Peter Simonischek

Acteur

Peter Simonischek is acteur.
Er zijn 30 films gevonden.

Toni Erdmann

2016 | Komedie, Drama

Duitsland/Oostenrijk 2016. Komedie van Maren Ade. Met o.a. Peter Simonischek, Sandra Hüller, Michael Wittenborn, Hadewych Minis en Trystan Pütter.

Als vader Winfried Conradi tijdens een verrassingsbezoek aan zijn in het buitenland werkende dochter door haar wordt weggewerkt, besluit hij vermomd terug te keren. Als 'consultant en coach' Toni Erdmann - een langharige zestiger met neptanden - weet hij met zijn onvoorspelbare gedrag haar geordende bestaan als zakenvrouw danig te ontregelen. Duitse tragikomedie die vanwege zijn origineel verpakte maatschappijkritiek en spel met conventies uitgroeide tot dé sensatie van het filmfestival van Cannes. Regisseur Maren Ade werd daarvoor echter karig beloond, met enkel de prijs van de internationale filmkritiek.

Bergfried

2015 | Drama

Duitsland/Oostenrijk 2015. Drama van Jo Baier. Met o.a. Fabrizio Bucci, Katharina Haudum, Peter Simonischek en Gisela Schneeberger.

Salvatore was in 1944 getuige van een massamoord waarbij een SS'er onder anderen zijn moeder, zijn zus en zijn grootouders vermoordde. Bijna 40 jaar later zoekt de Italiaan de moordenaar in een bergdorpje.

Der Kaktus

2013 | Drama

Duitsland 2013. Drama van Franziska Buch. Met o.a. Nadja Uhl, Heio von Stetten en Peter Simonischek.

Thea en Rainer hebben na twintig jaar huwelijk elkaar niet veel mee te vertellen. Een goede vriend van haar overleden vader brengt meer afwisseling in Thea's leven.

Liebesjahre

2011 | Drama

Duitsland 2011. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Iris Berben, Peter Simonischek en Axel Milberg.

Een gescheiden paar ontmoet elkaar na jaren, om hun vroegere huis aan zee te verkopen. Samen met hun nieuwe partners brengen ze er een middag en nacht door. Wat gepland was als een snelle, pijnloze afwikkeling, ontaardt in een emotionele reis terug in de 'liefdesjaren' van een huwelijk.

Gott schützt die Liebenden

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Carlo Rola. Met o.a. Peter Simonischek, Iris Berben en Nina Proll.

De cynische oorlogsverslagger Paul Holland gelooft dat zijn vriendin Sybille de vrouw van zijn leven is. Als zij ineens onder verdachte omstandigheden verdwijnt gaat Paul op onderzoek uit. Dan blijkt dat hij haar eigenlijk helemaal niet kent.

Einmal so wie ich will

2005 | Romantisch drama

Duitsland 2005. Romantisch drama van Vivian Naefe. Met o.a. Senta Berger, Götz George en Peter Simonischek.

Emma verlaat tijdens een vakantie in Afrika na een fikse ruzie haar man en belandt op de struisvogelboerderij van een ruwe Duitse emigrant en diens dochter.

Hierankl

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Hans Steinbichler. Met o.a. Johanna Wokalek, Barbara Sukowa, Peter Simonischek, Josef Bierbichler en Frank Giering.

Lene (Wokalek) had na een ruzie met haar moeder Rosemarie (Sukowa) Hierankl aan de alpenrand in Zuid-Duitsland verlaten. Ze was toen zeventien jaar. Vele jaren later keert ze terug voor de zestigste verjaardag van haar vader Lukas (Bierbichler) en verheugt zich op een weerzien met haar broer Paul (Giering). Tegelijkertijd komt ook Goetz Hildebrand (Simonischek) na dertig jaar weer op de proppen. Lene is onder de indruk van Goetz en valt voor hem. Er komen verder heel wat duistere familiegeheimen boven water, terwijl de amour fou tussen Lene en Goetz gedoemd lijkt. Het doet de kijker goed om Sukowa, een van R.W. Fassbinder's fetisj actrices, weer eens aan het werk te zien; ze krijgt redelijk tegenspel van Wokalek, maar het scenario van regisseur Steinbichler had wel wat sterker en origineler mogen zijn. Het camerawerk is van Bella Halben en ziet er mooi uit.

