Heinz Rennhack: cast.
Er zijn 10 films gevonden.

Marga Engel kocht vor Wut

2003 | Komedie

Duitsland 2003. Komedie van Michael Günther. Met o.a. Marianne Sägebrecht, Gunter Berger, Michael Gwisdek, Eleonore Weisgerber en Ina Paule Klink.

Marga Engel (Sägebrecht) werkt sedert haar dispuut met onroerendgoed-speculant Ohrmann (Berger) in Marga Engel schlägt zurück al meer dan een jaar als kokkin in diens huishouden. Als Ohrmann zijn vrouw Nele (Weisgerber) bedriegt met zijn aantrekkelijke secretaresse Sybille (Wilde), wil Marga hem niet langer verwennen met haar kookkunst en neemt ze uit solidariteit met Nele ontslag. Als Marga zich realiseert dat ze geen dak meer boven haar hoofd heeft, is de redding gelukkig nabij: dochter Olga heeft nog een leegstaand pand op haar naam staan om belastingtechnische redenen. Het is een Gasthof en Marga maakt er snel een bloeiend restaurant van. Dan blijkt dat Ohrmann het wil slopen, omdat hij van het omliggende terrein een vliegveld voor sportvliegtuigjes wil maken en het Gasthof bevindt zich in de aanvliegroute van de start- en landingsbaan. Marga en Ohrmann gaan flink met elkaar bakkeleien. Daarbij is het lot Marga gunstig gezind als er in de bodem vroege Saksische pottenbakkunst wordt gevonden en de bouw gestopt moet worden. De kijkers waren enthousiast over het eerste deel, zodat er een nieuw deel uit de bakoven kwam. Helaas herhaalt Sägebrecht haar personage iets te veel, waardoor wij het opgewarmde kost vinden. Haar fans zullen daarover beslist anders oordelen.

Auf eigene Gefahr - Bombengeschäfte

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Dieter Berner. Met o.a. Thekla Carola Wied, Walter Kreye, Julia Brendler, Branko Samarovski en Thomas Neumann.

Marga Engel (Sägebrecht) werkt sedert haar dispuut met onroerendgoed-speculant Ohrmann (Berger) in Marga Engel schlägt zurück al meer dan een jaar als kokkin in diens huishouden. Als Ohrmann zijn vrouw Nele (Weisgerber) bedriegt met zijn aantrekkelijke secretaresse Sybille (Wilde), wil Marga hem niet langer verwennen met haar kookkunst en neemt ze uit solidariteit met Nele ontslag. Als Marga zich realiseert dat ze geen dak meer boven haar hoofd heeft, is de redding gelukkig nabij: dochter Olga heeft nog een leegstaand pand op haar naam staan om belastingtechnische redenen. Het is een Gasthof en Marga maakt er snel een bloeiend restaurant van. Dan blijkt dat Ohrmann het wil slopen, omdat hij van het omliggende terrein een vliegveld voor sportvliegtuigjes wil maken en het Gasthof bevindt zich in de aanvliegroute van de start- en landingsbaan. Marga en Ohrmann gaan flink met elkaar bakkeleien. Daarbij is het lot Marga gunstig gezind als er in de bodem vroege Saksische pottenbakkunst wordt gevonden en de bouw gestopt moet worden. De kijkers waren enthousiast over het eerste deel, zodat er een nieuw deel uit de bakoven kwam. Helaas herhaalt Sägebrecht haar personage iets te veel, waardoor wij het opgewarmde kost vinden. Haar fans zullen daarover beslist anders oordelen.

Tatort - Endstation

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Hagen Müller-Stahl. Met o.a. Günter Lamprecht, Hans Nitschke, Folkert Milster, Hartmut Schreier en Heinz Rennhack.

