Käthe Haack: cast.
Er zijn 50 films gevonden.

Grete Minde

1977 | Historische film, Drama

Duitsland 1977. Historische film van Heidi Genée. Met o.a. Siemen Rühaak, Katerina Jacob, Hannelore Elsner, Tilo Prückner en Hans Christian Blech.

'Het bos is vol met wolven', aldus de ondertitel van Genée's debuut naar een novelle van Theodor Fontane over een meisje in de 17e eeuw dat haar geboortestad in brand steekt uit onmacht de kleinburgerlijke beklemming ervan te ontvluchten.

Der Lord von Barmbeck

1974 | Biografie, Misdaad

Duitsland 1974. Biografie van Ottokar Runze. Met o.a. Martin Lüttge, Judy Winter, Inken Sommer, Peter Schütte en Heinz Reincke.

Een merkwaardige film over Julius Adolf Petersen, een gevangenisboef en anti-held, die zijn levensverhaal vertelt. Maatschappijkritiek blijft in deze film uit, in tegenstelling tot IM NAMEN DES VOLKES, en de vraag rijst waarom Runze zo'n film heeft gemaakt.

Unser Doktor ist der Beste

1969 | Komedie, Drama, Musical, Muziek

Duitsland 1969. Komedie van Harald Vock. Met o.a. Roy Black, Helga Anders, Georg Thomalla, Peter Weck en Joachim Hansen.

Jonge dokter Black krijgt van afgunstige professor Hansen de kinderafdeling onder zijn vleugels met maar één patiëntje. Hoofdzuster Genest behandelt hem ijzig, maar lief verpleegstertje Anders draagt hem een heel warm hart toe. In het ziekenhuis ligt tweedehands autohandelaar Thomalla, wiens dochter Esser huis en haard moet bestieren. Zij krijgt echter problemen met de schooldirecteur, maar dankzij Black zet zij hem een hak en op haar beurt helpt ze Roy tegen prof Hansen als die de kinderkliniek wil sluiten. Kluchtig Roy Black-vehikel met voorspelbare afloop. Scenario van Dr. Kurt Nachmann, camerawerk van Kurt Junek.

Dynamit in grüner Seide

1968 | Mysterie, Actiefilm

Duitsland​/​​Italië 1968. Mysterie van Harald Reinl. Met o.a. George Nader, Heinz Weiss, Silvie Solar, Claus Holm en Carl Möhner.

FBI-agent Cotton (Nader) infiltreert undercover in een bende. Die slaat een superslag op de Newyorkse diamantbeurs. Cotton wordt aanvankelijk buiten spel gezet, weet op het laatste moment de buit weg te grissen en te redden. Als hij de bende oprolt, ontmaskert hij een hoge rechter als leider. Zesde Cotton-vehikel met de nodige actie. Het scenario van Rolf Schulz en Christa Stern is hier en daar behoorlijk onwaarschijnlijk. Het camerawerk is van Franz X. Lederle. Zie ook: Jerry Cotton-serie.

Ich kann nicht länger schweigen

1961 | Drama

Duitsland 1961. Drama van Jochen Wiedermann. Met o.a. Barbara Frey, Charles Régnier, Paul Klinger, Gisela Peltzer en Michael Verhoeven.

Een anti-abortus film, die de geest des tijds (eind jaren 1950-60) uitademt. Een meisje sterft aan een ingreep en de arts moet zich wegens paragraaf 218 uit het Duitse Wetboek van Strafrecht voor de rechtbank verantwoorden. Ondanks het feit dat zijn eigen zoon bij de strafzaak betrokken is, eist de Officier van Justitie de hoogste straf. Wie nog even wil griezelen van de consequente Duitse mentaliteit en verouderde denkbeelden moet gaan kijken. Anders overslaan. Eerlijk is eerlijk: behoorlijk spel van Regnier. Scenario van Felix Lützkendorf.