Alles Glück dieser Erde

2003 | Drama

Oostenrijk/Duitsland 2003. Drama van Otto Retzer. Met o.a. Uschi Glas, Maximilian Schell, Peter Simonischek, Maximilian Glas en Fritz Karl.

Serveerster Gundi Kirchner gaat bij haar baas Xaver Schönborn aan de slag als manager van zijn stoeterij en doet het goed, maar de jaloerse dochter van de eigenaar en diens incompetente schoonzoon proberen haar een hak te zetten.

Vertrauen ist alles

2000 | Romantiek

Duitsland 2000. Romantiek van Berno Kürten. Met o.a. Alexandra Maria Lara, Xaver Hutter, Peter Simonischek, Gerd Wameling en Saskia Vester.

Jennifer Blankenburg (Lara) is een enfant-terrible. Haar rijke vader Dr. Karl Blankenburg (Simonischek) heeft een punthoofd van haar gekregen. Nu zij alles verknoeid heeft, heeft zij nog een laatste kans om zich te bewijzen: ze moet incognito als kamermeisje gaan werken in zijn hotel dat niet ver van Berlijn, in de voormalige DDR ligt. Het hoofd van de huishouding, een gefrustreerde oude vrijster, moet Jennifer `orde en tucht` bijbrengen. Receptionist-portier Harald Sommer (Wameling) moet via zijn neefje Mike Abendroth (Hutter) de weerspannige Jennifer in de gaten houden. Mike krijgt het baantje van hoteldetective. Zijn kennismaking met Jennifer draait uit op een gigantische botsing als hij in haar kamer een douche neemt. Beiden liegen tegen elkaar totdat ze barsten, want ze mogen niet laten weten wie ze in werkelijkheid zijn. Geleidelijk echter ontstaat er een toenadering. De afloop laat zich gemakkelijk raden - zelfs de minst kritische kijker kan hem bevroeden. Regisseur K[KA3]urten, die met zijn scenario oude wijn (van de filmkluchten uit de jaren 1950) in nieuwe zakken deed, heeft een speciaal aroma toegevoegd: in herenigd Duitsland ontmoet arme ossi Mike rijke wessi Jennifer en wat blijkt: Oost en West kunnen gelukkig samenleven! Aan de enthousiaste spelprestaties ligt het niet, maar de film is niet veeleisend vermaak. Het mooiste aan de film: Jennifers knalrode Jaguar cabriolet XK 150. Het vervelendste aan de film: Jennifers z.g. verloofde, een bejaard lijkende kwal, die schlagerzanger is. Het camerawerk is van Michael Wiesweg. Een terug-van-weg-geweest film.

Liebst du mich

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Gabriela Zerhau. Met o.a. Juliane Köhler, Peter Simonischek, Robert Stadlober, Hansa Czypionka en Ulrike Kriener.

Herbert Kranz (Simonischek) is een harteloze hondenfokker. In een striptent is hij weg van Maria (K[KA3]ohler) en middels een huwelijk biedt hij haar de kans zich te onttrekken aan het rosse milieu. Maria heeft een zoon, Paul (Stadlober). Herbert neemt deze lastige, opgeschoten jongen op de koop toe. Herbert ziet Maria als een van zijn honden: hij geeft haar eten en een onderkomen en verwacht als tegenprestatie dat zij onvoorwaardelijk van hem houdt. Voor Maria is Paul echter alles en zo botert het nimmer tussen Paul en Herbert. Paul raakt van het rechte pad af en laat zich in met een heler, Kapitz (Czypionka). Als er problemen zijn en de politie zit achter Paul aan, laat Maria hem onderduiken in haar oude wereldje, bij een kordate vriendin. Kapitz die perfect weet wat er aan de hand is, eist zijn tol: Maria moet met hem tussen de lakens en ondertussen heeft Herbert Paul aan de politie verraden om eindelijk Maria voor zich alleen te hebben. Bij gevolg trekken beide mannen aan het kortste eind - en hoe! Maria voert ze aan de honden en de rechercheur van politie die zich met Pauls zaak bezig houdt slaagt er niet in de boel te ontrafelen. Maria laat Paul naar Canada ontsnappen, waar zijn vader zou wonen. Zeperig melodrama met een wonderlijk, zo niet zeer ongeloofwaardig einde over primitief ingestelde mensen naar een scenario van Astrid Litfaß en regisseuse Zerhau, bezet met goede karakterspelers. Köhler ziet er sexy uit in haar rode ondergoed en Stadlober is goed als een onsympathiek misbaksel. Het camerawerk is van Helmut Pirnat.

