Fernand Gravey: cast.
Er zijn 27 films gevonden.

La maison des bois

1971 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk 1971. Oorlogsfilm van Maurice Pialat. Met o.a. Pierre Doris, Jacqueline Dufranne, Agathe Nathanson, Henri Puff en Hervé Levy.

Uitgebreide kroniek waarvoor de regisseur ook het oorspronkelijke scenario geschreven heeft. Laten we grosso modo stellen dat het verhaal over een familie gaat die van 1917 tot 1918 in Villeneuve woont en dat het zich vooral afspeelt rond het huis van de jachtopziener van het kasteel en zijn familie, de bewoners van het kasteel en de Duitse bezetters van de nabijgelegen luchtmachtbasis, met alle tragische (het verongelukken van de markies, de dode Duitse piloot), tragikomische (wanneer een man van de voorraden van de Duitsers steelt, schieten ze hem in zijn achterwerk, waardoor hij plotseling een held wordt) of komische (de klas, het drinken van de wijn van de pastoor) gevolgen van dien. We vinden in deze film al Pialats dierbare onderwerpen terug, wanneer hij op zeer realistische wijze dit kleine wereldje beschrijft. Prima acteerwerk.

Les caprices de Marie

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Philippe Noiret, Marthe Keller, François Périer, Valentina Cortese en Fernand Gravey.

Een meisje uit een Normandisch dorp wordt bij miss-verkiezing opgemerkt door een Amerikaanse miljonair, maar krijgt, na het huwelijk in New York, heimwee. Haar echtgenoot laat haar dorpje steen voor steen opnieuw opbouwen aan de Hudson, maar ondanks de oorspronkelijke bewoners is de sfeer niet dezelfde. Eigenlijk is Marie nog steeds verliefd op een gemoedelijke dorpsgenoot. De uitwerking van een goed idee met mogelijkheden mist verve om van de film een echte burleske te maken en een reeks van excentrieke dorpsbewoners is te eenzijdig getypeerd om de vrolijke inzet van de acteurs niet overdreven te doen lijken. Keller en Noiret als bijna over het hoofd geziene ware liefde steken innemend sober af. Scenario van Daniel Boulanger en regisseur De Broca.

La Promesse de l'aube

1969 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1969. Komedie van Jules Dassin. Met o.a. Melina Mercouri, Assaf Dayan, Fernand Gravey, Despo Diamatidou en Jacqueline Porel.

Romain Gary (Raffoul als negen-jarige/Haudepin als vijftien- jarige/Dayan als 25-jarige) is een onwettig kind van het Russisch filmidool van de zwijgende film, Mosjoukine (Dassin) en een tweedeplans-actrice (Mercouri) die zich om haar zoon opwerkt op de maatschappelijke ladder en zelfs visa voor Frankrijk loskrijgt. Als puber en jonge volwassene kost het hem grote moeite om onder haar bezitsdrang uit te komen. De autobiografische roman werd door Dassin (die zelf een leuke karikatuur van Mosjoukine speelt) tot vehikel voor Mercouri gemaakt die de dramatische kansen van haar rol zó ongeremd aangrijpt dat niet alleen haar filmzoon maar ook de toeschouwer het er benauwd van krijgt. Naar het boek van Romain Gary.

La bataille de San Sebastian

1967 | Avonturenfilm, Actiefilm, Western, Komedie

Italië​/​​Mexico​/​​Frankrijk 1967. Avonturenfilm van Henri Verneuil, Andrew L. Stone en Henri Vernueil. Met o.a. Anthony Quinn, Anjanette Comer, Charles Bronson, Sam Jaffe en Fernand Gravey.

Leon Alastray, een Mexicaaans patriot wordt in 1750 door een pastoor gered van de soldaten als hij zich in zijn kerk verschuilt. Na diens dood voert hij in monnikspij de parochianen aan in hun strijd tegen plunderaars en Indianen. Quinn overacteert zijn heldhaftigheid en de film mist de vaart van de Hollywood-producties om onwaarschijnlijkheden in het scenario van Ennio Di Concini, Serge Ganze, James R. Webb en Miguel Moryata weg te werken. Naar de roman A Wall for San Sebastian van William Barby Faherty. Achter de camera stond Armand Thirard.

How to Steal a Million

1966 | Komedie, Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1966. Komedie van William Wyler. Met o.a. Audrey Hepburn, Peter O'Toole, Charles Boyer, Hugh Griffith en Eli Wallach.

