Theodor Sparkuhl (1894-1946): camera.
Er zijn 15 films gevonden.

Salty O'Rourke

1945 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1945. Misdaad van Raoul Walsh. Met o.a. Alan Ladd, Gail Russell, William Demarest, Stanley Clements en Bruce Cabot.

Levendige verhaal over gladde oplichter Ladd die jockey Clements - een groot mispunt zoals achteraf zal blijken - wil tillen. Voor het zover is wil onderwijzeres Russell een stokje voor Ladds plannen steken.

Blood on the Sun

1945 | Avonturenfilm, Drama, Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1945. Avonturenfilm van Frank Lloyd. Met o.a. James Cagney, Sylvia Sidney, Wallace Ford, Rosemary DeCamp en Robert Armstrong.

Tokyo in de jaren 1920. De Amerikaanse journalist Cagney onderzoekt de moord op een collega en diens vrouw. Zo stuit hij op een nationalistisch Japans plan om de wereld te veroveren, beraamd door de hooggeplaatst politicus Emery. Hij probeert bewijzen hiervoor te verzamelen om deze plannen kenbaar te maken aan de wereld. Hij ondervindt echter heel wat tegenstand. Cagney- fans herinneren zich deze film vooral vanwege de judo-gevechten die hun idool mag demonstreren. Zijn instructuer, Jack Halloren, speelt zijn opposant in de opwindende judo-demonstratie. Het scenario van Lester Cole, naar een verhaal van Garrett Fort en een idee van Frank Melford, werd duidelijk geïnspireerd door de haat die in die dagen heerste tegen Japan. Heeft nu veel aan actualiteit ingeboet. Maar het blijft een boeiende film, die in beeld werd gebracht door Theodor Sparkuhl. Bestaat als ingekleurde versie.

Johnny Come Lately

1943 | Erotiek, Drama

Verenigde Staten 1943. Erotiek van William K. Howard. Met o.a. James Cagney, Grace George, Marjorie Main, Marjorie Lord en Hattie McDaniel.

Freelance reporter Cagney wordt gearresteerd wegens landloperij en in de bak geslingerd. Bejaarde uitgeefster George betaalt zijn borgtocht en in ruil daarvoor helpt hij haar bij de lokale politieke strijd om een eind te maken aan corruptie en fraude met de gelden van een weeshuis. Typisch Cagney-vehikel, onderhoudend, humoristisch, maar tamelijk braaf. Gesitueerd in een klein stadje in de V.S. rond 1900.

The Glass Key

1942 | Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1942. Thriller van Stuart Heisler. Met o.a. Brian Donlevy, Alan Ladd, Veronica Lake, William Bendix en Bonita Granville.

Zich snel afwikkelende herverfilming van de versie uit 1935, met partijbons Donlevy die wordt beschuldigd van moord en zijn volgeling Ladd die hem op borgtocht vrij weet te krijgen. Lake doet het goed in haar rol van mysterieus liefje, Bendix is uitstekend als doortastende lijfwacht. Akira Kurosawa beweert dat deze film hem inspireerde tot het maken van YOJIMBO. Jonathan Latimer bewerkte keurig de roman van Dashiell Hammett tot scenario. Camerawerk van Theodor Sparkuhl.

La chienne

1931 | Drama, Experimenteel, Film noir

Frankrijk 1931. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Michel Simon, Janie Marèze, Georges Flamant, Magdeleine Bérubet en Jean Gehret.

Wanneer brave klerk Maurice Legrand zich inlaat met prostituee Lulu, neemt het sleurleventje van de ongelukkig gehuwde zondagsschilder een catastrofale wending. Klassiek thema als cynisch-fatalistisch drama, inclusief omineuze marionettenopeningsscène. Simon, later als bon vivant geliefd bij de nachtvlinders van de rue Saint-Denis, speelt hier een van zijn mooiste rollen. Kort na de opnamen stierf Marèse (Lulu) bij een auto-ongeval; haar vriend Flamant (Lulu's pooier Dédé) had de macht over het stuur verloren. Naar Georges de la Fouchardières roman, in 1945 door Fritz Lang verfilmd als Scarlet Street.

Abwege

1928 | Drama, Zwijgende film

Duitsland 1928. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Hertha von Walther, Jack Trevor, Fritz Odemar, Nico Turoff en Ilse Bachmann.

Geweldig melodrama, waarvan men heel lang gedacht heeft dat het voor altijd verloren was gegaan. De Frans-Duitse cultuurzender ARTE liet een teruggevonden kopie door het Bundesarchiv-Filmarchiv volledig restaureren. De verwaarloosde echtgenoot van een Berlijnse advocaat troost zich eerst met een kunstenaar en stort zich daarna in het Berlijnse nachtleven, waar drugs en boksen de grote sensaties vormden tijdens de republiek van Weimar. Voor de gerestaureerde versie werd in 1999 door Elena Kats-Chernin speciale muziek gecomponeerd. Het scenario is van Adolf Lantz, Ladislaus Vajda en Helen Gosewisch. Het opmerkelijke camerawerk van Theodor Sparkuhl. Voor cinefielen een must.