Liebe deine Nächste!

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Detlev Buck. Met o.a. Moritz Bleibtreu, Lea Mornar, Heike Makatsch, Marc Hosemann en Heribert Sasse.

Josefine (Mornar) en Isolde (Makatsch) zijn heilsoldaten in de Duitse provincie. In het Leger des Heils, een organisatie naar een model van ruim honderd jaar geleden, loopt alles op rolletjes. Het duo wordt naar Berlijn gestuurd om zich te ontfermen over een tehuis voor daklozen. Wat ze daar aantreffen, overtreft zelfs hun stoutste verwachtingen. Het is er een liederlijke boel van hossende en dansende zuipschuiten, werkschuwe dugsverlaafden en andere losbandige lanterfanters, die op een handige manier worden uitgebuit door een uitgekookte duivel, zakenadviseur Tristan (Bleibtreu). Terwijl het tweetal met de slogan 'soep, zeep en zielenheil' orde op zaken tracht te stellen en de ledigheid van de bewoners in vlijtige arbeid probeert om te zetten, sluit Tristan een weddenschap af, dat hij de engelachtige Josefine in bed kan krijgen voordat zij de bewoners halleluja leert zeggen. Josefine die vindt dat het doel de middelen heiligt, is bereid haar maagdelijkheid voor tienduizend mark op te offeren als Tristan zijn oneerbare voorstel doet. Het scenario van regisseur Buck, Jens-Frederick Otto en Eckhard Theophil behelst een simpel verhaaltje, dat echter in een razend tempo wordt gebracht. Alles gaat zo snel, dat de kijker heel wat details ontgaat, zodat je de film eigenlijk voor een tweede keer zou moeten bekijken. Helaas is hij daar te onbenullig voor. Debutante Mornar, een fotomodel uit Kroatië, laat zien dat zij acteertalent heeft. Makatsch die bewezen heeft een goede actrice te zijn, krijgt te weinig te doen om haar mogelijkheden te tonen en Bleibtreu, die net zoals regisseur Buck het etiket van Wunderkind draagt, had het script van te voren moeten lezen en zich moeten afvragen of deze lichtvoetige film wel geschikt voor hem was. Eigenlijk is het niet verwonderlijk dat de film in de Duitse bioscopen niet veel deed, maar grijp toch de kans om hem te bekijken als hij op de tv uitgezonden wordt zodat je zelf kunt oordelen. Erger je niet aan de stampende, oorverdovende muziek op de soundtrack. Het camerawerk is van Joachim Berc. Werktitel: SOLDATEN GOTTES.

Beresina oder die letzten Tage der Schweiz

1999 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland/Zwitserland 1999. Komedie van Daniel Schmid en Martin Suter. Met o.a. Elena Panova, Geraldine Chaplin, Maria Confalone, Martin Benrath en Ulrich Noethen.

Irina (Panova) belandt uit het verre Russische Elektrostal in Zwitserland. Advocaat van kwaaie zaken Dr. Alfred Waldvogel (Noethen) en zijn dubieuze vriendin Charlotte De (Chaplin) zorgen voor werk voor de na[KA3]ieve Irina als callgirl met dure klanten uit de betere klasse. Zo komt Irina, die graag de Zwitserse nationaliteit wil verkrijgen, in contact met generaal b.d. Sturzenegger (Benrath), die haar belooft te trouwen, maar kan zijn belofte niet waarmaken, want hij is al getrouwd. Alles loopt echter uit de hand als Irina ontdekt dat de generaal geen serieuze plannen met haar heeft. Ze pleegt een telefoontje dat de groep Cobra ontwaakt. Het is een netwerk dat de generaal heeft opgebouwd om een staatsgreep uit te voeren als Zwitserland een te liberale koers gaat varen. Er ontstaat een kettingreactie, waarbij iedere agent zijn missie gaat uitvoeren, door een aangewezen persoon van aanzien te doden (een rechter, een hoge ambtenaar enz.). Satire, die de Zwitsers in hun geïsoleerde alpenlandje de spiegel voorhoudt. In eigen land goed ontvangen, maar daarbuiten toch nauwelijks interessant, vooral omdat de film vooral tot ver in het middengedeelte veel te traag van tempo is. Het ironische scenario van Martin Suter bevat nogal wat clichés over zijn eigen land. De 22-jarige Panova die afkomstig is van de filmacademie in Moskou, zien we in haar speelfilmdebuut; zij is de gangmaakster en zingt zelfs liedjes in Schwyzerdüts met een charmant accent! Desny als Rudolf Stauffacher speelt in zijn 138ste film; hij zou er nog vier draaien voordat hij in 2002 op tachtig-jarige leeftijd zou overlijden aan een longontsteking. Het camerawerk is van Renato Berta. 16:9, Dolby & Stereo.

