Alida Valli

Acteur

Alida Valli is acteur.
Er zijn 82 films gevonden.

Semana Santa

2002 | Mysterie, Thriller

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Frankrijk/Italië/Spanje/Denemarken 2002. Mysterie van Pepe Danquart. Met o.a. Mira Sorvino, Olivier Martinez, Féodor Atkine, Alida Valli en Luis Tosar.

In de Goede Week - de Semana Santa - voor Pasen, wordt het drukbezochte Sevilla opgeschrikt door een seriemoordenaar, die zich hult in monnikengewaad. De zoektocht verloopt daardoor lastig, aangezien bijna iedereen tijdens de rooms-katholieke processie een gezichtsbedekkend gewaad draagt.

A Month by the Lake

1995 | Komedie, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1995. Komedie van John Irvin. Met o.a. Vanessa Redgrave, Edward Fox, Uma Thurman, Alida Valli en Alessandro Gassman.

Rijpere, Britse miss Bentley brengt de milde, zonnige voorzomer (mei) van 1937 door in een hotel aan het prachtige Comomeer. Zij wordt verliefd op een Britse hotelgast, Major Wilshaw, maar die ziet veel meer in het jonge, flirtende, Amerikaanse kindermeisje Beaumont.

Il lungo silenzio

1993 | Drama

Italië/Frankrijk/Duitsland 1993. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Carla Gravina, Jacques Perrin, Alida Valli, Ottavia Piccolo en Paolo Graziosi.

Een drama gebaseerd op het hedendaagse Italiaanse politieke web dat besmeurd is met corruptie, onbetrouwbaarheid en zwijgen. Een rechter wordt vermoord en zijn vrouw zet het onderzoek voort waaraan haar overleden echtgenoot werkte. Zij komt erachter dat haar man werd vermoord omdat hij de connectie en het netwerk tussen de politiek, de maffia en de Masonic Lodge onderzocht. Zij weigert op te geven en probeert door de muur van stilte heen te breken, die al veel te lang voortduurt en het in de openbaarheid te brengen. Gravina is uitstekend als de weduwe, maar de film is te zwaar op de hand voor de gemiddelde kijker. Het scenario is van Felice Laudadio. Het camerawerk is van Mario Sperduti.

I Delitti privati

1993 | Mysterie, Misdaad

Italië 1993. Mysterie van Sergio Martino. Met o.a. Edwige Fenech, Ray Lovelock, Cinzia De Ponti, Manuel Bandera en Victoria Vera.

Nicole Venturi (Fenech) is een journaliste uit Frankrijk, die in het Italiaanse Lucca werkt en daar met haar dochter Sandra (Belvedere) woont. Op een dag wordt het vredige leven in Lucca door een tragisch gebeuren opgeschrikt. Een bekende confectie- ondernemer, behorende tot een zeer hoogstaande Toscaanse familie, wordt vermoord. Nicole, die tot de moord uitsluitend kleine berichten deed, Avanzano (Lovelock) en landsadvocaat Angela Castelli (Cinzia De Ponti) gaan zich ermee bezighouden. Nicole krijgt van een grote Romeinse krant de opdracht het onderzoek te volgen. Een prima produktie, wisselvallige acteerprestaties en een cast met vele welbekende Europese acteurs. Maar het ontbreekt de film aan suspense en het tempo is wat traag.

Una vita in gioco 2

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Giuseppe Bertolucci. Met o.a. Mariangela Melato, Alida Valli, Stéphane Freiss, Gianpiero Bianchi en Anna Maria Gherardi.

Vervolg in twee afleveringen op de tv-film uit 1991 over de verstandige, moedige Marianna Marini (Melato). Haar huwelijk gaat kapot en ze verhuist van Rome naar Milaan, waar ze in het appartement van haar net gestorven moeder trekt. Ze voelt zich eenzaam en doorgedraaid, tot ze een oude vrouw ontmoet, met wie ze een diep, intens contact krijgt. Er komt een jeugdige regisseur in haar leven en ze worden verliefd. Op een dag merkt Marianna dat ze zwanger is. Melato won met haar weer opgepakte rol uit 1991 op het tweede Umbriafiction TV Festival de prijs voor de beste actrice. Tijdens hetzelfde festival kreeg deze miniserie de prijs voor het beste script.

