Pio Corradi

1940 Cameraman

Pio Corradi (1940) is cameraman.
Er zijn 13 films gevonden.

Regilaul

2011 | Documentaire

Zwitserland 2011. Documentaire van Ulrike Koch.

Documentaire van Ulrike Koch over de mysterieuze muziektraditie genaamd Regilaul aan de oevers van de Finse Golf.

The Substance - Albert Hofmann's LSD

2011 | Documentaire

Zwitserland 2011. Documentaire van Martin Witz.

Fascinerende documentaire waarin het toevallige ontstaan en de turbulente geschiedenis van Lysergic Acid Diethylamide, kortweg acid, uit de doeken wordt gedaan. Ontdekker Albert Hofman (1906-2008), een keurige en consciëntieuze Zwitserse chemicus, kon niet vermoeden wat zijn verwondermiddel in de sixties teweeg zou brengen. Interviews en archiefopnamen van onder andere LSD-goeroe Timothy Leary vervloeien tot een rijke, essayachtige film. Daarin blijken wetenschap en tegencultuur vooral elkaars antipoden. Hofmann zelf geeft, in beelden gedraaid kort voor zijn dood, warmte en wijsheid mee.

Heimatklänge

2007 | Documentaire

Zwitserland 2007. Documentaire van Stefan Schwietert.

Documentaire over musici die experimenteren met traditionele jodelmuziek. Schwietert volgt enkele prominente leden van de Zwitserse jodelavantgarde, zoals Erika Stucky, Noldi Alder en Christian Zehnder, helft van het duo Stimmhorn. Musiceren is essentieel voor de eigen identiteit, en dan zit er voor hem als Zwitser eenvoudigweg niets anders op dan te jodelen, aldus Zehnder. 'Wat moet ik met een djembe?'

Vitus

2006 | Drama

Zwitserland 2006. Drama van Fredi M. Murer. Met o.a. Fabrizio Borsani, Teo Gheorghiu, Julika Jenkins, Bruno Ganz en Kristina Lykowa.

Zwitserse veteraan Murer (Höhenfeuer, Vollmond) duikt in de turbulente en soms allerminst te benijden opgroeifases van een kind met een uitzonderlijk IQ. Spil van dit warme verhaal is Vitus, hoogbegaafde zesjarige annex pianovirtuoos met eigen ideeën over wat te doen in en met het leven. Pa is uitvinder, moeder overbeschermend en opa (Ganz in een bescheiden rol) prettig zonderling. Wanneer de handeling verspringt naar de periode van slimme Vitus als twaalfjarige, versnellen ook de veranderingen in het jonge protagonistenleven. Actrices Kristina Lykowa en Tamara Scarpellini vertolken de eigenzinnige babysitter Isabel op wie Vitus verkikkerd is.

Ässhäk - Geschichten aus der Sahara

2003 | Documentaire

Duitsland/Nederland/Zwitserland 2003. Documentaire van Ulrike Koch.

Bij de islamitische Toeareg verbergen de mannen hun gezicht achter een sluier, de vrouwen niet. De mannen berijden kamelen, de vrouwen zijn de baas in de tent en zorgen voor de kinderen, de geiten en de ezels. Ze bespelen ook de imzad, een eensnarige viool. Het zijn enkele van de snippers kennis die regisseuse Koch uitdeelt in haar documentaire over het Toearegvolk. Koch had eerder veel succes met haar fraaie documentaire Die Salzmänner von Tibet. Ook Ässhäk ziet er schitterend uit maar over de Toeareg - of onszelf - komen we niet veel meer te weten.

Von Werra

2002 | Documentaire, Oorlogsfilm

Duitsland/Zwitserland 2002. Documentaire van Werner Schweizer. Met o.a. Hardy Krüger, Roy Ward Baker, Albert Florath, Colin Gordon en Adolf Hitler.