Porträt eines Richters

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Norbert Kückelmann en Norbert Kuckelmann. Met o.a. Robert Giggenbach, Peter Simonischeck, Dorothee Hartinger, Heinz-Josef Braun en Michael Degen.

Een uitstekende film over een advocaat, gespecialiseerd in schadeclaims, Kolb (Giggenbach), die voor zijn doen met een bijzonder geval te maken krijgt. Benevelde, opgehitste rechts- extremistische jongelui slaan na afloop van een bijeenkomst een Vietnamees, die toevallig met zijn vrouw voorbij kwam, het ziekenhuis in. Als rechter Kemp (Simonischeck) de aanstichter van het kwaad, de neo-nazi Bachmann (Braun) de hand boven het hoofd wil houden, op grond van het grondrecht van de vrijheid van meningsuiting, zet tenslotte de publieke opinie het ministerie van justitie onder druk zodat de onafhankelijke, maar veel te bruine rechter Kemp zich tenslotte ziek meldt. Kemps uitspraak wordt daarop nietig verklaard. Voor gemotiveerde kijkers een interessant docudrama, dat de vinger op een zich steeds groter wordende zere plek in de Europese maatschappij legt: het opkomende, nieuwe fascisme. Het camerawerk is van Igor Luther.

Assignment Berlin

1998 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten/Duitsland 1998. Misdaad van Tony Randel. Met o.a. Dominic Raacke, Sammi Davis, Jan Niklas, Cliff Robertson en Paul Winfield.

Na een heldhaftige inzet gaat Tracy Garret van de L.A.P.D. haar vader Cliff (Robertson), een succesvolle zakenman, opzoeken in Berlijn, maar ze hoort dat hij betrokken zou zijn bij de illegale handel in babies uit Oost-Europa. Nog voordat ze met hem kan praten, raakt hij gewond door een kogel. Als ze hem wil opzoeken in een kliniek, is hij verplaatst en niemand schijnt te weten waar hij is. Ze zoekt, gekleed in een zomers maagdelijk wit jurkje, hulp bij haar Berlijnse collega commissaris Erik Glint (Raacke) en ze stuiten bij een razzia op een schreiende baby in een lege hal, die in grote haast achtergelaten moet zijn. Tracy kan nauwelijks geloven dat haar vader bij dergelijke misdadige zaken betrokken kan zijn. Erik gaat zijn netwerk raadplegen en het blijkt dat Cliff een undercover agent van de CIA is. Ondertussen wordt Erik van de zaak af gehaald door zijn baas Hans Osler (Niklas), net als hij onregelmatigheden ontdekt. Op eigen houtje gaat hij verder. Spannende film, die kwa thema een beetje tussen twee stoelen valt: het adoptieprobleem en een misdaadthriller met een routineus scenario van Matt Dorff dat vrijwel alle clichés bevat, die bij het genre horen. De spelprestaties in deze officieel in het Engels gesproken film zijn niet slecht, maar het geheel houdt niet echt over als men enige diepgang verwacht. Het camerawerk van deze zowel in Duitsland als Amerika geschoten film is van Jacques Haitkin en het is lang niet slecht.

Reise in die Dunkelheit

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Berthold Mittermayr. Met o.a. Peter Simonischek, Tatjana Blacher, Rainer Strecker, Erica Schramm en Ulrich Matschoss.

Decorontwerper Justus Vorbeck staat op het punt om vader te worden, maar zijn vrouw Nina merkt dat hij de laatste tijd erg vergeetachtig is en meer ruzie maakt dan anders. Als Justus op een dag de uitgang van het theater niet meer vindt, wordt Nina echt ongerust, maar haar man weigert naar een dokter te gaan. Als ze uiteindelijk besluit om er een arts bij te halen, blijkt Justus die toch al bezocht te hebben. De uitslag van de onderzoeken is een grote schok: Justus lijdt aan de ziekte van Alzheimer

Tödliches Geld

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Marthe Keller, Michel Piccoli, Christian Kohlund, Peter Simonischek en Friedrich von Thun.