Der letzte Fußgänger

1960 | Komedie

Duitsland 1960. Komedie van Wilhelm Thiele. Met o.a. Heinz Erhardt, Christine Kaufmann, Käthe Haack, Ernst Waldow en Hans Hessling.

Archivaris Gottlieb Sänger, type brave borst, ontmoet op reis richting het Zwarte Woud een avontuurlijk tienermeisje, met wie hij vervolgens een wandeltocht onderneemt. Ondertussen worden de kiekjes die hij naar zijn collega's van het tijdschrift Zeitblick stuurt zonder zijn medeweten als vakantiereportages gebruikt. Maar verwacht geen intriges of insinuaties in deze vrolijke, komische Heimatfilm: eigenlijk gebeurt er helemaal niks. Toch sloeg de film twintig jaar na de première aan bij tv-kijkers, met een nieuwe bioscooprelease tot gevolg.

Die Stimme der Sehnsucht

1956 | Drama, Muziek

Duitsland 1956. Drama van Thomas Engel. Met o.a. Rudolf Schock, Waltraut Haas, Christine Kaufmann, Mady Rahl en Werner Peters.

Stefan Berger (Schock) is een gevierd zanger. Hij heeft een groot hart en bezoekt regelmatig doodzieke kindertjes in het ziekenhuis en zingt tot afscheid altijd een roerend lied. Zijn uitgekookte, harteloze manager Pannecke (Peters) maakt hiervan flink misbruik, als hij hoort van de bijna ten dode opgeschreven Eva (Kaufmann). Hij nodigt zonder dat Berger het weet de kleine Eva voor verder herstel uit bij de zanger in diens villa in Napels om er later een slaatje uit te slaan d.m.v. publiciteit.

Der Himmel ist nie ausverkauft

1955 | Komedie

Duitsland 1955. Komedie van Alfred Weidenmann. Met o.a. Hardy Krüger, Irene Galter, Fita Benkhoff, Claus Biederstaedt en Käthe Haack.

Een vervelend niemendalletje waarin Irene Galter een Italiaans meisje speelt dat alle aanbidders bijna van zich af moet slaan.

Das Schweigen im Walde

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Helmut Weiss. Met o.a. Rudolf Lenz, Sonja Sutter, Käthe Haack en Paul Richter.

Nieuwe versie van het tot op de draad versleten, al in 1937 verfilmde, heimatverhaal.

Schützemliesel

1954 | Muziek, Romantiek

Duitsland 1954. Muziek van Rudolf Schündler. Met o.a. Herta Staal, Helmuth Schneider, Susi Nicoletti, Gunther Philipp en Joe Stöckel.

Een zangfilm rondom Herta Staal, uitverkoren om prinses te worden op het schuttersfeest; de jongeman (Schneider) waar ze verliefd op is, is bij de grenspolitie; Schneider is verkozen tot Koning der Schutters. Haar vader (Stöckel) vindt dat ze met een ander moet trouwen omdat Schneiders moeder hem ooit liet zitten voor een houtvester. Een smokkelaffaire moet deze flauwe muzikale romance doen oplaaien, maar dat lukt niet.

Rosen-Resli

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Harald Reinl. Met o.a. Christine Kaufmann, Josefin Kipper, Paul Klinger, Käthe Haack en Olga Tschechowa.

Een verschrikkelijke Heimat-zeper over een meisje, Rosen- Resli (Kaufmann), - waarvan men denkt dat zij een weesmeisje is - dat rozen uitvent om voor haar pleegmoeder te zorgen, die het aan haar hart heeft. Tegelijkertijd is ze rusteloos op zoek naar haar ouders. Ze wordt opgenomen door bloemenkweekster Kipper, die door nietsnut Assmann het hof wordt gemaakt zeer tegen de zin in van Geb[KA3]uhr (in zijn laatste rol) en Rosen-Resli. Naar de supersentimentele roman van Johanna Spyri.

