Dolly Haas: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

I Confess

1953 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1953. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Montgomery Clift, O.E. Hasse, Anne Baxter, Karl Malden en Brian Aherne.

Een priester (Clift) neemt een moordenaar de biecht af, met als bizar maar onontkoombaar gevolg dat hij nu zelf van diens misdaad wordt verdacht. Niet helemaal Hitchcocks niveau, misschien omdat het niet klikte tussen regisseur en hoofdrolspelers. Hitchcock ergerde zich aan de gedegenheid waarmee Clift z'n rol voorbereidde ('alsof hij binnenkort echt wil intreden'). Baxter voelde zich door het afstandelijke gedrag van de regisseur niet op haar gemak. Achteraf had Hitchcock er spijt van dat hij aan de film was begonnen: 'We shouldn't have made the picture,' zei hij in 1967 tegen Truffaut. De meester had niet altijd gelijk.

Broken Blossoms

1936 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1936. Drama van John Brahm. Met o.a. Emlyn Williams, Dolly Haas, Arthur Margetson, Gibb McLaughlin en Donald Calthrop.

Een bruut van een bokser doodt zijn dochter wanneer zij verliefd wordt op een Chinees. Een absurd melodramatische herverfilming van de gelijknamige klassieker van D.W. Griffith uit 1919. Griffith werd zelf gevraagd om in Engeland deze remake te draaien maar hij bedankte voor de eer tijdens de voorbereidingen. Brahm maakte hiermee zijn eerste film, maar het verhaal bleek te ouderwets voor een nieuw succes.

Warum lügt Fräulein Käthe?

1935 | Romantiek, Komedie

Duitsland 1935. Romantiek van Georg Jacoby. Met o.a. Dolly Haas, Albrecht Schoenhals, Ida Wüst, Genia Nikolajewa en Hugo Schrader.

Een Haas-vehikel, waarin zij een verkoopstertje speelt uit een fotowinkel, die een pleziertocht maakt op een oceaanschip en aldaar door een onwaarschijnlijk misverstand een rijke industrieel aan de haak slaat op wie zij heimelijk verliefd is. Het paar leefde nog lang en gelukkig. Voorlaatste Duitse film vol clichés van Haas, die het daarna wel bekeken had met de nazis en wijselijk afreisde naar Amerika.

Der Page vom Dalmasse-Hotel

1933 | Komedie

Duitsland 1933. Komedie van Victor Janssen. Met o.a. Dolly Haas, Harry Liedtke, Hans Junkermann, Trude Hesterberg en Gina Falkenberg.

Haas probeert tevergeefs te solliciteren maar krijgt nergens werk totdat ze zich als jongeman verkleedt en een baantje als page in een groot hotel krijgt. Daar ontmaskert ze een moeder en dochter, die een miljonair proberen in te palmen. Uit dankaarheid mag ze op zijn landgoed komen logeren, waar ze als 'man' gelukkig door de mand valt; ze leefde nog lang en gelukkig met haar rijkaard... Onderhoudende komedie uit prefascistisch Duitsland; in 1935 vertrok Haas naar Engeland en later de V.S. om haar carrière voort te zetten. Leuke muzikale intermezzo's. In 1957 opnieuw gefilmd als DER PAGE VOM PALAST-HOTEL door Thomas Engel met Erika Remberg en weliswaar de nodige veranderingen, maar veel minder.

Das häßliche Mädchen

1933 | Komedie

Duitsland 1933. Komedie van Hermann Kosterlitz. Met o.a. Dolly Haas, Max Hansen, Otto Wallburg, Genia Nikolajewa en Julius Falkenstein.

Haas speelt een jong, onooglijk meisje. Ze krijgt een kantoorbaantje bij een verzekeringsmaatschappij. Als ze verliefd wordt op een collega (Hansen) begint ze aandacht te besteden aan haar uiterlijk. Ze wordt hoe langer hoe aantrekkelijker. Dat is aanleiding voor dwaze verwikkelingen, waarbij ook haar baas (Wallburg) en zijn vriendin (Nikolajewa) betrokken raken. Maar: eind goed, al goed. Een onderhoudende film. Het pittige tempo laat voor verveling geen plaats. De première in het Berlijnse Atrium op 8 september 1933 eindigde met een rel: toen de persoonlijk aanwezige hoofdrolspelers naar voren kwamen om te buigen werd Hansen met eieren bekogeld. Relschoppers riepen naar het publiek dat ze voortaan alleen naar Duitse acteurs moesten gaan kijken. Scenario van Felix Joachimson. Ook bekend als Liebling.

