Gabino Diego

Acteur

Gabino Diego is acteur.
Er zijn 14 films gevonden.

La balsa de piedra

2002 | Drama, Fantasy

Portugal/Spanje/Nederland 2002. Drama van George Sluizer. Met o.a. Federico Luppi, Gabino Diego, Diogo Infante, Ana Padrão en Antonia San Juan.

Vijf mensen met bijzondere gaven komen samen, juist op het moment dat Europa letterlijk uit elkaar valt: het Iberisch eiland scheurt langs de Pyreneeën af. Spanje en Portugal gaan als een immens stenen vlot dobberend hun eigen weg. Scenaristen Sluizer en Yvette Biro baseerden zich op de roman La balsa de piedra van Nobelprijswinnaar José Saramago voor dit aanvankelijk geestige, surrealistische verhaal dat gaandeweg meer apocalyptische vormen aanneemt.

La hora de los valientes

1998 |

Spanje 1998. Antonio Mercero. Met o.a. Adriana Ozores, Leonor Watling en Gabino Diego.

Vijf mensen met bijzondere gaven komen samen, juist op het moment dat Europa letterlijk uit elkaar valt: het Iberisch eiland scheurt langs de Pyreneeën af. Spanje en Portugal gaan als een immens stenen vlot dobberend hun eigen weg. Scenaristen Sluizer en Yvette Biro baseerden zich op de roman La balsa de piedra van Nobelprijswinnaar José Saramago voor dit aanvankelijk geestige, surrealistische verhaal dat gaandeweg meer apocalyptische vormen aanneemt.

El amor perjudica seriamente la salud

1997 | Romantiek

Spanje 1997. Romantiek van Manuel Gómez Pereira. Met o.a. Penélope Cruz, Gabino Diego, Ana Belén, Juanjo Puigcorbé en Laura Conejero.

Diana (Cruz) is fan van The Beatles en probeert door te dringen tot de hotelkamer van John Lennon tijdens het bezoek van de Fab Four in Madrid in 1965. Bij deze gelegenheid ontmoet ze Santi (Diego), de etagewacht. Met hem beleeft ze onder Lennons bed een kortstondige affaire, die snel tot een hoogtepunt komt. Daarna gaat Diana door met het verzamelen van minnaars en het verkrijgen van echtgenoten. Santi kan haar niet vergeten. Dertig jaar later is Santi (Puigcorb[KA1]e) hoofd van de bewaking van de Spaanse koning Juan Carlos. Hij is getrouwd, maar leidt een saai leven zonder enige hartstocht. Bij een koninklijk bezoek aan Parijs kruist Diana (Belén) opnieuw zijn weg. Ze wil doordringen tot de slaapkamer van de koning. Ze halen oude herinneringen op en Diana probeert Santi ertoe over te halen om haar dochter toe te laten tot de koning. Aanvankelijk reageert Santi negatief op haar verzoek, totdat Diana hem uitlegt dat zij ook zijn dochter is. Deze suikerzoete romantische geschiedenis bevat alle genreclichés uit het boek en bijbehorende stereotiepe personages, en wordt met enthousiasme gespeeld door de rolverdeling. De fotografie van Juan Amoros is fraai en verhoogt de zoete vreugde van deze pure pulp. Het verrassingsloze scenario van Joaquín Oristrell, Juan Luis Iborra, regisseur Pereira en Yolanda Garcia Serrano, graaft niet erg diep en de personages hebben weinig gestalte. Dolby Digital.

Los peores años de nuestra vida

1994 |

Spanje 1994. Emilio Martinez Lçzaro. Met o.a. Jorge Sanz, Ariadna Gil en Gabino Diego.

Diana (Cruz) is fan van The Beatles en probeert door te dringen tot de hotelkamer van John Lennon tijdens het bezoek van de Fab Four in Madrid in 1965. Bij deze gelegenheid ontmoet ze Santi (Diego), de etagewacht. Met hem beleeft ze onder Lennons bed een kortstondige affaire, die snel tot een hoogtepunt komt. Daarna gaat Diana door met het verzamelen van minnaars en het verkrijgen van echtgenoten. Santi kan haar niet vergeten. Dertig jaar later is Santi (Puigcorb[KA1]e) hoofd van de bewaking van de Spaanse koning Juan Carlos. Hij is getrouwd, maar leidt een saai leven zonder enige hartstocht. Bij een koninklijk bezoek aan Parijs kruist Diana (Belén) opnieuw zijn weg. Ze wil doordringen tot de slaapkamer van de koning. Ze halen oude herinneringen op en Diana probeert Santi ertoe over te halen om haar dochter toe te laten tot de koning. Aanvankelijk reageert Santi negatief op haar verzoek, totdat Diana hem uitlegt dat zij ook zijn dochter is. Deze suikerzoete romantische geschiedenis bevat alle genreclichés uit het boek en bijbehorende stereotiepe personages, en wordt met enthousiasme gespeeld door de rolverdeling. De fotografie van Juan Amoros is fraai en verhoogt de zoete vreugde van deze pure pulp. Het verrassingsloze scenario van Joaquín Oristrell, Juan Luis Iborra, regisseur Pereira en Yolanda Garcia Serrano, graaft niet erg diep en de personages hebben weinig gestalte. Dolby Digital.