Heimweh nach Deutschland

1954 | Avonturenfilm

Duitsland 1954. Avonturenfilm van Bernhard Redetzki. Met o.a. Albert Lieven, Ingrid Lutz, Petra Peters, Arno Aßmann en Jan Hendriks.

Een onderofficier van het Afrika-Korps ontsnapt uit Britse krijgsgevangenschap naar Libanon. Daar raakt hij tegen wil en dank verwikkeld in een smokkelorganisatie van drugs, die door politie en leger op het spoor gezeten worden. Hij heeft maar een wens: terug naar huis. Een onderhoudende avonturenfilm, die echter wel wat onwaarschijnlijk is, maar dat hoeft de pret niet te drukken.

Feuerwerk

1954 | Komedie, Musical, Romantiek

Duitsland​/​​Zwitserland 1954. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Lilli Palmer, Karl Schönböck, Romy Schneider, Claus Biederstaedt en Werner Hinz.

Circus Obolski trekt een klein provinciestadje binnen ter gelegenheid van de festiviteiten rond de plaatselijke fabriek voor tuinbenodigdheden. De circusdirecteur is echter een lid van de 'deftige' familie van de fabriek, maar vanwege zijn métier het zwarte schaap. Romy is de dochter die in gewetensconflict komt als ze ook in het circus geïnteresseerd raakt, terwijl ze met tuinman Robert is verloofd. Leuke amusementsfilm. Scenario van Herbert Witt, Felix Lützkendorf en Günther Neumann.

Die sieben Kleider der Katrin

1954 | Drama, Komedie

Duitsland 1954. Drama van Hans Deppe. Met o.a. Sonja Ziemann, Paul Klinger, Doris Kirchner, Georg Thomalla en Grethe Weiser.

Aan de hand van de jurkjes die Katrin (Ziemann) draagt mogen we haar leven vol romantiek, een lach en een traan meemaken. De eerste keer is ze achttien en draagt ze een dirndl-kleedje en is ze verliefd op een jonge, koene piloot Hans (Möller); daarna gaat ze in het zwart omdat haar oom dood is enz. enz. Wat een aardig idee was, gaat ten onder aan de banaliteit die dertien-in- een-dozijn-filmer Deppe eraan meegaf. Zonde van Ziemann. Het scenario is van Johanna Sibelius en Eberhard Kleindorff naar de gelijknamige roman van Gisi Gruber. Het camerawerk is van Herbert Körner.

Lockende Sterne

1952 | Drama, Muziek

Duitsland 1952. Drama van Hans Müller en Hans Møller. Met o.a. Rudolf Prack, Ilse Steppat, Margot Trooger, Paul Dahlke en Nikolai Kolin.

Een brave machinist bij de Duitse spoorwegen voelt zich plotseling op magische wijze aangetrokken tot het vari[KA1]et[KA1]e. Hij laat baan en vriendin voor wat ze zijn en gaat zich omscholen tot circusartiest. Maar hij merkt al snel dat hij niet geschapen is voor dat ongewisse bestaan en hij gaat terug naar zijn locomotief en zijn geliefde (die natuurlijk op hem heeft gewacht). Prack, indertijd de lieveling van het publiek, doet het als trapezewerker lang niet slecht, maar als acteur kan hij net zo min overtuigen als dit hele melodramatische verhaal.

Ich warte auf dich

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Volker von Collande. Met o.a. Hanna Rucker, Joachim Brennecke, Anna-Marie Blanc, Volker von Collande en Ida Wüst.

De verhouding tussen een schoolmeisje en haar leraar blijft niet zonder gevolgen. Het meisje houdt de geboorte van haar kind lange tijd verborgen om haar geliefde niet in moeilijkheden te brengen. Pas door een toeval komt de waarheid aan het licht, en kan de verraste leraar eindelijk hoofd van het gezin worden. Geforceerde en jammer genoeg totaal onrealistische, sentimentele film, die destijds zeker geen steun voor jonge moeders was.