So ein Mädel vergißt man nicht

1932 | Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1932. Komedie van Fritz Kortner. Met o.a. Dolly Haas, Willy Forst, Oskar Sima, Ida Wüst en Max Gülstorff.

De grote Fritz Kortner heeft een heerlijke komedie gemaakt over drie werkeloze acteurs (Haas, Forst en Sima) die niet altijd even eerlijk, maar met veel optimisme door het leven gaan. Ze zorgen voor veel verwikkelingen en muziek, totdat ze aan het eind van de film een engagement krijgen. Van de vele liedjes is alleen de titelsong een evergreen geworden bij het Duitse publiek. Een geslaagde amusementsfilm - ook nu nog.

Scampolo - ein Kind der Strasze

1932 | Drama

Duitsland​/​​Oostenrijk 1932. Drama van Hans Steinhoff. Met o.a. Dolly Haas, Karl Ludwig Diehl, Paul Hörbiger, Oskar Sima en Hedwig Bleibtreu.

Alleraardigste verfilming van het scenario van duo Billy Wilder/Max Kople naar Dario Niccodemi`s toneelstuk over het zwerfstertje dat een verarmde edelman weer op weg helpt. Naziregisseur Steinhoff (HITLERJUNGE QUEX) draaide tegelijk een Franse versie: UN PEU D'AMOUR.

Es wird schon wieder besser

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Kurt Gerron. Met o.a. Dolly Haas, Heinz Rühmann, Oskar Sima, Paul Otto en Fritz Grünbaum.

Een werkloze ingenieur wordt door de dochter van een autofabrikant aangereden en krijgt daardoor een vrouw èn een baan. Uitstekend door Gerron geregisseerd, speelt Rühman een van zijn beste rollen tot dan toe.

Ein steinreicher Mann

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Stefan Székely. Met o.a. Curt Bois, Dolly Haas, Adele Sandrock, Liselott Schaak en Paul Hörbiger.

Juweliersbediende Curt (Bois) slikt per ongeluk een diamant in van de aristocratische Adele von Hahnenkamp (Sandrock). Toentertijd was een operatie niet mogelijk, dus hij wordt naar het kasteel gebracht en angstvallig in de gaten gehouden. Hij voelt zich al snel thuis en laat zijn vriendin (Haas) overkomen. Maar ook een dievenbende zit achter de kostbare steen aan. Tijdens een gekostumeerd bal wordt Curt ontvoerd. Na een wilde achtervolging wordt hij bevrijd. Dan komt de steen te voorschijn: hij had hem helemaal niet ingeslikt. Een dolle klucht waarin acteur/danser/zanger Curt Bois zijn veelzijdig talent kan laten zien. Het werd zijn laatste film voordat hij Duitsland moest verlaten.

Liebeskommando

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Dolly Haas, Gustav Fröhlich, Wilhelm Bendow, Harry Hardt en Mary Losseff.

Volgens de familietraditie moet Francesco Scanagatti soldaat worden maar hij voelt meer voor de muziek. Zijn zuster Antonia wordt in zijn plaats kadet. Dolly Haas is heel leuk in haar travestierol en Robert Stolz componeerde 'Ich möcht einmal wieder verliebt sein'.

Der Brave Sünder

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Fritz Kortner. Met o.a. Max Pallenberg, Heinz Rühmann, Dolly Haas, Fritz Grünbaum en Josefine Dora.

Een kassier bij een bank, Leopold Pichler, wordt tegen wil en dank gedwongen de boel op te lichten. Kortner's eerste speelfilm was een alleraardigste klucht, die in 1961 een nieuwe versie kreeg: BEI PICHLER STIMMT DIE KASSE NICHT.

Dolly macht Karriere

1930 | Komedie

Duitsland 1930. Komedie van Anatole Litvak. Met o.a. Dolly Haas, Paul Kemp en Theo Lingen.

Een verkoopster wil aan het toneel, maar krijgt weinig steun van haar vriend, de componist, die haar voor onbegaafd houdt. Zij gaat haar eigen weg. De verzoening volgt wanneer ze een van zijn composities tot een 'Schlager' maakt. Dolly Haas is uitstekend in deze vrolijke film.