Alexander Kluge: regie, cast, scenario, productie en schrijver.
Er zijn 16 films gevonden.

Happy Birthday Berlinale

2000 | Documentaire

Duitsland 2000. Documentaire van Michael Strauven. Met o.a. Alexandre Askoldov, Manfred Barthel, Robert Begnini, Frank Beyer en Willy Brandt.

Vermischte Nachrichten

1986 | Experimenteel, Drama

Duitsland 1986. Experimenteel van Alexander Kluge. Met o.a. Marita Breuer, Rosel Zech, Sabine Wegner, André Jung en Sabina Trooger.

Net als sensatieverhalen in de roddelpers worden in deze film bepaalde episodes aan elkaar geregen ('gemengde berichten'). Op het eerste gezicht bestaat er geen verband tussen de acht scènes, maar zij blijken met elkaar verbonden te zijn door de gevoelens die zij bij de toeschouwer oproepen: angst, droefheid of afschuw. Geen eenvoudige film, meer iets voor de liefhebber.

Der Angriff der Gegenwart auf die übrige Zeit

1985 | Experimenteel

Duitsland 1985. Experimenteel van Alexander Kluge. Met o.a. Jutta Hoffmann, Rosel Zech, Armin Mueller-Stahl, Michael Rehberg en Peter Roggisch.

Alexander Kluge thematiseert in deze film het begrip 'tijd' in de vorm van collage-scènes. Op zijn eigen scherpzinnige wijze die al bekend was van de film MACHT DER GEFŸHLE, demonstreert hij de tijdloosheid en het verlies van de tijd die kenmerkend zijn voor het heden. Het camerawerk is van vier verschillende lieden: Thomas Mauch, Werner Lüring, Herrmann Fahr en Jusith Kaufmann.

Krieg und Frieden

1983 |

Duitsland 1983. Alexander Kluge, Volker Schlöndorff, Stefan Aust en Axel Engstfeld. Met o.a. Jürgen Prochnow, Günter Kaufmann, Manfred Zapatka, Karl-Heinz Merz en Heinz Bennent.

Een pamflettistische film tegen de plaatsing van kruisraketten in West-Europa, bestaande uit een collage van documentaire beelden, gedramatiseerde scènes en verbindende teksten. De boodschap van de film is duidelijk genoeg, maar door de regisseurs zo persoonlijk ingekleurd, dat niemand door het zien van deze film van mening zal veranderen. De teksten van Kluge zijn zo waar, dat ze gaan irriteren.

Die Macht der Gefühle

1983 | Experimenteel

Duitsland 1983. Experimenteel van Alexander Kluge. Met o.a. Hannelore Hoger, Alexander Kluge, Edgar Boehlke, Klaus Wennemann en Erwin Scherschel.

In de film zijn te zien: I.Een stedelijk gebied, dat zich in een veranderingsproces bevindt. II.Een klassieke opera, gefilmd van achter de coulissen. Tegen beide achtergronden bewegen zich zeer uiteenlopende personages en 26 korte verhalen. Een mooie, rijke, zij het niet eenvoudige film, die meer een beroep doet op het verstand dan op het gevoel.

Der Kandidat

1980 | Documentaire

Duitsland 1980. Documentaire van Stefan Aust, Alexander von Eschwege, Alexander Kluge en Volker Schlöndorff.

Een gedurfde documentaire over de veelbesproken Beierse politicus Franz Josef Strausz, toen deze in 1980 kandidaat was bij de landelijke verkiezingen voor de CDU/CSU. Onevenwichtig maar historisch interessant.

Die Patriotin

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Alexander Kluge. Met o.a. Hannelore Hoger, Dieter Mainka, Alfred Edel, Beate Holle en Kurt Jürgens.

Met de figuur van de geschiedenislerares Gabi Teichert uit zijn bijdrage aan DEUTSCHLAND IM HERBST gaat Kluge verder in een bijtend maar soms erg verwarrend commentaar over de Duitse geschiedenis.

Deutschland im Herbst

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Alexander Kluge, Volker Schlöndorff, Rainer Werner Fassbinder, Alf Brustellin en Bernhard Sinkel. Met o.a. Angela Winkler, Franziska Walser, Wolf Bierman, Wolfgang Baechler en Heinz Bennent.

Snijdende filmische balans over de democratie in de Bondsrepubliek in de jaren 1970-80, gezien door tien brillen van regisseurs die allen hun sporen hebben verdiend in het aan de kaak stellen van kleinburgerlijkheid, bureaucratie en middelmatigheid. Gedeeltelijk in zwart-wit. Diverse auteurs w.o. Heinrich Böll, Peter Steinbach komen aan het woord.

Zu böser Schlacht schleich' ich heut' nacht so bang

1977 | Sciencefiction

Duitsland 1977. Sciencefiction van Alexander Kluge. Met o.a. Alfred Edel, Helga Skalla, Hark Bohm, Natalia Bowakow en Hannelore Hoger.

Een soort vervolg op Kluges vorige SF-film DER GROSZE VERHAU, ditmaal met professor Tobler die zich aanmeldt voor dienst in een heelal-oorlog. Een uiterst ontspannen avonturenverhaal, een politieke FLASH GORDON. 'ZU BÖSER SCHLACHT' is een hermontage van WILLI TOBLER UND DER UNTERGANG DER 6. FLOTTE uit 1969, precies zoals dat met Amerikaanse serials als regel plaatsvond.