Das alte Gesetz

1923 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1923. Zwijgende film van Ewald André Dupont. Met o.a. Ernst Deutsch, Fritz Richard, Henny Porten en Hermann Vallentin.

Een curiosum van de pre-Hitleriaanse cinema, over het generatieconflict tussen een rabbijn en zijn zoon. Deze laatste groeit op in een gesloten joodse gemeenschap in Oostenrijk. Zijn nieuwsgierigheid naar de buitenwereld, naar nieuwe ervaringen en nieuwe mensen kan hem niet langer in de joodse wijk houden en hij besluit de wereld in te trekken om acteur te worden, tegen de wil van zijn vader in. Met deze stille film trok Dupont de internationale aandacht voordat in 1925 zijn meesterwerk VARIÉTÉ te draaien. Ook bekend als THE ANCIENT LAW.

Das Weib des Pharao

1922 | Zwijgende film, Drama, Historische film

Duitsland 1922. Zwijgende film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Emil Jannings, Harry Liedtke, Dagny Servaes en Paul Wegener.

Ontzagwekkende spektakelfilm over de strijd tussen de Ethiopische koning Samlak en de Egyptische farao Amenes (Jannings) met slavin Theonis (Servaes) als speelbal in het midden. Das Weib des Pharao was in 1921 de duurste Duitse productie ooit, vanwege onder andere levensgrote decors in de buitenlucht, grootse massascènes in de 'duinen' van Berlijn, ingekleurd celluloid en camerawerk vanuit een luchtballon. De stille film stond te boek als verloren maar dankzij de vondst van delen van een Russische, Duitse, Italiaanse en Franse kopie konden de restaurateurs van Fritz Langs Metropolis een complete versie reconstrueren.

Die Bergkatze

1921 | Drama

Duitsland 1921. Drama van Ernst Lubitsch. Met o.a. Pola Negri, Paul Heidemann, Victor Janson, Wilhelm Diegelmann en Hermann Thimig.

Luitenant Alexis (Heidemann) geniet de reputatie van rokkenjager. Hij wordt overgeplaatst naar het fort Tossenstein. Terwijl zijn nieuwe commandant (Janson) voor zijn schone dochter Lilli (Meller) vreest, ontmoet Alexis onderweg Rischka (Negri), die de bijnaam uit de titel heeft. Zij is de dochter van een roverhoofdman. Rischka en Alexis vallen voor elkaar en Alexis schenkt haar als aandenken zijn pantalon van zijn uniform. Eenmaal in Tossenstein wordt Alexis op een strafexpeditie tegen de bandieten gestuurd en keert na een korte schermutseling terug. Het gevaar is geweken en Alexis wordt aan Lilli uitgehuwelijkt, maar hij kan Rischka niet vergeten, die van haar vader met een rivaliserende bendeleider moet trouwen. Beiden ontvluchten en ontmoeten elkaar. Juist als de kijker denkt dat het tweetal elkaar zal krijgen, misdraagt Rischka zich opzettelijk, waardoor Alexis teruggaat naar Lilli. Lubitsch` melodrama flopte indertijd om twee redenen: er was geen happy-end en de film was anti- militairistisch, wat onverteerbaar was voor het grote Duitse publiek na de nederlaag tegen de geallieerden van 1918. 79 jaar later werd de film gerestaureerd door het vermaarde Italiaanse instituut L`Immagine Ritrovata nadat men in het BundesArchiv in Berlijn een kopie had gevonden. Omroep ZDF en de Frans-Duitse cultuurzender ARTE financierden samen met de Friedrich-Wilhelm- Murnau-Stiftung de compositie van de begeleidende muziek door de 43-jarige Marco Dalpane. Het belang van deze film die eerder als een kunstwerk beschouwd moet worden dan als een melodramatische liefdesgeschiedenis, wordt gevormd door de ongelooflijk mooie decors van Ernst Stern (een leerling van Max Reinhardt) en Max Gronau, alsmede de ongebruikelijke beelden en fraaie kunstgrepen van cameraman Theodor Spahrkuhl. Ondanks de commerciële misser was Lubitsch met zijn avantgardistische aanpak, mengelingen van stijlen - jugendstil en expressionisme - en originele ideeën zijn tijd ver vooruit. De film beleefde opnieuw zijn première in het jaar 2000 op het festival Cinema ritrovato in Bologna in Italië. Mag niet gemist worden door cinefielen en aankomende filmers.

Sumurun

1920 | Avonturenfilm, Fantasy, Drama

Duitsland 1920. Avonturenfilm van Ernst Lubitsch. Met o.a. Jenny Halleqvist, Aud Egede Nissen, Margarete Kupfer, Paul Wegener en Carl Clewing.

