Juan Luis Buñuel: regie en cast.
Er zijn 16 films gevonden.

Barrage sur l'Orénoque

1995 | Avonturenfilm, Drama

Venezuela​/​​Frankrijk 1995. Avonturenfilm van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Elizabeth Bourgine, Georges Corraface, Catherine Jacob, Anne-Marie Pisani en Luna Sentz.

Na de plotselinge dood van haar echtgenoot aanvaardt Dominique Vallorie (Bourgine) de leiding over diens opdracht, een dam bouwen op de Orinoco in Venezuela, van hem over te nemen. Ter plaatse merkt ze al vlug dat het heel wat moeilijker zal gaan dan ze dacht. Niet enkel is de Amerikaanse concurrentie bijzonder sterk, maar bovendien voelt ze zich bedreigd. Was de dood van haar man wel degelijk een ongeval of was het moord? Er ontwikkeld zich een liefdesrelatie tussen haar en Pablo (Corraface) wanneer ze ontdekt dat ze zwanger is van haar overleden man. Een verhaal dat niet zou misstaan in een romantisch blad voor overrijpe bakvissen, maar dat schitterend (en met een gigantisch budget) in beeld gebracht werd. De acteurs leven zich goed in hun rol in maar worden tegengewerkt door het scenario van Patrick Meadeb, Margarita Cadenas en Georges Desmouceaux, naar een verhaal van Cadenas en Meadeb. Oogstrelende fotografie van Armand Marco. Oorspronkelijk uitgezonden in twee delen. Nicam Stereo.

Fantômas : La mort qui tue

1991 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1991. Mysterie van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Helmut Berger en Jacques Dufilho.

Een avontuur van de dichter van de misdaad, die nog weer eens zijn schaduw over Parijs werpt door een barones tot zelfmoord te drijven, een schilder op te hangen en zijn zuster te vergiftigen, etc. De film- en tv-maker heeft ervoor gekozen deze ongeloofwaardige heldendaden met een zekere ongedwongenheid te brengen, zodat een passende vorm van zwarte humor ontstaat, hetgeen goed bij de film past. En Dufilho als inspecteur Juve is evenmin slecht.

Fantomas : l'étreinte du diable

1991 | Misdaad, Avonturenfilm, Thriller

Frankrijk 1991. Misdaad van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Helmut Berger, Jacques Dufilho, Pierre Malet en Gayle Hunnicutt.

Fantomas, die ontsnapt is aan het schavot, blijft Frankrijk stelselmatig schrik aanjagen, door op de meest uiteenlopende plaatsen, en met gebruikmaking van zijn enorme fantasie, een reeks misdaden te plegen. De politie zit hem natuurlijk op de hielen. Dufilho als inspecteur Juve die zich met dit onderwerp bezighoudt, maakt deze film de moeite waard. Er is niet meer dan een verre verwantschap met het onwaarschijnlijk overkomende origineel, maar de zoon van Luis Buñuel ontbreekt het niet aan oorspronkelijkheid. Hij weet een sfeer te scheppen, die net zo eigen en angstaanjagend is als bij Franju.

Photos de famille

1990 | Thriller

Frankrijk 1990. Thriller van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Hélène Pechayrand, Marcel Cuvelier, Victor Garrivier, Danielle Godet en Françoise Engel.

De familie Beaubourg-Benard lijkt een waardige, hechte en eerbare familie. Dit mooie plaatje spat uit elkaar als een van de leden van de familie zijn hele (aanzienlijke) fortuin bij testament vermaakt aan een onduidelijke achternicht. Vanaf dat moment komen de haatgevoelens los en is alles geoorloofd. Juan Luis Bunuel etaleert zijn talent als venijnig zedenschilder, zijn psychologische scherpzinnigheid en zijn vaardigheid om een nogal verontrustende sfeer te scheppen.

Les héritiers: Les brus

1990 | Thriller

Frankrijk 1990. Thriller van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Françoise Brion, Michel Auclair en Aïna Walle.

Geveld door een hartaanval sterft de bijzonder rijke oprichter van de warenhuisketen `Aux dames du Roy` op een leeftijd van vijfenzeventig jaar te midden van de zijnen op zijn verjaardagsfeestje. Zijn vier zonen en zijn vier schoondochters moeten zijn enorme erfenis delen en dus is de film niets dan een opeenvolging van intriges en stoten onder de gordel waarbij het woord `scrupules` alleen al belachelijk klinkt. Juan Bu[KA6]nuel, een zoon van Luis Bu[KA6]nuel zet zijn personages bijzonder handig en prachtig somber neer (je zou denken dat je naar Fran[KA10]cois Mauriac zat te kijken!). De titel ('brus' betekent schoondochters) past prima bij de film, want de mannen zitten bij hun vrouwen onder de plak. Een duidelijke portie vrouwenhaat van de regisseur en van scenario/dialoogschrijver Jacques Robert. De beschrijving van deze nieuwe adderkluwen heeft geleid tot één van de beste tvfilms van de serie Les héritiers.

