Anna Geislerová (1976): cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Anthropoid

2016 | Oorlogsfilm, Thriller

Tsjechië​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 2016. Oorlogsfilm van Sean Ellis. Met o.a. Jamie Dornan, Cillian Murphy, Charlotte Le Bon, Anna Geislerová en Toby Jones.

December 1941: de in Engeland getrainde Tsjechoslowaakse soldaten Jozef Gabčík (Murphy) en Jan Kubiš (Dornan) keren per parachute terug in hun door de nazi’s bezette vaderland. Het doel van hun (zelfmoord)missie: het doden van SS-Obergruppenführer Reinhard Heydrich, alias De Slager van Praag. Historisch accurate reconstructie van de enige succesvolle moordaanslag op een nazikopstuk, gemaakt met een internationale cast en crew en grotendeels gefilmd in Praag. Regisseur Ellis (Cashback) leunt naar het einde toe iets te veel op de actie, maar al met al een treffend eerbetoon.

Something Like Happiness

2005 | Drama

Tsjechië​/​​Duitsland 2005. Drama van Bohdan Sláma. Met o.a. Tatiana Vilhelmová, Pavel Liska, Anna Geislerová, Marek Daniel en Bolek Polívka.

Stestí (Tsjechisch voor Geluk) is een bitterzoet drama over jeugdvrienden Monika en Toník (Vilhelmová en Liska) die in een oude boerderij aan de rand van een industriegebied zorgdragen voor de jonge kinderen van een labiele vriendin. In 2001 won de Tsjechische filmmaker Bohdan Sláma (1967) een VPRO Tiger Award voor zijn regie- en scenariodebuut Wild Bees, een weldadige film over schilderachtige figuren in een verwaarloosd dorpje. In zijn tweede film Stestí perfectioneerde Sláma zijn rake observaties van goedhartige jongelingen die opbloeien temidden van ogenschijnlijke misère. Naturel acteerwerk van alle betrokkenen en fraaie locaties, met de vervallen boerderij naast oprukkende industrie als visueel hoogtepunt.

England!

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Achim von Borries. Met o.a. Ivan Shvedoff, Denis Burgazliev, Anna Geislerová, Merab Ninidze en Chulpan Khamatova.

De filmacademie-examenfilm van Von Borries vangt aan in 1986 vlak na het Tsjernobyl-incident. De van radioactiviteit doodzieke Valeri (Shvedoff) begeeft zich vanaf Kiev naar Berlijn, om vandaar uit met zijn vriend Victor (Burgazliev) hun droomreis naar Engeland te maken. Eenmaal in Berlijn blijkt Victor gestorven te zijn. Valeri gaat nog wel een liefdesaffaire aan met Maria (Geislerová), maar wordt steeds zieker en pessimistischer. De acteurs van England! ogen hopeloos Oostblok-grauw, de omgeving is triestig blauw, maar toch gaat het drama over kansen benutten. Von Borries is in zijn bedachtzaamheid en sociale filosofie wellicht wat overambitieus, maar tenminste niet te sentimenteel. Hij won verschillende festivalprijzen.

Návrat idiota

1999 | Komedie

Tsjechië 1999. Komedie van Sasa Gedeon en Sasa Gedeon. Met o.a. Jirí Langmajer, Jirí Machácek, Zdena Hadrbolcová, Jitka Smutná en Pavel Marek.

Nadat zijn film Indianske leto de kassa's van Tsjechische bioscopen gekraakt had, durfde scenarist-regisseur Gedeon het aan om met Dostojevski's thema's aan de haal te gaan. Gedeon verplaatste 'De Idioot' van het 19de-eeuwse Rusland naar het moderne Tsjechië; hij nam eigenlijk alleen de essentie mee en dat is bewonderenswaardig. Franticek (Liska) is de idioot die vrij komt na een leven lang in een geestelijke instelling gewoond te hebben. Hij bekijkt de wereld met een frisheid en openheid die 'gewone' mensen niet kennen. Hij houdt van iedereen evenveel, kijkt verlangend naar kleinburgerlijk leven waarin mensen handen schudden en zoenen. Eenmaal aangekomen bij familie raakt hij wel flink in de war: zijn verwanten hebben ingewikkelde dubbelrelaties. Tussen Kerst en Nieuwjaar, een tijd waarin iedereen gelukkig, barmhartig en zelfkritisch moet zijn, bekommert niemand zich werkelijk om Franticek. Maar ongewild vertrouwt men hem wel en leert men van hem. The Return of the Idiot is met een blik aanstormende topacteurs, overdachte kadrering en wat Jezus-elementen een van de betere Tsjechische films.

Die Rückkehr des Idioten

1999 |

Tsjechië 1999. Saša Gedeon. Met o.a. Pavel Liska, Tatiana Vilhelmová, Anna Geislerová, Jiri Langmajer en Jiri Machácek.

