Balla Moussa Keita: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Il va pleuvoir sur Conakry

2007 | Drama

Guinee​/​​Frankrijk 2007. Drama van Cheick Fantamady Camara. Met o.a. Tella Kpomahou, Balla Moussa Keita en Jeannot Coker.

George Washington

2000 | Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 2000. Familiefilm van David Gordon Green. Met o.a. Candace Evanofski, Donald Holden, Curtis Cotton III, Eddie Rouse en Damian Jewan Lee.

La genèse

1999 | Historische film

Mali​/​​Frankrijk 1999. Historische film van Cheick Oumar Sissoko. Met o.a. Sotigui Kouyaté, Salif Keita, Balla Moussa Keita, Fatoumata Diawara en Maimouna Hélène Diarra.

La Genese

1999 | Drama

Frankrijk​/​​Mali 1999. Drama van Cheick Oumar Sissoko. Met o.a. Balla Moussa Keita, Salif Keita, Sotigui Kouyaté, Hélène Diara en Fatoumata Diawara.

'In den beginne schiep God de Aarde - maar geen water. Toen schiep God de mens. Nog steeds geen water.' Zo begint Sissoko zijn Genesis. Hij geeft ermee aan dat volgens zijn interpretatie de personen uit het beroemde verhaal niet zozeer door goddelijke hand werden geleid, maar door dringende externe omstandigheden. Net als bij Sissoko's landgenoten in de moderne tijd. Sissoko vertelt met onwaarschijnlijk mooie, kleurige beelden het verhaal van Jakob (Kouyaté) en zijn wraaklustige broer Ezau (Salif Keita) en won ermee de Pan-Afrikaanse hoofdprijs in Ouagadoudou. (IdH/VPRO Gids)

Faraw! Une mère des sables

1997 |

Mali 1997. Abdoulaye Ascofaré. Met o.a. Safiayou Mahaman, Balla Moussa Keita en Aminata Ousmane.

'In den beginne schiep God de Aarde - maar geen water. Toen schiep God de mens. Nog steeds geen water.' Zo begint Sissoko zijn Genesis. Hij geeft ermee aan dat volgens zijn interpretatie de personen uit het beroemde verhaal niet zozeer door goddelijke hand werden geleid, maar door dringende externe omstandigheden. Net als bij Sissoko's landgenoten in de moderne tijd. Sissoko vertelt met onwaarschijnlijk mooie, kleurige beelden het verhaal van Jakob (Kouyaté) en zijn wraaklustige broer Ezau (Salif Keita) en won ermee de Pan-Afrikaanse hoofdprijs in Ouagadoudou. (IdH/VPRO Gids)

Guimba, un tyrant une époque

1995 |

Mali 1995. Cheick Oumar Sissoko en Sissoko. Met o.a. Falabo Issa Traore, Fatoumata Coulibaly, Lamine Diallo, Balla Habib Dembélé en Balla Moussa Keita.

'In den beginne schiep God de Aarde - maar geen water. Toen schiep God de mens. Nog steeds geen water.' Zo begint Sissoko zijn Genesis. Hij geeft ermee aan dat volgens zijn interpretatie de personen uit het beroemde verhaal niet zozeer door goddelijke hand werden geleid, maar door dringende externe omstandigheden. Net als bij Sissoko's landgenoten in de moderne tijd. Sissoko vertelt met onwaarschijnlijk mooie, kleurige beelden het verhaal van Jakob (Kouyaté) en zijn wraaklustige broer Ezau (Salif Keita) en won ermee de Pan-Afrikaanse hoofdprijs in Ouagadoudou. (IdH/VPRO Gids)

Guimba

1994 | Drama, Fantasy

Mali 1994. Drama van Cheick Oumar Sissoko. Met o.a. Fabala Issa Traoré, Lamine Diallo, Mouneïssa Maïga, Maimouna Hélène Diarra en Balla Moussa Keita.

Traor[KA1]e is alleenheerser van Guimba. Zijn zoon (Diallo) is een lilliputter die bij de geboorte aan Ma[KA3]iga werd uitgehuwelijkt. Hij wordt echter verliefd op haar moeder (Diarra) en wil met haar trouwen. Tiran Traoré besluit aan de gril van zijn pupil gevolg te geven ook al stribbelt haar man Keita tegen. Als hij niet wil scheiden, wordt hij gewoon verbannen, maar Keita keert terug om wraak te nemen. Politiek geëngageerde film, die het verval van een dictatuur symboliseert. Derde werk van Sissoko, die in Frankrijk het filmvak leerde. Gedraaid in 1993, maar gekweld door geldproblemen, kwam de film pas een jaar later uit om op een Afrikaans festival de grote prijs in de wacht te slepen. Aardig gespeelde allegorische rolprent voor wie de verhoudingen wil leren kennen in de Hoorn van Afrika. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Lionel Cousin.

Waati

1993 |

Mali​/​​Frankrijk​/​​Burkina Faso​/​​Zuid-Afrika​/​​Ivoorkust 1993. Souleymane Cissé. Met o.a. Linéo Tsolo, Sidi Yaya Cissé, Mary Twala, Eric Meyeni en Nakedi Ribani.

