Claude Giraud: cast.
Er zijn 25 films gevonden.

Les Cordiers, juge et flic: Une mort programmée

1994 | Misdaad

Frankrijk 1994. Misdaad van Jacques Cortal. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Roland Bertin.

Wat begint als een lange, vervelende zondag voor commissaris Mondy, een zwaar auto-ongeluk brengt er wat beweging in. De chauffeur, een bekende filmproducent, is op slag dood. Mondy heeft een grondige hekel aan het filmwereldje. Al vlug moet hij vaststellen dat het slachtoffer niet alleen in de auto zat. Wie was diens passagier en waar is hij (of zij) na het ongeval gebleven? Routineklus voor alle betrokken medewerkers. De acteurs slepen zich voort van sc[KA2]ene tot sc[KA2]ene en het scenario van regisseur Cortal is verschrikkelijk voorspelbaar. Het is gebaseerd op een ware geschiedenis (de zaak Lebovici) die enkele jaren geleden heel wat ophef maakte in Frankrijk. Henri Decomps stond achter de camera.

Les saigneurs

1993 | Thriller

Frankrijk​/​​Zwitserland 1993. Thriller van Yvan Butler. Met o.a. Véronique Jannot, Claude Giraud, Claire Falisse, Jim Adhiumas en Santha Leng.

De veertig-jarige Fran[KA10]caise H[KA1]el[KA2]ene (Jannot) besluit naar Cambodja te gaan om zich bij haar echtgenoot te vervoegen. Aangekomen op diens rubberplantage blijkt hij net vermoord te zijn. Volgens de politie werd hij het slachtoffer van een gewone inbreker. De opzichter Plessis (Giraud) verneemt dat reeds meer leden van diens familie omgebracht werden. Na een mislukte zelfmoordpoging besluit H[KA1]el[KA2]ene samen met Plessis de zaak tot op het bot uit te zoeken. Ze slaan de waarschuwing van een arbeider, dat ze zich op levensgevaarlijke paden begeven, in de wind. Het wordt hen al vlug duidelijk dat de Rode Khmer bij de zaak betrokken is. Een indringend beeld van een land dat in terreur leeft voor een politiek monster. Langs de ene kant verneem je veel over het werk op een plantage ('saigneurs' zijn de mannen die het sap trekken uit de rubberplanten en deze dus doen 'bloeden'), terwijl je langs de andere kant een spannende politieke thriller te zien krijgt. Goed uitgewerkt scenario van Christine Miller en Jean-Luc Seigle, met de medewerking van Butler. Fotografie is van Denis Jutzeler.

Duello di cuori

1993 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1993. Drama van Philippe Monnier. Met o.a. Daniela Poggi, Jean-Pierre Bouvier, Ilaria Borrelli, Claude Giraud en Bruno Devoldere.

Het verhaal speelt in de Zuidfranse Camargue en gaat over een jong echtpaar, Simon (Bouvier) en zijn Italiaanse vrouw Clara (Poggi), wier zoontje de verdrinkingsdood stierf. Simon is de eigenaar van het landgoed La Salicorne, waar hij stieren en paarden fokt, en ook rijst verbouwt. Hun echtelijke relatie raakt in een crisis, omdat hij Clara verantwoordelijk blijft stellen voor de dood van hun zoon. Ze gaan uit elkaar en zij keert terug naar Itali[KA3]e. Simon leert een lieftallige jonge zigeunerin kennen, Sara (Borrelli), en ze worden verliefd. Ze helpt hem het landgoed te leiden. Tijdens een feestdag neemt Simon deel aan een stierengevecht en raakt dodelijk gewond. Clara keert naar het landgoed terug als de enige wettelijke erfgename. Sara vertrekt en wordt een succesvol jockey. De twee vrouwen moeten de confrontatie aan met elkaar over het landgoed.

La cavalière

1992 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1992. Drama van Philippe Monnier. Met o.a. Ilaria Borrelli, Jean-Pierre Bouvier, Daniela Poggi, Bruno Dvoldère en Simone Valère.

