Alexei Rodionov: camera.
Er zijn 4 films gevonden.

Orlando

1992 | Fantasy, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Rusland​/​​Frankrijk​/​​Nederland 1992. Fantasy van Sally Potter. Met o.a. Tilda Swinton, Quentin Crisp, Jimmy Somerville, Billy Zane en John Wood.

Wanneer koningin Elizabeth I een jonge edelman opdraagt nooit oud te worden, dan gehoorzaamt hij: Orlando blijft eeuwenlang leven, tegen wisselende historische decors, en in verschillende verschijningen, ook als vrouw. De roman van Virginia Woolf inspireerde Sally Potter (The Party) tot een visueel beeldschoon, prikkelend drama over verandering en sekse-identiteit. Tilda Swinton, een actrice die vaker haar androgyne verschijning slim inzet, is de vanzelfsprekende keuze voor de dubbelrol. Een van de twee Oscarnominaties was voor het vermaarde production design-duo Jan Roelfs en Ben van Os.

Yes

2004 | Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 2004. Drama van Sally Potter. Met o.a. Joan Allen, Simon Abkarian, Sam Neill en Shirley Henderson.

Sally Potter begon te schrijven aan het scenario van Yes op 12 september 2001. In een tijd van angst en haat wilde ze een film over liefde maken, met humor en poëzie. Een mooie, drukbezette (en getrouwde) celbiologe begint een affaire met de keukenhulp uit Beiroet. Ze praten in vijfvoetige jamben over de Heilige Oorlog en The War on Terror, over westerse vrouwen en hoofddoekjes, over leven en dood. Een hartstochtelijke, gedurfde film.

Musul'Manin

1995 | Komedie

Rusland 1995. Komedie van Vladimir Khotinenko. Met o.a. Evgeny Mironov, Nina Usatova, Evdokia Ghermanova, Aleksandr Baluyev en Petr Zaichenko.

Na zeven jaar in krijgsgevangenschap te zijn geweest in Afghanistan keert Kolya (Mironov) terug naar zijn geboortedorp. Inmiddels is het communistische juk afgeworpen en is vrij ondernemen het toverwoord. Kolya`s bedroefde vader is niet meer, want hij had zich opgehangen en Kolya`s broer (Baluev) heeft in de nor gezeten. Kolya`s moeder (Usatova) probeert zich staande te houden met hard werken op het land. Iedereen is blij dat hij er weer is en dat geeft aanleiding tot feesten en zuipen, maar men kijkt op als Kolya zegt dat hij voortaan Abdullah genoemd wil worden, want hij heeft zich bekeerd tot de islam. Alleen Kolya`s vriendin Vera (Ghermanova), die tijdens zijn afwezigheid aan lager wal geraakt is, heeft er geen problemen mee, omdat ze over een heel groot hart beschikt. Terwijl iedereen drinkt en lalt, werkt Kolya zich uit de naad en laat zich door niemand en niets provoceren. Ondertussen verkoopt de corrupte burgemeester, een voormalige communistische partijbons, voor een appel en een ei de grond die niet van hem is, aan duistere speculanten (hij krijgt er wel een sporttas vol dollars voor terug). Volgens een legende ligt in een nabij gelegen meertje een kerk op de bodem verzonken en wie in het water duikt en het godshuis bereikt, komt gelouterd weer boven water, maar er verdrinken natuurlijk veel meer mensen dan er boven komen... Tenslotte probeert een schurk Kolya naar het leven te staan. Een wonderlijke film, die snel verouderd aandoet over een constant veranderend Rusland, maar regisseur Khotinenko schetst een raak beeld van de situatie en haalt het uiterste uit de rolverdeling. Het scenario is van Valery Zalotucha. Het camerawerk is van Alexei Rodionov. Viel op bepaalde festivals in de prijzen, w.o. dat van Montréal.

Kom en zie

1985 | Oorlogsfilm

USSR 1985. Oorlogsfilm van Elem Klimov. Met o.a. Alexei Kravchenko, Olga Mironova, Vladas Bagdonas, Viktor Lorents en Liubomiras Laucevicius.

De vijftienjarige Flyora heeft er zin in, als hij in 1943 op het Wit-Russische platteland door de partizanen wordt ingelijfd. Maar als hij kennismaakt met de verschrikkingen van de oorlog, gaat de glans er gauw vanaf. Nadat hij tijdens gevechtshandelingen afgedwaald raakt van zijn groep, probeert hij met een meisje de weg terug te vinden naar zijn geboortedorp. Meesterlijke aanval op de oorlogsretoriek uit communistische propagandafilms, die door zijn surrealistische, impressionistische vorm de verpletterende oorlogservaringen van de jonge Flyora tastbaar weet te maken.