Franz von Werra was een Duitse vlieger van de Luftwaffe, die in 1941 in Britse krijgsgevangenschap raakte. Hij is de enige die ooit uit een Engels gevangenenkamp wist te ontsnappen en over deze hero[KA3]ische daad draaide Roy Ward Baker de film THE ONE THAT GOT AWAY, die in 1958 uitkwam en succes oogste. Von Werra, die zelf onder nooit opgehelderde omstandigheden voor de Nederlandse kust neerstortte op 27-jarige leeftijd, werd gespeeld door de toen jonge acteur Hardy Kr[KA3]uger. Schweizer, die deze documentaire draaide, laat uit die film o.a. fragmenten zien en probeert na te gaan waarom Franz von Werra zo`n legende werd. Von Werra en zijn drie jaar oudere zus Emma kwamen uit een verarmde, adellijke familie uit het Zwitserse Leuk in het canton Valais (Wallis). Franz en Emma werden geadopteerd of verkocht (dat blijft onduidelijk) aan een rijke joodse familie en groeiden op in nazi-Duitsland. Helaas ging het hun pleegouders ook heel slecht, en kwamen Franz en Emma er alleen voor te staan. Franz, die gefascineerd was door de moderne techniek kreeg via de Hitler-Jugend een vliegersopleiding en kwam later bij de Luftwaffe. Emma bleef aan zijn zijde en deed administratief werk bij de gronddienst. Zij was Franz` moeder, zuster en geliefde. Franz viel algauw op en deze blonde `germaan` uit Zwitserland werd de held van de Duitse propagandafilm. Propaganda-minister Goebbels noemde hem `de zoon des volks`. Kr[KA3]uger zat ook bij de HJ en was eenzelfde lot beschoren op het witte doek als Franz, maar kwam pas bij de film toen Duitsland allang de oorlog had verloren. Hij vindt van zichzelf dat hij `the one that got away` is, als scenarioschrijver en acteur die woont en werkt in Hollywood. Regisseur Schweizer, die het scenario schreef met Wilfried Meichtry en Martin Witz, heeft Roy Ward Baker ge[KA3]interviewd over zijn film die hij voor Rank draaide en laat verder Kr[KA3]uger zien in FLIGHT OF THE PHOENIX (1958) van Robert Aldrich, dat over overlevenden van een vliegtuigcrash gaat, en de jungle-actiefilm HATARI (1962) van Howard Hawkes. Het camerawerk is van Pio Corradi, Schweizer en Felix von Muralt. Interessant, maar niet uitzonderlijk en Von Werra is en blijft een dubieuze held.

Clouds

2001 | Documentaire

Duitsland/België 2001. Documentaire van Marion Hänsel. Met o.a. Charlotte Rampling, Catherine Deneuve, Barbara Auer en Antje de Boeck.

Scenariste-regisseuse Hänsel leeft haar fascinatie voor wolken ongeremd uit in deze bijzondere half-documentaire. Hänsel laat een (onzichtbare) moeder haar brieven aan haar zoon voorlezen. Terwijl we luisteren naar haar filosofische moederschapsverhaal over intimiteit, geluk en verdriet, kijken we naar wolkenformaties die emoties lijken te weerspiegelen. Dromen moeten we van Hänsel. Dat is niet moeilijk met de schitterende natuurbeelden van Pio Corradi, opgenomen in IJsland, Madagascar, Schotland en Zuid-Afrika. En op het moment dat we even rationeel dreigen te worden, grijpt de muziek van Mike Galasso als een gevangenbewaarder in.

Gripsholm

2000 | Drama, Historische film, Biografie

Duitsland 2000. Drama van Xavier Koller. Met o.a. Ulrich Noethen, Heike Makatsch, Jasmin Tabatabai, Marcus Thomas en Anette Felber.

