Carl de Vogt (1885-1970): cast.
Er zijn 7 films gevonden.

Fährmann Maria

1936 | Horror, Thriller

Duitsland 1936. Horror van Frank Wisbar. Met o.a. Sybille Schmitz, Aribert Mog, Peter Voss, Karl Platen en Carl de Vogt.

Een prachtige, boeiende sfeerrijke allegorische film in de traditie van Fritz Langs DER MŸDE TOD. Maria, de dochter van een veerbaas die na haar vaders dood zijn werk overneemt, zet op een avond een gewonde man over. Later komt de Dood hem halen, maar Maria probeert door het moeras met de gewonde te ontkomen. Tijdens zijn verblijf in Amerika maakte Wisbar in 1945 als B-film een Engelse versie, THE STRANGLER OF THE SWAMP, een even boeiende, mysterieuze film met minimale middelen geproduceerd. Het scenario is van Hans Jürgen Nierentz en regisseur Wisbar. Het camerawerk is van Franz Weihmayr.

Die weiße Majestät

1934 | Avonturenfilm, Drama

Zwitserland​/​​Duitsland 1934. Avonturenfilm van Anton Kutter. Met o.a. Gustav Diessl, Hertha Thiele, Beni Führer, Thekla Ahrens en Max Weydner.

Jakob (Die[KL29]l) is berggids. De dorpsbewoners laten hem links liggen omdat hij een onecht kind is. Er wordt gefluisterd dat hij het testament van zijn oom verdonkeremaand heeft. Als hij dan ook nog verdacht wordt van moord en alleen vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs trekt hij zich terug in een eenzame berghut. De liefde van de jonge Monika (Thiele) geeft hem weer moed. Door een gevaarlijke bergbestijging wint hij het respect van de dorpelingen. Niet alleen het spel van de beide hoofdrolspelers, maar ook de regie van scenarioschrijver Kutter maken dit een bezienswaardige film. Regisseur Serge de Poligny maakte er een franse versie van onder de titel: UN DE LA MONTAGNE.

Ein Lied geht um die Welt

1933 | Muziek

Duitsland 1933. Muziek van Richard Oswald. Met o.a. Joseph Schmidt, Charlotte Ander, Viktor de Kowa, Fritz Kampers en Carl Auen.

Een kleine zanger maakt in het theater geen kans, maar wordt dankzij de radio toch een beroemdheid. Een handige vermenging van fictie en werkelijkheid: ook Joseph Schmidts postuur leende zich namelijk niet voor een toneelcarrière. Hij dankte zijn wereldroem voornamelijk aan de radio, de grammofoonplaat, het concertpodium en de film. Oswald maakte in 1934, mèt Joseph Schmidt en Charlotte Ander, een Engelse versie: MY SONG GOES ROUND THE WORLD.

Der Bettler vom Kölner Dom

1927 | Zwijgende film, Misdaad

Duitsland 1927. Zwijgende film van Rolf Randolf. Met o.a. Henry Stuart, Carl de Vogt, Hanni Weisse en Elza Temary.

Een inspecteur van Interpol achtervolgt een bende juwelendieven, waarvan de leden zich vermommen als bedelaars om hun slag te kunnen slaan.

Helena

1924 | Avonturenfilm

Duitsland 1924. Avonturenfilm van Manfred Noa. Met o.a. Edy Darclea, Hanna Ralph, Adele Sandrock, Albert Steinrück en Vladimir Gajdarov.

Het scenario van Hans Kyser is een zeer vrije bewerking van de [KL]Ilias[KLE], het gedicht van de blinde Griekse dichter Homerus uit de oudheid over Helena (Darclea), de stralende dochter van Zeus en Leda. Ze was de gemalin van Menela[KA3]us (Ulmer), de koning van Sparta. Ze werd geschaakt door Paris (Gajdarov), die haar meenam naar Troje. Dit leidde tot een oorlog tussen de twee steden. Deze vroege spektakelfilm met een ongebruikelijk lange speelduur nam een fors loopje met de offici[KA3]ele klassieke literatuur om zoveel mogelijk figuren uit de mythologie op het witte doek te laten verschijnen. De revue passeren o.a. Hector (De Vogt), Achilles (Aldini), Patrocles (Lamac), Odysseus (Kronburger), Priamus (Steinr[KA3]uck), enz. Kenmerkend zijn de massasc[KA2]ene`s, die de aandacht van de kijker opeisen en het oordeel van Paris wordt verbeeld door middel van een droom. Opwindender is eigenlijk de geschiedenis van deze gerestaureerde versie. De originele kopie was verdwenen, maar in diverse landen buiten Duitsland waren nog onvolledige versies te vinden. Indertijd monteerde iedere filmdistributeur zijn eigen lengte en praktisch zijn eigen verhaal dat hij vertonen wilde. In het filmmuseum van Lausanne was de oorspronkelijk nitraatversie van de toenmalige Zwitserse distributeur voorhanden, die aangevuld werd met stukken montage uit Spanje, Itali[KA3]e en Zwitserland zelf. Zo ontstond de volledige film. De muziekpartituur die indertijd de zwijgende film begeleidde is verdwenen, maar toen het filmmuseum in M[KA3]unchen de rolprent liet restaureren vond men Joachim B[KA3]arenz (piano), G[KA3]unter Buchwald (viool), Friedemann Graef (saxofoon) en Christian Roderburg (percussie) bereid nieuwe muziek te schrijven. Men mocht zich gelukkig prijzen, want dit kwartet heeft al heel wat oude films voorzien van begeleidende muziek en geldt als meesters in hun vak. Voor liefhebbers van de historische film een niet te versmaden spektakel, maar spectaculair is anders. Het camerawerk is van Ewald Daub en Gustave Preiss.

Nathan, der Weise

1922 | Zwijgende film

Duitsland 1922. Zwijgende film van Manfred Noa. Met o.a. Werner Krauss, Carl de Vogt, Margarete Kupfer en Fritz Greiner.

Getrouwe verfilming van het toneelstuk Nathan de Wijze uit 1779 van Gotthold Ephraim Lessing. Nathan is de wijze Joodse koopman die tijdens de derde kruistocht (twaalfde eeuw) in Jeruzalem in contact komt met de verlichte sultan Saladin, en met een jonge tempelier die verliefd wordt op zijn geadopteerde dochter. De stomme film werd in 2009 gerestaureerd en voorzien van een passende symfonie van de Duits-Libanese componist Rabih Abou-Khalil. Een monumentale film over religieuze tolerantie (ironisch genoeg werd hoofdrolspeler Krauss in 1940 geronseld voor de nazifilm Jud Süß).

Die Spinnen, 1. Teil: Der goldene See

1919 | Zwijgende film, Avonturenfilm

Duitsland 1919. Zwijgende film van Fritz Lang. Met o.a. Georg John, Ressel Orla, Carl de Vogt en Lil Dagover.

Getrouwe verfilming van het toneelstuk Nathan de Wijze uit 1779 van Gotthold Ephraim Lessing. Nathan is de wijze Joodse koopman die tijdens de derde kruistocht (twaalfde eeuw) in Jeruzalem in contact komt met de verlichte sultan Saladin, en met een jonge tempelier die verliefd wordt op zijn geadopteerde dochter. De stomme film werd in 2009 gerestaureerd en voorzien van een passende symfonie van de Duits-Libanese componist Rabih Abou-Khalil. Een monumentale film over religieuze tolerantie (ironisch genoeg werd hoofdrolspeler Krauss in 1940 geronseld voor de nazifilm Jud Süß).