Zhang Fengyi: cast en art direction.
Er zijn 14 films gevonden.

Red Cliff

2008 | Actiefilm, Avonturenfilm, Historische film, Oorlogsfilm, Drama

China 2008. Actiefilm van John Woo. Met o.a. Tony Leung Chiu Wai, Takeshi Kaneshiro, Zhang Fengyi, Chang Chen en Wei Zhao.

Imponerend spektakel van John Woo, koning van de Hong Kong actiecinema, die na twee decennia in Hollywood eindelijk weer een film in Azië maakte. Dit epos, over de fameuze veldslag die zo'n 200 jaar v.C. het einde van de Han-dynastie inluidde, werd gelijk ook maar de duurste Aziatische productie aller tijden. Prachtig gechoreografeerd wapengekletter wordt afgewisseld met het voor Woo kenmerkende gezapige melodrama. Oorspronkelijk als twee delen uitgebracht, met een totale speelduur van vier uur, maar in Europa begrijpelijkerwijs ingekort tot slechts één film.

Zhantai

2000 | Drama

Japan​/​​Hongkong SAR van China​/​​Frankrijk​/​​China 2000. Drama van Jia Zhangke. Met o.a. Wang Hong-wei, Liang Jing Dong, Yang Tian-yi, Wang Bo en Zhang Fengyi.

Platform verhaalt over een groep idealistische theatermakers tussen 1979 en 1989 in China.

The Emperor and the Assassin

1999 | Drama

China​/​​Japan​/​​Frankrijk 1999. Drama van Chen Kaige. Met o.a. Zhang Fengyi, Gong Li en Li Xuejian.

Jing ke ci qin wang vertelt het verhaal van Ying Zheng, een machtswellustige erfgenaam van de troon van het koninkrijk Qin in de 20e eeuw voor Christus. Het is zijn doel de andere zes Koninkrijken in China te veroveren en samen te voegen onder zijn leiderschap. Bij de voorbereidingen op de tweede van de zes aanvallen krijgt Ying de hulp van zijn concubine, Zhao, die als spion voor hem naar het koninkrijk Han reist, opdat men haar gelooft dat zij uit de gratie is gevallen bij Ying. In Han, en samen met de koning, zal zij een moordenaar zoeken die erop uit gestuurd zal worden om Ying te doden, maar die zal erop voorbereid zijn, en door zich te verdedigen zal hij als onstopbaar beschouwd worden. Op de markt in Han ontdekt Zhao Jing Ke, getroffen door de manier waarop hij tracht een jonge dief vrij te krijgen, waarbij de gevangennemer omkomt. Zhao benadert Jing Ke om de moordenaar te worden die zij zoekt, waar zij al haar overtuigingskracht voor nodig heeft. Tussen de twee groeit een band terwijl Ying steeds wreder wordt in zijn pogingen eenheid te creëren.

Jing Ke ci Qin Wang

1998 | Drama, Actiefilm, Historische film

Japan​/​​Frankrijk​/​​China 1998. Drama van Chen Kaige. Met o.a. Gong Li, Zhang Fengyi, Chen Kaige, Li Xuejian en Sun Zhou.

