Veronika Franz: regie en scenario.
Er zijn 11 films gevonden.

Sparta

2022 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2022. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Georg Friedrich, Hans Michael Rehberg en Florentina Elena Pop.

Sparta is de naam van het fort dat de Oostenrijkse Ewald (Friedrich, fantastisch) samen met een handvol Roemeense jochies heeft gemaakt van een vervallen schoolgebouw. Daar geeft Ewald ze onder meer judoles. De jochies lopen weg met Ewald – eindelijk iemand die aandacht voor ze heeft – maar Ewald heeft een geheim: hij is pedofiel. Seidl – bekend van schurende meesterwerkjes als Hundstage, Import Export en Paradies: Liebe – oordeelt nooit over zijn personages, en onderzoekt in deze film vooral hoe iemand als Ewald omgaat met een aandoening waarvoor geen genezing is. Volgens Der Spiegel zou Seidl de jonge Roemeense, niet-professionele acteurs slecht behandeld hebben (Seidl ontkent), waardoor deze krachtige maar ongemakkelijke film, nog een stuk ongemakkelijker is geworden.

Böse Spiele - Rimini Sparta

2023 | Drama

Australië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2023. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Georg Friedrich, Tessa Göttlicher, Claudia Martini, Inge Maux en Florentina Elena Pop.

In de dagopvang van hun dementerende vader zien de volwassen broers Ewald (Friedrich) en Richie (Thomas) elkaar na jaren terug. Het wordt een emotioneel, ontluisterend en ongemakkelijk weerzien voor de ingetogen Ewald en de blijmoedige Richie. Die – zoals bij Seidl (Hundstage, Import Export, Paradies: Liebe) gebruikelijk – opvallende levens blijken te leiden. Ewald is een niet-praktiserende pedofiel en Richie een schlagerzanger op z’n retour. Beiden kregen van Seidl ook hun eigen, losse films: Rimini (met de focus op Richie) en Sparta (met de focus op Ewald). Het ruim drie uur durende Böse Spiele: Rimini Sparta beleefde begin 2023 zijn wereldpremière op het afgelopen IFFR. En is onthutsend en onaangenaam, maar ook levensecht en aangrijpend.

Rimini

2022 | Komedie, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Oostenrijk 2022. Komedie van Ulrich Seidl. Met o.a. Michael Thomas, Georg Friedrich, Claudia Martini, Tessa Göttlicher en Hans-Michael Rehberg.

De blijmoedige Richie Bravo, een Oostenrijkse schlagerzanger op z’n retour, leeft van sneue gigs in de Italiaanse badplaats Rimini (in de winter!) en wat extra gigolowerk voor zijn allergrootste fans. Maar dan komt volwassen dochter Tessa langs, die hij jaren geleden in de steek liet, en zal Richie eindelijk rekenschap moeten afleggen voor zijn verleden. Het iets te lange Rimini begint aanzienlijk milder dan we van Seidl (Hundstage, Paradies: Liebe) gewend zijn, eerder melancholiek dan cynisch, maar wordt allengs wanhopiger en wanhopiger. Net als Richie Bravo. Eerste deel van een tweeluik, waarvan deel twee zal gaan over Richie’s broer Ewald.

The Lodge

2019 | Horror

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 2019. Horror van Severin Fiala en Veronika Franz. Met o.a. Riley Keough, Jaeden Martell, Lia McHugh, Richard Armitage en Alicia Silverstone.

Een broer en zus brengen de kerstvakantie na een tragisch incident noodgedwongen door met hun instabiele stiefmoeder (ijzersterke rol van Riley Keough). Dat moet uiteraard in een afgelegen huis in de bergen, waar cabin fever altijd op de loer ligt. Gelukkig vertillen de makers zich verder nauwelijks aan gemakzuchtige clichés of schrikeffecten, waardoor deze sfeervolle psychologische horror met thema’s als rouw en erfzonde prima door kan voor het geestelijk broertje van Hereditary. Na het zien van het uiterst naargeestige The Lodge denk je bovendien wel twee keer na voordat je lelijk doet tegen je stiefouders.

Safari

2016 | Documentaire

Oostenrijk 2016. Documentaire van Ulrich Seidl.

Jachttoerisme in Namibië door de lens van de Oostenrijkse filmmaker Ulrich Seidl (Hundstage, Import/Export, Im Keller). Zonder voice-over en zelfs zonder suggestieve montage, want de beelden spreken toch wel voor zich. Duitse en Oostenrijkse plezierjagers die vertellen over de opwinding van de jacht (uren achter een gids aanlopen en dan afdrukken wanneer hij Nu! zegt), hun favoriete geweer, en welke beesten nog op het verlanglijstje staan. Ontluisterend, pervers, en meelijwekkend, want de ‘jagers’ hebben niet door dat Seidl hen net zo op de korrel neemt als zij hun gnoes, giraffes en zebra’s.