Sinds bijna een eeuw is Belmont Fr[KA2]eres een begrip in de bankwereld van Gen[KA2]eve. Als een van de laatste familiebanken heeft Paul Belmont (Piccoli) de touwtjes strak in handen. Het probleem is echter zijn opvolging: Albert, zijn enige zoon die in aanmerking komt, sterft na de val van een paard. Met zijn andere zoon, Michael (Kohlund), heeft hij geen contact en zijn dochters Anita (Borsody) en Lucy (H[KA3]anggi) zijn totaal ongeschikt, evenals hun echtgenoten. Paul vraagt Beatrice (Keller), de ex- vrouw van Michael, om te bemiddelen in een gesprek tussen hem en zijn zoon, maar dat wordt een fiasco. De baas van Beatrice, de concurerende bankier Bill Bredin (Simonischek), ziet met genoegen toe hoe de vesting van de Belmonts in elkaar stort. Als dan bovendien Pauls boekhouder zelfmoord pleegt is het duidelijk dat er iets niet pluis is bij Belmont Frères. Generatieconflict over het wel en wee in een familiebank. Veel gepraat en weinig actie en de acteurs spelen op automatische piloot. Het geheel is ongeveer even boeiend als een beursbericht. Bovendien was het duidelijk dat dit de aanvang had moeten zijn van een reeks, want na drie uur kijken is er eigenlijk nog niets opgelost. Het scenario van Christian Görlitz is gebaseerd op de roman Die Belmonts van Hans Herlin. Achter de camera stond Axel De Roche. Oorspronkelijk vertoond in twee delen. Ondertitel: DAS GESETZ DER BELMONTS.

Edgar Wallace - Der Blinde

1995 | Mysterie, Misdaad

Duitsland 1995. Mysterie van Peter Keglevic. Met o.a. Joachim Kemmer, Julia Bremermann, Leslie Phillips, Christiane Reiff en Romy Kühnert.

Nadat inspecteur Higgins van Scotland Yard (Kemmer) en zijn assistente Lane (Bremermann) op hun weg de nodige lijken hebben gevonden, komt er eindelijk licht in een duistere zaak over vrouwenhandel. Vrome pater Fisher (Gwisdek) blijkt niet het heilige boontje te zijn die jonge vrouwen in nood uit de brand helpt. Redelijke aflevering naar een verhaal van Edgar Wallace, dat vrij bewerkt werd door Simone Browiak en Hans Kantereit.

Die Grube

1995 | Oorlogsfilm, Drama, Historische film

Duitsland 1995. Oorlogsfilm van Karl Fruchtmann. Met o.a. Ernst Jacobi, Peter Simonischek, Helmut Griem, Peter Fitz en Dietz Werner Steck.

In augustus 1941 vermoordden de Duitsers 70 km ten Zuiden van Kiev, in Bjela Zerkov, 900 joden. Door 'nalatigheid' blijven 90 kleine kinderen van 0 tot 6 jaar ongemoeid. Ze worden als vee vastgehouden in twee vertrekken en verkommeren zo in hun gevangenschap.

Krücke

1993 | Drama, Oorlogsfilm, Familiefilm

Duitsland 1993. Drama van Jörg Grünler. Met o.a. Heinz Hoenig, Götz Behrendt, Martina Gedeck, Peter Simonischek en Kirsten Block.

Kort voor het einde van de WO II (1939-45) wordt de dertien- jarige Tom (Behrendt) op een spoorwegstation van zijn moeder gescheiden. Na maandenlange omzwervingen belandt hij in Wenen waar hij in de ru[KA3]inen de soldaat Kr[KA3]ucke (Hoenig), wiens beide benen geamputeerd zijn, leert kennen. Krücke probeert via een handeltje in zwarte markt te overleven. De twee sluiten vriendschap. Wanneer Krücke erin slaagt een doorreisvergunning in de wacht te slepen neemt hij Tom mee, richting Passau. Daar verliest de 'oorlogsheld' echter zijn nieuwe vriendje, want Toms moeder staat haar zoon op te wachten. In zijn eerste bioscoopfilm slaagt tv-regisseur Grünler erin nadrukkelijk de naoorlogse ellende te tekenen. Hoenig speelt overtuigend de hoofdrol van de innerlijk verscheurde zwarthandelaar. Een warm pleidooi voor menselijkheid. Naar motieven uit de gelijknamige roman van Peter Härtling. Het camerawerk van Gernot Roll is indrukwekkend.