How to Steal a Million had zonder schade een half uur korter gekund. En wat extra diepgang in het scenario van Harry Kurnitz had de film beslist goed gedaan. In de huidige vorm heeft deze komedie over een miljoenenroof uit een Parijs museum iets weg van een modeshow. Maar wat deert dat allemaal met een actrice als Audrey Hepburn. Regisseur Wyler houdt zichtbaar z'n adem in zodra ze in beeld komt. Ze ziet er dan ook prachtig uit in haar witte mantelpakje dat zo fraai afsteekt tegen haar rode sportwagen. Nog mooier is ze in zwarte avondjurk met bijpassend kanten 'masker'. De als altijd elegante Peter O'Toole is perfect gecast als haar belangrijkste accessoire.

Les petits matins

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Agathe Aëms, Fernand Gravey, Pierre Mondy, Bernard Blier en Lino Ventura.

De achttienjarige Agathe lift van België naar de Côte d'Azur en ontmoet onderweg uiteenlopende mannen. Lichtvoetige roadmovie van Audry, in naoorlogs Frankrijk als regisseuse een rariteit, die consequent vrouwelijke thema's belichtte (ze maakte in 1951 het lesbisch getinte Olivia). Vanuit Agathe's perspectief zien we hoe verschillend de mannen op de avontuurlijke reizigster reageren. De bonte cast omvat onder meer Lino Ventura, een jonge Claude Rich, en Arletty (Les enfants du Paradis) in een van haar laatste rollen. Hoofdrolspeelster Aëms maakte uitsluitend deze film: ze prefereerde een carrière als model.

Photo Finish

1957 |

1957. Norbert Carbonnaux. Met o.a. Micheline, Fernand Gravey en Jean Richard.

De achttienjarige Agathe lift van België naar de Côte d'Azur en ontmoet onderweg uiteenlopende mannen. Lichtvoetige roadmovie van Audry, in naoorlogs Frankrijk als regisseuse een rariteit, die consequent vrouwelijke thema's belichtte (ze maakte in 1951 het lesbisch getinte Olivia). Vanuit Agathe's perspectief zien we hoe verschillend de mannen op de avontuurlijke reizigster reageren. De bonte cast omvat onder meer Lino Ventura, een jonge Claude Rich, en Arletty (Les enfants du Paradis) in een van haar laatste rollen. Hoofdrolspeelster Aëms maakte uitsluitend deze film: ze prefereerde een carrière als model.

La garçonne

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Andrée Debar, Fernand Gravey, Jean Danet, Colette Mars en Marie Daëms.

Derde bewerking van de roman van Victor Margueritte (1922), die enorm veel succes had door het (inmiddels onvoorstelbare) schandaal dat hij ontketende. Het werk van deze regisseuse (1908- 1977) verdient niet de geringschatting waarmee er tegenwoordig vaak over wordt gesproken. Met haar man, de bewerker Pierre Laroche, heeft ze voor een visuele ornamentatie gekozen. Mede dankzij decorontwerper Lucien Aguettand en cameraman Marcel Grignon is zo een serie beelden tot stand gekomen die de sfeer van de roaring-twenties ademt: oldtimer-ritjes in het Bois de Boulogne, boudoirs vol snuisterijen, cabaret in de stijl van Le Boeuf sur le Toit met Jean Cocteau en Raymond Radiguet, enz. Het gedateerde verhaal over de feministe avant-la- lettre komt op de tweede plaats en dat is maar goed ook! Op de achtergrond schemert een decadent, verdorven tijdperk door, dat achter de oppervlakkige luister van het decor uit elkaar valt.

Treize à table

1956 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1956. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Micheline Presle, Fernand Gravey, Germaine Montero, Misha Auer en Annie Girardot.

De onverwachte gaste op een kerstdiner brengt het aantal aanwezigen op dertien, zodat de bijgelovige gastvrouw ijlings nog iemand probeert te inviteren om het aantal even te maken. Ze vindt die in een vroegere Zuidamerikaanse minnares van haar man die echter moordplannen blijkt te koesteren. Deze geoliede klucht is met vaart (maar zonder fantasie) gemaakt en werkt aanstekelijk door de sterke rolbezetting. Het filmdebuut van Girardot.