Lubitsch` verfilming van de door Max Reinhardt tot toneelstuk (en kassucces) bewerkte pantomime van Friedrich Freska. Het betreft een sprookje uit de verhalenreeks [KL]1001-nacht[KLE] over een reizend revuegezelschap, dat in de negende eeuw Bagdad binnentrekt om er zijn (goochel)kunsten en erotisch getinte dansen te vertonen. Tot het bonte gezelschap behoort een verleidelijke danseres Sumurun (Pola Negri), op wie illusionist Lubitsch (in een unieke filmrol) hopeloos verliefd is, de sjeik (Wegener die voortreffelijk speelt), diens favoriete haremdame Hallesqvist, zoon Clewing, de dienares van Sumurun, Nissen en de hardvochtige lakenkoopman en handelaar in blanke slavinnen Liedke en opper-eunuch Tiedke. Een fantastisch spektakel dat een fraaie oosterse sfeer schept en doorspekt is van allerlei onderhoudende symbolische tragiek, beweging en drama. Met zijn beeldschone decors een hoogtepunt uit de zwijgende periode dat men beslist gezien moet hebben. De versies variëren van 87m tot 101m afhankelijk van het materiaal dat men vindt en de snelheid waarop oorspronkelijk de film met de hand werd opgenomen en afgedraaid.

Anna Boleyn

1920 | Zwijgende film

Duitsland 1920. Zwijgende film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Paul Hartmann, Emil Jannings, Henny Porten en Ludwig Hartau.

In het dure kostuumdrama Anna Boleyn kon Ernst Lubitsch zijn lichtkomische elegante stijl, die later in Amerika de 'Lubitsch-touch' werd genoemd, niet kwijt. De nadruk ligt op spektakel en grote gebaren - deels vanwege de geluidloosheid van film in 1920. Historici zeggen dat Anna Boleyn, de tweede vrouw van de Engelse koning Henry VIII, zich inhalig gedroeg. Porten, die in de jaren twintig een superster was, speelt haar als een onschuldig schaap dat onrecht moet ondergaan. De echte hoofdrol is aan Jannings. Hij maakt van Henry een lallende rokkenjager die van Anna eist dat ze een mannelijke troonopvolger baart.

Meyer aus Berlin

1919 | Komedie, Drama, Zwijgende film

Duitsland 1919. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Ernst Lubitsch, Ethel Orff, Heinz Landsmann en Trude Kroll.

Lubitsch is Sally Meyer uit de titel. Een ontrouwe en verveelde echtgenoot, die voor zijn gezondheid naar de Beierse Alpen mag en daar Troll, de verloofde van Landsmann het hof probeert te maken. Gelukkig maakt zijn vrouw Orff kennis met voornoemde Landsmann. Het wordt een vrolijke boel, vol misverstanden en verwisselingen. Interessante film met Lubitsch die acteert en regissert, wat hem onsterfelijk maakte. Het scenario is van Hanns Kraly en Erich Schönfelder. Fotografie van Alfred Hansen.

Madame DuBarry

1919 | Historische film, Drama, Zwijgende film

Duitsland 1919. Historische film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Pola Negri, Emil Jannings, Harry Liedtke, Reinhold Schünzel en Eduard von Winterstein.

Pola Negri in een onovertroffen rol als de maîtresse van Lodewijk XV, die haar affaires moet bekopen met de dood onder de guillotine. Een van de eerste grote Duitse producties van na WO I met een indrukwekkende rolverdeling; de film werd een succes buiten Duitsland.

Die Puppe

1919 | Zwijgende film, Fantasy

Duitsland 1919. Zwijgende film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Hermann Thimig en Max Kronert.

Pola Negri in een onovertroffen rol als de maîtresse van Lodewijk XV, die haar affaires moet bekopen met de dood onder de guillotine. Een van de eerste grote Duitse producties van na WO I met een indrukwekkende rolverdeling; de film werd een succes buiten Duitsland.

Die Austernprinzessin

1919 | Zwijgende film, Komedie

Duitsland 1919. Zwijgende film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Victor Janson, Ossi Oswalda, Harry Liedtke, Julius Falkenstein en Max Kronert.

Quaker is een oestermagnaat, het type nouveau riche dat het nodig acht een speciale butler in dienst te hebben die sigaren voor hem opsteekt. Nu zou hij graag zien dat zijn dochter Ossi, een verwende en ongeduldige dame, met een heuse prins trouwt. Er dient zich een kandidaat aan, maar is hij werkelijk geschikt? De Duitse regisseur Lubitsch zou met sociale satires als deze internationaal opvallen. Drie jaar later vertrok hij naar Hollywood, waar hij roem zou verwerven met films als Trouble in Paradise en Ninotchka.