Zitti e Mosca

1991 |

Italië 1991. Alessandro Benvenuti. Met o.a. Alessandro Benvenuti, Athinia Cenci, Massimo Ghini, Alida Valli en Novello Novelli.

Een politieke satire over de misleiding van de communisten en de linksen in Itali[KA3]e en over de polemieken waarmee de naamsverandering van de Italiaanse Communistische Partij (PCI) in Links-democratische Partij (PDS) begin 1991 gepaard ging. Het verhaal speelt zich af in een landelijk Toscaans dorp tijdens het eerste Eenheidsfestival van de PDS. Er worden zowel vrolijke als trieste verhalen verteld door vier generaties Italianen, die de veranderingen in de Italiaanse samenleving weerspiegelen. Deze diverse personages leveren spottende en ontgoochelende commentaren op de hedendaagse politiek na de val van het communisme in Oost-Europa. De film is uitsluitend interessant voor Italiaanse kijkers die bekend zijn met het politieke systeem, de corruptie, de vriendjespolitiek en de malaise in hun land.

La bocca

1991 | Drama, Romantiek

Italië 1991. Drama van Luca Verdone. Met o.a. Tehnee Welch, Rodney Harvey, Claudine Auger, Monica Scattini en Valeria Cavalli.

Het verhaal gaat over een jonge vrouw die op het punt staat te trouwen en in Toscane verblijft om de fresco's in een villa te restaureren. Het verblijf geeft haar de kans om over haar gevoelens en haar aanstaande huwelijk na te denken. De eigenaar van de villa heeft een knappe zoon die doofstom is en tussen hem en de jonge vrouw onstaat een ingewikkelde, maar stimulerende verstandhouding. Over het algemeen behoorlijke spelprestaties, al zijn ze wel ongelijkmatig.

A notre regrettable époux

1988 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1988. Komedie van Serge Korber. Met o.a. Jacqueline Maillan, Alida Valli, Jacques Dufilho, Pierre Tornade en Jean-Pierre Aumont.

Een macabere komedie op z'n Engels met niet minder dan zes moorden. Het draait allemaal om een erfenis, waar heel wat personen op azen. Helaas is het lang geen KING HEARTS AND CORONETS want zowel het scenario als de situaties ontbreekt het ten ene male aan vindingrijkheid. Klassiek en geijkt. De humor die is niet echt bijtend, en eerder zoet dan zwart. De uitmuntende prestatie van de acteurs redt de film echter. In 1990 werd er een 200m durende hermontage als tv-film van gemaakt en uitgezonden.

Le Jupon rouge

1987 | Komedie, Drama

Frankrijk 1987. Komedie van Geneviève Lefébore en Geneviève Lefebvre. Met o.a. Alida Valli, Marie-Christine Barrault en Guillemette Grobon.

Een driehoek van vrouwelijke hartstochten. Een wat oudere vrouw bemerkt dat haar jonge geliefde haar geleidelijk aan inruilt voor haar eigen secretaresse, die van zijn leeftijd is. Een moeilijk thema dat een subtiele aanpak vergt. De regisseuse beheerst het, zo goed en zo kwaad als het gaat, zonder al te veel concessies te doen of tot voyeurisme te vervallen. Naast interessante momenten zijn typisch 'door vrouwen opgenomen scènes' het gevolg. Overtuigend spel in dit goede speelfilmdebuut van Lefébore.

Segreti, Segreti

1985 |

Italië 1985. Giuseppe Bertolucci. Met o.a. Lina Sastri, Lea Massari, Giulia Boschi, Rosanna Podestà en Alida Valli.