In de Zuidfranse Camargue is de jonge Borrelli al een tijdje verliefd op Bouvier, de eigenaar van een landgoed waar wijn wordt verbouwd en stieren worden gefokt. Bouvier is getrouwd met Poggi, maar sinds hun enige kind is gestorven, heeft hun relatie niet veel betekenis meer. Poggi, die voor de geldzaken van het bedrijf zorgt, houdt er een minnaar op na. Bouvier komt dat te weten, en Poggi besluit elders te gaan wonen. Het duurt niet lang voor haar plaats op het landgoed en in het bed wordt ingenomen door Borrelli. Die blaast het bedrijfje, dat zieltoogde, nieuw leven in. Maar het noodlot slaat weer toe: Bouvier wordt door een stier aangevallen en sterft. Zijn echtgenote Poggi erft alles, komt terug en verjaagt Borrelli. Borrelli dwaalt van de ene miezerige klus naar de andere, tot ze in bescherming wordt genomen door renpaardenfokker Giraud, die van haar niet alleen een top-jockey maakt maar ook zijn minnares. Intussen loopt er veel mis op het landgoed van Poggi, dat ten slotte zal worden opgekocht door, jawel, Borrelli. Of: de wraak van de lekkere amazone. Onvoorstelbaar voorspelbare melodramatische toestanden. Een dure produktie, professioneel gemaakt maar inhoudelijk een dieptepunt: gebakken lucht met een mooi strikje eromheen. Scenario van Robert Mazoyer.

Madame Bovary. Premier épisode

1989 | Drama, Historische film

Frankrijk 1989. Drama van Pierre Cardinal. Met o.a. Nicole Coursel, Jean Bouise, André Dussollier en Claude Giraud.

In de reeks verfilmingen voor de tv van de verhalen van Gustave Flaubert gaat de eerste aflevering over de legendarische Madame Bovary. Een simpele bewerking van Georges Neveux, die er de vaart in moet houden en luchtig amusement zonder de scherpe waarnemingen die Flaubert over mens en maatschappij optekende uit het oog te verliezen.

Madame Bovary, Deuxième partie.

1989 | Drama, Historische film

Frankrijk 1989. Drama van Pierre Cardinal. Met o.a. Nicole Courcel, Jean Bouise, André Dussollier en Claude Giraud.

De tweede aflevering over Madame Bovary bewerkt door Georges Neveux naar de oorspronkelijke roman van Flaubert, die een scherpe kroniek van het bestaan van alledag maakte.

La folle journée ou le mariage de Figaro

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Roger Coggio. Met o.a. Fanny Cottençon, Roger Coggio, Marie Laforêt, Claude Giraud en Line Renaud.

Een bewerking van het beroemde stuk van Beaumarchais ter gelegenheid van het tweede eeuwfeest van de Franse Revolutie. Roger Coggio, die ervoor heeft gekozen zichzelf weg te cijferen ten behoeve van het werkstuk, maakte een serieuze en opgelegde film met weinig vindingrijkheid op het gebied van de enscenering. Bovendien lijkt de film soms wat lang te duren en worden bepaalde steeds terugkerende komische effecten op den duur irritant, zoals met name het gestotter van Carel. Mooie decors van Thierry Leproust en goede originele muziek met dezelfde sarcastische ondertoon als in het stuk.

L'homme de la nuit

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Georges Wilson, Véronique Delbourg, Claude Giraud en Bulle Ogier.

Bewerking van de fantastische roman van Gaston Leroux. In 1917 verlaat een trein St. Petersburg met aan boord prins Maxime (Wilson) en zijn jonge vrouw Maria (Delbourg), die hun eerste huwelijksnacht ingaan. Dan duikt plots de onbekende op die zijn naam aan de titel gegeven heeft en er met Maria vandoor gaat. Gedreven door een obsessionele drang besluit Maxime twintig jaar te wachten voordat hij zich via hun kinderen op hen wreekt. Wanneer die tijd verstreken is wonen Maria en haar 'schaker' in Parijs met hun twee kinderen van zeventien en achttien jaar. Maxime slaat inderdaad toe: er rest Frank niets dan te strijden tegen zijn verdriet. Als dit geen feuilleton is! Dat verklaart waarom de getalenteerde regisseur een zekere afstand bewaard heeft en het verhaal met een souvereine onverschilligheid behandeld heeft, zodat de film nogal koud en uiterst gestileerd overkomt, hoewel het camerawerk briljant is. Tamelijk

Venise en hiver

1982 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1982. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Yolande Folliot, Claude Giraud, Adalberto-Marra Merli, Véronique Silver en Pier-Francesco Aiello.

