Ann-Marie Gyllenspetz: cast.
Er zijn 4 films gevonden.

Hempas Bar

1977 | Drama, Komedie

Zweden 1977. Drama van Lars G. Thelestam. Met o.a. Krister Hell, Mats Lindström, Harriet Andersson, Ann-Marie Gyllenspetz en Berto Marklund.

Pubers hangen in 1957 rond in een snackbar, waar de oudere broer van een van hen de grote held is, omdat hij platen van Elvis Presley en een stiletto heeft meegebracht uit Amerika, waar hij zijn diensttijd bij de marine vervulde. Ondertussen heeft zijn meisje helaas een ander aan de haak geslagen en zijn verbittering hierover en over de gezapige kleurloosheid van het stadje brengt hem tot steeds agressievere stunts. Nostalgie naar de jaren vijftig lijkt in alle westerse landen hetzelfde te zijn. De Zweedse situering van vetkuiven, motorjacks, petticoats en dergelijke is het enige verschil met reeksen andere films. Het spontane spel en de opmerkelijke fotografie van Jörgen Persson schieten toch net te kort om de film op een hoger plan te brengen.

Grisjakten

1970 | Drama

Zweden 1970. Drama van Jonas Cornell. Met o.a. Hans Alfredson, Keve Hjelm, Ingvar Kjellson, Tord Peterson en Ann-Marie Gyllenspetz.

Een bureaucraat voert een opdracht uit om honderdduizenden wilde zwijnen op Zwedens grootste eiland systematisch te verdelgen met rijdende abattoirs. Hij doet dit zonder de noodzaak van zijn opdracht kritisch te beschouwen hoewel hij privé een vriendelijk en gevoelig mens is en de slachtpartijen zelf niet kan aanzien. De film stelt de tot excessieve wreedheid leidende bureaucratie aan de kaak, waarbinnen niemand zich verantwoordelijk hoeft te voelen, omdat de democratie verantwoordelijk is. Het werd een indringende harde allegorie, waarbij de zwijnejacht al even onthullende nevenscènes kreeg in Buñuel-achtige episodes. Alfredson is beklemmend als de goedmoedige dienstklopper en kreeg sterk tegenspel van Hjelm als de staatssecretaris die zich de schizofrenie van zijn bestaan bewust wordt en zich met de zwijnen gaat vereenzelvigen.

Kärlek 65

1965 | Drama

Zweden 1965. Drama van Bo Widerberg. Met o.a. Keve Hjelm, Ann-Marie Gyllenspetz, Evabritt Strandberg, Ben Carruthers en Inger Taube.

Vlak voor de opnamen van zijn nieuwe film raakt een regisseur in een privé-crisis door een buitenechtelijke verhouding die verlammend op zijn creativiteit werkt. Door de komst van een ruimdenkende Amerikaanse hoofdrolspeler wordt ook de vrouw zich van de huwelijksimpasse bewust, waarna de echtelieden op eerlijke basis hun relatie proberen op te lappen en de regisseur de moed voor de film hervindt. Deze mogelijk autobiografische film gebruikt aanstaande filmopnamen vooral als aanleiding om de personages bijeen te brengen in een tastende verkenning van hun relaties. Goed spel, met name van de actrices. De talrijke scènes waarin bij de kust vliegers worden opgelaten waren toen nog geen cliché, maar niettemin al te opgelegd symbolisch.

Nära Livet

1958 | Drama, Experimenteel

Zweden 1958. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Thulin, Bibi Andersson, Eva Dahlbeck, Barbro Hiort af Ornäs en Max von Sydow.

Drie vrouwen liggen op dezelfde kraamkamer. Een ongelukkig getrouwde vrouw heeft een miskraam, maar gaat na een gesprek met haar eenzame schoonzuster anders tegen haar huwelijkssituatie aankijken. Een oudere moederlijke vrouw krijgt een doodgeboren kind. Een meisje dat door haar vriend in de steek is gelaten en wier abortus is mislukt, leert het moederschap aanvaarden. Het niet door Bergman geschreven scenario mist de filosofische pretentie van andere films uit die periode, maar toont hem opnieuw als een opmerkelijke regisseur van - overigens even opmerkelijke - actrices. De jury in Cannes dacht er net zo over: Bergman kreeg de prijs voor de Beste Regie, de prijs als Beste Actrice werd gedeeld door Anderson, Dahlbeck, Hiort af Ornäs en Thulin. Het scenario is van regisseur Bergman, Ulla Isaksson naar haar romans Det vänliga, värdiga en Det orubbliga. Overigens Bergman staat niet gecrediteerd als scenarioschrijver. Het camerawerk is van Max Wilén.