Hideko Takamine (1924-2010): cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Kokotsu no hito

1973 | Drama

Japan 1973. Drama van Shiro Toyoda. Met o.a. Hisaya Morishige, Takahiro Tamura, Hideko Takamine en Nobuko Otowa.

Een 80-jarige man verliest zijn geheugen en zijn verstand, maar behoudt zijn zin voor het schone. Zijn schoondochter neemt de beslissing de oude man in het gezin op te nemen en zijn laatste levensjaren zo aangenaam mogelijk te maken. Gebaseerd op een bestseller van Sawako Ariyoshi werd deze gevoelige, humane film een enorm populair succes in Japan. Ook bekend als TWILIGHT YEARS.

Ware hitotsubu no Mugi Naredo

1965 | Drama

Japan 1965. Drama van Zenzo Matsuyama. Met o.a. Keiju Kobayashi, Hideko Takamine, Yoshie Mizutani en Kon Ohmura.

In 1960 breekt er in Tokio een verschrikkelijke polio- epidemie uit. Goed bedoeld melodrama, maar een onsamenhangend verhaal. De regisseur schreef tevens het script.

Midareru

1964 | Drama

Japan 1964. Drama van Mikio Naruse. Met o.a. Hideko Takamine, Yuzo Kayama, Mitsuko Kusabue, Aiko Mimasu en Mie Hama.

Wanneer de jonge Reiko bij een bombardement haar echtgenoot verliest, bouwt ze hun winkel, grotendeels verloren gegaan, weer op. Maar in naoorlogs Japan rukt de supermarkt op en Reiko komt tegenover haar schoonfamilie te staan. Haar schoonzussen hebben bovendien al een nieuwe man voor haar op het oog. De zeer produktieve regisseur Naruse heeft in een van zijn laatste films, zoals in zijn hele oeuvre, veel aandacht voor het innerlijke leven van zijn vrouwelijke hoofdpersonage dat laveert tussen hang naar traditie en moderniteit. Naruse werkte veelvuldig samen met actrice Takamine.

Sanga-Ari

1963 | Drama

Japan 1963. Drama van Zenzo Matsuyama. Met o.a. Hideko Takamine, Takahiro Tamura, Akira Ishihama en Miyuki Kuwano.

De film laat het dagelijkse leven van verschillende Japanse gezinnen in Hawai zien. Centraal staan de familie Inoués en Goda, wier harmonie wordt vernietigd door de aanval op Pearl Harbour. Een veel te langdradig drama, waarin op te overdreven wijze gewone problemen worden behandeld.

Horoki

1963 | Biografie, Drama

Japan 1963. Biografie van Mikio Naruse. Met o.a. Hideko Takamine, Kinuyo Tanaka, Daisuke Kato en Akira Takarada.

Over het droefgeestige werk- en liefdesleven van een vrouw uit een van de arme wijken in Tokyo. De verfilming van de autobiografie van Fumiko Hayashi (1904-1951), waarin te veel te geëikte beelden te zien zijn.

Futaride Aruita Iku-Shunju

1963 | Komedie

Japan 1963. Komedie van Keisuke Kinoshita. Met o.a. Keiji Sada, Hideko Takamine, Toyozo Yamamoto en Chieko Baisho.

Hoe een echtpaar, Yoshio en Toraé, hun best doen om hun zoon zijn studie aan de universiteit te laten voltooien. Een zeer middelmatige film met een hindelijk belerende toon en een totaal gebrek aan maatschappelijke visie.

Eien no hito

1961 | Drama

Japan 1961. Drama van Keisuke Kinoshita. Met o.a. Hideko Takamine, Yoshi Kato, Keiji Sada en Kiyoshi Nomomura.

Door vijf tijdperiodes heen (1982, 1944, 1949, 1960 en 1961) wordt het levensverhaal verteld van de gekwelde Sadako, inwoonster van een dorpje vlakbij de berg Aso. Een goede film die opvalt door de mooie manier waarop hij in beeld is gebracht en door de precisie waarmee het karakter van de vrouw wordt beschreven.

Muhomatsu no issho

1958 | Drama

Japan 1958. Drama van Hiroshi Inagaki. Met o.a. Toshirô Mifune, Hideko Takamine, Hiroshi Akutagawa en Kenji Kasahara.

Tijdens de Meiji-periode ontmoet een man op straat een invalide kind. Een film die de moeite waard is, maar die er niet in slaagt op de juiste wijze de problematiek te doorgronden en die verloren gaat in sentimentele intermezzo's. Vóór de film spreken echter de opvallende kleurenopnamen en de sfeer die wordt geschapen met in overvloed aanwezige schilderachtige details.

Ukigumo

1955 | Drama, Romantiek

Japan 1955. Drama van Mikio Naruse. Met o.a. Hideko Takamine, Masayuki Mori, Mariko Okada, Daisuke Katô en Isao Yamagata.