Nadat zijn film Indianske leto de kassa's van Tsjechische bioscopen gekraakt had, durfde scenarist-regisseur Gedeon het aan om met Dostojevski's thema's aan de haal te gaan. Gedeon verplaatste 'De Idioot' van het 19de-eeuwse Rusland naar het moderne Tsjechië; hij nam eigenlijk alleen de essentie mee en dat is bewonderenswaardig. Franticek (Liska) is de idioot die vrij komt na een leven lang in een geestelijke instelling gewoond te hebben. Hij bekijkt de wereld met een frisheid en openheid die 'gewone' mensen niet kennen. Hij houdt van iedereen evenveel, kijkt verlangend naar kleinburgerlijk leven waarin mensen handen schudden en zoenen. Eenmaal aangekomen bij familie raakt hij wel flink in de war: zijn verwanten hebben ingewikkelde dubbelrelaties. Tussen Kerst en Nieuwjaar, een tijd waarin iedereen gelukkig, barmhartig en zelfkritisch moet zijn, bekommert niemand zich werkelijk om Franticek. Maar ongewild vertrouwt men hem wel en leert men van hem. The Return of the Idiot is met een blik aanstormende topacteurs, overdachte kadrering en wat Jezus-elementen een van de betere Tsjechische films.

Jizda

1995 | Avonturenfilm, Drama

Tsjechië 1995. Avonturenfilm van Jan Sverák. Met o.a. Radek Pastrnak, Jakub Spalek, Filip Renc en Anna Geislerová.

Franta (Spalek) en Radek (Pastrnak) zijn rond de dertig. Ze kopen samen een oud Opeltje met Franse nummerborden dat ze ombouwen tot een leuke cabriolet, die meer weg heeft van een Mazda. Ze gaan een rit door Bohemen maken. Onderweg pikken ze een leuke lifster op. Het is Anna (Geislerová) die hem gesmeerd is voor haar dominerende vriend. Er ontstaat een soort driehoeksverhouding en Anna stimuleert de seksuele fantasie; ze trekt aan en stoot dan weer af. Vooral Franta gaat er op in. Radek is meer uit op een goede kameraadschappelijke verhouding met beiden, maar vooral met zijn vriend Franta. Hoe origineel kun je nog zijn met een dergelijke film? Het is de 29-jarige regisseur gelukt dankzij de originele aanpak en de vonk die onderling tussen de drie hoofdrollen overslaat. Het resultaat is een juweeltje dat kortstondig in Tsjechië een hit was en bekroond werd met diverse prijzen. De finale heeft nog een verrassing in petto. De film werd in twintig dagen voor slechts dertigduizend dollar gemaakt. Het scenario is van regisseur Sverák en Martin Dostal. Het camerawerk is van Frantisek A. Brabec.

Hidden In Silence

1995 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1995. Oorlogsfilm van Richard A. Colla. Met o.a. Kellie Martin, Marion Ross, Jan Nemejovsky, Tom Radcliffe en Gemma Coughlan.

Dit is het ware verhaal over de dappere Poolse Stefania Podgorska, bijgenaamd Fusia (Martin) het dienstmeisje van de joodse familie Diamant (mevrouw wordt gespeeld door Ross en meneer door Nemejovsky) in de stad Przemysl.

Il giovane Mullolini

1993 | Biografie

Spanje​/​​Duitsland​/​​Tsjechoslowakije​/​​Italië 1993. Biografie van Gianluigi Calderone. Met o.a. Antonio Banderas, Susanne Lothar, Meé Perlini, Claudia Koll en Ivano Marescotti.

1901 tot 1907: zes jaar uit het leven van Benito Mussolini. Historisch gezien juist, maar niet opwindend. Als schoolmeester wordt Mussolini (goede rol van Banderas) de stad uitgegooid omdat hij de getrouwde dochter van zijn mentor verleid heeft. Hij gaat als arbeider naar Zwitserland en maakt daar kennis met slechte arbeidsomstandigheden en uitbuiting. Hij werkt als bouwvakker, probeert het in de journalistiek en oefent zich in welsprekendheid. Twee Russinnen be[KA3]invloeden hem: Angelica Balabanoff (Lothar), leidster van de Socialistische Partij, en medisch studente Eleonora (Geislerova), die zijn geliefde wordt. In 1907 gaat hij terug naar Rachelle (Koll), zijn toekomstige vrouw. Eerste aflevering van een mini-serie in drie delen. Ook bekend als A MAN NAMED BENITO.

Rekviem pro panenku

1992 | Thriller

Tsjechoslowakije 1992. Thriller van Filip Renč. Met o.a. Anna Geislerová, Barbora Hrzánová, Sona Velentová, Eva Holubová en Jaroslava Hanusová.

Ren[KA5]c`s sterke speelfilmdebuut is gebaseerd op een afschuwelijke ware geschiedenis uit 1984: een veertien-jarig meisje (Geislerov[KA1]a) belandt door een bureaucratische vergissing in een psychiatrische inrichting voor kinderen inplaats van een gewoon kindertehuis. Het verblijf is een soort concentratiekamp; Geislerov[KA1]a past er niet en men probeert haar te breken, maar zij geeft niet op zichzelf te blijven. De film was in eigen land een (onverwacht) kassucces. Scenario van Igor Chaun en regisseur Renč.