Ich seh, Ich seh

2014 | Horror, Drama

Oostenrijk 2014. Horror van Severin Fiala en Veronika Franz. Met o.a. Susanne Wuest, Elias Schwarz en Lukas Schwarz.

Op het Oostenrijkse platteland ravotten de negenjarige tweelingbroers Lukas en Elias in de bossen en maisvelden rond hun afgelegen huis. Op een dag komt hun moeder thuis met een in verband gewikkeld gezicht. Waarom gedraagt ze zich zo vreemd? Is zij wel echt hun moeder? Arthouse-horror van Veronika Franz (vrouw van cineast Ulrich Seidl) en haar voormalige kinderoppas Severin Fiala heeft een sterk uitgangspunt, is spannend opgebouwd en speelt slim met griezelclichés. Maar is uiteindelijk niet verrassend genoeg om meer te zijn dan een prima genrefilm. Met een - wees gewaarschuwd - flink sadistisch slot.

Paradies: Liebe

2012 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2012. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Margarete Tiesel, Peter Kazungu en Inge Maux.

Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.

Paradies: Hoffnung

2013 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2013. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Melanie Lenz, Verena Lehbauer, Joseph Lorenz en Viviane Bartsch.

In dit slotdeel van Seidls Paradies-trilogie moet de dertienjarige Melanie naar een afslankkamp voor tieners, waar ze valt voor de arts die haar vorderingen in de gaten moet houden. Het contrast tussen onbedwingbare verlangens en de onverzettelijke realiteit heeft Seidl nog nooit zo sterk weten te vangen. De strakke kaders, de ordening van personages in het decor en de eindeloze, rituele herhalingsoefeningen zijn de visuele tegenhanger van de vormeloze maar allesbepalende emoties. Geen wonder dat elk deel van de trilogie werd geselecteerd voor 's werelds belangrijkste filmfestivals.

Paradies: Glaube

2012 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2012. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Maria Hofstätter, Nabil Saleh, Natalya Baranova, Rene Rupnik en Daniel Hoesl.

In dit middendeel van Ulrich Seidls Paradies-trilogie hoopt de devote Anna Maria het paradijs te vinden via haar geloof. Haar geloof in Jezus aan het kruis, die ze elke dag vertelt hoe prachtig hij is. Dat geeft al een beetje aan hoe dubbelzinnig en fascinerend dit drieluik over liefde, geloof en hoop is. Want in haar overgave aan het beeld aan het kruis is de lust niet los te zien van spiritueel verlangen. Tragisch, gelaagd en schitterend gefilmd.

Import/Export

2007 | Drama

Oostenrijk 2007. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Ekateryna Rak, Paul Hofmann, Michael Thomas, Natalya Baranova en Maria Hofstätter.

Oostenrijker Seidl maakt documentaires en speelfilms waarbij niet altijd duidelijk is wat wel en niet is geënsceneerd. Import/Export is fictie, maar gefilmd op echte locaties (een geriatrische instelling, een internetseksbedrijf), met acteurs die van de straat werden geplukt. Twee tragedies worden afgewisseld: over een blonde Oekraïense die het geluk zoekt in Oostenrijk, en over een werkloze Oostenrijker die rijk wil worden in de Oekraïne. Had eerder werk van misantroop Seidl (Tierische Liebe, Hundstage) een hoog ‘Jambers-gehalte’, ditmaal is zijn blik oprecht empathisch. Beklemmend vakwerk.

Hundstage

2001 | Drama

Oostenrijk 2001. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Maria Hofstätter, Christine Jirku, Victor Hennemann, Georg Friedrich en Alfred Mrva.

Witte rolluiken, bleke blote lijven, hoge temperaturen, kale nieuwbouwwijken: het zijn de Hundstage (hondendagen) van debuterend regisseur Seidl, gefilmd in de tijdspanne van drie jaar omdat hij zijn amateur-acteurs alleen wilde vastleggen op plakkerig hete dagen. Het werd een unieke eersteling, rauw en onvriendelijk, met mechanische seks in een stille parenclub, met een vrouw die wordt afgestraft met haar hoofd in een toiletpot, met twee gescheiden lieden die beurtelings bloemen leggen bij het bermmonument van hun dochtertje. Een compromisloos werk, zonder uitwegen.