Rond 230 v. Chr. bestond het land wat tegenwoordig China heet, uit zeven koninkrijken. Ying Zheng (Li Xuejian) is de heerser van het rijk Qin. Lady Zhao (Gong Li) is zijn concubine; ze is afkomstig uit het rijk Zhao. Ying wil ten koste van alles één keizerrijk stichten. Daarvoor verovert hij eerst het rijk Han door 250.000 man te legeren voor de poorten van de hoofdstad. Na een verschrikkelijk bloedbad kan hij Han toevoegen aan Qin. Nu wil hij het rijk Yan veroveren. Lady Zhao bedenkt voor hem een listig voorwendsel: een complot om Ying te doden dat beraamd is door een verrader, die naar Yan vlucht. Dan moet Ying Yan binnenvallen om het te 'bevrijden'. Als zij echter merkt dat Ying ook van plan is haar geboorteland Zhoa te onderwerpen, moet de would-be moordenaar Jing Ke (Zhang Fengyi) Ying echt vermoorden. De ontstaansgeschiedenis van het Chinese keizerrijk is veel complexer dan in deze film wordt vertoond - dat is begrijpelijk, maar dan zou de film vele uren langer moeten duren. De rolprent is echter al lang genoeg, hoewel de oorspronkelijke lengte 176 minuten was en na driehonderd veranderingen 160 minuten werd. Er werd ook een versie van 140 minuten gemaakt, maar die ging niet in roulatie. Kijkers moeten vooral in het begin erg goed opletten hoe de diverse personages heten en wat hun rollen zijn. Wie dat niet doet, mist na een uur te veel en wat overblijft zijn mooie kostuums, veel wapengekletter, verraad en bloedige intriges. In het scenario van regisseur Kaige en Wang Peigong is getracht de geschiedenis zo eenvoudig mogelijk op te dienen, maar het verhaal en de film verzuipen echter in de enorme hoeveelheid kleine details. De rollen zijn mooi en sommige personages spreken beslist tot de verbeelding. Behalve de uitstekende hoofdrollen vallen regisseur Kaige als Yings minister op, Wang Zhiwen als Marquis Changxin en Gu Yongfei als de koningin-moeder. De technische uitvoering is verschrikkelijk mooi en werd terecht bekroond met een prijs op het filmfestival van Cannes. Zowel het camerawerk van Zhao Fei als de muziek van Zhao Jiping zijn indrukwekkend. De productie kostte vijftien miljoen dollar. In China zelf was de film geen succes en buiten de Volksrepubliek leverde hij 1,7 miljoen op, waarvan 1,2 in Amerika.

Wo de shenjingbing

1997 |

Taiwan 1997. Wang Siu-Di. Met o.a. Jeffrey Xu, Lee Kang-sheng, Hsih Li-jing en Hsu Hsiao-ming.

Rond 230 v. Chr. bestond het land wat tegenwoordig China heet, uit zeven koninkrijken. Ying Zheng (Li Xuejian) is de heerser van het rijk Qin. Lady Zhao (Gong Li) is zijn concubine; ze is afkomstig uit het rijk Zhao. Ying wil ten koste van alles één keizerrijk stichten. Daarvoor verovert hij eerst het rijk Han door 250.000 man te legeren voor de poorten van de hoofdstad. Na een verschrikkelijk bloedbad kan hij Han toevoegen aan Qin. Nu wil hij het rijk Yan veroveren. Lady Zhao bedenkt voor hem een listig voorwendsel: een complot om Ying te doden dat beraamd is door een verrader, die naar Yan vlucht. Dan moet Ying Yan binnenvallen om het te 'bevrijden'. Als zij echter merkt dat Ying ook van plan is haar geboorteland Zhoa te onderwerpen, moet de would-be moordenaar Jing Ke (Zhang Fengyi) Ying echt vermoorden. De ontstaansgeschiedenis van het Chinese keizerrijk is veel complexer dan in deze film wordt vertoond - dat is begrijpelijk, maar dan zou de film vele uren langer moeten duren. De rolprent is echter al lang genoeg, hoewel de oorspronkelijke lengte 176 minuten was en na driehonderd veranderingen 160 minuten werd. Er werd ook een versie van 140 minuten gemaakt, maar die ging niet in roulatie. Kijkers moeten vooral in het begin erg goed opletten hoe de diverse personages heten en wat hun rollen zijn. Wie dat niet doet, mist na een uur te veel en wat overblijft zijn mooie kostuums, veel wapengekletter, verraad en bloedige intriges. In het scenario van regisseur Kaige en Wang Peigong is getracht de geschiedenis zo eenvoudig mogelijk op te dienen, maar het verhaal en de film verzuipen echter in de enorme hoeveelheid kleine details. De rollen zijn mooi en sommige personages spreken beslist tot de verbeelding. Behalve de uitstekende hoofdrollen vallen regisseur Kaige als Yings minister op, Wang Zhiwen als Marquis Changxin en Gu Yongfei als de koningin-moeder. De technische uitvoering is verschrikkelijk mooi en werd terecht bekroond met een prijs op het filmfestival van Cannes. Zowel het camerawerk van Zhao Fei als de muziek van Zhao Jiping zijn indrukwekkend. De productie kostte vijftien miljoen dollar. In China zelf was de film geen succes en buiten de Volksrepubliek leverde hij 1,7 miljoen op, waarvan 1,2 in Amerika.

