Luciano Emmer: regie en scenario.
Er zijn 8 films gevonden.

Basta! Ci faccio un film

1990 | Drama, Experimenteel, Komedie

Italië 1990. Drama van Luciano Emmer. Met o.a. David Emmer, Gianluca Angelini, Verde Visconti di Modrone, Claudio de Rossi en Barbara Troiani.

De eerste film na dertig jaar van regisseur Emmer is een nieuwe versie van één van zijn successen uit de jaren 1950-1960. De film begint met de openings-scene van Emmer's TERZA LICIO uit 1954, die gaat over school. Moderne kinderen drijven er de spot mee. Ze slaan een onzichtbare figuur in elkaar, die hen er toch van weet te overtuigen dat er een nieuwe film gemaakt moet worden over het schoolleven. De meeste kinderen hebben het thuis niet leuk. Onderling hebben zij allerlei banden. Het resultaat is nogal voorspelbaar en academisch.

La ragazza in vetrina

1961 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1961. Drama van Luciano Emmer. Met o.a. Marina Vlady, Lino Ventura, Magali Noël, Bernard Fresson en Peter Faber.

Een Italiaanse mijnwerker wordt op de walletjes verliefd op een prostituee, terwijl een oudere collega ook een Amsterdamse weekend-affaire heeft zonder romantische illusies. Deze in Nederland bijna legendarisch geworden maar nooit vertoonde 'Italiaanse walletjesfilm' is een stuk beter dan de verhalen deden vermoeden. Pasolini schreef mee aan het scenario; de film begint beklemmend met een aantal claustrofobische scènes in de Limburgse staatsmijnen. De rosse buurt-romances komen minder pathetisch over dan was bedoeld, omdat Nederlands-Italiaanse communicatiestoornissen met Franse acteurs niet overtuigend worden. Wie goed oplet kan bij de edelfiguratie bekende gezichten herkennen, zoals een piepjonge Peter Faber.

Il momento più bello

1957 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1957. Drama van Luciano Emmer. Met o.a. Marcello Mastroianni, Giovanna Ralli, Marisa Merlini, Riccardo Garrone en Bice Valori.

Een jonge arts is een vurig voorvechter van een methode van pijnloze bevalling, maar loopt stuk op het wantrouwen van collega's en superieuren. Intussen heeft een verliefde verpleegster samen met een bevriende vroedvrouw zijn theorieën met succes in praktijk gebracht en kan zij met geslaagde voorbeelden voor hem pleiten. De arts vraagt haar dankbaar ten huwelijk. Het toendertijd hete hangijzer wordt gepresenteerd in een clichématige dokter- en verpleegsterromantiek die echter door de acteurs met overtuiging wordt gespeeld en een boeiende samenhang krijgt in een documentaire benadering.

Il Bigamo

1956 | Komedie

Italië 1956. Komedie van Luciano Emmer. Met o.a. Marcello Mastroianni, Giovanna Ralli, Vittorio De Sica, Marisa Merlini en Franca Valeri.

Nietsvermoedende huisvader wordt geconfronteerd met tweede echtgenote die zijn terugkeer bij haar eist. Pogingen om onschuld binnen gezin en voor gerecht te bewijzen stranden, tot wederhelft van 'tweede vrouw' opduikt. Komedie was voor Italië in de jaren vijftig pikanter dan daarbuiten, maar heeft amusante typeringen in rumoerig opgebouwde situaties. De Sica grijpt Schmierekansen van rol als breedsprakig advocaat met beide handen aan.

Le Ragazze di Piazza di Spagna

1952 | Komedie

Italië 1952. Komedie van Luciano Emmer. Met o.a. Lucia Bosé, Cosetta Greco, Liliana Bonfatti, Marcello Mastroianni en Eduardo De Filippo.

Een drietal naaisters van een Romeins modehuis verstoren de relatie met hun verloofdes, door romantische fantasieën, maar kiezen tenslotte toch met iets meer realiteitszin voor het huwelijk. Deze conformistische komedie die is gemaakt in de stijl van het neo-realisme geeft behalve aan romantische perikelen ook de nodige aandacht aan de toenmalige woningnood, zodat tevens een interessant tijdsbeeld ontstaat.

Parigi è sempre Parigi

1951 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1951. Komedie van Luciano Emmer. Met o.a. Aldo Fabrizi, Ave Ninchi, Lucia Bosé, Marcello Mastroianni en Franco Interlenghi.

Italiaanse voetbalsupporters gaan voor een interland naar Parijs, volgens een clichématig verwachtingspatroon, hopend op avonturen: haute couture en schoonheidsverzorging voor de vrouwen, pikante ontmoetingen voor de mannen, maar alles loopt uit op teleurstellingen, behalve voor de jongeman die géén vooropgezette ideeën had. De mild satirische, toeristische komedie krijgt een extra waarde door het gedateerde, maar nu amusante tijdsbeeld. Montand als onderdeel van de couleur locale zingt enkele chansons.

Domenica d'Agosto

1949 | Komedie

Italië 1949. Komedie van Luciano Emmer. Met o.a. Massimo Serato, Anna Baldini, Franco Interlenghi, Marcello Mastroianni en Evi Lissiak.

Tijdens een zomerse zondag trekt de bevolking van Rome naar het strand van Ostia, maar zij nemen ook hun problemen of conflicten mee. In de verlaten stad denkt inbreker zijn slag te kunnen slaan, maar wordt gearresteerd. Vriendelijk ironisch verhaal naar voorbeeld van klassieker MENSCHEN AM SONNTAG blijft in neo-realistische traditie door gebruik van (toen) onbekende acteurs. Het genre vakantie-perikelen zou tien jaar later herleven als stervehikel. Het scenario is van regisseur Emmer, Sergio Amidei, Franco Brusati, Cesare Zavattini en Giulio Macchi. Het camerawerk is van Domenico Scala, Leonida Barboni en Ubaldo Marelli.

Vesna

1947 | Komedie

Rusland​/​​Italië 1947. Komedie van Grigori Aleksandrov en Luciano Emmer. Met o.a. Lyubov Orlova, Nikolai Cherkasov, Nikolai Konovalov, Mikhail Sidorkin en Vasili Zajchikov.

Een wetenschapster die als twee druppels water op een filmster lijkt, krijgt een rolletje in een film. Heel snel worden ze met elkaar verwisseld, hetgeen tot grote misverstanden leidt. Klucht der verwisselingen in Sovjetstijl, die hem daarom curieus maakt. Het scenario van Grigori Aleksandrov, Aleksandr Raskin, Moris Slobodsky werd bekroond op het filmfestival van Venetië in 1947. Het camerawerk is van Yuri Yekelchik.