Marc de Jonge: cast.
Er zijn 20 films gevonden.

Quai N° 1 : Marie Gare

1997 | Misdaad

Frankrijk 1997. Misdaad van Marc Angelo. Met o.a. Sophie Duez, Olivier Marchal, Raoul Billerey, Marc de Jonge en Jean Maurel.

Docteur Semmelweis

1995 | Biografie, Drama

Frankrijk​/​​Polen 1995. Biografie van Roger Andrieux. Met o.a. Philippe Volter, Fanny Bastien, Marc de Jonge, Maria Pakulnis en Piotr Gasowski.

Wenen tijdens de strenge winter van 1846. De briljante arts Ignaz Philipp Semmelweis (Volter), een Hongaar, verricht baanbrekend werk op het gebied van de onvruchtbaarheid. Door zijn afgunstige collega`s wordt hij met de nek bekeken. Hij heeft het vooral moeilijk met dokter Klein (De Jonge), die zijn experimenten als onzinnig van tafel veegt. Semmelweis vindt steun bij Katia (Bastien) een jonge weduwe met wie hij een hartstochtelijke relatie krijgt. Gedramatiseerde biografie van de grondlegger van de moderne chirurgie met een schitterende rol van Volter. De film schetst een aangrijpend beeld van de medische wereld rond 1850. Vooral de openingssc[KA2]enes (een vrouw die sterft na een bevalling) zijn niet geschikt voor gevoelige kijkers. Het scenario is van Robert Valey en Jean-Vincent Fournier. Het camerawerk van Tomasz Wert is effectief, maar flatteert niet altijd. 16/9.

Un indien dans la ville

1994 | Komedie

Frankrijk 1994. Komedie van Hervé Palud. Met o.a. Thierry Lhermitte, Patrick Timsit, Ludwig Briand, Miou-Miou en Arielle Dombasle.

Ondanks zijn scheiding is Lhermitte vrolijk gestemd terwijl hij naar Caracas vliegt. Hij is specialist in Aziatische markten en zijn toekomst ziet er rooskleurig uit. Binnen enkele weken hoopt hij opnieuw te trouwen met een oosterse schoonheid. Bovendien gaat hij zijn zoon Briand ophalen, die opgegroeid is bij de Indianen in het Amazonegebied. Hij is van plan de jongen voor te stellen in Parijs. Nogal voorspelbare komedie met weinig actie en vooral verbale humor. Lhermitte vertolkt zijn ludiek personage zeer levendig en de jonge Briand dient hem uitstekend van repliek. Aan het scenario werkten Palud, Lhermitte, Igor Aptekman en Philippe Bruneau mee. Voor de fotografie stond Fabio Conversi in. Dolby Stereo.

Marie de Nazareth

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Myriam Muller, Didier Bienaimé, Francis Lalanne, Marc de Jonge en Myriam Mezieres.

De veertigste film van regisseur Delannoy. Op zichzelf een tour de force, want de meester-veelfilmer was 87 tijdens het draaien. Hij schreef samen met Jacques Douyou het scenario. Nog een krachttoer dus. Hoewel de regisseur de ervaring heeft met bijbelse en religieuze onderwerpen (LA PASSION DE BERNADETTE uit 1986 over het wondervrouwtje van Lourdes), verbruikte hij 60 km celluloïd, deden er 110 acteurs en actrices mee, waren er 8.500 figuranten, 107 technici en dertien productiemaatschappijen; wederom een krachttoer. Muller speelt de rol van Maria en Bienaimé - nomen est omen - is Jezus. Dit fresco dat Maria dus in de schijnwerpers plaatst, is een oubollige bijbelse vertelling, geschikt voor het 16 mm circuit van de katholieke jeugdhonks in Vlaanderen, waar men nog net met de hulp van jezuïetenpaters de Frans-roomse kijk kan volgen. Het voornaamste pluspunt aan deze steriele vertoning is het gedegen camerawerk van Claude Agostini en de prachtige landschappen van Marokko, waar wijlen koning Hassan II maar al te graag gastheer speelde, want in Israël kan niet gedraaid worden omdat het daar te onrustig is. Wie daarop let, is een kniesoor.

La vengeance d'une blonde

1994 | Komedie

Frankrijk 1994. Komedie van Jeannot Szwarc. Met o.a. Christian Clavier, Marie-Anne Chazel, Clémentine Célarié, Thierry Lhermitte en Annie Cordy.