In het begin der jaren 1930 is Kurt (Noethen) een bekend publicist in de republiek van Weimar, die door het opkomende nazisme op zijn eind loopt. Kurt komt uit welgestelde kringen, is links geori[KA3]enteerd en geldt als een tegenstander van het fascisme. In de zomer van 1932 reist hij met zijn vriendin Lydia (Makatsch), bijgenaamd de prinses, naar Zweden voor een zomervakantie. Terwijl de berichten uit Duitsland deprimerend zijn, krijgt het stel bezoek van Berlijnse vari[KA1]et[KA1]e- artieste Billie Sunshine (Tabatabai), die voor heel wat leven in de brouwerij zorgt, tot en met een cabaretavond met zang en dans toe. Ook Kurts goede vriend Karl (Thomas) komt met een eenmotorig vliegtuigje langs. Karl en Kurt debatteren over de Duitse politiek en dat betekent het einde van hun vriendschap als Kurt ontdekt dat Karl de nazi`s zo slecht niet vindt. Tegen het einde van de vakantie, die bestaat uit zwemmen, zonnen, zeilen, vrijen en genieten, nemen Kurt en Lydia het misdeelde en veelvuldig mishandelde kostschoolmeisje Ada (F[KA3]ottinger) onder hun vleugels, terwijl Billie ondanks de slechte berichten besluit weer terug te keren naar Berlijn. Het werd een zomer om nooit meer te vergeten en Duitsland zou nooit meer zijn wat het was. Een met flair gemaakte film over een vervlogen tijdperk met uitstekende rollen van een onderkoelde Noethen, de meestel zeer onderschatte Makatsch en Tabatabai, die laat zien dat ze ook nog heel aardig kan zingen. De fraaie kostuums van Birgit Hutter verhogen de rake sfeer. Het scenario van Stefan Kolditz is vrijelijk ge[KA3]inspireerd op de semi-autobiografische roman [KL]Schloss Gripsholm[KLE] van Kurt Tucholsky uit 1931. Tucholsky schreef: `Je bent geneigd te denken dat de liefde sterker is dan de tijd; maar de tijd blijkt veel sterker dan de liefde`. Dit schreef hij later in de voornoemde roman. Tucholsky, geboren in 1890, overleed in 1935 aan een overdosis slaaptabletten. Tegenwoordig wordt betwijfeld of het wel zelfmoord was, wat tot nu toe werd aangenomen; of het gewoon niet een ongelukje was met een fatale en tragische afloop. Als gevolg van een justitieel onderzoek naar de publicatie over Duitslands wederrechtelijke herbewapening van de luchtmacht (ten opzichte van het vernederende vredesverdrag van Versailles) in 1929 verloor Tucholsky de Duitse nationaliteit. Sedert 1930 was hij definitief gevestigd in Zweden in Hind[KA9]as in de buurt van G[KA3]oteborg. Als vanzelfsprekend werd hij als criticus van het fascisme der nazi`s op de index geplaatst en werden zijn boeken verbrand; [KA1]o[KA1]ok omdat hij een jood was, hoewel hij overgegaan was naar het protestantisme; voor de nazi`s gold zoiets uitaard niet. Eigenlijk een tv-film, die echter internationaal in de bioscopen werd uitgebracht. Geproduceed met een budget van 10,4 miljoen DM (ca vijf miljoen euro). Het camerawerk is van Pio Corradi, die filmde in Wenen, dat heel goed doorgaat voor Berlijn rond 1930, in Denemarken (voor de ferry), in Zweden bij een tweetal buitens omdat Gripsholm 'verboden' cultuurgebied is; en: de Zweedse meren liggen in Oostenrijk! Corradi's beelden zien er fantastisch mooi uit. CinemaScope, Dolby Digital.

Vollmond

1998 | Horror, Thriller, Drama

Zwitserland/Duitsland/Frankrijk 1998. Horror van Fredi M. Murer. Met o.a. Hanspeter Müller, Lilo Bauer, Benedict Freitag, Mariebelle Kuhn en Sara Capretti.

Als het volle maan is, verdwijnt de tien-jarige Toni Escher in het holst van de nacht. Zijn ongeruste moeder Ir[KA2]ene (Bauer) gaat naar de politie, maar nasporingen leveren niets op. Wat later wordt er in de buurt een tien-jarig meisje vermist. Bij het onderzoek ontdekt commissaris Anatole Wasser (M[KA3]uller) dat er nog tien andere tien-jarigen kinderen zoek zijn, gelijkelijk verdeeld over de vier taalgebieden van Zwitserland. De verdwijningen blijken steeds in de buurt van een meer te hebben plaatsgevonden. Tien dagen later ontvangen de ouders een merkwaardige brief van hun kinderen met een raadselachtige opdracht. Terwijl de politie zich van de zaak distantieert, hebben de moeders nog tien dagen de tijd (tot de volgende volle maan) om de vreemde instructies naar de letter uit de voeren. Regisseur-scenarioschrijver Murer maakt zijn land tot metafoor in zijn curieuze, ironische film die zweeft tussen de fantasy en de horror. Hij brengt tevens de boodschap dat we het leven met wat meer verbeelding moeten zien en dat logica niet per se tot een oplossing hoeft te leiden. De acteurs spelen het spel uitstekend mee en slagen erin de toeschouwer op te zadelen met een gevoel van onbehagen. Pio Corradi was verantwoordelijk voor de fotografie. Internationaal werd de film uitgebracht als FULL MOON.