Alle rollen in deze film worden gespeeld door vrouwen en het spel is sterk, vooral dat van de nieuweling Boschi. Het is een studie van de geheimen (zoals de titel al zegt) van de menselijke geest en emotie. Deze luxueuze film is uitmuntend geregisseerd door Giuseppe Bertolucci, de jongere broer van Bernardo, met mooie muziek van Nicola Piovani. De film heeft een serieus thema met een politieke ondertoon.

Sogni mostruosamente proibiti

1982 | Komedie

Italië 1982. Komedie van Neri Parenti. Met o.a. Paolo Villaggio, Janet Agren, Alessandro Haber, Alida Valli en Chris Avran.

De produktie is vrij goed in deze onderhoudende komedie over een werknemer die voortdurend droomt: tijdens zijn werk, in bad, in zijn slaap en in verschillende andere situaties. Zijn dromen gaan voornamelijk over het redden van een zinnenstrelend mooie vrouw die in gevaar verkeert. Op een dag ontmoet hij haar in levende lijve in een supermarkt en redt haar onbewust van een stel gangsters die achter haar aan zitten wegens een microfilm waardoor een advocaat betrokken kan raken bij criminele praktijken. Villaggio speelt de dromer op prachtige komische wijze; dromend als onhandige Superman, stuntelige Tarzan en King Arthur etc. Agran is het lieftallige onderwerp van zijn dromen.

Sezona mira u Parizu

1981 | Drama

Frankrijk/YU 1981. Drama van Predrag Golubovic. Met o.a. Dragan Nikolic, Maria Schneider, Jane Chaplin, Daniel Gélin en Erland Josephson.

Een jonge Joegoslaaf die als kind in een concentratiekamp heeft gezeten, komt in Parijs oorlogsdocumentatie bestuderen en wordt verliefd op een beeldhouwster. Een reeks ontmoetingen met een ex-nazi en gewelddadige neo-fascisten doet hen besluiten het verleden levend te houden, tot het meisje verongelukt door een oude Duitse landmijn in de bunkers van Normandië. Met de vervreemding van de held in de wereldstad, de poëtische symboliek via straatartiesten en een al te prekerig toontje haalt deze film meer overhoop dan hij overtuigend weet te verwerken. De internationale rolbezetting is curieus en draagt - met de Italiaan Vallone als een Duitse oorlogsveteraan - niet bij tot de aannemelijkheid.

La Caduta degli angeli ribelli

1981 | Drama

Italië 1981. Drama van Marco Tullio Giordana. Met o.a. Clio Goldsmith, Vittorio Mezzogiorno, Yves Beneyton en Alida Valli.

Een getrouwde bourgeoise komt toevallig in contact met een terrorist, begint een verhouding met hem en vergezelt hem op zijn vlucht, tot ze terug wil naar haar geordende bestaan en de minnaar doodt. De film, een poging tot onbestemde gevoelsverkenning à la Antonioni, blijft steken in niet-waargemaakte pretenties, met irritant oppervlakkige en dubbelzinnige politieke referenties. Goldsmith is absoluut niet tegen haar rol opgewassen, maar krijgt goed tegenspel.

Aspern

1981 | Drama

Portugal 1981. Drama van Eduardo de Gregorio. Met o.a. Bulle Ogier, Jean Sorel, Alida Valli, Ana Marta en Teresa Madruga.

Statisch maar intens psychologisch drama met Sorel als Jean Decaux, een schrijver die werkt aan een biografie van de dichter Jeffrey Aspern en die diens ondertussen bejaarde vriendin opzoekt om van haar correspondentie en eventueel ongepubliceerd werk van de man los te krijgen. Het wordt een moeizame toenadering in de geïsoleerde villa waar de oude vrouw woont met haar nichtje. Een curieuze, maar strenge en steriele film. Naar het boek The Aspern Papers van Henry James.

Inferno

1980 | Horror

Italië 1980. Horror van Dario Argento. Met o.a. Leigh McCloskey, Eleonora Giorgi, Alida Valli, Darie Nicolodi en Gabriele Lavia.