La comedia española: Los hombres siempre mienten

1994 | Komedie

Spanje 1994. Komedie van Antonio del Real. Met o.a. Anabel Alonso, Beatrix Rico en Gabino Diego.

Diana (Cruz) is fan van The Beatles en probeert door te dringen tot de hotelkamer van John Lennon tijdens het bezoek van de Fab Four in Madrid in 1965. Bij deze gelegenheid ontmoet ze Santi (Diego), de etagewacht. Met hem beleeft ze onder Lennons bed een kortstondige affaire, die snel tot een hoogtepunt komt. Daarna gaat Diana door met het verzamelen van minnaars en het verkrijgen van echtgenoten. Santi kan haar niet vergeten. Dertig jaar later is Santi (Puigcorb[KA1]e) hoofd van de bewaking van de Spaanse koning Juan Carlos. Hij is getrouwd, maar leidt een saai leven zonder enige hartstocht. Bij een koninklijk bezoek aan Parijs kruist Diana (Belén) opnieuw zijn weg. Ze wil doordringen tot de slaapkamer van de koning. Ze halen oude herinneringen op en Diana probeert Santi ertoe over te halen om haar dochter toe te laten tot de koning. Aanvankelijk reageert Santi negatief op haar verzoek, totdat Diana hem uitlegt dat zij ook zijn dochter is. Deze suikerzoete romantische geschiedenis bevat alle genreclichés uit het boek en bijbehorende stereotiepe personages, en wordt met enthousiasme gespeeld door de rolverdeling. De fotografie van Juan Amoros is fraai en verhoogt de zoete vreugde van deze pure pulp. Het verrassingsloze scenario van Joaquín Oristrell, Juan Luis Iborra, regisseur Pereira en Yolanda Garcia Serrano, graaft niet erg diep en de personages hebben weinig gestalte. Dolby Digital.

Supernova

1993 |

Spanje 1993. Juan Miñon. Met o.a. Gabino Diego, Javier Gurruchaga en Marta Sanchez.

Diana (Cruz) is fan van The Beatles en probeert door te dringen tot de hotelkamer van John Lennon tijdens het bezoek van de Fab Four in Madrid in 1965. Bij deze gelegenheid ontmoet ze Santi (Diego), de etagewacht. Met hem beleeft ze onder Lennons bed een kortstondige affaire, die snel tot een hoogtepunt komt. Daarna gaat Diana door met het verzamelen van minnaars en het verkrijgen van echtgenoten. Santi kan haar niet vergeten. Dertig jaar later is Santi (Puigcorb[KA1]e) hoofd van de bewaking van de Spaanse koning Juan Carlos. Hij is getrouwd, maar leidt een saai leven zonder enige hartstocht. Bij een koninklijk bezoek aan Parijs kruist Diana (Belén) opnieuw zijn weg. Ze wil doordringen tot de slaapkamer van de koning. Ze halen oude herinneringen op en Diana probeert Santi ertoe over te halen om haar dochter toe te laten tot de koning. Aanvankelijk reageert Santi negatief op haar verzoek, totdat Diana hem uitlegt dat zij ook zijn dochter is. Deze suikerzoete romantische geschiedenis bevat alle genreclichés uit het boek en bijbehorende stereotiepe personages, en wordt met enthousiasme gespeeld door de rolverdeling. De fotografie van Juan Amoros is fraai en verhoogt de zoete vreugde van deze pure pulp. Het verrassingsloze scenario van Joaquín Oristrell, Juan Luis Iborra, regisseur Pereira en Yolanda Garcia Serrano, graaft niet erg diep en de personages hebben weinig gestalte. Dolby Digital.

Belle epoque

1993 | Komedie, Romantiek, Drama, Erotiek, Experimenteel

Spanje/Frankrijk/Portugal 1993. Komedie van Fernando Trueba. Met o.a. Jorge Sanz, Fernando Fernán-Gómez, Ariadna Gil, Penélope Cruz en Miriam Díaz Aroca.

