Nouchka van Brakel: regie, cast, scenario en montage.
Er zijn 21 films gevonden.

Ave Maria

2006 | Documentaire

Nederland 2006. Documentaire van Nouchka van Brakel.

De vriendschap

2001 | Drama, Komedie

Nederland 2001. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Willem Nijholt, Gerard Cox, Karina Smulders, Pleuni Touw en Sylvia Kristel.

Destijds waren ze beste vrienden en raakten verliefd op dezelfde vrouw. Nu zien ze elkaar na veertig jaar weer voor het eerst. De vrouw van Pieter (Cox) is overleden. Gijs (Nijholt) is ooit naar Canada vertrokken en heeft geen kinderen. Terwijl ze oude vetes moeten zien te beslechten dient er zich al weer een nieuw probleem aan: ze worden opnieuw verliefd op dezelfde vrouw. Vermakelijk lichtvoetig drama gemaakt door oude rotten in het filmvak: Van Brakel maakte furore met onder meer Een vrouw als Eva (1979), Van de koele meren des doods (1982) en Een maand later (1987).

Aletta Jacobs; Het Hoogste Streven

1995 | Documentaire, Biografie

Nederland 1995. Documentaire van Nouchka van Brakel. Met o.a. Henny de Swaan, Edwin de Vries, Truus te Selle, Catherine ten Bruggencate en Max Adrian.

Destijds waren ze beste vrienden en raakten verliefd op dezelfde vrouw. Nu zien ze elkaar na veertig jaar weer voor het eerst. De vrouw van Pieter (Cox) is overleden. Gijs (Nijholt) is ooit naar Canada vertrokken en heeft geen kinderen. Terwijl ze oude vetes moeten zien te beslechten dient er zich al weer een nieuw probleem aan: ze worden opnieuw verliefd op dezelfde vrouw. Vermakelijk lichtvoetig drama gemaakt door oude rotten in het filmvak: Van Brakel maakte furore met onder meer Een vrouw als Eva (1979), Van de koele meren des doods (1982) en Een maand later (1987).

Aletta Jacobs - Het hoogste streven

1995 | Drama, Biografie

Nederland 1995. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Luutgard Willems, Hans Kesting, Henny de Swaan, Max Arian en Sacha Bulthuis.

Bescheiden maar interessante biografische speelfilm over Aletta Jacobs (1854-1929), de eerste vrouwelijke studente in Nederland, de eerste vrouwelijke arts, politica (mede-oprichtster van de radicaal-liberale Vrijzinnig Democratische Bond), pacifiste en voorvechtster van vrouwenrechten (door de 'Wet Jacobs' kregen Nederlandse vrouwen in 1919 algemeen kiesrecht). In 1881 pleitte zij al voor het gebruik van voorbehoedsmiddelen en zij stond ook op de barricades voor geneeskunde voor arbeidersvrouwen en prostituées. Eerste speelfilm sinds 1987 van van Brakel, opgebouwd als een gefilmd interview met personen uit Aletta Jacobs' omgeving, vijanden èn vrienden. Interessant filmdebuut van Willems als Aletta, volgens sommigen net niet nors genoeg. De oude Aletta wordt gespeeld door de 83- jarige de Swaan, kort voor haar dood. Een erg persoonlijke film, vaak boeiend, meestal aangrijpend, erg sober maar met een reconstructie van het Nederland van rond 1900 lijdend onder een te laag budget. Knap camerawerk van Nils Post.

Vrouwen vertellen

1992 |

Nederland 1992. Nouchka van Brakel.

Bescheiden maar interessante biografische speelfilm over Aletta Jacobs (1854-1929), de eerste vrouwelijke studente in Nederland, de eerste vrouwelijke arts, politica (mede-oprichtster van de radicaal-liberale Vrijzinnig Democratische Bond), pacifiste en voorvechtster van vrouwenrechten (door de 'Wet Jacobs' kregen Nederlandse vrouwen in 1919 algemeen kiesrecht). In 1881 pleitte zij al voor het gebruik van voorbehoedsmiddelen en zij stond ook op de barricades voor geneeskunde voor arbeidersvrouwen en prostituées. Eerste speelfilm sinds 1987 van van Brakel, opgebouwd als een gefilmd interview met personen uit Aletta Jacobs' omgeving, vijanden èn vrienden. Interessant filmdebuut van Willems als Aletta, volgens sommigen net niet nors genoeg. De oude Aletta wordt gespeeld door de 83- jarige de Swaan, kort voor haar dood. Een erg persoonlijke film, vaak boeiend, meestal aangrijpend, erg sober maar met een reconstructie van het Nederland van rond 1900 lijdend onder een te laag budget. Knap camerawerk van Nils Post.