H[KA1]el[KA2]ene onvlucht haar bezitterige minnaar, wiens vrouw heeft geprobeerd zichzelf van het leven te beroven, en vlucht op een winterochtend naar Veneti[KA3]e, waar ze intrekt bij haar tante, die met een Italiaanse bankier getrouwd is. Daar maakt ze een mooie liefdesgeschiedenis mee, die zich echter tegen een wat somberdere achtergrond afspeelt: terrorisme op z`n Italiaans. De regisseur, die in 1989 van het toneel verdween, verrijkte het tv-gebeuren met zijn raffinement en zijn psychologische subtiliteit. In deze film blijkt dat uit het feit dat hij Veneti[KA3]e in een magisch kader plaatst dat ons aan Visconti doet denken. De rol van H[KA1]el[KA2]ene is ongetwijfeld Folliots beste rol. Een andere constante die we in de tv- produkties van deze filmmaker aantreffen is het feit dat hij romanschrijvers die uit de mode zijn geraakt (in dit geval Emmanuel Roblès) in een nieuw daglicht plaatst.

Les demoiselles d'Angoulême

1980 | Historische film, Drama

Frankrijk 1980. Historische film van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Yolande Folliot, Claude Giraud, Michel Vitold, Madelon Violla en Jacques Duby.

De beschrijving van de geleidelijk aan opbloeiende hartstocht van een adellijke cavaleriekolonel voor de dochter van een voormalig lid van de nationale conventie, bij wie hij in 1809 is gelegerd. Hoewel het speciaal voor deze film gemaakte plot magertjes lijkt, is Jacques Doniol-Valcroze (1920-1989) een van de zeldzame filmregisseurs van zijn tijd, die niet op de televisie neerkeek. Vandaar de uiterste zorg die is besteed aan de karaktertekening, de sfeer en de aandachtige wijze waarop de lichtgevoeligheid van die periode is weergegeven, die romantiek ging heten. Voeg hier aan toe een knap, bijna exact aanvoelen van hoe lang iets mag duren. Ook bekend als LES FIANCÉES DE L'EMPIRE en LES HAUTEURS DE WAGRAM.

Angélique marquise des Anges

1977 | Avonturenfilm, Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1977. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Michèle Mercier, Robert Hossein, Jean Rochefort, Claude Giraud en Giuliano Gemma.

Hermontage van de films ANG[KA1]ELIQUE MARQUISE DES ANGES (1964) en MERVEILLEUSE ANG[KA1]ELIQUE (1964) naar de populaire romans van Anne en Serge Golon. Consumptieliteratuur levert een consumptiefilm op en Borderie - die niet veel later is overleden - had geen enkele pretentie maar hij was een goed technicus en een goede regisseur. Bovendien wordt de dialoog van Daniel Boulanger vlot gespeeld.

Milady

1975 | Drama

Frankrijk 1975. Drama van François Leterrier en Francois Leterrier. Met o.a. Jacques Dufilho, Claude Giraud, Jean Martelli, François Marthouret en Pascale de Boysson.

Na een overplaatsing te hebben geweigerd om bij het Cadre Noir van Saumur te kunnen blijven, leeft commandant Gardefort zijn passie voor het paardenras uit met het kopen van de merrie Milady. Over haar leven gaat de film. Weinig personages, een traag tempo in een ontroerend portret van een eenzaamheid en de betrekkingen tussen mens en dier. De zeer mooie opnamen illustreren de over het geheel genomen fijnzinnige en gevoelige beschrijving van een vriendschap. Het scenario is bewerkt door de regisseur naar een novelle van Paul Morand. Het camerawerk is van Georges Leclerc.

La Guerre du pétrole n'aura pas lieu

1975 | Drama

Frankrijk​/​​Marokko 1975. Drama van Souhel Ben Barka. Met o.a. Claude Giraud, Philippe Léotard, Sacha Pitoëff, Giorgio Ardisson en Claudio Gora.

Een olieproducerend Arabisch land heeft door omkoping van een minister een onvoordelig handelsverdrag met een Amerikaanse maatschappij gesloten en blijft ondanks bodemrijkdom in totale armoede. Nieuwe idealistische minister probeert de corruptie aan de kaak te stellen, maar wordt gearresteerd wegens hoogverraad. Situering in een niet nader genoemd land stelt de regisseur in staat authentieke gebeurtenissen uit verschillende Arabische staten te combineren, maar de film mist daardoor merkwaardig genoeg overtuigingskracht. Niettegenstaande de weinig bekwame regie is de zinnige boodschap van de film duidelijk genoeg: niet alleen verzet van OPEC jegens afnemers, maar óók kritisch klassebewustzijn tegen exploitanten in eigen land.

Les aventures de Rabbi Jacob

1973 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1973. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Louis de Funès, Suzy Delair, Marcel Dalio, Claude Giraud en Renzo Montagnani.

