Axel Düberg: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Kärleken

1980 | Drama

Zweden 1980. Drama van Theodor Kallifitades. Met o.a. Per Ragnar, Leno Olin, Anna Godenius, Erik Tamm en Erland Josephson.

Een getrouwde intellectueel wordt verliefd op een geëmancipeerde vrouw, die zijn gezinsgeluk niet wil verbreken, maar er wel bij wil horen. De man gaat met zijn zoontje en de twee vrouwen op vakantie, maar wordt nerveus omdat hij zijn aandacht moet verdelen. De oppervlakkig uitgewerkte en onbestemd eindigende relatieverkenning wordt goed geacteerd en fraai gefotografeerd. Het blijft echter een modieus damesbladenverhaal, waarbinnen alleen de stoere bravoure van de zevenjarige zoon weet te overtuigen.

Prinsessan

1966 | Drama

Zweden 1966. Drama van Ȧke Falck. Met o.a. Grynet Molvig, Lars Passgȧrd, Monica Nielsen, Birgitta Valberg en Tore Lindwall.

Jaren voor LOVE STORY was er al een film over een idyllische liefde die wreed werd verstoord door een slopende ziekte. Misschien komt het door de afleiding van een autobiografische roman van (echtgenoot) Gunnar Mattson dat de heldin hier wel enige zichtbare ziektesymptomen heeft, maar voor het overige leed wordt onecht en onovertuigend geacteerd.

En Söntag i september

1963 | Drama

Zweden 1963. Drama van Jörn Donner. Met o.a. Harriet Andersson, Thommy Berggren, Harry Ahlin, Barbro Kollberg en Axel Düberg.

Jonge mensen worden verliefd op elkaar en trouwen weinig overwogen, omdat het meisje zwanger is. De man vindt bevrediging in zijn werk, terwijl zijn vrouw in het huishouden steeds ontevredener wordt. Onwil en onvermogen om zich aan elkaar aan te passen leiden tot een pijnloze, zakelijke scheiding. Een laconieke en vooral sociologische visie op een mislukkend huwelijk onderscheidt deze debuutfilm binnen de toenmalige zwartgalligheid van de Zweedse cinema, maar maakt hem tegelijk dramatisch nogal vlak, hoe herkenbaar en boeiend de acteurs hun rollen ook spelen.

Nils Holgerssons underbara resa

1962 | Familiefilm, Fantasy

Zweden 1962. Familiefilm van Kenne Fant. Met o.a. Sven Lundberg, Max von Sydow, Christina Schollin, Gösta Ekman en Axel Düberg.

Een stout jongetje wordt voor straf tot miniatuurformaat getransformeerd en maakt op de rug van een gans een avontuurlijke tocht boven Zweden. Het sprookje van Selma Lagerlöf kreeg een weinig magische filmbewerking met doorzichtige trucages. Het geheel is een afwisseling van een uit de lucht gefotografeerde natuurdocumentaire met al te praterige dialoogscènes en werkt voor kinderen weinig onderhoudend, al is Lundberg grappig in de titelrol.

Jungfrukällan

1960 | Drama, Mysterie, Historische film

Zweden 1960. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Max von Sydow, Birgitta Valberg, Birgitta Petterson, Gunnel Lindblom en Axel Düberg.

Een middeleeuwse legende over een boerendochter die op weg naar de kerk door schaapherders wordt verkracht en vermoord. Daarna vragen de daders nietsvermoedend onderdak op de boerderij van de vader, die hen op zijn beurt vermoordt. Hij zweert een kerk te laten bouwen op de plek waar het lijk van het meisje gevonden wordt, waarna er een bron ontspringt. De picturale schoonheid van de film compenseert de gruwelijk aangezette aanrandings- en wraakscènes, maar de godsdienstigheid wordt in beeld gebracht met steeds fanatiekere en averechtsere vormen dat het verlossende wonder aan het slot in geen enkel opzicht overtuigt. De film kreeg de Oscar voor de beste buitenlandse film. Scenario van Ulla Isaksson. Camerawerk van Sven Nykvist.

Djävulens öga

1960 | Mysterie, Komedie

Zweden 1960. Mysterie van Ingmar Bergman. Met o.a. Jarl Kulle, Bibi Andersson, Nils Poppe, Sture Lagerwall en Stig Järrel.

De uitwerking van een Iers spreekwoord 'de kuisheid van een vrouw is een strontje in het oog van de duivel' laat satan Don Juan van de hel naar de aarde terugsturen om de maagdelijke domineesdochter te verleiden. Hij faalt omdat hij echt verliefd wordt, waardoor zij hem alleen maar deerniswekkend vindt. Een leugentje tegen haar nieuwe echtgenoot doet Satans oog toch genezen. De ironie van het scenario houdt geen gelijke tred met de weinig lichtvoetige vormgeving, terwijl van de acteurs alleen Andersson als de maagd en komiek Poppe als haar vader de juiste toon weten te treffen. Ook bekend als THE DEVIL'S EYE.