Drieluik (Deel 1-4)

1990 |

Nederland 1990. André van Duren en Hans Reichart. Met o.a. Gijs Versluys, Jan Blokker, Eric de Kuyper, Nouchka van Brakel en Frans Weisz.

Bescheiden maar interessante biografische speelfilm over Aletta Jacobs (1854-1929), de eerste vrouwelijke studente in Nederland, de eerste vrouwelijke arts, politica (mede-oprichtster van de radicaal-liberale Vrijzinnig Democratische Bond), pacifiste en voorvechtster van vrouwenrechten (door de 'Wet Jacobs' kregen Nederlandse vrouwen in 1919 algemeen kiesrecht). In 1881 pleitte zij al voor het gebruik van voorbehoedsmiddelen en zij stond ook op de barricades voor geneeskunde voor arbeidersvrouwen en prostituées. Eerste speelfilm sinds 1987 van van Brakel, opgebouwd als een gefilmd interview met personen uit Aletta Jacobs' omgeving, vijanden èn vrienden. Interessant filmdebuut van Willems als Aletta, volgens sommigen net niet nors genoeg. De oude Aletta wordt gespeeld door de 83- jarige de Swaan, kort voor haar dood. Een erg persoonlijke film, vaak boeiend, meestal aangrijpend, erg sober maar met een reconstructie van het Nederland van rond 1900 lijdend onder een te laag budget. Knap camerawerk van Nils Post.

Een maand later

1987 | Komedie, Drama

Nederland 1987. Komedie van Nouchka van Brakel. Met o.a. Renée Soutendijk, Monique van de Ven, Edwin de Vries, Sunny Bergman en Jeroen Oostenbrink.

Vrije journaliste Monika (Van de Ven) ruilt via een advertentie een maand lang met huisvrouw annex moeder Liesbeth (Soutendijk). Vader en psychiater Constant (De Vries) laat het zich welgevallen en legt het Freudiaans uit aan de kinderen. Wat blijkt een maand later: Monika is verknocht geraakt aan Constant en Liesbeth aan de vrijheid. Wat pa en kinderen vinden doet er niet zoveel toe. Het verhaal is niet altijd boeiend, de bijrollen zijn matig, de regie is nogal krakkemikkig, maar het spel van De Vries en Soutendijk is wel goed.

Uit het leven van een vroedvrouw

1985 |

Nederland 1985. Nouchka van Brakel.

Vrije journaliste Monika (Van de Ven) ruilt via een advertentie een maand lang met huisvrouw annex moeder Liesbeth (Soutendijk). Vader en psychiater Constant (De Vries) laat het zich welgevallen en legt het Freudiaans uit aan de kinderen. Wat blijkt een maand later: Monika is verknocht geraakt aan Constant en Liesbeth aan de vrijheid. Wat pa en kinderen vinden doet er niet zoveel toe. Het verhaal is niet altijd boeiend, de bijrollen zijn matig, de regie is nogal krakkemikkig, maar het spel van De Vries en Soutendijk is wel goed.

Van de koele meren des doods

1982 | Drama, Romantiek

Nederland 1982. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Renée Soutendijk, Derek de Lint, Erik van 't Wout, Peter Faber en Adriaan Olree.

Hedwig de Fontayne komt uit een gefortuneerde familie, maar haar leven neemt veel dramatische wendingen. Ze trouwt, heeft minnaars, komt in de prostitutie en een inrichting terecht, en vindt via een ruime bocht uiteindelijk enige rust. Bewerking van het in 1900 verschenen boek van Frederik van Eeden dat tot het literaire naturalisme wordt gerekend, is sfeervol bewerkt door Van Brakel. De regisseuse van Het debuut en Een vrouw als Eva laat zien hoe moeilijk een patriarchale samenleving het een levenslustige vrouw kan maken. Mooie, intense hoofdrol van Renée Soutendijk.

Mannen praten over vrouwen

1980 |

Nederland 1980. Nouchka van Brakel.

Hedwig de Fontayne komt uit een gefortuneerde familie, maar haar leven neemt veel dramatische wendingen. Ze trouwt, heeft minnaars, komt in de prostitutie en een inrichting terecht, en vindt via een ruime bocht uiteindelijk enige rust. Bewerking van het in 1900 verschenen boek van Frederik van Eeden dat tot het literaire naturalisme wordt gerekend, is sfeervol bewerkt door Van Brakel. De regisseuse van Het debuut en Een vrouw als Eva laat zien hoe moeilijk een patriarchale samenleving het een levenslustige vrouw kan maken. Mooie, intense hoofdrol van Renée Soutendijk.

Een vrouw als Eva

1979 | Drama

Nederland 1979. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Monique van de Ven, Maria Schneider, Peter Faber, Marijke Merckens en Renée Soutendijk.