Onderweg naar de bruiloft van zijn dochter krijgt de conservatieve, xenofobe zakenman Victor Pivert een auto-ongeluk en een aanvaring met Palestijnse gewapende strijders, waarna hij om het vege lijf te redden zich als rabbi verkleedt. Twee weken voor de première brak de Yom Kippoer-oorlog uit, wat deze komedie van Louis de Funès, waarin vrijmoedig allerlei beladen politieke onderwerpen aan worden gesneden, plotseling aardig controversieel maakte. Wie daar overheen kan stappen, kan genieten van een ouderwets leuke komedie, met een enorm hoge grapdichtheid.

Les rois maudits: La louve de France

1972 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1972. Biografie van Claude Barma. Met o.a. Geneviève Casile, Gilles Behat, Michel Beaune, Benoist Brionne en Claude Giraud.

Een, zoals steeds, goed verzorgde bewerking van het vijfde deel van het epos [KL]Les rois maudits[KLE] van Maurice Druon. Er is dit keer sprake van de immers zo korte regeringsperiode (1322- 1328) van de jongste zoon van Philip de Schone ofwel Karel IV (of de Schone) die, net als zijn vader en zijn twee broers, al jong het dodelijke slachtoffer werd van 'de vloek van de Tempelheren'. Een even bloemrijke als angstaanjagende schets van een duister tijdperk, dat uitmondt in de Honderdjarige Oorlog. Goed spel en met veel sfeergevoel gemaakt. Opmerkelijk is een Edward II van Engeland te zien, omringd door minnaars, hoewel dit met de historische waarheid overeenstemt. Beaune is onvergetelijk in deze rol!

Phèdre

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Pierre Jourdan. Met o.a. Marie Bell, Jacques Dacqmine, Jean Chevrier, Claude Giraud en Tania Torrens.

Phedra, verliefd op haar stiefzoon die haar afwijst, beschuldigt hem van incestueuze bedoelingen. Zijn vader vervloekt hem en stuurt hem weg. Ten slotte pleegt Phedra zelfmoord. Naar het stuk van Jean Racine is dit zuiver verfilmd toneel waarbij zowel tekst als situaties behouden zijn.

Adolphe

1967 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1967. Romantiek van Bernard Michel. Met o.a. Jean-Claude Dauphin, Ulla Jacobson, Philippe Noiret, Claude Giraud en Nathalie Nell.

Jonge amateurfilmer wil roman ADOLPHE van Benjamin Constant - over liefde van jongen voor rijpere vrouw - met zichzelf in titelrol verfilmen en vraagt Poolse buurvrouw als tegenspeelster, waarna ook buiten camerabereik romance zich herhaalt. Oorspronkelijk idee voor literatuurverfilming blijft steken in na[KA3]ieve uitwerking, ondanks frisheid van jonge Dauphin wiens vader en moeder (Mauban) ook zijn filmouders spelen.

Angélique et le Roi

1965 | Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1965. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Robert Hossein, Sami Frey, Jean Rochefort, Jacques Toja en Fred Williams.

Voor de tweede maal weduwe geworden wordt Angélique door de koning naar de Perzische ambassadeur gezonden en zij kwetst diens ijdelheid zo dat hij haar gevangen zet. Ze wordt de inzet voor een verbond tussen Frankrijk en Perzië en geraakt in steeds meer moeilijkheden, als ze gered wordt door haar doodgewaande eerste man die onmiddellijk weer verdwijnt. In deel drie uit de succesreeks is Merciers expressieloosheid in alle omstandigheden overgeslagen op tegenspelers Frey en Williams die ook alleen decoratief blijven wat hun veronderstelde passies nogal komisch maakt. Alain Decaux, Bernard Borderie en Francis Cosne bewerkten de roman van Anne en Serge Golon tot scenario.

Merveilleuse Angélique

1964 | Avonturenfilm, Romantiek, Historische film, Actiefilm

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Michèle Mercier, Jean-Louis Trintignant, Jean Rochefort, Claude Giraud en Guiliano Gemma.

Angélique is terug! Berooid en alleen, ten tijde van koning Lodewijk de Veertiende. Maar haar Route naar Versailles, de titel van Anne en Serge Golons bronboek, gaat gelukkig voor haar en de kijkers al snel via de woon- en slaapkamers van talloze gegoede mannen. Die al dan niet geregeld met elkaar op de vuist gaan. Weldadig kolderiek topvermaak in jaren zestig Frankrijk en omstreken. Vervolg op kassucces Angélique, marquise des anges (1964). Meer zotternij in Angélique et le roy (1966), Indomptable Angélique (1967) en Angélique et le sultan (1968).