Een jonge vrouw ontdekt dat ze woont op de locatie waar ooit een heks een doorgang naar de hel heeft gemaakt. Oei! Tweede deel van de Three Mothers-trilogie van horrorgrootheid Dario Argento (Suspiria, Profondo Rosso), minder goed dan de voorgaande delen. De muziek is van prog-rocker Keith Emerson.

La Luna

1979 | Drama, Muziek, Experimenteel

Italië/Verenigde Staten 1979. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Jill Clayburgh, Matthew Barry, Tomas Milian, Fred Gwynne en Peter Eyre.

Een operazangeres, nog maar kort weduwe, neemt haar puberzoon mee tijdens een tournee door Italië, waar ze zijn heroïneverslaving ontdekt en beseft hoezeer ze van hem vervreemd is. Haar pogingen om weer contact met hem te krijgen doen incestueus aan. De jongen vlucht en vindt tenslotte zijn echte vader. De van Bertolucci onverwachte en daarom voor velen teleurstellende film combineert Freudiaanse psychoanalyse met barokke opera-dramatiek en losse satirische elementen. Elke afzonderlijke scène heeft meer overtuigingskracht dan het geheel. Scenario van Giuseppe Bertolucci, Clare Peploe en Bernardo Bertolucci. Camerawerk van Vittorio Storaro.

Der Landvogt von Griefensee

1979 | Komedie, Historische film, Romantiek

Zwitserland 1979. Komedie van Wilfried Bollinger. Met o.a. Christian Quadflieg, Alida Valli, Adelheid Arndt, Silvia Dionisio en Birgitta Furgler.

Een landvoogd uit Zürich heeft aan het eind van de achttiende eeuw de top in zijn maatschappelijke carrière bereikt, en herinnert zich weer de vijf grote liefdes in zijn vrijgezellenleven. Hij nodigt de vrouwen uit om een weekend te komen logeren, waarbij elk veronderstelt dat ze de enige zal zijn. Een stijlvolle, wat fotografie betreft op schilderijen van Watteau geïnspireerde verfilming van Gottfried Kellers roman over de door patriarchaat en traditie ingeperkte rol van de vrouw vlak voor de Franse revolutie. Deze ironische zedenkomedie wordt met allure gespeeld door Quadflieg in de hoofdrol en door Valli als zijn ongegeneerde huishoudster. Een verrassende en sterke ontknoping.

Aquella casa en las afueras

1979 | Horror

Spanje 1979. Horror van Eugenio Martín. Met o.a. Silvia Aguilar, Javier Escrivá, Alida Valli en Carmen Maura.

Een jonge vrouw vestigt zich met haar man in het huis waar zij zich jaren geleden heeft laten aborteren. Een van de verfoeilijkste Spaanse films, die het horrorgenre gebruikt om op sluwe wijze tegen abortus te ageren.

Zoo Zéro

1978 | Experimenteel

Frankrijk 1978. Experimenteel van Alain Fleischer. Met o.a. Catherine Jourdan, Klaus Kinski, Pierre Clémenti, Alida Valli en Rufus.

Een nachtclubzangeres gaat door een uitgestorven ru[KA3]inestad naar een bos waar ze haar familie terugvindt en haar vader ontmoet, een dierentuindirecteur. Samen met hem laat ze alle beesten vrij die op de klanken van [KL]Die Zauberfl[KA3]ote[KLE] hun terrein op de mensen terugveroveren. Deze experimentele symbolische film irriteert door zinloze pretenties - niemand van de personages heeft een normale spreekstem, maar zingt, stottert, spreekt buik of is stom - maar boeit door de uitzonderlijke kwaliteit van de beelden (van cameraman Bruno Nuytten).

Un Cuore semplice

1977 | Drama, Romantiek

Italië 1977. Drama van Giorgio Ferrara. Met o.a. Adriana Asti, Joe Dallesandro, Alida Valli, Tina Aumont en Antonio Falsi.

