvaardijvloot in de Indische oceaan steeds te slim af, maar de kapitein neemt overlevenden aan boord en zet ze op neutraal gebied aan land, tot een Amerikaanse spion achter de code komt waarmee hij een schip identificeert. Deze film naar ware gebeurtenissen - naar een dagboek van kapitein B. Rogge - kreeg een spannende en vaak spectaculaire vorm, ondanks zinloze romantiek van de vrouwenrollen. De keuze voor Duitse helden werd geneutraliseerd door ze te laten spelen door Amerikaanse acteurs.

Il suffit d'aimer

1960 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1960. Biografie van Robert Darène. Met o.a. Daniéle Ajoret, Madeleine Sologne, Robert Arnoux, Grégoire Aslain en Blanchette Brunoy.

De film is een biografie van het boerenmeisje Bernadette Soubirous aan wie in 1858 in Lourdes de Heilige Maagd verscheen en die, ondanks de weerstand bij de dorpelingen en kerkautoriteiten, in het klooster trad. De religieuze biografie ontspoort niet in traktaten of kitsch, maar is met verdienstelijke soberheid en realistische aandacht zowel qua vorm als qua acteren nogal toneelmatig gebleven. Niettemin te verkiezen boven THE SONG OF BERNADETTE.

The Fanatics

1957 |

1957. Alex Joffe. Met o.a. Michel Auclair, Pierre Fresnay en Grégoire Aslain.

De film is een biografie van het boerenmeisje Bernadette Soubirous aan wie in 1858 in Lourdes de Heilige Maagd verscheen en die, ondanks de weerstand bij de dorpelingen en kerkautoriteiten, in het klooster trad. De religieuze biografie ontspoort niet in traktaten of kitsch, maar is met verdienstelijke soberheid en realistische aandacht zowel qua vorm als qua acteren nogal toneelmatig gebleven. Niettemin te verkiezen boven THE SONG OF BERNADETTE.

Les Fanatiques

1957 | Thriller

Frankrijk 1957. Thriller van Alex Joffé. Met o.a. Pierre Fresnay, Michel Auclair, Françoise Fabian, Grégoire Aslain en Tilda Thamar.

Generaal die Zuidamerikaanse revolutie bloedig gaat onderdrukken moet tijdens overtocht door tijdbom worden gedood, maar hij kiest op het laatste moment voor een lijnvliegtuig in plaats van een privévliegtuig. Ondanks bedenkingen besluiten de samenzweerders het belang van de revolutie te laten gaan boven het lot van passagiers, maar een fatale hartaanval van de generaal maakt aanslag overbodig als er nauwelijks nog tijd is om bom onklaar te maken. Film houdt de spanning goed vast, al is de situatie daarna vaker en spectaculairder gebruikt voor rampenfilms. Dialogen over ideologie en gewetensconflicten zijn weinig overtuigend.

Le Triporteur

1957 | Komedie, Sportfilm

Frankrijk 1957. Komedie van Jack Pinoteau. Met o.a. Darry Cowl, Béatrice Altariba, Grégoire Aslain, Pierre Mondy en Jean-Claude Brialy.

Een onhandige broodbezorger wordt ontslagen en maakt van de gelegenheid gebruik om per bakfiets naar Nice te gaan voor een voetbalfinale. Door omstandigheden wordt hij genoodzaakt de keeper te vervangen en - onder de doping - het elftal tot de overwinning te brengen. Voornaamste kwaliteiten van deze komedie zijn het vlotte tempo waarmee de afgekloven grappen elkaar opvolgen. Het succes was groot genoeg om een vervolg te rechtvaardigen: ROBINSON ET LE TRIPORTEUR.

Casino de Paris

1957 | Musical, Komedie

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1957. Musical van André Hunebelle. Met o.a. Caterina Valente, Gilbert Bécaud, Grégoire Aslain, Rudolf Vogel en Grethe Weiser.

Een oudere theaterproducent nodigt een revuester uit om bij hem te logeren met amoureuze bijbedoelingen, die worden doorkruist, omdat ze haar familie meebrengt. Een muzikaal begaafde secretaris heeft meer succes. Een voor de late jaren van 1950-1960 typerende poging om een musical naar Hollywood- voorbeeld te maken, die mislukt door de achterhaalde opbouw van een simpel komedie-verhaaltje dat af en toe onderbroken wordt door meer of minder geslaagde (maar fantasieloos in beeld gebrachte) revuescènes. Hoewel verzorgder dan haar Duitse vehikels, verdiende de veelzijdigheid van Valente een betere film.