La Ronde

1964 | Komedie, Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1964. Komedie van Roger Vadim. Met o.a. Marie Dubois, Claude Giraud, Anna Karina, Jean-Claude Brialy en Jane Fonda.

De wisseling van tien partners begint bij een hoertje en een soldaat en wordt gesloten als een graaf in bed bij hetzelfde hoertje belandt. Vadim en scenarioschrijver Jean Anouilh verplaatsten de handelingen naar Parijs aan de vooravond van WOI, maar misten de stilering en post-coïtale katterigheid van Schnitzlers Reigen en Ophüls' eerdere verfilming zodat een reeks voorspelbare pikanterieën overbleef. De actrices zijn mooi en geestig, de acteurs krijgen in deze aanpak geen enkele kans.

Circle Of Love

1964 |

1964. Roger Vadim. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Claude Giraud, Maurice Ronet, Catherine Spaak en Marie Dubois.

De wisseling van tien partners begint bij een hoertje en een soldaat en wordt gesloten als een graaf in bed bij hetzelfde hoertje belandt. Vadim en scenarioschrijver Jean Anouilh verplaatsten de handelingen naar Parijs aan de vooravond van WOI, maar misten de stilering en post-coïtale katterigheid van Schnitzlers Reigen en Ophüls' eerdere verfilming zodat een reeks voorspelbare pikanterieën overbleef. De actrices zijn mooi en geestig, de acteurs krijgen in deze aanpak geen enkele kans.

Angélique, marquise des Anges

1964 | Avonturenfilm

Italië​/​​Duitsland​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Michèle Mercier, Robert Hossein, Jean Rochefort, Claude Giraud en Giuliano Gemma.

Angélique wordt uitgehuwelijkt aan een mismaakte markies die gespecialiseerd is in natuurwetenschappen. Ze gaat ondanks zijn uiterlijk van hem houden tot hij wegens ketterij en zwarte kunst door Koning Lodewijk XIV ter dood wordt veroordeeld. Ze sluit zich aan bij de Parijse onderwereld om hem te wreken. Het eerste deel van een reeks films naar de romans van het echtpaar Anne en Serge Golon is de beste, dankzij de rol van Hossein als de gekwetste en idealistische markies. Het scenario werd geschreven door Claude Brule, Francis Cosne en regisseur Borderie.

Angélique

1964 | Avonturenfilm, Drama, Actiefilm

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Claude Giraud, Giuliano Gemma, Jean Rochefort, Robert Hossein en Michèle Mercier.

Angélique wordt uitgehuwelijkt aan een mismaakte markies die gespecialiseerd is in natuurwetenschappen. Ze gaat ondanks zijn uiterlijk van hem houden tot hij wegens ketterij en zwarte kunst door Koning Lodewijk XIV ter dood wordt veroordeeld. Ze sluit zich aan bij de Parijse onderwereld om hem te wreken. Het eerste deel van een reeks films naar de romans van het echtpaar Anne en Serge Golon is de beste, dankzij de rol van Hossein als de gekwetste en idealistische markies. Het scenario werd geschreven door Claude Brule, Francis Cosne en regisseur Borderie.

Un Roi sans divertissement

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van François Leterrier. Met o.a. Claude Giraud, Charles Vanel, Colette Renard, Pierre Repp en Albert Rémy.

Een kapitein van de gendarmerie komt in een verlaten hoogvlakte een moord oplossen en ontdekt dat isolement en verveling de moordenaar tot zijn daad hebben gebracht. De eenzame speurtocht doet ook bij hem een gewelddadige agressie groeien waaraan hij ontsnapt door zelfmoord. Gebrek aan actie is het onderwerp van deze film die spanning moet ontlenen aan de beklemming van kale sneeuwlandschappen. De opmerkelijke kleurfotografie slaagt daarin, al wordt het psychologisch niet echt overtuigend gemaakt.

Des héros ordinaires: Les seigneurs

-1 |

. Yvan Butler. Met o.a. Véronique Jannot en Claude Giraud.

Een kapitein van de gendarmerie komt in een verlaten hoogvlakte een moord oplossen en ontdekt dat isolement en verveling de moordenaar tot zijn daad hebben gebracht. De eenzame speurtocht doet ook bij hem een gewelddadige agressie groeien waaraan hij ontsnapt door zelfmoord. Gebrek aan actie is het onderwerp van deze film die spanning moet ontlenen aan de beklemming van kale sneeuwlandschappen. De opmerkelijke kleurfotografie slaagt daarin, al wordt het psychologisch niet echt overtuigend gemaakt.