Der Starke Ferdinand

1976 | Drama, Komedie

Duitsland 1976. Drama van Alexander Kluge. Met o.a. Heinz Schubert, Verena Rudolph, Gert Günther, Siegfried Wischnewski en Erich Kleiber.

Een harde satire op het Duitse gevoel voor tucht en orde: Ferdinand is als veiligheidsbewaker een complete éénmans-geheime-dienst in het bedrijf waar hij werkt. Naar Kluges novelle Ein Bolschewist des Kapitals, een titel die boek- en filmdelen spreekt.

In Gefahr und größter Not bringt der Mittelweg den Tod

1974 | Drama, Komedie

Duitsland 1974. Drama van Alexander Kluge en Edgar Reitz. Met o.a. Jutta Winkelmann, Dagmar Bödderich, Alfred Edel, Kurt Jürgens en Norbert Kentrup.

Regisseur en bekroond auteur Kluge en regisseur Reitz (Heimat) behoorden tot de opstellers van het Oberhausen Manifesto in 1962, een manifest waarmee jonge filmmakers ruimte opeisten voor de nieuwe Duitse cinema. In deze scherpe satire volgen ze twee vrouwen, een prostituee en een geheim agente van de DDR, tegen de achtergrond van de ontruiming van een kraakpand in Frankfurt en een carnavalsfeest. Kluge en Reitz gaven de film bij de release een fraaie, zij het raadselachtige gebruikaanswijzing mee: 'Das Erinnerungsvermögen nach dem Film reproduziert den Film – selbstreguliert. Was im Film verwirrend sein mag, wird in der Erinnerung sich von selbst ordnen.'

Gelegenheitsarbeit einer Sklavin

1973 | Drama

Duitsland 1973. Drama van Alexander Kluge. Met o.a. Alexander Kluge, Franz Bronski, Traugott Buhre, Sylvia Gartmann en Walter Flamme.

Kluge`s indringende film over de politieke bewustwording van een vrouwelijke arts met een priv[KA1]e-abortuspraktijk, begint met een schitterende zin (zoals Kluge in veel films teksten gebruikt alsof het nog om zwijgende films zou gaan): 'Roswitha voelt een reusachtige kracht in zichzelf, maar uit films weet zij dat dit soort krachten werkelijk bestaat'. Dan kan zo'n film al niet meer fout gaan ook al is het een geladen politiek Kluge-pamflet, hoewel met een fraaie rol van Alexandra Kluge.

Der Grosse Verhau

1971 | Sciencefiction

Duitsland 1971. Sciencefiction van Alexander Kluge. Met o.a. Maria Sterr, Vinzenz Sterr, Silvia Forsthofer, Siegfried Graue en Hark Bohm.

Als Kluge zich op de SF stort, berg je dan. Dat wil zeggen de serieuze SF-liefhebbers. Wie een hekel heeft aan het genre, blijft natuurlijk kijken (en lachen). In Melkstraat gelukt het de Suezkanaal Maatschappij na zeven revoluties en zes galactische oorlogen eindelijk wat gebiedsuitbreiding te krijgen ondanks muiterij op ruimteschepen, waar genadeloos mee afgerekend wordt.

Willi Tobler und der Untergang der 6. Flotte

1969 | Sciencefiction

Duitsland 1969. Sciencefiction van Alexander Kluge. Met o.a. Alfred Edel, Helga Skalla, Hark Bohm, Natalia Bowakow en Hannelore Hoger.

Een professor wordt bevorderd tot commandant in een sterrenoorlog. Het materiaal van deze film werd door Kluge in 1977 geheel opnieuw gemonteerd tot ZU BÖSER SCHLACHT SCHLEICH'ICH HEUT'NACHT SO BANG.

Die Artisten in der Zirkuskuppel: ratlos

1968 | Drama

Duitsland 1968. Drama van Alexander Kluge. Met o.a. Hannelore Hoger, Alfred Edel, Bernd Hoeltz, Sigi Graue en Eva Oertel.

Leni Peikert (Hoger) wil een alternatief circus oprichten met nummers als 'Zeven tijgers proberen zestig muizen tegen te houden'. Een film met scherpzinnige teksten, een typisch Kluge- pamflet tegen de culturele heersende klassen die uiteraard het scenario schreef. Camerawerk van Günther Hörmann en Thomas Mauch.

Abschied von gestern

1966 | Drama

Duitsland 1966. Drama van Alexander Kluge. Met o.a. Alexander Kluge, Günter Mack, Hans Korte, Josef Kreindl en Eva Maria Meineke.

Duitse New Wave van producent/schrijver/regisseur Alexander Kluge (1932) met zijn vijf jaar jongere zus Alexandra in de hoofdrol als Anita G. Zij speelt de fysiek en moreel ontwortelde vrouw, levend uit een koffer, een leven gevat in een collage van stadsbeelden - van panorama's uit de draaiende Fernsehturm tot rechtbankbeelden, verstilde schouderopnames en registraties van prentenboeken: alles staat in het teken van sfeer en tijdstekening met lineaire verhaalopbouw als eerste offer. Broer en zus wonnen de Duitse filmprijs voor respectievelijk beste regie en beste hoofdrol.