Marta Golden: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Charles Chaplin : The Adventurer

1917 | Komedie

Verenigde Staten 1917. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Henry Bergman, Marta Golden en Eric Campbell.

Charlie ontsnapt uit Sing-Sing en is al zijn achtervolgers te slim af. Al zwemmend kan hij hen afschudden. In een nabijgelegen villa wordt Purviance het hof gemaakt door spierbundel Campbell, maar wanneer haar moeder op het punt staat te verdrinken heeft hij niet de moed haar te redden. Dus springt Purviance in het water en Charlie komt juist op tijd om hen beiden te redden. Als hij Campbell een hand toesteekt, duwt deze hem onder water. Hij wordt bewusteloos aangetroffen door de chauffeur van de familie, die ervoor zorgt dat hij in het comfortabele huis weer bij kan komen. De laatste film die Chaplin draaide voor Mutual heeft weer een zeer rijk scenario en reeds enkele uitstekende speciale effecten (zoals tegen een klip oplopen). Om lekker bij te ontspannen met als extraatje enkele ontroerende momenten. De chauffeur is niemand minder dan de Japanner Kono, die van 1916 tot 1934 Chaplins privé-chauffeur en bediende was. Rollie H. Totheroh en William C. Foster tekenden opnieuw voor het camerawerk.

Charles Chaplin: A Woman

1915 | Komedie

Verenigde Staten 1915. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Charles Insley, Marta Golden en Margie Reiger.

Op een mooie zomerdag slentert Charlie in het park. Hij ontdekt een eenzame dame en tracht haar te versieren, maar hun idylle wordt gestoord door haar `vriend` (Insley) die juist een drankje was gaan halen. Die vriend blijkt echter vergezeld te zijn van vrouw (Golden) en dochter (Purviance) die in het zonnetje liggen te slapen. Door een list kan Charlie de man in het water duwen. Hij brengt diens vrouw en dochter thuis, maar enkele ogenblikken later verschijnt ook de vader en een vriend (Armstrong). Om aan hun woede te ontsnappen verkleedt Charlie zich als vrouw tot grote hilariteit van de dochter. Maar om geloofwaardig over te komen moet ook zijn snorretje verdwijnen. Een typische film voor de Essanay-periode van Chaplin, plezierig en ontspannend. Maar het travestie-nummertje kreeg heel wat kritiek en de film werd in verschillende landen jarenlang verboden. Chaplin schreef zelf het scenario. Voor de fotografie tekende zijn vaste cameraman Rollie Totheroh.