Een eenvoudig dienstmeisje blijft na haar onbeantwoorde liefde en het uiteenvallen van de familie voor wie ze werkt, alleen achter met een papegaai, die tot haar dood haar enige trouwe levensgezel zal blijven. De verfilming van een roman van Flaubert was een lievelingsproject van Vittorio de Sicca, die daarvoor echter geen financiering loskreeg. Het voor hem geschreven scenario werd later stijlvol en ingetogen verfilmd door Ferrara, een tv-regisseur. Er is een opmerkelijke hoofdrol van Adriana Asti, die haar 'simpele ziel' weet te behoeden voor karikatuur en vals sentiment.

The Cassandra Crossing

1976 | Thriller, Drama, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk/Italië/Duitsland 1976. Thriller van George P. Cosmatos. Met o.a. Sophia Loren, Burt Lancaster, Ava Gardner, Richard Harris en Martin Sheen.

Onderhoudende rampenfilm over een sneltrein met honderd passagiers aan boord en een door pestbacillen geïnfecteerde terrorist die de hele trein dreigt te besmetten. De autoriteiten staan voor een dilemma: als de trein aankomt op zijn bestemming dreigt er een epidemie die de bevolking kan decimeren, de trein kan ook 'verongelukken' en dan is het aantal slachtoffers beperkt. Nu eens een in Europa gemaakte rampenfilm, uiteraard met de voor het genre gebruikelijke wagonladingen sterren. Daaronder ook Lee Strasberg, beroemd method-acting docent van The Actors Studio, wat aan het spel in de film overigens niet te zien is.

Suspiria

1976 | Horror

Italië 1976. Horror van Dario Argento. Met o.a. Jessica Harper, Stefania Casini, Joan Bennett, Alida Valli en Udo Kier.

Het schijnt dat de acteurs van Suspiria tijdens de opnames moesten luisteren naar de zwaar versterkte soundtrack van progrockband Goblin. Dat alleen al deze metalige klanken met hun gefluister en gefladder angstige gezichten veroorzaken, is aannemelijk. Angstmaestro Dario Argento heeft met dit Italiaanse horrorhoogtepunt nog meer in petto. Nog voor de Amerikaanse balletdanseres Suzy (Harper) een voet heeft gezet in de Duitse dansschool waar bizarre moorden plaatsvinden, is de aanval op de zintuigen ingezet. Slash-verslaafden zullen misschien insukkelen bij het schier eindeloos gestommel door rode gangen, maar de rest zal genieten van de uitzinnige nachtmerriesfeer met decors van M.C. Escher en cameraperspectieven zelfs vanaf vliegende duiven.

Novecento

1976 | Drama, Historische film

Italië/Duitsland/Frankrijk 1976. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Robert De Niro, Gérard Depardieu, Dominique Sanda, Burt Lancaster en Sterling Hayden.

Op een landgoed in Noord-Italië worden in 1900 op dezelfde dag de zoon van een hereboer en de zoon van een landarbeider geboren. De film volgt hen, en hun families, gedurende tachtig jaar in vriendschap en verwijdering, met de nadruk op het fascisme: de bourgeois collaboreert passief, de arbeider wordt partizaan. Dit uitzonderlijk ambitieuze epos mist tegen het eind overtuigingskracht door een al te naïef geloof in het revolutionair elan van de landarbeiders, maar levert daarvóór de ene briljante scène na de andere.

Le Jeu du solitaire

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Jean-François Adam. Met o.a. Sami Frey, Alida Valli, Tanya Lopert, Romain Tagli en Emmanuel Ullmo.

Schuldgevoel over de zelfmoord van een patiënt drijft een psychiater naar zijn zoon uit een mislukt huwelijk die een verwaarloosd pleegbroertje blijkt te hebben. Die jongen vermoordt uit jaloezie zijn bevoorrechte leeftijdsgenoot, maar de zich in ieder opzicht mislukt voelende psychiater neemt de schuld op zich. Deze tweede film van de jonggestorven regisseur is opnieuw een variant op de onmogelijkheid het geluk van weleer en de jeugd te heroveren, waarbij emoties ingehouden spel en vormgeving krijgen die een beroep doen op de welwillende aandacht van de toeschouwer.

