Godfrey Reggio: regie, scenario en productie.
Er zijn 3 films gevonden.

Naqoyqatsi

2002 | Documentaire, Experimenteel

Verenigde Staten 2002. Documentaire van Godfrey Reggio.

Koyaanisqatsi, de eerste 'qatsi'-film van Reggio, betekende 'leven uit balans' in de Hopi-taal. In de tweede, Powaqqatsi, was het leven in transformatie. Beeld en geluid vormden iets alarmerends, maar er was hoop. Naqoyqatsi, de laatste in de trilogie, slaat die hoop de bodem in: het betekent leven als oorlog. De film toont een wereld zonder natuur, met louter technologie, waarin het leven iedere dag oorlog is. Toch kan Reggio's audiovisuele montage-essay niet eenduidig geplaatst worden. Daarvoor is het te wonderlijk associatief en mooi. Neem de onaardse tonen van Philip Glass en Yo-Yo Ma. En wat doet Elton John daar opeens?

Powaqqatsi

1987 | Documentaire, Experimenteel

Verenigde Staten 1987. Documentaire van Godfrey Reggio.

Na KOYAANISQATSI het tweede deel van wat een trilogie over de verhouding mens/natuur moet worden. In deze film, waarvan de titel 'leven ten koste van anderen' betekent, toont Reggio zeer contrasterende opnamen van Manhattan en India, Parijs en Zuid- Amerika, Berlijn en West-Afrika. Uit deze sterk op emoties gerichte beelden moet blijken hoe de beschaafde wereld zich verrijkte door derde-wereldlanden uit te zuigen. Reggio's fotografen Graham Berry en Leonidas Zourdoumis gebruiken technieken als slow- en stopmotion, luchtfotografie en steadycam om hun boodschap over te brengen. De muziek van Philip Glass is opnieuw de belangrijkste schakel in de sfeeropbouw van dit indrukwekkend filmwerk, waarvan de impact minder sterk is dan van het vorige deel. Komt alleen in de bioscoop volledig tot zijn recht.

Koyaanisqatsi

1983 | Documentaire, Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1983. Documentaire van Godfrey Reggio.

Aan de hand van een beeldenreeks, gemonteerd op de tonen van de muziek van Philip Glass, toont de regisseur ons het verval van de natuur, te wijten aan menselijke interventie. Een experiment met licht, snelheid, geluid en kleur, dit alles op het cursorische muziekthema. Een hallucinerend kijk- en luisterspel, zonder één woord dialoog of uitleg. De titel werd ontleend aan de taal der Hopi-Indianen en betekent zoveel als 'Het leven uit de balans'. De magistrale fotografie was in handen van Ron Fricke, die ook aan het scenario meewerkte, samen met Godfrey Reggio, Michael Hoenig en Alton Walpole. Een film die slechts in de bioscoop op een zo groot mogelijk scherm tot zijn recht kan komen. Gevolgd door: POWAQQATSI.