Erfolg

1991 | Historische film, Drama

Duitsland 1991. Historische film van Franz Seitz. Met o.a. Bruno Ganz, Franziska Walser, Peter Simonischek, Mathieu Carrière en Gudrun Gabriel.

Verfilming van de gelijknamige roman van Lion Feuchtwanger. Beieren in de jaren na WO I. Hoofdpersoon is de kunsthistoricus Krüger die, omdat de machthebbers hem te lastig vinden, het slachtoffer wordt van een gefingeerd meineedproces. Tegelijkertijd vertelt de film de geschiedenis van het ontstaan van het fascisme. De regisseur tekende voor het scenario en de fotografie is van Rudolf Blahacek. Een belangwekkende film.

Der achte Tag

1990 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1990. Mysterie van Reinhard Münster. Met o.a. Katharina Thalbach, Hans-Christian Blech, Hannelore Elsner, Ulrich Pleitgen en Peter Simonischek.

Als de jonge, geëngageerde journaliste Vera probeert achter de motieven voor de zelfmoord van een geleerde te komen, werkt ze zich behoorlijk in de nesten. De betreffende arts was betrokken bij proeven met genetische manipulatie. Met alle middelen tracht men te verhinderen dat zijn illegale praktijken aan het licht komen. Spannende thriller met een actueel onderwerp. Axel Block verwierf de Bayerischer Filmpreis 1990 voor zijn camerawerk.

Der Berg

1990 | Drama, Misdaad

Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland 1990. Drama van Markus Imhoof. Met o.a. Susanne Lothar, Mathias Gnädinger, Peter Simonischek, Anges Fink en Jürgen Cziesla.

Meteoroloog Gnädiger en zijn vrouw Lothar bemannen een weerstation in de Alpen en zijn tijdens de winter afgesneden van de buitenwereld. Simonischek, een voormalig officier, had graag de positie van Gnädiger bekleed, maar is destijds gepasseerd. Hij onderneemt een klimtocht naar het weerstation, die door iedereen voor onmogelijk wordt gehouden, om zo te bewijzen dat hij alsnog de juiste man is. Eenmaal daar aangekomen blijkt hij niet alleen de rivaal voor de baan te zijn, maar ook Gnädigers vrouw, Lothar. Een gewelddadig einde is onvermijdelijk. Deze wat droefgeestige, claustrofobische film is wellicht niet naar ieders smaak, maar het is verduiveld goed gespeeld, strak geregisseerd en knap gefotografeerd door Lukas Strebel. Vrij geïnterpreteerd naar een ware gebeurtenis, die in 1922 plaatsvond.

Der Berg

1990 | Drama

Zwitserland 1990. Drama van Mathias Imhoff. Met o.a. Agnes Fink, Peter Simonischek, Mathias Gnadinger en Susanne Lothar.

Meteoroloog Gnädiger en zijn vrouw Lothar bemannen een weerstation in de Alpen en zijn tijdens de winter afgesneden van de buitenwereld. Simonischek, een voormalig officier, had graag de positie van Gnädiger bekleed, maar is destijds gepasseerd. Hij onderneemt een klimtocht naar het weerstation, die door iedereen voor onmogelijk wordt gehouden, om zo te bewijzen dat hij alsnog de juiste man is. Eenmaal daar aangekomen blijkt hij niet alleen de rivaal voor de baan te zijn, maar ook Gnädigers vrouw, Lothar. Een gewelddadig einde is onvermijdelijk. Deze wat droefgeestige, claustrofobische film is wellicht niet naar ieders smaak, maar het is verduiveld goed gespeeld, strak geregisseerd en knap gefotografeerd door Lukas Strebel. Vrij geïnterpreteerd naar een ware gebeurtenis, die in 1922 plaatsvond.

Sukkubus

1989 | Erotiek, Fantasy

Duitsland 1989. Erotiek van Georg Tressler. Met o.a. Peter Simonischek, Giovanni Früh, Andy Voss en Pamela Prati.