Wenn die Abendglocken läuten

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Alfred Braun. Met o.a. Julia Fjorsen, Willy Birgel, Maria Holst, Peter Voß en Hans Holt.

Michael redt als kind zijn vriendinnetje Annemarie en uit dankbaarheid betaalt haar vader zijn muziekopleiding. Later, als haar vader in geldnood zit, trouwt Annemarie - zwanger van Michael - een rijke heer. Alles komt uiteindelijk toch nog goed, maar dat heeft veel voeten in de aarde. De film is oubollig en nu ouderwets.

Königin einer Nacht

1951 | Muziek

Duitsland 1951. Muziek van Kurt Hoffmann. Met o.a. Ilse Werner, Hans Holt, Georg Thomalla, Jeanette Schultze en Ethel Reschke.

Een hertog wordt geacht een hem onbekende prinses te trouwen maar voelt daar niet veel voor, totdat blijkt dat hij het goed met haar kan vinden. Een nauwelijks boeiende verfilming van de gelijknamige operette van Will Meisel. Het scenario is van Just Scheu, Ernst Nebuth en Hanns Helmut Fischer. Het camerawerk is van Bruno Stephan.

Le Banquet des Fraudeurs

1950 | Drama

Duitsland​/​​België 1950. Drama van Henri Storck. Met o.a. Françoise Rosay, Christiane Lenier, Raymond Pellegrin, Yves Deniaud en Paul Frankeur.

Met camerawerk van de wonderlijk begaafde Eugen Sch[KA3]ufftan (en van Raymond Picon-Borel) was deze debuutfilm van Storck de eerste Belgische co-produktie. Het rammelt nogal wat spelers- en dialoogregie betreft, maar de film levert (mede door het scenario van Charles Spaak en adviezen van André Cayatte) uitstekend amusement op over smokkelaars en over een verliefde grenswachtersdochter in de streek van het Drielandenpunt.

Furioso

1950 | Drama, Muziek

Duitsland 1950. Drama van Johannes Meyer. Met o.a. Ewald Balser, Kirsten Heiberg, Peter van Eyck, Petra Peters en Carl heinz Schroth.

Onduidelijk melodrama rond een componist, wiens lievelingsleerling eerst zijn vrouw en daarna ook zijn geliefde wegkaapt, en zo zijn leven verwoest. Voor een echte tragedie heeft deze banale geschiedenis helaas niet genoeg inhoud en tot overmaat van ramp wemelt het van ongeschikte muziekfragmenten. Ook bekend als OPFER DES HERZENS.

Absender unbekannt

1950 | Familiefilm, Komedie, Muziek

Duitsland 1950. Familiefilm van Akos von Ratony. Met o.a. Bruni Löbel, Cornell Borchers, Käthe Haack, Ursula Herking en Hans Richter.

Banale komedie die zich afspeelt op een meisjesschool in Hamburg. Door een brief, die per ongeluk is gestuurd komt het tot allerlei verwikkelingen en meningsverschillen. Een typische schoolfilm uit de jaren rond 1950 waarin streken worden uitgehaald, en er geflirt wordt en waar de leraren karikaturen zijn. Ook bekend als PAULCHEN UND DIE MÄDCHENSCHULE.

Nachtwache

1949 | Drama

Duitsland 1949. Drama van Harald Braun. Met o.a. Luise Ullrich, Hans Nielsen, Dieter Borsche, René Deltgen en Käthe Haack.

Een vrouwelijke arts heeft in de oorlog haar geloof verloren. Na een ongeval met het dochtertje van de plaatselijke dominee, dat onder haar handen in het ziekenhuis sterft, gaat zij weer ter kerke. Een religieus melodrama dat miljoenen mensen naar de bioscoop trok.