Riguang Xiagu

1996 | Historische film, Actiefilm

Hongkong SAR van China 1996. Historische film van He Ping. Met o.a. Zhang Fengyi, Yang Kuei-mei, Wang Xueqi, Ku Feng en Chan Yuen.

Rond 230 v. Chr. bestond het land wat tegenwoordig China heet, uit zeven koninkrijken. Ying Zheng (Li Xuejian) is de heerser van het rijk Qin. Lady Zhao (Gong Li) is zijn concubine; ze is afkomstig uit het rijk Zhao. Ying wil ten koste van alles één keizerrijk stichten. Daarvoor verovert hij eerst het rijk Han door 250.000 man te legeren voor de poorten van de hoofdstad. Na een verschrikkelijk bloedbad kan hij Han toevoegen aan Qin. Nu wil hij het rijk Yan veroveren. Lady Zhao bedenkt voor hem een listig voorwendsel: een complot om Ying te doden dat beraamd is door een verrader, die naar Yan vlucht. Dan moet Ying Yan binnenvallen om het te 'bevrijden'. Als zij echter merkt dat Ying ook van plan is haar geboorteland Zhoa te onderwerpen, moet de would-be moordenaar Jing Ke (Zhang Fengyi) Ying echt vermoorden. De ontstaansgeschiedenis van het Chinese keizerrijk is veel complexer dan in deze film wordt vertoond - dat is begrijpelijk, maar dan zou de film vele uren langer moeten duren. De rolprent is echter al lang genoeg, hoewel de oorspronkelijke lengte 176 minuten was en na driehonderd veranderingen 160 minuten werd. Er werd ook een versie van 140 minuten gemaakt, maar die ging niet in roulatie. Kijkers moeten vooral in het begin erg goed opletten hoe de diverse personages heten en wat hun rollen zijn. Wie dat niet doet, mist na een uur te veel en wat overblijft zijn mooie kostuums, veel wapengekletter, verraad en bloedige intriges. In het scenario van regisseur Kaige en Wang Peigong is getracht de geschiedenis zo eenvoudig mogelijk op te dienen, maar het verhaal en de film verzuipen echter in de enorme hoeveelheid kleine details. De rollen zijn mooi en sommige personages spreken beslist tot de verbeelding. Behalve de uitstekende hoofdrollen vallen regisseur Kaige als Yings minister op, Wang Zhiwen als Marquis Changxin en Gu Yongfei als de koningin-moeder. De technische uitvoering is verschrikkelijk mooi en werd terecht bekroond met een prijs op het filmfestival van Cannes. Zowel het camerawerk van Zhao Fei als de muziek van Zhao Jiping zijn indrukwekkend. De productie kostte vijftien miljoen dollar. In China zelf was de film geen succes en buiten de Volksrepubliek leverde hij 1,7 miljoen op, waarvan 1,2 in Amerika.

Ri Guang xia gu

1995 |

Hongkong SAR van China 1995. He Ping. Met o.a. Wong Yue-qui, Yang Kuei-mei en Zhang Fengyi.

Regisseur He Ping is een verklaard liefhebber van epische westerns en dat is aan Sun Valley goed af te zien. Al meteen trakteert Ping ons op weidse beelden van groepen veehoeders die hun schapen, runderen en kamelen voor zich uitdrijven en hun aanwezigheid accentueren met het leegschieten van hun geweer. Na een minuut of tien draait Ping het tempo drastisch terug en is er ruimte voor een delicate ontmoeting tussen een mysterieuze & wraakzuchtige zwaardvechter en een herbergierster. Ri guang xia gu - een film over bloed en liefde, zoals Ping z'n verhaal samenvatte - werd genomineerd voor een Gouden Beer.

You seng

1993 | Drama, Historische film

Australië​/​​China​/​​Hongkong SAR van China 1993. Drama van Clara Law. Met o.a. Joan Chen, Wa Hsin Kuo, Zhang Fengyi, Michael Lee en Lisa Lu.