Verslaggever bij regionale tv-zender wordt tot zijn stomme verbazing nieuwslezer bij belangrijke commerciële omroep. De promotie heeft grote gevolgen voor zijn gezin, dat hij genadeloos begint te verwaarlozen. Totdat zijn liefhebbende echtgenote even genadeloos terugslaat. Sarcastische kijk op het tv-wereldje van oudgediende Jeannot Szwarc, die dat wereldje van binnen en buiten kent (Szwarc regisseerde tientallen afleveringen van oa Ally McBeal, CSI, JAG, etc.). De film is grappig bedoeld, maar slaat de plank veel te vaak mis, en is bovendien te oppervlakkig om als satire op televisie en roem te kunnen boeien.

L'affaire Dreyfus

1994 | Historische film, Drama

Frankrijk​/​​België 1994. Historische film van Yves Boisset. Met o.a. Thierry Frémont, Pierre Arditi, Bernard-Pierre Donnadieu, Christian Brendel en Philippe Volter.

Tweedelige Frans-Belgische tv-film over de joodse Franse legerkapitein Dreyfus (Frémont) die in 1894 van spionage werd beschuldigd. Hij zou militaire geheimen aan de Duitsers hebben doorgegeven. Bij gebrek aan bewijzen laat het ministerie valse documenten verspreiden om Dreyfus te kunnen veroordelen. Zijn vrouw Lucie (Morante) en zijn broer (Volter) roepen de hulp van de pers in. In feite was het de Franse legerkommandant Charles Walsin Esterhazy (Arditi), overladen met schulden, die aan de Duitse autoriteiten voorstelde militaire inlichtingen te verkopen. Alles wordt in het werk gesteld om de zaak Dreyfus in de doofpot te houden en Esterhazy vrijuit te laten gaan. Diens proces is dan ook een farce, wat Emile Zola (Drouot) tot een woedend J`accuse inspireert. In 1899 komt de waarheid dan toch aan het licht en Dreyfus krijgt gratie (hij werd pas in 1906 in ere hersteld). Merkwaardig sterke tv-film, geschreven door Jorge Semprun en Boisset naar het boek L'affaire van Jean-Denis Bredin. Met zorgvuldige precisie worden de gebeurtenissen beschreven die leidden tot een der grootste crises van de Derde Republiek. Geslaagde epoque-reconstitutie met een schitterende rolbezetting, met o.m. Mesguich als Léon Blum, Demy als Marcel Proust en Berger als de Duitse majoor Von Schwarzkoppen. Enkele te lange en trage passages neem je er graag bij. Bekroond met de Nymphe d'argent op het festival van Monte Carlo in 1995. Camerawerk van Yves Dahan en Robert-Jacques Loiseleux. Het duurde overigens ruim honderd jaar voordat het Franse leger de dwaling van de valse beschuldiging offcieel erkende. Dreyfus stierf in 1935 in een zekere vergetelheid, maar zijn zaak is onlosmakelijk verbonden aan het door de autoriteiten georkestreerde antisemitisme.

Fantaghirò 4

1994 | Fantasy, Horror

Italië 1994. Fantasy van Lamberto Bava. Met o.a. Alessandra Martines, Kim Rossi Stuart, Nicholas Rogers, Horst Buchholz en Ursula Andress.

Nog meer avonturen met de verleidelijke heldin uit de titel (Martines). Een zware wolk ontsnapt aan een vulkaan, waarvan men dacht dat hij allang uitgeblust was en glijdt als een donkere schaduw over het rijk van Fantaghir[KA2]o; waar de wolk passeert worden planten vernietigd, drogen rivieren uit en sterven dieren. Het is het werk van de duivelse tovenaar Darken (Buchholz). Fantaghir[KA2]o ontmoet prins Parsel (Bulferetti), die de wolk volgt omdat zijn kasteel erin verdwenen is. Ook het slot van Fantaghir[KA2]o verdwijnt en samen met prins Parsel gaat zij geholpen door Tarabas (Rogers) op zoek naar hun bezit, hun volk en hun dierbaren. Voor het echter zo ver is, komt het tot een krachtmeting met Darken, waarbij hij probeert Fantaghirò te dwingen Tarabas te doden. De glans is er wel van af bij een vierde deel, maar hij blijft toch boeiende fantasy voor jong en oud. Het scenario is van Gianni Romoli en het camerawerk is van Romano Albani. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

La cité de la peur

1993 | Horror, Komedie

Frankrijk 1993. Horror van Alain Berbérian. Met o.a. Chantal Lauby, Alain Chabat, Dominique Farrugia, Sam Karmann en Gérard Darmon.