Anonyme Briefe

1949 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1949. Mysterie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Käthe Haack, Tilly Lauenstein, O.E. Hasse, Petra Peters en Jeanette Schultze.

Anonieme, boosaardige brieven schoppen het leven in een toneelschool voor meisjes in de war. Er wordt haat en wantrouwen gezaaid tussen de eindexamen-leerlingen en de leraren. Als tenslotte de politie ingeschakeld wordt, kan de dader pas aangewezen worden. Ondanks een paar jonge talentvolle acteurs en de weldoordachte psychologie, heeft het verhaal van deze naoorlogse film niet genoeg in huis om een geslaagde krimi te mogen heten.

Und finden dereinst wir uns wieder

1947 | Drama

Duitsland 1947. Drama van Hans Müller. Met o.a. Lutz Moik, Hans Neie, Käthe Haack, Paul Dahlke en Willi Rose.

Een film die aan Rossellini's GERMANIA ANNO ZERO doet denken over een groepje jongeren dat in het laatste oorlogsjaar naar Berlijn trekt om het tegen de Russen te verdedigen. Fraai camerawerk van Claus von Rautenfeld en gevoelige regie van jonge mensen.

Sophienlund

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Heinz Rühmann. Met o.a. Harry Liedtke, Käthe Haack, Hannelore Schroth, Christina Soborn en Fritz Wagner.

Een tweelingbroer verneemt dat hun moeder hun moeder niet is, waarna de één met zijn moeder en de ander met zijn zusje wenst te trouwen. Een dolle Rühmannklucht, in 1956 opnieuw verfilmd als VERLOBUNG AM WOLFGANSEE.

Münchhausen

1943 | Avonturenfilm, Fantasy, Komedie

Duitsland 1943. Avonturenfilm van Josef von Báky. Met o.a. Hans Albers, Brigitte Horney, Ilse Werner, Ferdinand Marian en Käthe Haack.

Ambitieus gefilmd, kleurrijk sprookje over de leugenachtige Baron von Münchhausen werd op Goebbels' instigatie gemaakt ter gelegenheid van het vijfentwintigjarig bestaan van de Duitse UFA-studio. Scenario werd geschreven door Erich Kästner, onder het pseudoniem Berthold Bürger, maar zijn/die naam is niet in de credits opgenomen. De Agfa-kleuren zijn fabuleus en de film werd met succes in de jaren 1950-1960 en in 1978 opnieuw in de bioscopen uitgebracht in een gerestaureerde versie van ca. 100 minuten. In 1991 restaureerde het ZDF de film met behulp van een goed bewaarde kopie uit het toenmalige Oost-Berlijn, waardoor de rolprent ruim 12 minuten langer werd.

Liebesbriefe

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Hermann Thimig, Käthe Haack, Suse Graf, Paul Hubschmid en Bruni Löbel.

Een directeur van middelbare leeftijd staat in vuur en vlam voor een jong meisje en schrijft zijn liefdesbrieven aan haar uit hetzelfde boekje over als destijds in zijn verlovingstijd. Wat een aardige komedie had kunnen worden is een zich moeizaam voortslepend geval gebleven.

Heimaterde

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Hans Deppe. Met o.a. Viktoria von Ballasko, Viktor Staal, Käthe Haack, Theodor Loos en Paul Dahlke.

Omdat de vrouw van de tijdens de jacht doodgeschoten landgoedbezitter Wittuhn de rentmeester König verdenkt, ontstaat er een vete tussen de beide families. Er is een overvloed aan conflicten, maar de film wil maar niet boeien. Bevredigend spel en fraaie landschapsfotografie redden de zaak niet.

Das Himmelblaue Abendkleid

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Albert Matterstock, Elfie Mayerhofer, Georg Alexander en Käthe Haack.

Een chique avondjapon wordt de bron van jaloezie en vele misverstanden. Een vlotte film met leuke situaties en pittige dialogen.