La Casa dell'Esorcismo

1975 | Horror

Italië 1975. Horror van Mario Bava. Met o.a. Telly Savalas, Elke Sommer, Sylva Koscina, Alida Valli en Robert Alda.

Dit EXORCIST-plagiaat van Bava, gemaakt onder het pseudoniem Mickey Lion, is interessanter dan de meeste soortgenoten, maar niet bijster goed. Overvloedig braken en grove taal worden gebruikt in het verhaal over Sommer die tijdens een vakantie in Spanje bezeten raakt door geesten uit een andere tijd. Haar wassen evenbeeld is al aanwezig in het huis dat bewoond wordt door een oude sadistische vrouw met haar achterlijke zoon. Hun butler Savalas is de reincarnatie van de duivel die voortdurend op een lollie(!) loopt te zuigen. Scenario van Alfred Leone en Albert Cittini. Ook bekend als LISE E IL DIAVOLO, THE HOUSE OF EXORCISM, LISA AND THE DEVIL en DEVIL IN THE HOUSE OF EXORCISM.

Ce cher Victor

1975 | Komedie

Frankrijk 1975. Komedie van Robin Davis. Met o.a. Bernard Blier, Jacques Dufilho, Alida Valli, Alice Reichen en Philippe Castelli.

Gepensioneerden wonen sinds acht jaar samen, waarbij weduwnaar oude vrijgezel steeds meer tiranniseert en in bijzijn van anderen in de maling neemt waardoor diens wrok naar een uitbarsting toegroeit. Botsing van temperamenten in tragi-komische debuutfilm met net iets te weinig controle over ritme en uitbundigheid van de acteurs. Film blijft niettemin dichtbij herkenbare realiteit.

Tendre Dracula

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Pierre Grunstein. Met o.a. Peter Cushing, Nathalie Curval, Miou-Miou, Bernard Menez en Stéphanie Shandor.

De zoveelste parodie op de onverwoestbare Dracula. Helaas telt deze in vergelijking met de Amerikaanse DRACULA-films amper mee, aangezien twee of drie goede ideeën nog geen film opleveren. Een traag verlopende, moeilijk te volgen film en des te triester is het dan ook om Miou-Miou, Valli en Menez erin te zien spelen. Ook bekend als LA GRANDE TROUILLE OU TENDRE DRACULA en LES CONFESSIONS D'UN BUVEUR DE SANG.

No es nada, mamá, sólo un juego

1974 | Drama, Erotiek

Venezuela/Spanje 1974. Drama van José María Forqué. Met o.a. David Hemmings, Alida Valli, Andrea Rau en Francisco Rabal.

De zoon van een machtige Zuidamerikaanse boerenfamilie schept er behagen in een meisje uit de buurt te vernederen. Een groteske co-produktie, die alleen de moeite waard is door de waanzinnige sensualiteit van de turbulente Andrea Rau.

La chair de l'orchidée

1974 | Drama, Thriller

Duitsland/Frankrijk/Italië 1974. Drama van Patrice Chéreau. Met o.a. Charlotte Rampling, Edwige Feuillère, Simone Signoret, Hans Christian Blech en François Simon.

Een miljonairsdochter is vanwege de erfenis door haar familie krankzinnig verklaard. Ze ontsnapt uit de inrichting en gaat mee met een gangster die wordt opgejaagd door twee killers. De misdaadroman van James Hadley Chase werd in een bewerking van toneelvernieuwer Chéreau een nachtmerrieachtig noodlotsdrama in onheilspellende barokke decors, waarbinnen ontwortelde personages evolueren die vaak huns ondanks tot gruweldaden komen. Opmerkelijke rolbezetting.

L'anticristo

1974 | Horror

Italië 1974. Horror van Alberto De Martino. Met o.a. Carla Gravina, Mel Ferrer, