Bodil Mȧrtensson: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

Jag är Maria

1979 | Drama

Zweden​/​​Denemarken 1979. Drama van Liselotte Hjlem en Peter Lindgren. Met o.a. Liselotte Hjlem, Peter Lindgren, Helena Brodin, Frej Lindqvist en Claire Wikholm.

Maria en Jon vallen buiten de maatschappij. Wanneer Jon als kunstschilder wordt ontdekt en in het middelpunt van de belangstelling komt te staan, is Maria de enige die begrijpt wat er in hem omgaat. De film naar het boek van H.E. Hellberg laat de psychologische ontwikkeling zien van twee totaal verschillende mensen, een jong meisje, van wie de ouders gescheiden zijn en de als dorpsgek betitelde man.

Lyftet

1977 | Drama

Zweden 1977. Drama van Christer Dahl. Met o.a. Anders Lönnbro, Bodil Mȧrtensson, Roland Jansson, Veiron Holmberg en Karl-Erik Heiknert.

Na een langdurige hechtenis in een ultra-moderne gevangenis - waarin hij tijdens de bezoekuren een vriendin zwanger heeft gemaakt - probeert een jongeman met hard werken de geldende standaard van welvaart en succes te bereiken. Zonder perspectief loopt hij stuk op de bureaucratie en zijn makkers van vroeger die hem weer tot de misdaad verleiden. Een boeiende sociale film over een man die ook na zijn hechtenis gevangen blijft in het systeem. Door zijn dwarsheid en verregaande agressie is de hoofdpersoon niet alleen maar een zielig slachtoffer. De scènes in een echte gevangenis met constante elektronische bewaking hebben een benauwende authenticiteit. De dialoogscènes zijn door de regisseur echter zo statisch en oeverloos gefilmd, dat zij het strakke ritme van het geheel verstoren.

Lȧngt borta och nära

1976 | Drama

Zweden 1976. Drama van Marianne Ahrne. Met o.a. Lilga Kovanko, Robert Farrant, Annicka Kronberg, Helge Skoog en Jan Erik Lindqvist.

Een jonge vrouw loopt stage in een psychiatrische kliniek en voelt zich steeds meer betrokken bij een zich in zwijgen verschuilende patiënt. De artsen hebben tegengestelde opvattingen over de psychiatrie: een van hen ziet de patiënt als een curieus studie-object, een andere probeert hem op gelijkwaardig niveau te begrijpen. Het gebrek aan afstandsname van de vrouw pakt catastrofaal uit. Een op zich boeiende film over de alternatieve psychiatrie en het willekeurige onderscheid tussen ziek en normaal, wordt dramatisch zeer ondermijnd door het vanaf het begin overduidelijk getroebleerd acteren van de vrouwelijke hoofdrolspeler dat alles erg voorspelbaar maakt.