Zuid-Afrika rond 1980. Nandi (Tsolo) de dochter van een zwarte landarbeider wordt als jong meisje lastig gevallen door de blanke grootgrondbezitter. Haar ouders sturen haar naar familie in Durban. Na jaren keert ze terug en ziet hoe haar vader en haar broertje op een verlaten strand dat alleen maar toegankelijk is voor blanken (daarom) worden doodgeschoten. Ze schiet terug en moet daarna vluchten. Ze begeeft zich op een odyssee die haar voert naar Zimbabwe, Abidjan en Mali, waar ze in een vluchtelingenkamp onderkomen vindt. Ze zorgt ervoor dat ze onderwijs volgt en ze heeft een romantisch intermezzo met Solofa (Sidi Yaya Ciss[KA1]e) in Burkina Faso. Tenslotte hoort ze dat Mandela president van Zuid-Afrika is geworden en ze meent dat het veilig is om naar huis terug te keren, maar niemand schijnt van Mandela gehoord te hebben. Er heerst chaos en de maatschappij is nog even gewelddadig als ervoor. Laatste film in de trilogie van Souleymane (met FINYÉ uit 1982 en YEELEN uit 1987). De film is veel te lang, het verhaal te zwart-wit en ontbeert de poëzie van de twee vorige films, waar hij zich beperkte tot de Afrikaanse folklore en cultuur. Nu heeft hij veel te veel gewild, waardoor hij zijn doel flink voorbij is geschoten. De beelden - overal in Afrika gefilmd - van Vincenzo Marano, Jean- Jacques Bouhon, Gheorgy Rerberg en Alexi Radinov zijn daarentegen adembenemend, maar het blijft over-done. Overdreven idealistisch scenario van regisseur Cissé.

Finzan

1990 |

Mali​/​​Burkina Faso 1990. Cheick Oumar Sissoko. Met o.a. Diarrah Sanogo, Oumar Namory Keïta, Saïdou Touré, Balla Moussa Keita en Koti.

Aan de hand van twee hoofdfiguren wordt het lot geschilderd van vrouwen in een Afrikaans dorpje. De een is weduwe - zij weigert een gedwongen huwelijk met de broer van haar overleden man. Voor haar moedige verzet vindt zij steun bij de andere vrouwen van haar stam, in tegenstelling tot een meisje dat zich weert tegen een nog barbaarser gebruik. Het eindigt met een dissonant, dit in scherp contrast met de rest van de film, die de sfeer ademt van een volksvertelling. Ondanks deze inconsistentie is het een goede kennismaking met de Afrikaanse film.

Yeelen

1987 | Romantiek

Mali 1987. Romantiek van Souleymane Cissé. Met o.a. Issiaka Kane, Aoua Sangare, Niamanto Sanogo, Balla Moussa Keita en Soumba Traore.

Betoverend magisch-realistisch epos, doordrenkt met West-Afrikaanse folklore rond geboorte, verval en herrijzenis. Niankoro (Kane) is een jonge Bambara in Mali die zijn moeder verlaat op de vlucht voor een dodelijke vloek van zijn vader, een gevreesd magiër (Sanogo). Onderweg naar zijn oom en opgejaagd door zijn vader, ontwaken Niankoro's eigen spirituele krachten. De internationaal gerenommeerde cineast Cissé (1940) maakte van Yeelen een intens Afrikaanse film die internationaal resoneerde dankzij universele thema's als de bevrijding van knellende religieuze en ouderlijke banden. Yeelen kreeg de juryprijs in Cannes en werd tevens genomineerd voor een Gouden Palm. Internationaal uitgebracht als Brightness.

Finye

1983 | Drama

Mali 1983. Drama van Souleymane Cissé. Met o.a. Goundo Guissé, Fousseyni Sissoko, Balla Moussa Keita en Omou Diarra.

De lotgevallen van een groep jonge mensen in een grote, moderne, Afrikaanse stad. Ze studeren, met wisselend resultaat, worden verliefd, experimenteren met drugs van bedenkelijke kwaliteit. Het verhaal gaat over de verboden liefde tussen de dochter van een hardvochtige legercommandant en de kleinzoon van een dorpsoudste. Cissé toont tegenstellingen, tussen traditie en modernisme, tussen arm en rijk, tussen jong en oud, idealistisch en corrupt. De mooie beelden van Mali en de dromerige muziek ondersteunen een verhaal over een land waar het borrelt en gist. Regisseur Cissé kreeg voor zijn volgende film, Yeelen, de juryprijs in Cannes.

Baara

1978 | Drama

Mali 1978. Drama van Souleymane Cissé. Met o.a. Balla Moussa Keita, Ismaila Sarr, Oumou Diarra, Bubukar Keita en Baba Niare.

Sociaal-realistisch drama over de groeiende frictie tussen kapitalistische industriëlen en zelfbewuste fabrieksarbeiders in economisch opbloeiend Mali gedurende de jaren 70. De bevlogen Malinese filmmaker Cissé (1940) - opgeleid op de filmacademie van Moskou - focuste zijn verhaal op een textielarbeider die met zijn geëngageerde chef probeert de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Ondertussen belicht regisseur/producent/scenarist Cissé fijntjes de aanzwellende roep om respect en onafhankelijkheid van de hevig onderdrukte vrouwen. Baara is een invloedrijke Afrikaanse jaren 70-protestfilm die dankzij een mix van geraffineerd commentaar, uitgediepte personages en een soepele verhaallijn geen moment onder zijn eigen gewicht bezwijkt.