Claire Gérard: cast.
Er zijn 14 films gevonden.

Les misérables

2001 | Drama, Historische film, Actiefilm

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Spanje​/​​Verenigde Staten​/​​Italië​/​​Verenigd Koninkrijk 2001. Drama van Josée Dayan en Lewis Milestone. Met o.a. Gérard Depardieu, John Malkovich, Virginie Ledoyen, Christian Clavier en Enrico LoVerso.

Miniserie in vier delen met mooie hoofdrollen, bewerking van de beroemde gelijknamige roman van Victor Hugo uit 1862. Depardieu kruipt in de huid van Jean Valjean, de ex-gevangene die zijn leven betert, maar desondanks 17 jaar lang door de Franse justitie wordt achtervolgd. Malkovich speelt de rol van Javert en Moreau is een ideale Moeder Innocence.

Belle mentalité

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van André Barthomieu. Met o.a. Jean Richard, Michèle Philippe, Jean Martinelli, Jeanne Fusier-Gir en Geneviève Kervine.

De trouwhartige huisknecht van een 'society' advocaat valt in het milieu van zijn werkgever uit de toon door zijn eerlijke rechtlijnigheid en wordt zelfs het doelwit van een gevaarlijke gangster. André Berthomieu, die aan de lopende band komedies maakte rond goedgelovige boertjes - zoals Jean Richard hier en André Bourvil in veel andere films -, verzon ditmaal een ingenieus scenario dat ook zijn standaardheld enige oorspronkelijke mogelijkheden bood. De regie had hij overigens beter aan een ander kunnen overlaten.

Vire-vent

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jean Faurez. Met o.a. Sophie Desmarets, Mady Berry, Marie Daëms, Marina de Berg en Paulette Elambert.

De vader, moeder, zoon en drie dochters Donadieu wonen in de Provence en het is bij hen een gezellige boel. Een van de meisjes komt op het slechte idee een opdringerige geharde en plompe bergbewoner te trouwen en gedaan is het met de gezelligheid. Gelukkig bevalt het hem uiteindelijk ook niet en verlaat hij zijn vrouw om terug te keren naar de bergen. Een bittere satire op de zeden en gebruiken met knappe observaties, psychologische kwaliteiten en een zeer fijngevoelige aanpak. Dit alles in de voor deze uitmuntende regisseur, wiens carrière wel wat langer had mogen duren, kenmerkende kleurschakeringen.

Le signal rouge

1949 | Horror, Misdaad, Film noir

Frankrijk 1949. Horror van Ernest Neubach. Met o.a. Erich von Stroheim, Denise Vernac, Claude Chenard, Claire Gérard en Frank Villard.

Een bewerking van de griezelroman van Schutz en Bandish. In deze vrij letterlijke bewerking wordt de sfeer van gekte, angst en geweld van het boek weergegeven. Erich von Stroheim verleent er een andere dimensie aan door de kracht van zijn spel. Een trieste geschiedenis waarin ontsporingen worden uitgelokt uit jaloezie. Dit tamelijk beangstigende en beklemmende werk is nauwelijks verouderd.

Fandango

1949 | Komedie, Musical

Frankrijk 1949. Komedie van Emile E. Reinert. Met o.a. Luis Mariano, Ludmilla Tchérina, Jean Tissier, Raymond Bussières en Annette Poivre.

Een werkloze zanger wordt verliefd op een serveerster in een noodlijdend dorpshotel dat hij samen met haar vergeefs rendabel probeert te maken, hoewel er toch een happy end komt. Deze Franse poging tot een musical komt meer in de buurt van een zouteloze operette, hoewel er met Tissier en Bussières nog wel enige komische momenten zijn. Verder alleen voor de vroegere bewonderaars van tenor Mariano.

Les Aventures des Pieds Nickelés

1948 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1948. Avonturenfilm van Marcel Aboulker. Met o.a. Colette Brosset, Rellys, Maurice Baquet, Robert Dhéry en Claire Gérard.

Een filmavontuur van beroemde helden, ontsnapt uit de strips van Forton. Het is heel moeilijk de figuren uit een stripverhaal op film over te brengen, en veel regisseurs hebben zich er aan vertild. Aboulker is er wel in geslaagd deze onmogelijke opgave te volvoeren en zijn film is nauwelijks verouderd. Twee jaar later ging hij wel in de fout, terwijl Chambon in 1964 helemaal zou mislukken.

Après l'Amour

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Simone Renant, Giselle Pascal, Claire Gérard, Gabrielle Fontan en Germaine Ledoyen.

Bewerking van een stuk van Henri Duvernois die, vandaag de dag vergeten, een succesvol schrijver van boulevardtoneel was. Hoewel dit huilerige melodrama, over een in het kraambed gestorven studente en het uit wraak verwisselen van baby's, nauwelijks geloofwaardig aandoet, moet worden erkend dat een opmerkelijke acteursregie dat compenseert. Zeker geen hoogtepunt in de immense carrière van Tourneur, maar wel vakwerk.

Voyage Surprise

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Pierre Prévert. Met o.a. Maurice Bacquet, Martine Carol, Henri Duval, Annette Poivre en Jean Sinoël.

Een noodlijdende garagehouder organiseert - om zijn kas te spekken - een puzzelrit die méér en andere verrassingen in petto heeft dan te voorzien was. Hoewel Prévert als cineast routine mist, is zijn in Frankrijk zeldzame poging tot burleske humor bijna voortdurend verrassend en met de tijd onverminderd fris gebleven. Dit is te danken aan het vernuftige, absurde en poëtische scenario van regisseur Prévert, Jacques Prévert en Claude Accursi. Het camerawerk is van Jean Bourgoin.