We zijn in de periode van de Tang-dynastie rond het jaar 626. China heeft een nieuwe keizer nodig, maar twee broers, Yuan-ji en Shi-min eisen de troon op. Tussen de generaals van beide troonpretendenten wordt een akkoord gesloten. Shi Yan-sheng zal zich neutraal opstellen zodat Yuan-ji gevangen genomen kan worden. Maar deze wordt met zijn ganse familie uitgemoord. Shi Yan-shen voelt zich een verrader en trekt zich met enkele volgelingen terug in een klooster. Korte tijd later komt de prinses (Chen) op wie hij verliefd was hem in het klooster opzoeken. Haar broer is keizer geworden en zijn rivaal eerste generaal. Er werd een gigantische prijs op zijn hoofd gezet. Indrukwekkend verfilmd historisch spektakel dat een goede balans heeft tussen meditatieve scènes in het klooster waar over de zin van het leven gepraat wordt en prachtig gechoreografeerde bloedige en spektakulaire gevechten. De vertolking staat op een hoog peil, met Chen in een relatief kleine rol. Fong Ling Ching en Lilian Lee schreven het scenario. Magistrale fotografie van de Australiër Andrew Lesnie. Dolby Stereo. Panavision.

Farewell, My Concubine

1993 | Drama

Hongkong SAR van China​/​​Taiwan​/​​China 1993. Drama van Chen Kaige. Met o.a. Leslie Cheung, Zhang Fengyi, Gong Li, Lu Qi en Ying Da.

Lange zit, en daarom is het jammer dat de eerste helft zoveel beter is dan de tweede. Desondanks een monumentale film, waarin de geschiedenis van China in de 20ste eeuw wordt afgezet tegen de levens van operavertolker Cheung, die vooral vrouwenrollen speelt, en die verliefd is op zijn tegenspeler Fengyi, die de liefde niet beantwoordt maar is getrouwd met ex-prostituée Li. Gouden Palm op het filmfestival van Venetië, maar in China werd de film maar eenmaal vertoond. De zelfreflectie (en somtijds -kritiek) in de film ging de hoogbejaarde partijleiding te ver.

The Adventures of a Pigeon Fancier

1986 | Familiefilm

China 1986. Familiefilm van Yu Yanfu en Zhang Yuan. Met o.a. Zhang Fengyi, Li Xinpei, Su Ning, Wang Suya en Zhang Xiong.

Een jonge arbeider die duiven houdt, adopteert een vondeling, een meisje. Dit blijkt in de Chinese maatschappij nogal wat weerstand op te roepen. De moeilijkheden die hij ondervindt om het kind op te voeden, verschaffen hem als hij ze weet te overwinnen, echter grote voldoening en hij wordt daardoor zelfbewuster. Een film die probeert de bevoorrechting van jongens tegenover meisjes veroordelen. De eerste kinderfilm van deze regisseurs; geproduceerd in opdracht van de Beijing Children's Film Studio.

Luo tou Xiangzi

1982 | Drama

Taiwan 1982. Drama van Ling Zifing. Met o.a. Zhang Fengyi, Siqin Gaowa, Yan Bide, Yin Xin en Li Tang.

Xiangzi droomt ervan een eigen riksja te bezitten. Alle pogingen er via hard werken een te verwerven stranden door zijn ongelukkige liefde voor twee vrouwen. Een vage middelmatige film, die geen twee uur boeit. De veelheid aan personen en het voorspelbare lot van de hoofdpersoon zijn hieraan mede debet.

My Memories of Old Bejing

1980 | Drama

China 1980. Drama van Wu Yigong. Met o.a. Shen Jie, Zheng Zhenyao, Zhang Min, Zhang Fengyi en Yan Xiang.

Een anecdotische kroniek van het leven in Peking, zoals een oude vrouw zich dat herinnert. Visueel erg verzorgd, maar verder door het ontbreken van dramatische structuur uitermate saai.

Infra-man

1976 |

1976. Kwan Hoi-shan. Met o.a. Yuan Man-Tzu, Wang Hsieh, Hou Hsiao-hsien, Huang Chien-Lung en Zhang Fengyi.

Een anecdotische kroniek van het leven in Peking, zoals een oude vrouw zich dat herinnert. Visueel erg verzorgd, maar verder door het ontbreken van dramatische structuur uitermate saai.

Tal der Sonne

1955 |

Hongkong SAR van China 1955. He Ping. Met o.a. Wong Yue-qui, Yang Kuei-mei en Zhang Fengyi.

Een anecdotische kroniek van het leven in Peking, zoals een oude vrouw zich dat herinnert. Visueel erg verzorgd, maar verder door het ontbreken van dramatische structuur uitermate saai.