In de lente van 1931 staat Spanje voor een dilemma: de troon van koning Alfonso XIII wankelt, de republiek wenkt. Fernando (Sanz), een deserteur op de vlucht, zoekt en vindt onderdak op het platteland. Hij komt terecht op een grote boerderij van de oude schilder Manolo (Fern[KA1]an-G[KA1]omez), een rebellerende non-conformist met vier knappe dochters. De vier meiden zijn erg libertijns opgevoed. Fernando wordt het welwillende slachtoffer van de toenaderingspogingen van de vier manzieke schatten. Aan die gouden belle [KA1]epoque-momenten komt uiteraard een einde, maar voordat het zover is, kan men lustig meegenieten van scherpzinnige dialogen, vleugjes sociale kritiek en politieke hoop naast erotische ontdekkingen. Het camerawerk van Jos[KA1]e Luis Alca[KA1]ine, de decors en kostuums vormen een lust voor het oog en Fern[KA1]an-G[KA1]omez, al vijftig jaar actief in de Spaanse film, is een pracht van een patriarch. Het scenario is van Rafael Azcona, sinds de jaren 1950 de auteur van een aantal onvergetelijke komedies en het spaart niemand. Bij de Academy Awards van 1994 bekroond met de Oscar voor de Beste Beste Buitenlandse Film. Winnaar ook van een hele rits Goya Awards (Beste Film, Beste Regisseur, Beste Scenario, Beste Actrice voor Gil, Beste Mannelijke Bijrol voor Gómez, Beste Vrouwelijke Bijrol voor Chus Lampreave, Beste Camerawerk, Beste Montage en Beste Vormgeving) en een commerciële hit in Spaans sprekende landen. Eastmancolor, Dolby.

Tierno verano de lujurias y azoteas

1992 | Komedie

Spanje 1992. Komedie van Jaime Chávarri. Met o.a. Imanol Arias, Gabino Diego en Marisa Paredes.

In de lente van 1931 staat Spanje voor een dilemma: de troon van koning Alfonso XIII wankelt, de republiek wenkt. Fernando (Sanz), een deserteur op de vlucht, zoekt en vindt onderdak op het platteland. Hij komt terecht op een grote boerderij van de oude schilder Manolo (Fern[KA1]an-G[KA1]omez), een rebellerende non-conformist met vier knappe dochters. De vier meiden zijn erg libertijns opgevoed. Fernando wordt het welwillende slachtoffer van de toenaderingspogingen van de vier manzieke schatten. Aan die gouden belle [KA1]epoque-momenten komt uiteraard een einde, maar voordat het zover is, kan men lustig meegenieten van scherpzinnige dialogen, vleugjes sociale kritiek en politieke hoop naast erotische ontdekkingen. Het camerawerk van Jos[KA1]e Luis Alca[KA1]ine, de decors en kostuums vormen een lust voor het oog en Fern[KA1]an-G[KA1]omez, al vijftig jaar actief in de Spaanse film, is een pracht van een patriarch. Het scenario is van Rafael Azcona, sinds de jaren 1950 de auteur van een aantal onvergetelijke komedies en het spaart niemand. Bij de Academy Awards van 1994 bekroond met de Oscar voor de Beste Beste Buitenlandse Film. Winnaar ook van een hele rits Goya Awards (Beste Film, Beste Regisseur, Beste Scenario, Beste Actrice voor Gil, Beste Mannelijke Bijrol voor Gómez, Beste Vrouwelijke Bijrol voor Chus Lampreave, Beste Camerawerk, Beste Montage en Beste Vormgeving) en een commerciële hit in Spaans sprekende landen. Eastmancolor, Dolby.

El rey pasmado

1991 | Komedie, Historische film, Drama

Portugal/Spanje/Frankrijk 1991. Komedie van Imanol Uribe. Met o.a. Gabino Diego, Laura del Sol, Joaquim de Almeida, Juan Diego en Fernando Fernán Gómez.

Spanje 1620: de jonge koning (Diego) heeft een schitterende gade (Roussel), maar door gekonkel van zijn raadsheren en de oppermachtige Inquisitie, heeft hij nooit seksuele voorlichting gekregen en nog nooit een vrouw naakt gezien, ook gemalin (Roussel) niet. Een vriend zorgt ervoor dat hij een lesje krijgt van een weelderige prostitu[KA1]ee (Del Sol), met als gevolg dat de koning de smaak te pakken krijgt. Het hoofd van de Inquisitie (Gomez) stelt alles in het werk om zedelijk verval van zijne majesteit te voorkomen en wordt aardig in verlegenheid gebracht als de vorst in het openbaar roept om het naakte lichaam van de vorstin. De vrome, maar o'zo hypocriete Gomez onderhoudt trouwens zelf een bloeiende relatie met Del Sol! Humoristische, maar wat trage film over de veranderende moraal in Spanje, weelderig gefotografeerd door Hans Burrmann, die het nodige bloot fraai heeft vastgelegd. Naar de roman Crónica de un rey pasmado van Gonzalo Torrente Ballester, door hemzelf en Juan Potau tot scenario bewerkt. Meervoudig bekroond in Spanje en Frankrijk op festivals.