Harald Sch[KA3]afer (Schreier) zit volledig aan de grond. Hij is zijn baan kwijt, zijn vrouw Bettina (Vitua) wil scheiden en heeft alvast met hun zoontje Markus (Lindemann) de benen genomen. Harald gaat naar het kantoor van Dr. Gregor Hoffmannn (Bollmann), de advocaat van Bettina, om de scheidingsproc[KA1]edure stop te zetten en bedreigt hem. Dr. Hoffmann weet Harald te kalmeren, maar waarschuwt zijn vriend smeris Franz Markowitz (Lamprecht) over Harald's labiele houding. Markowitz tracht Harald aan het verstand te brengen dat hij rationeler op zijn situatie moet reageren, maar bij Harald slaan de stoppen door en hij neemt Markowitz in gijzeling en eist dat zijn vrouw en zoontje moeten terugkomen. Hoofdrol Lamprecht schreef met Matti Geschonneck het scenario met als resultaat dat aflevering 305 en Markowitz' achtste zaak niet denderend zijn. Het werd te veel formulewerk, te praterig, te weinig drama en te weinig spanning.

Durchreise

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Peter Weck. Met o.a. Udo Samel, Simone Thomalla, Patrick Elias, Wolfgang Bahro en Burkhard Heyl.

In 1931 is het Max Salomon (Samel) gelukt om een florerend confectieatelier te laten draaien in Berlijn. Zijn trouwe medewerkers zijn: coupeur-ontwerper Helmut Naumann, bijgenaamd Naum[KA3]annchen (Bahro), eerste verkoper Ernst Fiedler (Heyl) en coupeuse Monika Helmholtz (Thomalla), een slagersdochter die als leerling begonnen was. Ook Siegfried Fraenkel (Elias), de neef van Richard Fraenkel, de steenrijke eigenaar van een keten van klokkenwinkels, hoort erbij. Siegfried begint als leerling, maar klimt snel op, al had hij liever willen studeren. Siegfried heeft het echter best naar zijn zin en merkt niet dat Monika een oogje op hem heeft. De zaken gaan goed, maar in 1933 komt er een grote donkere wolk boven de Solomons en de Fraenkels: de N[KA3]urnberger wetten maakt hen, omdat ze joods zijn, het normale leven geleidelijk onmogelijk, en de SA maakt, als die de kans krijgt, alles kapot met grove straatterreur. Max besluit naar zijn zwager in Holland te verhuizen en de firma over te doen aan Helmut, Monika, Siegfried en G[KA3]utschow (Rennhack). Siegfried hoopt van zijn oom het benodigde geld te kunnen lenen; dat lukt. Hij is ondertussen verliefd geworden op Dagmar (Riemann) met wie hij trouwt en negeert de avances van Monika. Algauw is Max terug uit Holland, want hij kon het er niet uithouden en ontdekt dat Monika geen medefirmante is. Hij haalt de anderen over dit alsnog te doen en voortaan heet de zaak: Naumann, Fraenkel & Helmholtz. Ondertussen worden de nazi`s steeds machtiger en Ernst Fiedler bereidt een coup voor om het bedrijf in handen te krijgen, maar de firmanten zijn hem te vlug af door Siegfried, die halfjoods is, officieel uit te sluiten van de directie. Max` vrouw Selma (MacDonald) overlijdt en Max laat zijn plannen om naar Amerika te emigreren varen. Naumann die homo is een vriend bij de SA heeft, wordt nerveus over Siegfried; de zaken van Richard Fraenkel worden onteigend, waarop hij zelfmoord pleegt. Met de hulp van voormalige leerling Werner B[KA3]ohm (Freihof), een neefje van Fiedler, kan Siegfried (het is dan al oorlog) nog tijdig het land verlaten voordat hij in een concentratiekamp terecht komt. Bij het afscheid van Monika dat bijna een nacht lang duurt, bekent zij haar onvoorwaardelijke liefde en als Siegfried het land uit is, blijkt zij zwanger. Max raadt haar aan te trouwen met haar hunkerende achterneef Fritz Wagner (Baasner) om zich in te dekken tegen de nazi`s. Siegfrieds vrouw, de koele Dagmar (en een echt rotwijf) heeft zich allang van hem laten scheiden en heeft verklaard dat hij niet de vader is van hun dochter. Monika bezorgt Max nieuwe papieren onder de naam Werner Baumann uit Keulen dat al bezet is door de geallieerden. Fiedler probeert Max en Monika te laten arresteren, maar dat mislukt omdat hij bij het oversteken van de straat tegen een auto van de Wehrmacht oploopt. Na de oorlog komt Siegfried uit Engeland terug, terwijl Max die als Baumann bij een nazi was ondergedoken, door de Russen op grond van een misverstand wordt gearresteerd. Hij ontsnapt aan gevangeneming door een welwillende Russische kolonel, die zelf joods is. De firma wordt door Monika`s initiatieven weer opgebouwd en komt snel tot bloei (1950-60), Max krijgt (later) een orde van verdienste van de (kersverse) bondsrepubliek en Siegfried hoort uitgerekend van Fiedler (die dezelfde orde ontvangen heeft, oh, ironie) dat hij een zoon heeft bij Monika. Siegfried sterft op kantoor aan een hartaanval als zijn dochter hem komt bezoeken; zijn zoon, die als leerling begonnen was, weet (nog) niet dat hij een zuster heeft. Een stuk Duitse geschiedenis ten tijde van het Duizendjarige Rijk (dat gelukkig maar twaalf jaar heeft geduurd, maar dat was nog veel te lang) en het Wirtschaftswunder tot en met het vallen van de Muur van Berlijn in de vorm van een pakkend drama met goede spelprestaties. Het overigens uitstekende scenario van de 75- jarige toneeldramaturg Curth Flatow die de modebranche goed gekend heeft, bevat raak dialoog, maar heeft net iets teveel goede Duitsers en te weinig schoften; de nazitijd is iets te rose voorgesteld (concentratiekampen worden eigenlijk niet vermeld) en verraadt zonder dat het hinderlijk is, iets teveel van zijn toneelachtergrond. Het camerawerk van Hartwig Strobel is goed. Wordt meestal in drie delen uitgezonden, waarbij deel 1 gaat over de periode 1931-33, deel 2 over 1934-44, en deel 3 1944-91. Het laatste deel had minder gehoeven en is nodeloos dramatisch, bij het sentimentele af. Ondanks de lengte - vijf uur - blijft er nogal wat aan de oppervlakte en worden bepaalde figuren te kort belicht, maar de hoofdpersonages komen goed uit de verf. Thomalla komt warm en sympathiek over. De titel slaat op een uitspraak van Max, dat iedereen slechts op doorreis is - helaas wel (misschien). Samel's rol is zeer indrukwekkend en bijna vijf jaar later speelde hij een vergelijkbare rol in de lange tv-film STURMZEIT, waarin hij minder sterk naar voren kwam en de kijker het merkwaardige gevoel gaf niet helemaal te passen.

