Anton Karas: muziek.
Er zijn 2 films gevonden.

Les cent et une nuits de Simon Cinéma

1994 |

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1994. Agnès Varda. Met o.a. Michel Piccoli, Marcello Mastroianni, Henri Garcin, Julie Gayet en Mathieu Demy.

Ter gelegenheid van Honderd Jaar Film maakte Varda een compilatie in combinatie met een filmverhaal met gastoptredens. Piccoli is de honderd jaar oude monsieur Simon Cin[KA1]ema, die een eenzaam bestaan voert in zijn kasteel. Hij is aan zijn rolstoel gekluisterd. Jonge schoonheid Gayet, studente aan de filmacademie wordt door hem ingehuurd om gedurende 101 dagen, telkens een dagje te besteden aan zijn herinneringen en bespiegelingen. Ze wordt overrompeld door alles wat met film te maken heeft: posters, memorabilia, (korte en lange) filmfragmenten (w.o. L`AGE D`OR, LADRI DI BICICLETTI, THE THIEF OF BAGDAD, ORPH[KA1]EE, UN CHIEN ANDALOU, THE WIND uit 1928, etc. etc.). Zijn vriend is Mastroianni, Garcin is zijn butler, Demy (de zoon van Varda en Jacques Demy) een produktie-assistent, die een romance beleeft met Gayet. Tot en met de naam op de credits van Schygulla langere optredens van de `acteur of actrice van de dag` en erna (vanaf Azema tot en met Toscan Du Plantier) cameo's, de z.g. 'steelse en stralende verschijningen'. Muziek van o.a. Max Steiner, Bernard Herrmann, Maurice Jarre, Michel Legrand, George Delarue, Francis Lai en Henri Mancini. Varda heeft in de prent al haar passie voor- en al haar ervaring met het filmvak gestopt van de laatste veertig jaar. Haar keuze is typisch continentaal Europees en zal bij haar eigen landgenoten de hartstochten het meeste doen oplaaien, al kan geen enkele cinefiel om dit eerbetoon aan de Tiende Muze heen. Camerawerk van Eric Gautier.

The Third Man

1949 | Film noir, Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1949. Film noir van Carol Reed. Met o.a. Joseph Cotten, Orson Welles, Alida Valli, Trevor Howard en Bernard Lee.

De Amerikaanse pulpschrijver Holly Martins (Cotten) arriveert in het naoorlogse Wenen om zijn oude vriend Harry Lime (Welles) te bezoeken. Hij verneemt echter dat Lime kort daarvoor onder merkwaardige omstandigheden om het leven is gekomen. Geïntrigeerd door de informatie van onder meer Lime's geliefde Anna (Valli) en de conciërge van diens appartementengebouw besluit Martins de dood van zijn vriend te onderzoeken. Zo daalt hij - letterlijk en figuurlijk - af in de puinhopen van de door de oorlog geteisterde stad waar nu corruptie welig tiert. Het met een Oscar bekroonde zwart-wit camerawerk van Robert Krasker is bepalend voor de verontrustende sfeer en maakt vooral de beroemde hoogtepunten van de film onvergetelijk. The Third man won de Grand Prix du Festival International du Film (voorloper van de Gouden Palm) in Cannes.