Henry & June

1990 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1990. Drama van Philip Kaufman. Met o.a. Fred Ward, Uma Thurman, Maria de Medeiros, Richard E. Grant en Kevin Spacey.

Gelikte verfilming van Anaïs Nins erotische dagboeken die ze schreef ten tijde van haar onstuimige driehoeksverhouding, begin jaren dertig, met schrijver Henry Miller en diens vrouw June. Henry & June onderscheidt zich onder andere door de prachtige decors van wellustig Parijs in de jaren dertig. Kaufman, die eerder de arthouse-hit The Unbearable Lightness of Being maakte, zorgde met dit werk voor een aanpassing in het Amerikaanse filmkeuringssysteem: het keurmerk 'X' (porno) werd vervangen door 'NC-17' (no children under 17). Let op de hier nog onbekende Spacey, die sinds zijn doorbraakrol in The Usual Suspects tot de commerciële top van Hollywood behoort.

Ressac

1989 | Thriller, Mysterie

Frankrijk 1989. Thriller van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Nicole Jamet, André Dussollier, Marion Hänsel en Françoise Morhange.

Alain Bellanger (Dussolier) woont al vijftien jaar met zijn gezin in Gabon, wanneer hij verneemt dat zijn tante dood is, wier meest directe erfgenaam hij is. Hij gaat dan naar Frankrijk voor de begrafenisplechtigheid, terwijl de sfeer om hem heen steeds onheilspellender wordt. Het is jammer dat de regisseur voor het televisiescherm heeft gekozen maar hoewel lange tijd de assistent van zijn geniale vader, verstaat hij niet zoals deze de kunst de kijker helemaal op te laten gaan in een onwezenlijke wereld. Hij draait er wat omheen en geeft er de voorkeur aan het ongemerkt, stukje voor stukje, zo ver te laten komen. De films die dit oplevert bezitten fraaie beeldende kwaliteiten maar de regie is iets te braaf. Desalniettemin

Le disparu de la chambre close

1988 | Misdaad

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​België 1988. Misdaad van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Fernando Rey, Xavier Deluc, Caroline Cellier, Jose Miguel Illera en Will Danin.

Een onderzoek van dokter Garcin naar een erg klassiek geval in de misdaadliteratuur: de moord in een afgesloten ruimte. Het scenario van Claude Desaily voegt niets nieuws aan het thema toe maar de regie is degelijk en een weerzien met de ster-acteurs van Luis Buñuel senior, zoals Fernando Rey, is altijd leuk. Kortom, het is echt jammer dat Jean Luis Buñuel in 1975 moest stoppen met filmen voor het witte doek.

Fantômes en héritage

1988 | Mysterie, Misdaad

Duitsland​/​​Spanje​/​​Frankrijk​/​​België 1988. Mysterie van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Xavier Deluc, Caroline Cellier, Fernando Rey, Jose Miguel Illera en Will Danin.

In een Spaans spookkasteel wordt een getalenteerd en geestdriftig journalist (Deluc) verliefd op de mooie, jonge en geheimzinnige Cellier, getrouwd met Rey als een Schotse, oude, impotente lord. Voeg daarbij nog verschijningen, een kwakzalver, het mysterie van een verdwenen expeditie in een Amazone-woud, een schat, een gekke verzamelaar en je hebt de ingrediënten van een bizar verhaal en klimaat dat eigenlijk geen rationele verklaring hoeft. Voortreffelijk in beeld gebrachte en vertolkte miniserie.

Aveugle, que veux-tu?

1985 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1985. Misdaad van Juan Luis Buñuel. Met o.a. François Cluzet, David Giardinelli, Sylvie Orcier en Dora Doll.

Een hele trieste geschiedenis rond moord, ontvoering en wraak, naar een roman uit de 'Série Noire' van Gallimard. Meer dan het plot is het de duistere, schemerige, broeierige en zeer onheilspellende sfeer die het hem doet en die gepaard gaat aan een barokke en afstandelijke stijl, waarbij de kijker vrijgelaten wordt in zijn interpretatie. Bevindt zich hier en daar op de grens van de surrealistische 'krampachtige schoonheid', hoewel het beter zou zijn wanneer Buñuel terugkeerde naar het bioscoopscherm. GOED .

L'homme de la nuit

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Georges Wilson, Véronique Delbourg, Claude Giraud en Bulle Ogier.