Annelie

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Josef von Báky. Met o.a. Luise Ullrich, Werner Krausz, Karl Ludwig Diehl en Käthe Haack.

Een schoolmeisje, dat altijd een kwartiertje te laat komt, wordt een jonge vrouw die ook nooit op tijd is! Thea von Harbou's bewerking van het gelijknamige toneelstuk van Walter Lieck geeft Luise Ullrich, die behoedzaam door regisseur Josef von Baky wordt geleid, de kans een heel vrouwenleven uit te beelden.

Die Gute Sieben

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Johannes Riemann, Käthe Haack, Gerda Maurus, Hermann Brix en Carola Höhn.

Na zes scheidingen komt de geliefde filmster Bernd Flor erachter dat hij niet de eeuwige jeugd bezit. Vlot geregisseerd, maar nogal veel dialoog.

Bismarck

1940 | Historische film

Duitsland 1940. Historische film van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Paul Hartmann, Friedrich Kayssler, Maria Koppenhöfer, Werner Hinz en Walter Franck.

Bismarck wordt door keizer Wilhelm I tot kanselier benoemd en gaat zijn gang: het parlement wordt afgeschaft, Sleeswijk- Holstein van Denemarken afgenomen, Frankrijk politiek uitgeschakeld en Oostenrijk de oorlog verklaard. Je reinste pro- Hitler propaganda zonder enig gevoel voor historie en de geest des tijds. Scenario van Rolf Lauckner en de regisseur.

Bal paré

1940 | Drama

Duitsland 1940. Drama van Karl Ritter. Met o.a. Ilse Werner, Paul Hartmann, Hannes Stelzer en Käthe Haack.

Een jongeman, die verliefd wordt op een balletdanseres, ontdekt dat zijn vader haar financieel ondersteunt en legt dat verkeerd uit. Tussen al zijn nazi-propagandafilms door regisseerde Ritter deze romantische geschiedenis.

Drei Väter um Anna

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Ilse Werner, Hans Stüwe, Theodor Danegger, Beppo Brem en Käthe Haack.

Drie mannen schuiven elkaar het vaderschap van een inmiddels volwassen dochter in de schoenen. Een niet bepaald fijnzinnige komedie, die het van de aardige typeringen en de fraaie buitenopnamen moet hebben.

Der Schritt vom Wege

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Gustaf Gründgens. Met o.a. Marianne Hoppe, Karl Ludwig Diehl, Max Gülstorff, Paul Hartmann en Käthe Haack.

Als Effi Briest, wegens overspel door haar man uit huis is gezet, en haar kind nog eens een keertje mag zien, bemerkt zij dat het dochtertje haar geheel vreemd geworden is. Een vrouw als slachtoffer van mannelijke deugd, naar Theodor Fontane's roerende roman EFFI BRIEST. Gründgens' verfilming benadert de Fassbinder-versie en Gründgens' vrouw Hoppe geeft een gevoelige vertolking van de hoofdrol.

Der Fall Deruga

1938 | Thriller, Drama

Duitsland 1938. Thriller van Fritz Peter Buch. Met o.a. Willy Birgel, Geraldin Katt, Käthe Haack, Dagny Servaes en Paul Bildt.

Op haar sterfbed verandert een gescheiden vrouw alsnog haar testament ten gunste van haar gewezen man. En dat vinden de erfgenamen niet leuk, waarom zij maar eens beginnen de man te beschuldigen van moord op zijn vrouw. Jammer dat de spanning van het gegeven wordt opgeofferd aan allerlei gerechtstoestanden. Nieuwe versie uit 1958: ...UND NICHTS ALS DIE WAHRHEIT.

Urlaub auf Ehrenwort

1937 | Musical

Duitsland 1937. Musical van Karl Ritter. Met o.a. Rolf Moebius, Fritz Kampers, Carl Raddatz, Käthe Haack en René Deltgen.