'Als je de regelmaat loslaat...'. De rechtlijnige moeder van Eva neemt niet eens de moeite om haar waarschuwing af te maken. Maar huisvrouw Eva (Monique van de Ven) voelt zich 'mans genoeg' om haar eigen lot te bepalen, los van haar dwingende man Ad (Peter Faber) en los van de opgelegde normen van de jaren zeventig. In een Franse commune ziet ze haar ware aard onder ogen met verstrekkende gevolgen voor haar gezin. Een prachtig tijdsdocument uit de vroege gloriedagen van de Nederlandse cinema.

Het Debuut

1977 | Drama

Nederland 1977. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Marina de Graaf, Gerard Cox, Kitty Courbois, Pleuni Touw en Sandrien van Brakel.

Feministe Nouchka van Brakel maakte in 1977 haar speelfilmdebuut met een drama over de veertienjarige Carolien die iets begint met een veel oudere familievriend (Cox). Thematisch ongemakkelijk voor ogen van nu, is de film tegelijkertijd een mooi inkijkje in maatschappelijke onderwerpen als toenemend verzet van vrouwen tegen het patriarchaat. Tiener Marina de Graaf, die geen acteerambities had, laveert mooi tussen kinderlijk gedrag en jongvolwassen eigengereidheid. De film was een succes, van Brakel zou daarna ondermeer Een vrouw als Eva en Van de koele meren des doods maken.

Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming

1975 | Drama

Nederland 1975. Drama van Bas van der Lecq, Guido Pieters, Ernie Damen en Nouchka van Brakel. Met o.a. Carry Tefsen, Lex Goudsmit, Jon Bluming, Hugo Metsers en Rijk de Gooyer.

Na enkele eerdere Heere Heeresma-verfilmingen (onder meer een Engelstalige Polanski-bewerking van Een dagje naar het strand uit 1972) besloot producent Matthijs van Heijningen vier beginnende cineasten een opstap te geven naar het grote speelfilmwerk door hen elk een 'zwaarmoedig verhaal' te laten regisseren. Nouchka van Brakel komt het sterkst uit de bus met het laatste, Een winkelier keert niet weerom, met fraai spel van Rijk de Gooyer en Johnny Kraaijkamp. Hier en daar gedateerd, met nogal dik aangezet acteerwerk, maar over het algemeen nog steeds effectief mistroostig en amusant.

Ouder worden

1975 |

Nederland 1975. Nouchka van Brakel.

Na enkele eerdere Heere Heeresma-verfilmingen (onder meer een Engelstalige Polanski-bewerking van Een dagje naar het strand uit 1972) besloot producent Matthijs van Heijningen vier beginnende cineasten een opstap te geven naar het grote speelfilmwerk door hen elk een 'zwaarmoedig verhaal' te laten regisseren. Nouchka van Brakel komt het sterkst uit de bus met het laatste, Een winkelier keert niet weerom, met fraai spel van Rijk de Gooyer en Johnny Kraaijkamp. Hier en daar gedateerd, met nogal dik aangezet acteerwerk, maar over het algemeen nog steeds effectief mistroostig en amusant.

Wie als meisje geboren is, wordt toch nooit een jongen

1971 |

1971. Nouchka van Brakel.

Na enkele eerdere Heere Heeresma-verfilmingen (onder meer een Engelstalige Polanski-bewerking van Een dagje naar het strand uit 1972) besloot producent Matthijs van Heijningen vier beginnende cineasten een opstap te geven naar het grote speelfilmwerk door hen elk een 'zwaarmoedig verhaal' te laten regisseren. Nouchka van Brakel komt het sterkst uit de bus met het laatste, Een winkelier keert niet weerom, met fraai spel van Rijk de Gooyer en Johnny Kraaijkamp. Hier en daar gedateerd, met nogal dik aangezet acteerwerk, maar over het algemeen nog steeds effectief mistroostig en amusant.

Het verborgen gezicht

1970 |

Nederland 1970. Nouchka van Brakel.

Na enkele eerdere Heere Heeresma-verfilmingen (onder meer een Engelstalige Polanski-bewerking van Een dagje naar het strand uit 1972) besloot producent Matthijs van Heijningen vier beginnende cineasten een opstap te geven naar het grote speelfilmwerk door hen elk een 'zwaarmoedig verhaal' te laten regisseren. Nouchka van Brakel komt het sterkst uit de bus met het laatste, Een winkelier keert niet weerom, met fraai spel van Rijk de Gooyer en Johnny Kraaijkamp. Hier en daar gedateerd, met nogal dik aangezet acteerwerk, maar over het algemeen nog steeds effectief mistroostig en amusant.

De baby in de boom

1969 | Korte film

Nederland 1969. Korte film van Nouchka van Brakel. Met o.a. Anna Knaup, Mark de Blok, Hans Rettich en Albert de Wit.