Bewerking van de fantastische roman van Gaston Leroux. In 1917 verlaat een trein St. Petersburg met aan boord prins Maxime (Wilson) en zijn jonge vrouw Maria (Delbourg), die hun eerste huwelijksnacht ingaan. Dan duikt plots de onbekende op die zijn naam aan de titel gegeven heeft en er met Maria vandoor gaat. Gedreven door een obsessionele drang besluit Maxime twintig jaar te wachten voordat hij zich via hun kinderen op hen wreekt. Wanneer die tijd verstreken is wonen Maria en haar 'schaker' in Parijs met hun twee kinderen van zeventien en achttien jaar. Maxime slaat inderdaad toe: er rest Frank niets dan te strijden tegen zijn verdriet. Als dit geen feuilleton is! Dat verklaart waarom de getalenteerde regisseur een zekere afstand bewaard heeft en het verhaal met een souvereine onverschilligheid behandeld heeft, zodat de film nogal koud en uiterst gestileerd overkomt, hoewel het camerawerk briljant is. Tamelijk

Leonor

1975 |

1975. Juan Luis Buñuel. Met o.a. Antonio Ferrandis, Ornella Muti, Michel Piccoli en Liv Ullmann.

Bewerking van de fantastische roman van Gaston Leroux. In 1917 verlaat een trein St. Petersburg met aan boord prins Maxime (Wilson) en zijn jonge vrouw Maria (Delbourg), die hun eerste huwelijksnacht ingaan. Dan duikt plots de onbekende op die zijn naam aan de titel gegeven heeft en er met Maria vandoor gaat. Gedreven door een obsessionele drang besluit Maxime twintig jaar te wachten voordat hij zich via hun kinderen op hen wreekt. Wanneer die tijd verstreken is wonen Maria en haar 'schaker' in Parijs met hun twee kinderen van zeventien en achttien jaar. Maxime slaat inderdaad toe: er rest Frank niets dan te strijden tegen zijn verdriet. Als dit geen feuilleton is! Dat verklaart waarom de getalenteerde regisseur een zekere afstand bewaard heeft en het verhaal met een souvereine onverschilligheid behandeld heeft, zodat de film nogal koud en uiterst gestileerd overkomt, hoewel het camerawerk briljant is. Tamelijk

Léonor

1974 | Romantiek, Horror

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1974. Romantiek van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Liv Ullmann, Michel Piccoli, Ornella Muti, Antonio Ferrandis en Ángel del Pozo.

Een middeleeuwse ridder verliest zijn vrouw en kan haar ondanks een tweede huwelijk en kinderen niet vergeten. Na tien jaar ontmoet hij haar spook. Dit gruwelsprookje van liefde over de dood heen kreeg een onvoldoende tekening van de barre en mystieke tijd, waardoor de sterke hoofdrollen in een vacuüm blijven. Het regietalent van Buñuel jr blijft opnieuw achter bij zijn werk als scenario-schrijver.

La Femme aux bottes rouges

1974 | Drama

Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk 1974. Drama van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Catherine Deneuve, Fernando Rey, Jacques Weber, Laura Betti en Adalberto Maria Merli.

Door te werken in het zelfde surrealisme als vader Luis en met acteurs die met hem geassocieerd zijn haalt Bunuel zich vergelijkingen op de hals die nadelig moeten uitvallen. Niettemin had zijn film over excentrieke rijkaard die kunst koopt om te vernietigen en zich dan meet met schrijfster Deneuve - een kunstwerk op zich - opmerkelijk veel succes bij het publiek.

Au rendez-vous de la mort joyeuse

1973 | Mysterie, Fantasy

Frankrijk 1973. Mysterie van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Françoise Fabian, Jean-Marc Bory, Yasmine Dahm, Jean-Pierre Darras en Claude Dauphin.

Een gezin krijgt het gevoel dat hun zojuist betrokken villa een spookhuis moet zijn. Dit is voor een bevriende tv-regisseur aanleiding om een reportage te komen maken waarbij zich ook onverklaarbare incidenten voordoen, tot ironisch genoegen van de fantasierijke dochter in de puberteit die medeplichtig is aan de dingen die in huis gebeuren. De zoon van de beroemde vader Luis Buñuel combineert in zijn debuutfilm mysterieuze en fantastische elementen met alledaagse ironie en weet daarmee per scène te boeien, al is de optelsom weinig bevredigend en nauwelijks overtuigend.

L'aventure, c'est l'aventure

1972 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1972. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jacques Brel, Charles Denner, Lino Ventura, Yves Robert en Juan Luis Buñuel.

Kassucces over oude houwdegens in een veranderende wereld. Na de gebeurtenissen van mei 1968 gaan bankovervallers Lino, Jacques en Simon in ontvoeringszaken. Rockzanger Johnny Hallyday, een ambassadeur, een Latijns-Amerikaanse revolutionair, ze moeten er allemaal aan geloven. Aansluitend viert het trio met hun twee handlangers het dolce far niente in de tropenzon, maar al snel slaat de ennui toe. Waarop regisseur Lelouch de grote blufbus opentrekt. Niets voor azijnpissers, twee uur feest voor liefhebbers van Franse cinéma populaire met karakterkoppen en heerlijke muziek. Gastoptredens van Michel Drucker, Catherine Allégret en anderen.