Een compagnie soldaten krijgt in 1918 op erewoord precies zes uur verlof in Berlijn. En wat zou je denken in een film uit 1937, geproduceerd onder Goebbels' nauwlettend oog: niemand deserteert! Zes uur later staan alle soldaten klaar voor het front. Dat is nog eens plichtsbetrachting.

Fridericus

1937 | Historische film

Duitsland 1937. Historische film van Johannes Meyer. Met o.a. Otto Gebühr, Hilde Körber, Lil Dagover, Käthe Haack en Agnes Straub.

Deze Frederik de Grote-verfilming verschilt niet veel van Veit Harlan's reactionaire DER GROSZE KÖNIG. Fransen en Oostenrijkers verklaren Pruisen de oorlog. Frederik stuurt onder gejuich van de Berlijners zijn soldaten het slagveld op. Deze film kreeg als alternatieve titel mee: DER ALTE FRITZ.

Der Herrscher

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Emil Jannings, Paul Wagner, Marianne Hoppe, Käthe Haack en Harald Paulsen.

Hoppes leven als secretaresse van een rijke fabrikant, Jannings, wordt een hel als haar baas aankondigt met haar te willen trouwen, want dat pikt de familie niet. Jannings is verstandig en vermaakt zijn fabriek aan de staat. Een van Jannings slechtste rollen. Scenario van Thea von Harbou naar Gerhart Hauptmanns klassieke drama Vor Sonnenuntergang.

Geheimnis eines alten Hauses

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Rudolf van der Noss. Met o.a. Magda Schneider, Wolf Albach-Retty, Grethe Weiser, Käthe Haack en Ernst Waldow.

In 1736 sluiten een gravin en een architect een weddenschap. Zal een door hem gebouwd huis twee eeuwen blijven staan? Een aardige komedie met zo nu en dan geslaagde pogingen tot filmhumor.

Eine Frau ohne Bedeutung

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Hans Steinhoff. Met o.a. Gustaf Gründgens, Käthe Dorsch, Hans Leibelt, Friedrich Kayssler en Marianne Hoppe.

Het satirische toneelstuk van Oscar Wilde: A Woman of no Importance, over een na jaren uit India teruggekeerde lord die duelleren wil met een hem onbekende jongeman om een meisje, totdat de moeder hen uit de droom helpt: zij zijn vader en onwettige zoon. Prima rollen van Gründgens als de lord en Marianne Hoppe als het meisje om wie vader en zoon vechten.

Pygmalion

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Jenny Jugo, Gustaf Gründgens, Eugen Klöpfer, Anton Edthofer en Käthe Haack.

Het bekende toneelstuk van G. B. Shaw over taalprofessor Higgins die Liza Doolittle haar vervelende dialect afleert. Ludwig Berger verfilmde twee jaar later in Nederland ook een PYGMALION-versie.

Familie Schimek

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Käthe Haack, Hans Moser, Hilde Schneider, Hans Adalbert Schlettow en Fritz Odemar.

Een knecht in een meubelmakerij zal na de dood van de baas wel eens orde op zaken stellen, totdat de familie alles door een rechter laat uitzoeken, waarna de goedbedoelende, overijverige man in de gevangenis komt. Een aardige, maar wat al te vakkundige Emo-komedie, al komen Hans Moser-fans volop aan hun trekken.

Die Törichte Jungfrau

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Richard Schneider-Edenkoben. Met o.a. Karin Hardt, Rolf Wanka, Käthe Haack en Erika von Thellmann.

Er wordt in het stadje duchtig geroddeld wanneer de knappe Irmgard Faber, die tijdens het 'Roswitha Festival' de rol van de heldin die eens de stad redde moet spelen, plotseling verdwenen blijkt. Goed gemaakt met in het middelpunt een prima Hardt.