Deze film naar een oude Zwitserse sage vertelt het verhaal van drie herders in de Alpen, die gekweld worden door hun seksuele verlangens. Op een geheimzinnige manier verschijnt er plotseling een vrouw, die de lustgevoelens van de drie heren natuurlijk tot ongekende hoogten doet stijgen. In deze film, waarvan de stijl doet denken aan de jaren 1960-70, is een ontstellende hoeveelheid cliché's op elkaar gestapeld.

Paura e amore

1988 | Drama

Italië/Duitsland/Frankrijk 1988. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Fanny Ardant, Greta Scacchi, Valeria Golino, Sergio Castellitto en Paolo Hendel.

Een film over de relaties tussen vrouwen en de wereld waarin zij leven, die anders is dan de mannenwereld. Von Trotta had van haar gemoderniseerde versie van Anton Tsjechovs toneelstuk Drie zusters iets beters kunnen maken.

Love and Fear

1988 |

Italië/Duitsland/Frankrijk 1988. Margarethe von Trotta. Met o.a. Fanny Ardant, Greta Scacchi, Valeria Golino, Peter Simonischek en Sergio Castellitto.

Een meeslepend, hoewel soms melodramatisch relaas van de levens en liefdes van drie zusters: de oudste (Ardant) is een intellectueel en zich zeer bewust van de voorbijglijdende tijd en naderende ouderdom; de middelste (Scacchi) heeft geen bepaald beroep en leeft sterk emotioneel; de jongste (Golino) is een gepassioneerde, idealistische studente. Vol met ideeën en observeringen over hoe het leven in constante beweging is; lichtelijk gebaseerd op Tsjechovs Drie Zusters.

Fürchten und lieben

1988 | Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk/Duitsland 1988. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Greta Scacchi, Fanny Ardant, Valeria Golino, Peter Simonischek en Sergio Castellitto.

Wederom zijn zussen de protagonisten in deze film van Margarethe von Trotta, vrij naar het stuk De Drie gezusters van Tsjechow. Ze vertelt het verhaal van drie jonge Italiaanse vrouwen, die alledrie verliefd zijn op dezelfde professor. Voor geen van drieën kan deze liefde vervulling brengen. Scenario van regisseur von Trotta en Dacia Maraini. Camerawerk van Guiseppe Lanci.

Herrenjahre

1983 |

Oostenrijk 1983. Axel Corti. Met o.a. Johannes Silberschneider, Josefin Platt en Peter Simonischek.

Wederom zijn zussen de protagonisten in deze film van Margarethe von Trotta, vrij naar het stuk De Drie gezusters van Tsjechow. Ze vertelt het verhaal van drie jonge Italiaanse vrouwen, die alledrie verliefd zijn op dezelfde professor. Voor geen van drieën kan deze liefde vervulling brengen. Scenario van regisseur von Trotta en Dacia Maraini. Camerawerk van Guiseppe Lanci.

Kein Platz für Idioten

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Gedeon Kovacs. Met o.a. Gilbert von Sohlern, Felix Johannes Thanheiser, Monika Baumgartner, Peter Simonischek en Gerald Forstmeier.

In een afgelegen Beiers bergdorpje ontfermt de oude meubelmaker Thanheiser zich over de geestelijk gehandicapte zoon (Von Sohlern) van een rijke boer, die door een ongeluk aan een rolstoel gekluisterd zit. De oude man leert de jongen lezen en schrijven. Maar burgemeester Berger en de gemeenteraad willen de twee zonderlingen weg hebben uit het dorp. Een echt Volksstück van de bekende heimat-auteur Felix Mitterer. Camerawerk van Wolfgang Treu.

Das Eine Glück und das Andere

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Axel Corti. Met o.a. Suzanne von Borsody, Peter Simonischek, Hans Brenner, Günther Malzacher en Brigitte Mira.

In deze verfilming van een ongewone roman van Knut Boeser geeft Corti een scherp tijdsbeeld over het Duitse kleinburgelijke bestaan dat er anno 1951 alweer aardig bovenop is gekrabbeld. Een aankomend gemeenteraadslid vertrekt met zijn gezin met vakantie naar Oostenrijk, waar de knappe dochter er een tweede vriend bijneemt, met melodramatische gevolgen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Peter Simonischek op televisie komt.

Reageer