Les Suspects

1956 | Mysterie

Frankrijk 1956. Mysterie van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Anne Vernon, Yves Massard, Jacques Morel en Maurice Teynac.

De commissaris van D.S.T. geeft inspecteurs opdracht om een spionagenet te ontmaskeren dat bij rebellen in Noord-Afrika infiltreert. Eén van hen komt op een spoor, maar wordt gegijzeld in ruil voor een gevangen rebel. De commissaris bewaakt de grenzen, terwijl de inspecteur jacht voortzet. Een onderhoudende actiefilm waarvan het thema aan actualiteit verloren heeft en inmiddels in een totaal ander daglight is komen te staan.

L'homme aux clefs d'or

1956 | Drama, Komedie

Frankrijk 1956. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Pierre Fresnay, Annie Girardot, Grégoire Aslain, Gil Vidal en Jean Rigaux.

Wraak van scholieren op een idealistische leraar die hen op het rechte pad probeert te brengen, leidt tot zijn ontslag, zodat hij een baantje als hotelportier in Monte Carlo moet aannemen waar de leerlingen een diefstal voorbereiden. De film steunt bijna geheel op de moraliserende dialogen die zo irritant gaan werken dat de sympathie van de toeschouwer zich tegen de oude idealist keert en voor de jeugdige criminelen doet kiezen. Goed bedoeld maar bedroevend uitgewerkt. Het scenario is van Léo Joannon en Roland Laudenbach.

L' Homme et l'enfant

1956 | Misdaad, Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1956. Misdaad van Raoul André. Met o.a. Eddie Constantine, Juliette Gréco, Folco Lulli, Grégoire Aslain en Michèle Philippe.

Een Amerikaanse oud-strijder is directeur van een Franse cosmetica-fabriek. Na de ontvoering van zijn pleegdochtertje ontdekt hij, dat met zijn parfum verdovende middelen worden meegesmokkeld en komt hij ook nog een handel in blanke slavinnen op het spoor. Deze Eddie-film begint serieuzer dan gewoonlijk en geeft hem vaderliefde als de voornaamste motivatie, maar komt al gauw uit bij de standaardformule vol knokpartijen. Als zodanig iets onderhoudender dan gemiddeld, al toont Gréco weinig animo als femme fatale.

Celui qui doit mourir

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van Jules Dassin. Met o.a. Jean Servais, Melina Mercouri, Pierre Vaneck, Nicole Berger en Grégoire Aslain.

Terwijl een Grieks dorpje zich voorbereidt op de opvoering van een passiespel, maakt de komst van dakloze vluchtelingen tragisch duidelijk dat intolerantie van alle tijden is. De eerste in Griekenland gesitueerde film van Dassin heeft opmerkelijke landschapsfotografie van Kreta en een boeiend onderwerp, ontleend aan het boek Christus wordt weer gekruisigd van Nikos Kazantzakis. Hoewel de aandacht voortdurend geboeid blijft, is de film toch niet overtuigend. Misschien omdat de Frans-Duitse rolbezetting niet het geschikte temperament heeft om aannemelijke Grieken te spelen.

Une Fille épatante

1955 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1955. Komedie van Raoul André. Met o.a. Sophie Desmarets, Raymond Rouleau, Grégoire Aslain, Mona Dol en André Versini.

Een kruimeldievegge ziet een politie-inspecteur aan voor een gangster en wil met hem zaken doen. Ook als ze achter de waarheid komt, blijft ze verliefd en helpt hem met het oprollen van een bende goudsmokkelaars. Een pretentieloze komedie, die het meer van dialoogvuurwerk moet hebben dan van de dynamische vorm. Er wordt aanstekelijk geacteerd, al is Rouleau wat te oud voor zijn rol.

Oasis

1954 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1954. Avonturenfilm van Yves Allégret. Met o.a. Michèle Morgan, Pierre Brasseur, Cornell Borchers, Grégoire Aslain en Ulrich Beiger.