Courte-tête

1956 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1956. Komedie van Norbert Carbonnaux. Met o.a. Fernand Gravey, Micheline Dax, Jean Richard, Darry Cowl en Jacques Duby.

Oplichters plegen een kleine zwendel rond het wedden op de paarderennen van Longchamps en kiezen een schijnbaar na[KA3]ieve provinciaal als doelwit. Deze ontpopt zich echter als de slimste en pikt zowel de buit als het vrouwelijk bendelid in. Onderhoudende filmklucht met een soms al te overvloedige dialoog en aardige rollen van komieken die pas jaren later belangrijk zouden worden (evenals de regie-assistenten Jacques Deray en Georges Lautner).

L'Età dell'amore

1952 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van Lionelle De Felice. Met o.a. Fernand Gravey, Aldo Fabrizi, Marina Vlady, Pierre-Michel Beck en Vittorio Sanipoli.

Twee door hun ouders verwaarloosde jongeren zoeken troost bij elkaar. Het meisje wordt zwanger en sterft bij de bevalling, waarna de gelouterde vader van de jongen zich van zijn verantwoordelijkheid voor zoon en kleinkind bewust wordt. Deze moraliserende, trage smartlap steunt op uitvoerige dialogen die van de nagesynchroniseerde Franse acteurs weinig overtuigingskracht krijgen en die uitmonden in een reeks van scheurkalender-levenswijsheden.

Le traqué

1951 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1951. Misdaad van Borys Lewin. Met o.a. Dane Clark, Simone Signoret, Fernand Gravey en Marcel Herrand.

Ondanks haar liefde voor een Amerikaanse journalist biedt de ex-vriendin van een gangster deze na zijn ontsnapping onderdak en probeert hem mèt de Amerikaan te helpen bij zijn verdere vlucht. Bij een laatste hulppoging wordt ze echter met hem neergeschoten. Deze intelligente en onderhoudend gemaakte thriller van de Hollywood-veteraan heeft sterk spel en vooral een opmerkelijke fotografie van Eugen Schüfftan.

Mademoiselle Josette, ma femme

1950 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1950. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Fernand Gravey, Odile Versois, Lysiane Rey, Robert Arnoux en André Versini.

Een meisje zal zich een erfenis zien ontgaan als ze niet vóór haar meerderjarigheid getrouwd is. Omdat haar aanbedene onbereikbaar in Amerika is, haalt ze haar voogd van middelbare leeftijd over tot een tijdelijk verstandshuwelijk. Al tijdens de zogenaamde huwelijksreis begint het spel ernst te worden. Het is een, hooguit routineuze, nieuwe versie van een al vaker verfilmde toneelkomedie, met muzikale intermezzi door de radio-idolen van het moment. De quasi-naïviteit van Versois geeft er nog enige frisheid aan.

La ronde

1950 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1950. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Anton Walbrook, Simone Signoret, Serge Reggiani, Simone Simon en Daniel Gélin.

Als een keten gerangschikte reeks ontmoetingen in Wenen rond de eeuwwisseling begint en eindigt met dezelfde prostituee (Signoret). De prostituee slaapt met een soldaat, die maakt een dienstmeisje het hof, zij begeert een jonge man, en zo verder. Regisseur Ophüls maakte zijn Franse comeback met deze stijlvolle en charmante verfilming van Arthur Schnitzlers (ooit omstreden) ironische en melancholieke toneelstuk Reigen over de onbestendigheid en ontnuchtering van liefdesrelaties. Walbrook speelt de ceremoniemeester die verschillende episodes met sarcastisch commentaar verbindt. Ook door de uitzonderlijke rolbezetting niet overtroffen door latere verfilmingen.

Du Guesclin

1948 | Drama, Historische film

Frankrijk 1948. Drama van Bernard de Latour. Met o.a. Fernand Gravey, Junie Astor, Gisèle Casadesus, Gérard Oury en Ketti Gallian.

Een middeleeuwse ridder die als strijder voor koning Charles grote successen boekt, verwaarloost door zijn dwarse karakter zijn toegewijde vrouw, die sterft als hij een oorlog voert in Spanje. Ze laat haar man een ring na die bij diens dood naar de koning wordt gezonden, die hem op z[KA1]i[KA1]jn beurt weer aan Jeanne d`Arc zal schenken. De als regisseur debuterende scenarioschrijver mist de ervaring (en het talent) voor het regisseren van veldslagen en actie-scènes, en laat het ten opzichte van de acteurs ook afweten. Een langdradige amateurfilm, die hooguit leuk is om bekende acteurs in hun jongere jaren terug te zien.