Tijdens het Festival van Cannes doet Lauby die hoofd van de persafdeling is, vergeefse moeite om mond tot mond reclame aan de gang te krijgen over [KL]RED IS DEAD[KLE], een horrorfilmpje gemaakt zonder geld. Ze krijgt onverhoopte publiciteit als een maniak de filmoperateurs vermoordt net zoals dat in die film gebeurt. Lauby laat geen kans voorbij gaan en trommelt onmiddellijk hoofdrolspeler Farrugia op uit Parijs, een `kind` van dertig dat gaat braken om te laten zien dat hij blij is. Wie op zoek is naar `good taste`, zit hier duidelijk verkeerd. De film (om dit onding maar een naam te geven) werd opgebouwd rond de tv-ploeg [KL]Les Nuls[KLE] (die officieel tekende voor het scenario) en dat is het enige dat erover te zeggen valt. Een ronduit beschamend schouwspel, dat in werkelijkheid geschreven (?) zou zijn door Dominique Farrugia, Chantal Lauby en Alain Chabat. In beeld gebracht door Laurent Dailland.

L'affaire

1993 | Film noir, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1993. Film noir van Sergio Gobbi. Met o.a. Robert Hossein, Bruno Wolkowitch, Andrea Vandernoot, Philippe Volter en Anna Falchi.

Elke avond kleedt Hossein zich met moeite aan, wat ongetwijfeld komt door de zwarte handschoenen die hij dag en nacht draagt. Een zonnebril vormt de rode lijn in de ceremonie. Hij is een gokker, verslaafd aan het pokerspel. In de achterzaal van een bar observeert hij de spelers. Mannen met vermoeide gezichten, koud als staal. Hij gaat in op een uitdaging van Abraham, een befaamde en geniale tegenstander. Variant op THE CINCINNATI KID, met opvallend spel van Hossein en Abraham. De opbouw van het scenario (geschreven door Gobbi en Victor Arnold) is nogal zwak, al is het eindduel een sterk stukje film. Achter de camera stond Jean François Gondre. Dolby Stereo.

La moglie nella cornice

1992 | Drama, Romantiek

Italië 1992. Drama van Philippe Monnier. Met o.a. Giuliano Gemma, Corinne Touzet, Daniela Poggi, Marc de Jonge en Marco Mobilia.

Naar Maria Venturi`s roman over een advocaat, een weduwnaar met een zoon, die nog heel wat moet leren over de liefde. Gemma is goed op dreef als de advocaat/weduwnaar Alberto Fortis, die in niets lijkt op de stoere binken die hij eerder speelde. Via zijn zoontje komt Alberto in contact met fotomodel Jo (Touzet). Ze worden verliefd en trouwen. Maar Alberto kan zijn eerste vrouw - aan de muur hangt een groot portret van haar - niet vergeten. Om alles nog ingewikkelder te maken verschijnt Dora (Poggi) ten tonele, een vrouw die lijkt op de eerste echtgenote. Alberto begint een verhouding met haar.

Prigioniera di una vendetta

1991 | Thriller

Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk 1991. Thriller van Jeannot Szwarc en Vittorio Sindoni. Met o.a. Mireille Darc, Jean Sorel, Giuliano Gemma, Ana Obregón en Remo Girone.

Voortreffelijke politieke thriller, uitstekend gespeeld door een internationale cast. Een co-produktie van topkwaliteit. Laura, een Parijse fotografe (Darc) ontdekt dat haar man niet is omgekomen bij een auto-ongeluk, zoals ze steeds had gedacht. Hij werd vermoord omdat hij een fabriek voor chemische wapens ontdekt had. Ze gaat op zoek naar de mensen die verantwoordelijk zijn voor zijn dood, een speurtocht die haar naar Lissabon, Barcelona en Rome voert. Alleen gewapend met haar camera trekt ze ten strijde tegen een hebzuchtige, machtige, corrupte multinationale organisatie. Ook bekend als MAXIMUM EXPOSURE.