Ein Richter zum Küssen

1994 | Komedie

Duitsland 1994. Komedie van Otto Retzer. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Heidelinde Weis, Heinz Rennhack, Hans Häckermann en Barbara Schöne.

Verkleed-klucht: Dr. Wussow's zuster, een vrouwelijke rechter, is overleden en hij trekt haar toga aan. Vervolgens wordt hij verliefd op een schattige vrouwelijke notaris. De rest laat zich raden. Bekenden van het kleine scherm doen hun best. Het scenario is van Rolf-René Schneider. Het camerawerk is van Michael Gast.

Das Traumschiff - Hongkong

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Hans-Jürgen Tögel. Met o.a. Heinz Weiss, Heide Keller, Horst Naumann, Horst Bollmann en Kevin Sandhof.

Vanwege het Chinese nieuwjaar koerst het ms Berlin met gezagvoerder Hansen (Weiss) naar Hong Kong. Herbert Sch[KA3]urmann (Bollmann), een gepensioneerde commissaris van politie, wil eindelijk van zijn rust genieten maar moet zich bezighouden met de verdwijning van Johannes (Sandhof) die als blinde passagier aan boord was gekomen. Alles loopt gelukkig goed af. Steward Klaus (Breuer) ontmoet aan boord Ulrich Bode (Haucke), die hij vroeger z`n portefeuille had ontnomen om het afkicken van Bode`s verslaafde dochter te financieren. Bode bezwijkt bijna aan een hartverlamming. Stewardess Anne (Schwartz), op wie Klaus verliefd is, blijkt zwanger te zijn. Hoofd van bouw- en woningtoezicht Walter Muck (Pfaff) maakt een reis die hem aangeboden wordt door aannemer Eberhard Meyhopf (Kemmer) zonder te beseffen dat Meyhopf uit is op de opdracht voor de bouw van de het nieuwe stadhuis. Luise B[KA3]ohme (Kracht) die met haar man (Rennhack) een bouwbedrijf heeft, is ook aan boord met haar man. Zij maakt Walter duidelijk dat hij in handen van haar concurrent dreigt te vallen. Tenslotte hebben we auteur Stefan Reinking (Tobias), die aan een zeldzame astma- aandoening lijdt, en we vragen ons in spanning af of deze kwaal de verliefdheid van de mooie studente Claudia (Wanka) zal bekoelen. Het is allemaal oude jongens krentebrood met Pfaff als de uitschieter. Het scenario is van Axel Plogstedt en Beatrice Ferolli. Het camerawerk is van Michael Steinke.