Il suffit d'une fois

1946 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1946. Komedie van Andrée Feix. Met o.a. Edwige Feuillère, Fernand Gravey, Henri Guisol, Hélène Garaud en Made Siamé.

Een reeks van misverstanden rond de moord op een zekere Nicolas, die voor een ander werd aangezien. Derhalve verschillende verdachtmakingen en buitensporigheden van de hoofdrolspelers totdat de arrestatie van de moordenaar plaatsvindt. Het geheel is vanuit de invalshoek van de komedie benaderd, met nog net het hoognodige van een politiefilm erin om tot een ontknoping te kunnen komen. Is wel om aan te zien vanwege het acteerwerk, de behoorlijke dialogen van Marc-Gilbert Sauvajon en de opnamen van Christian Matras. N.B.:De raadselachtige Feix liet zich een handje helpen door Henri Deccin in de hoedanigheid van technisch adviseur.

Paméla

1943 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1943. Avonturenfilm van Pierre de Hérain. Met o.a. Fernand Gravey, Renée Saint-Cyr, Georges Marchal, Yvette Lebon en Gisèle Casadesus.

Het komplot van de almachtige politicus Barras om de jonge koning Lodewijk XVII uit de Temple-gevangenis te laten ontsnappen resulteert in tegen-intriges en romances. Dit fictieve verhaal rond het nooit geverifieerde 'raadsel van de Temple' biedt onderhoudende, avontuurlijke romantiek, hoewel de politieke corruptie in de bezettingstijd angstvallig naar de achtergrond is geschoven.

Le Capitaine Fracasse

1942 | Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Frankrijk 1942. Historische film van Abel Gance. Met o.a. Fernand Gravey, Assia Noris, Jean Weber, Maurice Escande en Roland Toutain.

Een berooide jonge baron sluit zich uit liefde voor een actrice aan bij een gezelschap rondtrekkende komedianten en komt in conflict met een rivaal die zijn geliefde laat ontvoeren maar uiteindelijk haar halfbroer blijkt te zijn. Deze vaak verfilmde romantische avonturenroman - van Theophile Gautier - kreeg een decoratieve maar weinig dynamische verfilming van pionier Gance, die zijn aandacht vooral richt op het theatermilieu. Het experiment met de dialogen-op-rijm zou hij in latere films herhalen, maar het blijkt hier weinig effectief.

La Nuit fantastique

1942 | Familiefilm, Fantasy, Komedie, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk 1942. Familiefilm van Marcel L'Herbier. Met o.a. Fernand Gravey, Micheline Presle, Saturnin Fabre, Bernard Blier en Charles Granval.

Een werkstudent sjouwt `s nachts groenten in de Hallen. Tijdens zijn werk valt hij oververmoeid weleens in slaap en droomt dan van een onbekend mooi meisje, tot hij een keer wordt gewekt door haar evenbeeld: de dochter van een goochelaar die hem in allerlei avonturen meesleept. Dit charmante sprookje biedt door het kader van de droom bijna onbeperkte mogelijkheden en blijkt ook niet te verouderen (behalve dat Gravey naar huidige maatstaven een wel erg overjarige student is).

Paradis perdu

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Abel Gance. Met o.a. Fernand Gravey, Micheline Presle, Elvire Popesco, Robert Le Vigan en Gérard Landry.

Een kunstschilder wordt vòòr WO I verliefd op een meisje, dat in het kraambed sterft als hij aan het front is. In het fronthospitaal ziet hij de prinses terug die het portret van zijn geliefde heeft gekocht, als verpleegster. De ongeremd romantische benadering van regisseur Gance en de frisheid van de jonge Presle redden het melodrama van vals sentiment.

Le dernier tournant

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Corinne Luchaire, Florence Marly, Michel Simon, Yvonne Yma en Fernand Gravey.