La huella del crimen II

1990 |

Spanje 1990. Ricardo Franco en Rafaél Moleón. Met o.a. Gabino Diego, Francisco Vidal, Fernando Delgado, Pepe Soriano en Aitana Sánchez-Gijón.

Spanje 1620: de jonge koning (Diego) heeft een schitterende gade (Roussel), maar door gekonkel van zijn raadsheren en de oppermachtige Inquisitie, heeft hij nooit seksuele voorlichting gekregen en nog nooit een vrouw naakt gezien, ook gemalin (Roussel) niet. Een vriend zorgt ervoor dat hij een lesje krijgt van een weelderige prostitu[KA1]ee (Del Sol), met als gevolg dat de koning de smaak te pakken krijgt. Het hoofd van de Inquisitie (Gomez) stelt alles in het werk om zedelijk verval van zijne majesteit te voorkomen en wordt aardig in verlegenheid gebracht als de vorst in het openbaar roept om het naakte lichaam van de vorstin. De vrome, maar o'zo hypocriete Gomez onderhoudt trouwens zelf een bloeiende relatie met Del Sol! Humoristische, maar wat trage film over de veranderende moraal in Spanje, weelderig gefotografeerd door Hans Burrmann, die het nodige bloot fraai heeft vastgelegd. Naar de roman Crónica de un rey pasmado van Gonzalo Torrente Ballester, door hemzelf en Juan Potau tot scenario bewerkt. Meervoudig bekroond in Spanje en Frankrijk op festivals.

Ay, Carmela!

1990 | Drama, Komedie

Italië/Spanje 1990. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Andrés Pajares, Maurizio Di Razza, Edward Zentara, Gabino Diego en Miguel A. Rellán.

Het komische duo treedt op voor de republikeinse troepen tijdens de Burgeroorlog, maar valt in handen van het leger van generaal Franco. Deze tragikomische superproduktie is een bewerking van een toneelstuk van José Sanchis Sinisterra dat veel succes had in Spanje. Het resultaat is twijfelachtig aangezien de film weinig verhaalkracht en ethiek heeft. De film werd echter om de spelprestaties van beide hoofdrollen meervoudig bekroond.

Ovejas negras

1989 | Komedie

Spanje 1989. Komedie van José María Carreño en José Mar´a Carreño. Met o.a. Juan Diego Botto, Maribel Verdú, Miguel Rellán, José Sazatornil en Gabino Diego.

Een man van vijfenveertig jaar (Rell[KA1]an) bezoekt een priester (Sazatornil), een oude leraar van hem, om hem een aantal misdaden op te biechten die hij in zijn jeugd begaan heeft, ondanks het feit dat men dacht dat hij een ieder tot voorbeeld was. Zwarte humor die kritisch uithaalt naar de gevestigde orde zonder grotesk of opruierig te worden. Een intelligente film die een beetje bedorven wordt door de monotone uitvoering. Dit is de eerste film van José María Carreño, een ex- filmcriticus.

La huella del crimen II: El crimen de Don Benito

-1 |

Spanje. Antonio Drove. Met o.a. Gabino Diego, Fernando Delgado en Emma Penella.

Een man van vijfenveertig jaar (Rell[KA1]an) bezoekt een priester (Sazatornil), een oude leraar van hem, om hem een aantal misdaden op te biechten die hij in zijn jeugd begaan heeft, ondanks het feit dat men dacht dat hij een ieder tot voorbeeld was. Zwarte humor die kritisch uithaalt naar de gevestigde orde zonder grotesk of opruierig te worden. Een intelligente film die een beetje bedorven wordt door de monotone uitvoering. Dit is de eerste film van José María Carreño, een ex- filmcriticus.

La huella del crimen II: El caso de Carmen Broto

-1 |

Spanje. Antonio Drove. Met o.a. Emma Penella, Gabino Diego en Fernando Delgado.

Een man van vijfenveertig jaar (Rell[KA1]an) bezoekt een priester (Sazatornil), een oude leraar van hem, om hem een aantal misdaden op te biechten die hij in zijn jeugd begaan heeft, ondanks het feit dat men dacht dat hij een ieder tot voorbeeld was. Zwarte humor die kritisch uithaalt naar de gevestigde orde zonder grotesk of opruierig te worden. Een intelligente film die een beetje bedorven wordt door de monotone uitvoering. Dit is de eerste film van José María Carreño, een ex- filmcriticus.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Gabino Diego op televisie komt.

Reageer