Jo

1991 | Romantiek, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1991. Romantiek van Philippe Monnier. Met o.a. Corinne Touzet, Giuliano Gemma, Marc de Jonge, Daniela Poggi en Matteo Mobilia.

Driedelige mini-serie over het bewogen leven van Touzet, een in Parijs en in Rome woonachtig internationaal bekend topmodel. Zij trouwt met advocaat Gemma, nadat diens vrouw dodelijk is verongelukt, maar verzwijgt dat zij ooit een verhouding heeft gehad met zijn oom Rimbaud. Als zij van Gemma zwanger is, laat hij haar zitten voor Poggi. Rijkelijk volgeplakt met lange hartverscheurende scènes. Gianfranco Clerci en Vincenzo Mannino bewerkten de driestuiversroman van Maria Venturi, de Italiaanse Barbara Cartland, tot scenario. Voorzien van alle clichés uit de boeketreeks, en verder alle andere denkbare standaardingrediënten. Bij voormalig filmregisseur Monnier is al twintig jaar elke vorm van ambitie zoek. Alleen geschikt voor nachtwakers. Achter de camera stond Roberto Venturi.

Herz gesucht

1991 | Drama

Zwitserland 1991. Drama van Michael Vianey. Met o.a. Matthias Habich, Marthe Keller, Marc de Jonge en Lubika Mruskovicova.

Dirigent David Gr[KA3]unberg (Habich) heeft een ernstige hartafwijking en kan alleen nog maar door een transplantatie gered worden. De kans om een geschikte donor te vinden lijkt minimaal. Rapha[KA3]el Collard (De Jonge), een van de muzikanten in zijn orkest, komt ervoor in aanmerking. Het is een depressieve man men zelfmoordneigingen. Hij benadert Davids vrouw Eva (Keller) en zegt dat hij zijn hart wel wil afstaan op voorwaarde dat hij voor een nacht met haar naar bed mag. Als ze niet toestemt, schiet hij zich een kogel door het hart! Lijkt op een boulevardkomedie, maar is het helemaal niet, want alles wordt bloedernstig en dramatisch, maar onvoorstelbaar ongeloofwaardig in beeld gebracht. Scenario van Michel Vianey.

Haute tension: Secret de famille

1990 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1990. Mysterie van Danièle J. Suissa. Met o.a. Bibi Andersson, Michael Sarrazin, Marc de Jonge, Claudine Auger en Yves Brainville.

Andersson speelt een succesvolle architecte, die na een lang verblijf in het buitenland terugkeert naar Parijs. Ze is bezwaard door haar verleden: als kind moest zij op haar debiele zusje passen, maar ze ging liever met haar vriendje wandelen en toen heeft het kind het ouderlijke huis in brand gestoken, waarbij het omkwam. Een nogal ingewikkeld, gecompliceerd, verwarrend en nauwelijks geloofwaardig scenario, waarin een deur centraal staat, dat zich verder afspeelt in het milieu van de 'beau monde', en grote Parijse couturiers die het helemaal maken, etc. Dus veel mooie toiletten. Is toch wel het bekijken waard vanwege de acteurs, waaronder de niet te evenaren Andersson, die met kop en schouder boven de rest uitsteekt.

Geliebte Milena

1990 | Biografie

Duitsland​/​​Canada​/​​Frankrijk 1990. Biografie van Véra Belmont. Met o.a. Valérie Kaprisky, Gudrun Landgrebe, Stacy Keach, Philip Anglim en Nick Mancuso.

Boeiende film over het bewogen leven van Milena Jesenska (Kaprisky), die tegen de wil in van haar vader, de pen ter hand neemt om van te leven. Ze trouwt in Wenen met de joodse, avantgardistische criticus Polak (Gallagher). Door de rassenwetten van Neurenberg kan Polak niet meer de kost verdienen. Jesenska verdient voor beiden. Polaks trots raakt gekrenkt en hun huwelijk loopt stuk. Ze verkeert in de kringen van Max Brod (Jacques), Franz Werfel en Willy Haas en ze krijgt een bijzondere relatie met Franz Kafka (Anglim) wiens werk zij in het Tsjechisch vertaalt. Ze trouwt met een linkse architect, die als de druk van de nazi's steeds groter wordt, naar Moskou vlucht, terwijl Jesenska verkiest achter te blijven. Geleidelijk wordt ze het slachtoffer van depressies en drugs. Ze werd door de nazi's om haar uit de gratie geraakte geschriften gedeporteerd naar het concentratiekamp voor vrouwen in Ravensbruck. Naar de gelijknamige roman van Jana Cerna, door Belmont tot scenario bewerkt, die de film op vaardige en waardige wijze regisseerde. Ook bekend als LOVER.