De allereerste verfilming van het vermaarde boek van James Cain [KL]The Postman Always Rings Twice[KLE] over zwerver Frank (Gravey) die in dienst wordt genomen door goedhartige Nick Marino (Simon) en verliefd wordt op diens vrouw, de wilde Cora (Luchaire). Cora en Frank glijden tussen de lakens en besluiten zich te ontdoen van Nick. Ze zijn onbevreesd voor de politie die Nicks dood beschouwt als een ongeluk. Later krijgt Cora een auto- ongeluk met dodelijke afloop, waarvan Frank ten onrechte de schuld krijgt. Hij wordt veroordeeld tot de guillotine. Volgens sommigen de meest zuivere verfilming van het boek hoewel de film van Tay Garnett met Lana Turner uit 1946 waarschijlijk bekender is, want Chenal's versie kwam vlak voor het uitbreken van WO II uit. Visconti draaide in 1941 zijn interpretatie en Bob Rafelson draaide een uitstekende, nieuwe versie in 1980 met Jack Nicholson in de hoofdrol. Het scenario is van Henry Torrès en de dialogen zijn van Charles Spaak. De fotografie was in handen van Claude Renoir en Christian Matras.

The Great Waltz

1938 | Muziek, Romantiek, Biografie

Verenigde Staten 1938. Muziek van Julien Duvivier en Josef von Sternberg. Met o.a. Luise Rainer, Fernand Gravet, Miliza Korjus, Hugh Herbert en Lionel Atwill.

De muziek overtreft het drama in deze met zorg vervaardigde biografie van componist Johann Strauss, met genoeg walsen om het banale verhaal over een driehoeksverhouding in te pakken. Joseph Ruttenberg kreeg een Oscar voor zijn prachtige camerawerk.

Fools for Scandal

1938 | Komedie

Verenigde Staten 1938. Komedie van Mervyn LeRoy. Met o.a. Carole Lombard, Fernand Gravet, Ralph Bellamy, Allen Jenkins en Isabel Jeans.

Over het algemeen een mislukking, ondanks de lieflijke Lombard als filmdiva die een verarmde edelman, Gravet, in Parijs tegenkomt. Bellamy is weer de onnozele hals.

The King and the Chorus Girl

1937 | Drama

Verenigde Staten 1937. Drama van Mervyn LeRoy. Met o.a. Joan Blondell, Fernand Gravet, Edward Everett Horton, Jane Wyman en Fernand Gravey.

Gravet is een edelman die de ware liefde bij het mooie koormeisje Blondell vindt. Een levendige produktie.

Mister Flow

1936 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1936. Komedie van Robert Siodmak. Met o.a. Edwige Feuillère, Fernand Gravey, Louis Jouvet, Wladimir Sokoloff en Jean Périer.

Een gentleman-inbreker is voor een klein vergrijp gearresteerd en probeert vanuit de cel zijn onwetende advocaat zijn zaakjes te laten voortzetten. Ook zijn geraffineerde maîtresse doet haar invloed gelden tot ze echt verliefd op de advocaat wordt. Beroemde namen voor een lichtgewicht misdaadkomedie, met vooral Feuillère als een amusante vamp.

Variétés

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Nicolas Farkas. Met o.a. Annabella, Fernand Gravey, Jean Gabin, Nicolas Koline en Sinoël.

Amoureuze rivaliteit brengt het voortbestaan en de veiligheid van een trio trapezewerkers in gevaar. De versmade partij dreigt zijn rivaal tijdens een optreden te laten verongelukken, maar de vrouw weet dat net te voorkomen. Deze [KL]remake[KLE] van een beroemde zwijgende UFA-film werd gelijktijdig in Engeland gemaakt door Herbert Wilcox (THE SHOW MUST GO ON met Anna Neagle). De doublures-in -de-lucht van het stertrio zijn nogal doorzichtig. Gabin in een antipathieke rol als de jaloerse partner.

Touche à tout

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Fernand Gravey, Suzy Vernon, Colette Darfeuil, Palau en Jules Berry.

Een van de eerste speelfilms van deze filmer, die zich niet lang daarna zou ontpoppen als een zeer creatief vakman. Deze geschiedenis over een jonge middelbare school-frik, die plotseling een rijke erfgenaam blijkt te zijn en zich in een paleis aan de Côte d'Azur aan liefdadigheid gaat doen, gaat in de fout door telkens in herhalingen te vervallen. Ook het scenario, gemaakt door ene Roger Ferdinand, is weinig fantasierijk. De regie wordt evenwel gered door de redelijke acteurs, die min of meer extravagante personages neerzetten, terwijl - in tegenstelling tot wat men zou kunnen denken - de 'Côte' in zwartwit gefilmd nog heel aanlokkelijk is. De beelden zijn van L.H. Burel.