Les gosses mènent l'enquête

1947 | Misdaad

Frankrijk 1947. Misdaad van Maurice Labro. Met o.a. Lise Topart, Claire Gérard, Luce Fabiole, Constant Rémy en René Génin.

Het hoofd en een leerling van het college Fran[KA10]cois I worden dood aangetroffen. Opgehangen. Ten gevolge daarvan stelt een oudere leerling parallel aan dat van de politie een onderzoek in. Hij heeft succes. Een film in de stijl van LES DISPARUS DE SAINT-AGIL van Christian-Jaque (1938) maar dan minder goed. Labro, niet te verwarren met Philippe Labro was van 1934 tot 1966 actief. Niettemin getuigt deze eerste lange speelfilm van hem van een prima acteursregie met inbegrip van de jongeren die dit internaat bevolken. Naar de roman van Francis Didelot.

Manouche - jeunesse d'aujourd'hui

1942 | Drama

Zwitserland 1942. Drama van Fred Surville. Met o.a. Yva Bella, Pierre Dudan, André Talmès, Robert Verdaine en Jean Fleury.

Een bijzonder sentimentele, wee[KA3]e, achterlijke en onbedoeld lachwekkende bewerking van een novelle van Madame M. L. de Wyttenbach (Printemps). Over de wanhoop van een jong meisje dat uiteindelijk een zelfmoordpoging doet. Zij wordt vervolgens toevallig behandeld door de man van wie zij houdt. Een voorspelbare ontknoping met veel vergoten tranen. Helaas haalt Surville er niet veel uit doordat hij gewoontjes te werk is gegaan. De montage is zo schamel dat hij er zelfs niet in slaagt er ook maar een schijn van samenhang aan te geven.

Monsieur Brotonneau

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Marguerite Pierry, Josette Day, Robert Vattier en Pierre Feuillère.

Deze verfilming van een komedie van Robert de Flers en Gaston Arman de Caillavet (oef!) is slecht werk van Pagnol. Men kan zowel spreken van een relatieve mislukking als van een relatief succes. Het is de verfilming van een stuk dat al in 1939 niet fris meer was. Het is desondanks het spel - geweldig zoals altijd bij Pagnol - dat de boel redt.

La maison du Maltais

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Viviane Romance, Marcel Dalio, Louis Jouvet, Pierre Renoir en Jany Holt.

Een arme Maltezer trouwt in Tunis met een Franse prostituée, maar verkiest smokkel boven vast werk. Na jaren vindt hij zijn vrouw in Parijs terug bij de man die haar destijds heeft geholpen en probeert haar terug te veroveren. Dit zelfkantmelodrama is zowel naar vorm als naar inhoud verouderd, maar blijft interessant door de sterke rolbezetting. Een van de weinige hoofdrollen van Dalio. Jacques Companeez bewerkte de gelijknamige roman van Jean Vigneaud tot scenario. Curt Courant stond achter de camera.

Sous les yeux d'Occident

1936 | Thriller

Frankrijk 1936. Thriller van Marc Allégret. Met o.a. Danièle Parola, Pierre Fresnay, Michel Simon, Jacques Copeau en Madeleine Suffel.

Intrigrerende spionagefilm over een a-politieke student die uitmedelijden onderdak heeft verschaft aan een vriend die strijdt tegen het Russische imperialisme. Hoewel hij hem 't liefst verraden had, stemt hij uit angst voor de ontdekking daarvan erin toe te spioneren. Zo geraakt hij in de klauwen van de politie en om wille van zijn zielerust bekent hij zijn misdaad, die hij met zijn leven betaalt als hij door een revolutionair wordt neergeschoten. Vooroorlogs Frans vakwerk. Ook bekend als RAZUMOV.

Les nuits moscovites

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Alexis Granowsky. Met o.a. Annabella, Harry Baur, Pierre Richard-Willm, Spinelly en Germaine Dermoz.

1916. WO I woedt in alle hevigheid. In een militair hospitaal in Moskou leert verpleegster Natacha Kovrine (Annabella) kapitein Ignatoff (Richard-Willm), een jonge officier kennen, die gewond is. Ze worden verliefd, maar ze is al verloofd met de veel oudere, maar rijke graanhandelaar Piotr Brioukow (Baur). Als Ignatoff begrijpt dat ze aan een ander toebehoort, verdwijnt hij geruisloos. Later wordt kapitein Ignatoff beschuldigd van spionage, maar de ridderlijke getuigenis van Brioukow redt hem van de strop. Een melodrama van jewelste, dat alleen nog maar interessant is vanwege de prachtige decors van André Andrejew en zeker niet vanwege het scenario van Hermann Kosterlitz die de pulproman van Pierre Benoit bewerkte. Het camerawerk was in handen van Franz Planer en Louis Née, en oogt nog steeds zeer goed. Baur was beslist niet in topvorm. Er werd tegelijkertijd een Engelstalige versie gedraaid onder de regie van Anthony Asquith met eveneens Baur, die zijn eigen rol speelde, Laurence Olivier, Penelope Dudley Ward en Robert Cochran. Deze film kwam in Engeland uit onder de titel MOSCOW NIGHTS en in Amerika als I STAND CONDEMNED.