In 1946 keert Yukiko Koda (Takamine) terug uit Indochina (tegenwoordig Vietnam), waar ze in WO II als secretaresse gewerkt had tijdens de Japanse bezetting. Ze zoekt Kengo Tomioka (Mori) op, een landbouwkudig ingenieur, die ze er heeft leren kennen en met wie zij een amoureuze relatie had. Kengo had haar beloofd van zijn vrouw Kuniko (Nakakita) te gaan scheiden, maar als de deur wordt open gedaan staat Kengo`s vrouw Kuniko in de deurpost. Teleurgesteld probeert Yukiko het hoofd boven water te houden en sluit uit materi[KA3]ele nood vriendschap met een Amerikaanse GI (James), die tot de bezetters van haar land hoort. Na een tijd komt Kengo haar opzoeken en vraagt haar mee te gaan naar een kuurplaats in de bergen. Kengo is een trouweloze hond, want hij gaat in op de avances van Osei Mukai (Okada), de jonge vrouw van de oudere herbergier. Jaren later kunnen Kengo en Yukiko eindelijk samen zijn en ze besluiten naar het Zuiden van Japan te gaan. Onderweg wordt Yukiko ziek en zij sterft bij aankomst. Dit zeer Japanse drama wordt gerekend tot een der belangrijkere films van regisseur Naruse, die het rond zijn vijftigste draaide. Het spel van de twee hoofdrollen is prachtig en maakt de film nog altijd de moeite waard, ook al is hij in zwart-wit. Scenario van Yôko Misuki naar de roman van Fumiko Hayashi. Camerawerk van Masao Tamai.

Gan

1953 | Drama

Japan 1953. Drama van Shiro Toyoda. Met o.a. Hideko Takamine en Hiroschi Akutagawa.

In 1880 trouwt een jonge vrouw met een welgestelde man. Een tijdje later vertelt hij haar dat hij al eerder is getrouwd met een ander en dat zij voor hem niets meer is dan zijn minnares. Psychologisch-sentimenteel drama, een genre dat door de huidige Japanse filmindustrie overvloedig wordt toegepast. Een beter resultaat dan we gewend zijn uit die tijd.

Entotsu no mieru basho

1953 | Komedie, Drama

Japan 1953. Komedie van Heinosuke Gosho. Met o.a. Ken Uehara, Kinuyo Tanaka, Hiroshi Akutagawa en Hideko Takamine.

We zijn getuige van de dagelijkse sleur uit het leven van een echtpaar in één van de armste wijken van Tokio. Zoals we gewend zijn van de regisseur, is deze film, die vagelijk is geïnspireerd door het neo-realisme, een poging om humor te vermengen met maatschappelijke tragedie. Ondanks overdreven dichterlijkheid en paternalisme een goede film.

Karumen kyoko ni Kaeru

1951 | Komedie

Japan 1951. Komedie van Keisuke Kinoshita. Met o.a. Hideko Takamine, Chishû Ryû, Toshiro Kobayashi, Kuniko Igawa en Takeshi Sakamoto.

Lily Carmen (Takamine) is stipteaseuse in Tokio. Ze heeft succes en is mondain. Ze keert met haar vriendin en collega Maya (Ryu) terug naar haar traditionele geboortedorp. Daar voeren beide frivole dames een staaltje van kunnen op dat het dorp in rep en roer brengt, en wekt het afgrijzen van Carmens vader Shoichi (Sakamoto), die vindt dat zij niet lager had kunnen zakken. Carmen ziet zichzelf echter als een kunstenares. De film, die breekt met de Japanse traditie, is een curiositeit die de tand des tijds doorstaan heeft in die zin dat hij nog even verfrissend als toen is. Geïnspireerd op Amerikaanse muzikale komedies, is hij vlot en vrolijk, ook al lijkt hij een halve eeuw later tamelijk gedateerd aangekleed. Het scenario werd door regisseur Kinoshita in een maand tijd geschreven en de film werd in tien maanden gedraaid. Het was een experiment voor de Japanse Kodak-firma, Fuji: de eerste kleurenfilm in Fujicolor. Voor alle zekerheid werd er tegelijkertijd een zwart-wit versie gedraaid. Beide hoofdrollen geven een nummertje van jewelste ten beste. De muziek is van Chuji Kinoshita en Toshiro Mayuzumi en het camerawerk is van Hiroshi Kusuda. Voor liefhebbers van de Japanse cinema een must, juist vanwege zijn afwijkende benadering.

Uma

1941 | Drama

Japan 1941. Drama van Kajiro Yamamoto. Met o.a. Hideko Takamine, Kaoru Futaba, Keita Fujiwara, Chieko Takehisa en Takeshi Hirata.

Een geslaagd melodrama over een klein meisje uit een arm gezin dat door haar vader een veulentje is beloofd. Als het eindelijk zover is ziet de vader zich echter verplicht het dier te verkopen om zijn schulden af te betalen. Het meisje zal dan stiekem gaan werken om het dier terug te kunnen kopen. Akira Kurosawa was assistent-regisseur en zijn invloed is duidelijk merkbaar in een aantal cruciale scènes. Lang, maar boeiend. Engelse titel: A HORSE.

Tsuzurikata kyoshitsu

1938 | Drama

Japan 1938. Drama van Kajiro Yamamoto. Met o.a. Hideko Takamine, Masaru Kotaka, Shiro Mizutani, Nijiko Kiyokawa en Musei Tokugawa.

Een intens sociologisch drama over een meisje uit een zogeheten kansarm gezin in een arme wijk van Tokio. Ze wordt door haar lerares aangemoedigd verder te studeren. De thematiek is opvallend weinig verouderd en de functionele zwart-wit fotografie is één van de interessantste aspecten van deze sobere Japanse film. Ook bekend als COMPOSITION CLASS.

Tokyo no gassho

1931 | Drama

Japan 1931. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Tokihiko Okada, Emiko Yagumo, Hideo Sugawasa, Hideko Takamine en Choko Iida.

Een subtiele melodramatische film over een man, vader van twee kinderen, die zijn baan verliest. Na de nodige omzwervingen belandt hij in een café dat blijkt te worden uitgebaat door zijn oude professor. Samen maken ze van de kroeg een ontmoetingsplaats van oud-studenten. Sympathiek en visueel aantrekkelijk. Engelse titel: TOKYO CHORUS.