Knowledge of Healing

1997 | Documentaire

Zwitserland 1997. Documentaire van Franz Reichle.

Als het volle maan is, verdwijnt de tien-jarige Toni Escher in het holst van de nacht. Zijn ongeruste moeder Ir[KA2]ene (Bauer) gaat naar de politie, maar nasporingen leveren niets op. Wat later wordt er in de buurt een tien-jarig meisje vermist. Bij het onderzoek ontdekt commissaris Anatole Wasser (M[KA3]uller) dat er nog tien andere tien-jarigen kinderen zoek zijn, gelijkelijk verdeeld over de vier taalgebieden van Zwitserland. De verdwijningen blijken steeds in de buurt van een meer te hebben plaatsgevonden. Tien dagen later ontvangen de ouders een merkwaardige brief van hun kinderen met een raadselachtige opdracht. Terwijl de politie zich van de zaak distantieert, hebben de moeders nog tien dagen de tijd (tot de volgende volle maan) om de vreemde instructies naar de letter uit de voeren. Regisseur-scenarioschrijver Murer maakt zijn land tot metafoor in zijn curieuze, ironische film die zweeft tussen de fantasy en de horror. Hij brengt tevens de boodschap dat we het leven met wat meer verbeelding moeten zien en dat logica niet per se tot een oplossing hoeft te leiden. De acteurs spelen het spel uitstekend mee en slagen erin de toeschouwer op te zadelen met een gevoel van onbehagen. Pio Corradi was verantwoordelijk voor de fotografie. Internationaal werd de film uitgebracht als FULL MOON.

Die Salzmänner von Tibet

1997 | Documentaire

Duitsland/Zwitserland 1997. Documentaire van Ulrike Koch.

Ulrike Koch, die eerder samenwerkte met Bernardo Bertolucci, kreeg veel voor elkaar om iets moois te maken. Ze werkte een camera over de grenzen van Tibet, mocht optrekken met een geïsoleerde nomadenstam hoog in de Himalaya, legde de geheime zouttaal van de nomaden vast en mocht zelfs opnamen laten maken van het heilige zoutmeer waar naartoe vier nomaden ieder jaar een pelgrimstocht maken en er zout halen dat ze later ruilen voor graan. Die Sälzmänner von Tibet bevat geen voice-over, spreekt louter in de taal van rituelen, de betoverende zangstem van een voordraagster van Tibetaanse lyriek en onaards weidse beelden. Tv-grootte zal geen goed doen, maar er is vast nog wel te zien waarom deze film zo´n grote hit werd in de Nederlandse filmhuizen.

Das Wissen vom Heilen

1996 | Documentaire

Zwitserland 1996. Documentaire van Franz Reichle.

Documentaire over hier nauwelijks bekende eeuwenoude Tibetaanse-boeddhistische, holistische geneeskunde. Met sympathie maar met nuchtere aanpak gedraaid door Zwitserse filmauteur Reichle, die in Noord-India en Mongolië twee artsen ging opzoeken, waaronder de lijfarts van de Dalai Lama. In Tibet kon, wegens politieke hinderpalen, niet gedraaid worden. Reichle laat kans niet voorbijgaan de systematische onderdrukking van de Tibetanen en hun cultuur door hun Chinese bezetters te belichten. Geproduceerd met geld van de Zwitserse omroep DRS. Het scenario is van regisseur Reichle. Het camerawerk is van Pio Corradi.

Schatten der Angst

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Konstantin Schmidt. Met o.a. Nur Sürer, Annette Uhlen, Tuncel Kurtiz, Aykut Kayacik en Jansi Jochmann.

Tussen een groep asielzoekers bevindt zich een 35-jarige vrouw, die duidelijk psychisch zó in de war is, dat ze wordt opgenomen in een psychiatrische kliniek. De jonge vrouwelijke arts die haar behandelt merkt algauw dat het gaat om de gevolgen van afschuwelijke folter. Maar omdat de patiënte blijft zwijgen komt niet alleen de therapie, maar ook de asielaanvrage op de tocht te staan. Een ambitieus psycho-drama van een jonge filmmaker, die teveel hooi op zijn vork heeft genomen. Het troebele werkje staat bol van de clichés en is overladen met symboliek. Maar desalniettemin toch interessant. Camerawerk van Pio Corradi.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Pio Corradi op televisie komt.

Reageer