Sans espoir de retour

1989 | Film noir, Thriller

Frankrijk​/​​Portugal 1989. Film noir van Samuel Fuller. Met o.a. Valentina Vargas, Keith Carradine, Andréa Ferréol, Bernard Fresson en Marc de Jonge.

Verfilming van de roman [KL]Street of No Return[KLE] van David Goodis over een succesvolle popzanger (Carradine) wiens stembanden door gangsters geruïneerd worden, omdat hij de vriendin van de gangsterbaas verleidde. In de goot terecht gekomen, krijgt hij de kans wraak te nemen. Een dromerig, poëtisch, wrang, en vrij wanhopig werk ondanks een betrekkelijk goede, sterke en duidelijke afloop. Een schemerachtige sfeer van een grote, anonieme haven, die wordt verscheurd door rassenrellen. Een mythische film noir, net als de andere werken van Fuller die met zijn 78 jaar bewijst dat hij nog altijd een van de grootste regisseurs van dit moment is. Een adembenemende vertolking van Carradine, en er is bovendien niets te merken van de risico's, die een internationale rolbezetting met zich meebrengt, wat zelden voorkomt. Scenario van Jacques Bral en Fuller. Camerawerk van Pierre-William Glenn.

Les amants du lac

1989 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1989. Thriller van Joyce Buñuel. Met o.a. Maxime Leroux, Catherine Wilkening, Roland Blanche, Marc de Jonge en Danielle Lebrun.

Een bewerking van een psychologische detective van Day Keene rond de verdwijning van twee zakenlui, waarin zeden en gebruiken een belangrijke rol spelen. De plaats waar het verhaal zich afspeelt is echter 'La France profonde' geworden. Een trieste en perverse intrigegeschiedenis, vakkundig verteld door de vrouw van de cineast Juan Buñuel alsmede overtuigend spel.

Les Vrésiliennes du Bois de Boulogne

1984 | Erotiek

Frankrijk 1984. Erotiek van Robert Thomas. Met o.a. Rebecca Potok, Michel Godin, Yvan Varco, Angela York en Colette Duval.

De hoofdpersonen zijn twee Brazilianen die in Parijs wonen. Eén van hen is een travestiet die zich prostitueert in het Bois de Boulogne, de ander doet zich voor als gigolo om zo in de Braziliaanse cabaretclubs toegelaten te worden waar de specialiteit travestie blijkt te zijn. Dit is dan ook de enige interessante kant van deze slechte film, eigenlijk meer een documentaire dan een speelfilm.

Mon curé chez les nudistes

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Robert Thomas. Met o.a. Paul Préboist, Georges Descrières, Katia Tchenko, Jean-Marc Thibault en Philippe Nicaud.

De beproevingen die een priester moet doorstaan terwijl hij een groep nudisten probeert te bekeren zijn debiel, waardeloos en stompzinnig. Het zou teveel gevraagd zijn iets anders te verwachten van Thomas, maar hier is hij werkelijk beneden alle peil. Het valt te betreuren dat een goed acteur als Préboist verdwaalt in zijn onmogelijke priesterrol en dat de andere acteurs niet veel beter zijn.

Les Jocondes

1981 | Drama

Frankrijk 1981. Drama van Jean-Daniel Pillault. Met o.a. Diane Lahumière, Marie-Agnès Then en Marc de Jonge.

De 19-jarige Pascale reist naar Parijs en ontdekt al gauw dat het leven daar heel anders is dan op het platteland. Ze wordt opgevangen door de 25-jarige Dominique en ze worden vriendinnen. Dominique keert tenslotte terug naar de man van wie ze een kind heeft en Pascale blijkt op eigen benen te kunnen staan. De dialogen zijn niet te verteren en de regisseur heeft de werkelijkheid maar moeilijk kunnen weergeven in de film. Een sympathieke warboel, maar toch een warboel.