Na enkele eerdere Heere Heeresma-verfilmingen (onder meer een Engelstalige Polanski-bewerking van Een dagje naar het strand uit 1972) besloot producent Matthijs van Heijningen vier beginnende cineasten een opstap te geven naar het grote speelfilmwerk door hen elk een 'zwaarmoedig verhaal' te laten regisseren. Nouchka van Brakel komt het sterkst uit de bus met het laatste, Een winkelier keert niet weerom, met fraai spel van Rijk de Gooyer en Johnny Kraaijkamp. Hier en daar gedateerd, met nogal dik aangezet acteerwerk, maar over het algemeen nog steeds effectief mistroostig en amusant.

Sabotage

1967 |

Nederland 1967. Nouchka van Brakel.

Na enkele eerdere Heere Heeresma-verfilmingen (onder meer een Engelstalige Polanski-bewerking van Een dagje naar het strand uit 1972) besloot producent Matthijs van Heijningen vier beginnende cineasten een opstap te geven naar het grote speelfilmwerk door hen elk een 'zwaarmoedig verhaal' te laten regisseren. Nouchka van Brakel komt het sterkst uit de bus met het laatste, Een winkelier keert niet weerom, met fraai spel van Rijk de Gooyer en Johnny Kraaijkamp. Hier en daar gedateerd, met nogal dik aangezet acteerwerk, maar over het algemeen nog steeds effectief mistroostig en amusant.

De minder gelukkige terugkeer van Joszef Katús naar het land van Rembrandt

1966 | Drama

Nederland 1966. Drama van Wim Verstappen. Met o.a. Rudolf Lucieer, Shireen Strooker, Etha Coster, Nouchka van Brakel en Roelof Kiers.

Het boeiende debuut van Pim & Wim. Een man keert na een lange reis terug naar Amsterdam, maakt er Provo, Koninginnedag, een kermis en de Dodenherdenking mee en wordt vervolgens dood aangetroffen. Het enthousiasme straalt eraf. Vlot camerawerk van Wim van der Linden. Geproduceerd door Pim de la Parra.

De kegelbaan

1963 | Drama, Experimenteel

Nederland 1963. Drama van Nikolaï van der Heyde. Met o.a. Sep Dijkgraaf, Rob Stam, Karin Dekeukeleire en Nouchka van Brakel.

Een man (Dijkgraaf) in keurig pak vertrekt van huis en gaat per tram naar de kegelbaan. Tussen hem en de man die de kegels rechtzet ontstaat een visuele strijd die zonder één woord wordt uitgevochten. Met enkele flashbacks wordt duidelijk gemaakt dat de man helemaal niet van huis is weggegaan, maar van een minnares en dat zijn karakter lang niet zo keurig is als zijn pak. Dan wordt een parallel getrokken tussen het kegelspel en fascistische wreedheden in de wereld. Eerder naïeve debuutfilm van van der Heyde, sterk verouderd en passend in de minimalistische school van de jaren 1960. De film kan helemaal niet meer overtuigen, maar het genoemde duel is nog steeds een schitterend fragment. van der Heyde schreef het scenario. Wim Verstappen maakte er het draaiboek van en Nouchka van Brakel gaf scriptadvies. Fotografie is van Matti van Hensberg, Ferenc Gacsbaranyi en Ewout Cornelissen. Gemaakt als eindexamenfilm voor de Nederlandse Film Academie.

Aap Noot Mies...Film

1963 |

Nederland 1963. Hans de Pagter, Barbara Meter, R. van Hemert, Nico van der Heude en Ruud de Heus. Met o.a. Nouchka van Brakel, Henny Deul, Pim de Wijs en Boudy de Groot.

Een man (Dijkgraaf) in keurig pak vertrekt van huis en gaat per tram naar de kegelbaan. Tussen hem en de man die de kegels rechtzet ontstaat een visuele strijd die zonder één woord wordt uitgevochten. Met enkele flashbacks wordt duidelijk gemaakt dat de man helemaal niet van huis is weggegaan, maar van een minnares en dat zijn karakter lang niet zo keurig is als zijn pak. Dan wordt een parallel getrokken tussen het kegelspel en fascistische wreedheden in de wereld. Eerder naïeve debuutfilm van van der Heyde, sterk verouderd en passend in de minimalistische school van de jaren 1960. De film kan helemaal niet meer overtuigen, maar het genoemde duel is nog steeds een schitterend fragment. van der Heyde schreef het scenario. Wim Verstappen maakte er het draaiboek van en Nouchka van Brakel gaf scriptadvies. Fotografie is van Matti van Hensberg, Ferenc Gacsbaranyi en Ewout Cornelissen. Gemaakt als eindexamenfilm voor de Nederlandse Film Academie.