De eigenaar van een oase in Marokko wordt verdacht van goudsmokkel en krijgt door een geldsyndicaat twee spionnes op zijn pad. Een bandiet zit ook achter hem aan, maar de inmiddels van zijn eerlijkheid overtuigde en verliefd geworden vrouw waarschuwt hem. Ze komen echter allemaal in de woestijn om. Deze eerste Europese cinemascopefilm heeft meer aandacht voor de landschappen dan voor de personages, die slecht geschreven zijn en ook niet zo best geacteerd. Ondanks alle ontbering blijft het uiterlijk van de actrices onberispelijk. (In de gelijktijdig opgenomen Duitstalige versie OASE speelt Carl Raddatz de rol van Brasseur.)

La Soupe à la grimace

1954 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1954. Misdaad van Jean Sacha. Met o.a. Georges Marchal, Maria Mauban, Dominique Willms, Grégoire Aslain en Noël Roquevert.

De eigenaresse van een Mexicaanse uraniummijn moet haar bezit verdedigen tegen haar ex-echtgenoot. Behalve met geheimzinnige sabotage-acties krijgt ze ook nog te kampen met een cholera-epidemie, maar de steun van een verliefde ingenieur helpt haar de mijn veilig te stellen. Een door overmaat van gebeurtenissen onderhoudend misdaaddrama, waarvan de interessante situering en de sfeervolle fotografie de film boven de middelmaat van regie en acteren uittillen.

Cet homme est dangereux

1953 | Mysterie, Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1953. Mysterie van Jean Sacha. Met o.a. Eddie Constantine, Colette Déréal, Grégoire Aslain, Claude Borelli en Jacqueline Pierreux.

Geheim-agent Lemmy Caution heeft lucht gekregen van een komplot om een miljonairsdochter te ontvoeren en infiltreert in de gangsterbende, die echter achter zijn ware identiteit komt. Deze vroege 'Eddie-film' heeft de gebruikelijke knokscènes en meer ironie in het scenario dan gewoonlijk, maar de regie is nogal ondermaats, al blijft de vaart erin.

Le Bon Dieu sans confession

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Yvan Desny, Henri Vilbert, Claude Laydu en Grégoire Aslain.

De nabestaanden van een overleden zakenman herinneren zich in de lijkstoet de dode en hun relatie tot hem, waardoor uit tegenstrijdige en incomplete beelden een volledig portret van zijn leven ontstaat. Een boeiend en zonder al te moralistische conclusies geschetst beeld van een bourgeois-milieu steunt op sterke spelprestaties, waar de regie zelf weinig aan toevoegt. Naar de roman M. Dupont est mort van Paul Vialar.

L'auberge rouge

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Fernandel, Julien Carette, Françoise Rosay, Marie-Claire OIivia en Grégoire Aslain.

Zwarte humor domineert dit maffe verhaal over een herbergier die met zijn vrouw zijn gasten doodt en berooft. Een monnik verneemt dit geheim in een biecht (afgenomen met een grillrooster, bij gebrek aan een biechtstoel met venster) en komt voor een dilemma te staan: zijn medereizigers redden of zich aan zijn zwijgplicht houden? De destijds populaire komiek Fernandel speelt de monnik maar krijgt prima tegenspel van herbergiers Carette en Rosay. Het liedje La ballade de l'auberge rouge wordt gezongen door niemand minder dan Yves Montand. Deze macabere komedie kreeg een remake in 2007.

Hans le marin

1949 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1949. Misdaad van François Villiers. Met o.a. Maria Montez, Jean-Pierre Aumont, Lilli Palmer, Marcel Dalio en Roger Blin.

Een zeeman wordt verliefd op een havenhoer in Marseille, maar zij laat zich beroven door haar handlangers uit de onderwereld. In de veronderstelling dat ze hem bedrogen heeft, doodt hij haar. Aumont keerde met zijn echtgenote Montez terug uit Hollywood om deze zelfgeschreven film noir naar vooroorlogs voorbeeld te maken. Montez is voldoende actrice om haar rol aannemelijk te maken maar de goede bijrollen en de sfeervolle fotografie bieden te weinig compensatie voor de gedateerdheid. (Debuterende regisseur Villiers is de broer van de hoofdrolspeler Aumont).