Der Schwarze Walfisch

1934 | Drama

Duitsland 1934. Drama van Fritz Wendhausen. Met o.a. Emil Jannings, Angela Salloker, Franz Nicklisch, Margarete Kupfer en Käthe Haack.

Fanny verwacht een kind van Martin Petersen, die naar zee is getrokken. Ze trouwt met de veel oudere Pannies. Een stijlvolle verfilming van Marcel Pagnols toneelstuk Fanny die zich naast diens eigen filmversie staande kan houden. Een ontroerende rol van Jannings.

Emil und die Detektive

1931 | Avonturenfilm, Familiefilm, Drama

Duitsland 1931. Avonturenfilm van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Rolf Wenkhaus, Fritz Rasp, Käthe Haack, Inge Landgut en Rudolf Biebrach.

Evenals de onderwereldfiguren uit Fritz Langs M hebben de Berlijnse straatkinderen in EMIL UND DIE DETEKTIVE hun eigen kijk op de wereld van nette, volwassen burgers met hun politie- apparaat. Als vanzelfsprekend accepteert de dorpse Emil Tischbein die zijn grootmoeder in de grote stad een geldbedrag moet brengen, de hulp van Gustav-met-de-Toeter en zijn vriendenschaar, met als gevolg één van de mooiste achtervolgingsscènes op Fritz Rasp die Emils geld rolde. Een film die nog steeds sprankelt en spannend is. Naar de roman van Erich Kästner.

Der Hauptmann von Köpenick

1931 | Komedie, Drama

Duitsland 1931. Komedie van Richard Oswald. Met o.a. Max Adalbert, Käthe Haack, Paul Wagner, Max Gülstorff en Friedrich Kayssler.

Max Adalbert zet de schoenmaker-kapitein fors aan in deze bewerking van Carl Zuckmayers populaire toneelstuk; film en stuk beleefden in hetzelfde jaar hun première. De film is in het begin nogal toneelmatig, maar de satirische grondtoon wordt steeds sterker en overtuigender. Een van Richard Oswalds beste films die, echter nogal wat problemen kreeg met de Duitse censuur.

Berlin-Alexanderplatz

1931 | Drama, Misdaad

Duitsland 1931. Drama van Phil Jutzi. Met o.a. Heinrich Georg, Margarete Schlegel, Bernhard Minetti, Maria Bard en Gerhard Bienert.

Heinrich Georg als Biberkopf, de beroemde figuur uit Alfred Döblin's roman, staat dicht bij het literaire origineel en maakte boek zowel als film klassiek. Door de ingewikkelde structuur consequent melodramatisch naar zich toe te halen wist R. W. Fassbinder vijftig jaar later met de tv-serie 'Berlin-Alexanderplatz' het welhaast onmogelijke te bereiken: een nog betere versie. De schildering van de sociale onrust in Berlijn in de jaren dertig wordt wrang getekend als gangsters Biberkopf uit de auto gooien na een mislukte inbraak waarbij hij een arm kwijtraakt.

Alraune

1930 | Sciencefiction, Horror

Duitsland 1930. Sciencefiction van Richard Oswald. Met o.a. Brigitte Helm, Albert Bassermann, Käthe Haack, Agnes Straub en Martin Kosleck.

De tweede keer dat Brigitte Helm de rol speelt van Alraune, de duivelse vrouw die de kunstmatig verwekte vrucht is van een hoer en een moordenaar. De eerste keer was in 1928 onder regie van Henrik Galeen. Helm was beroemd geworden door haar rol in Fritz Lang's SF-film METROPOLIS. In 1952 mocht Hildegard Knef de rol dunnetjes over doen.

Der Alte Fritz

1926 | Historische film

Duitsland 1926. Historische film van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Otto Gebühr, Käthe Haack, Hubert von Meyerinck, Anton Pointner en Bernd Aldor.

Eén van de eerste, groots opgezette filmbiografieën van de Pruisische koning Frederik, waarmee een ware rage ontstond, die tot 1944 duurde.