Aber, Doktor!

1989 | Romantiek, Drama

Oost Duitsland 1989. Romantiek van Oldrich Lipský. Met o.a. Vlastimil Brodský, Agnes Kraus, Jana Brejchová, Herbert Köfer en Julie Juristová.

De amoureuze perikelen van huisarts Dr. Flanke (Brodsky), die zich bezighoudt met een ijshockeyclub. Hübchen een bekend gezicht van de tv uit de DDR, speelt goalkeeper Thomas Obermann. Verder heeft deze zwaar verouderde film niets te bieden. Het scenario is van Manfred Petzold, Eva Lehmann, Anette Rickert en regisseur Lipský. Het camerawerk is van Roland Dressel. Gemaakt in 1978, werd pas uitgezonden in 1989.

Kai aus der Kiste

1988 | Musical, Familiefilm

Oost Duitsland 1988. Musical van Günter Meyer. Met o.a. Christoph Zeller, Jürgen Watzke, Klaus-Dieter Klebsch, Brigitte Möhring en Torsten Michaelis.

Berlijn omstreeks 1925. Een rijke Amerikaan komt naar Duitsland om zijn kauwgom aan de man te brengen. Hij zoekt iemand voor de reclame in Duitsland. Kai en zijn vrienden van de 'Zwarte Hand' horen dat. Het staat voor hen vast, dat alleen Kai daarvoor in aanmerking komt. Maar hij moet het eerst tegen concurrent Kubalski opnemen. Een verhitte strijd ontbrandt. Een geslaagde musical, die af en toe aan Emil und die Dedektive doet denken. Het scenario werd bewerkt door de regisseur naar het kinderboek van Wolf Durian. De fotografie is van Wolfgang Braumann.

Das Tapfere Schneiderlein

1981 | Familiefilm, Fantasy

Oost Duitsland 1981. Familiefilm van Uwe-Detlev Jessen. Met o.a. Heinz Rennhack, Horst Weinheimer, Kaspar Eichel en Günter Sonnenberg.

Zoveelste verfilming van het sprookje over het dappere snijdertje, die zeven vliegen in [KA1]en[KA1]en klap kan slaan. Met zijn listigheid brengt hij het heel ver. Vale productie uit de (voormalige) DDR. Scenario van Peter Ensikat.

Polizeiruf 110: Doppeltes Spiel

1978 | Misdaad

Oost Duitsland 1978. Misdaad van Ingrid Sander. Met o.a. Peter Borgelt, Werner Tietze, Katarina Tomaschewski, Rolf Hoppe en Heidemarie Wenzel.

Eerste lange aflevering, nummer 54, van anderhalf uur, maar waarschijnlijk vanwege de vakanties aan de Oostzeekust, in de bossen van Th[KA3]uringen, de bergen van Bohemen of aan het Balatonmeer in Hongarije, matig bekeken t.o.v. van vorige films. Het scenario van Horst Angerm[KA3]uller verschilt niet veel van de andere verhalen en het gaat hier om het lijk van een jonge vrouw dat in een bouwput is gevonden. Voor Oberleutnant Fuchs (Borgelt) is er duidelijk misdaad in het spel en met de hulp van Leutnant Woltersdorf (Tietze), gaat hij pluizen en zuigen, net zolang totdat de dader in de kraag gevat is. Ze komen er al snel achter dat het slachtoffer niet zuiver op de graad was en betrokken was bij gesjoemel met de administratie van een opslagmagazijn. Tekorten in Honeckers arbeidersparadijs waren er nog steeds, hoewel de DDR inmiddels dertig jaar bestond. Naar de roman van Tom Wittgen Das sanfte Mädchen.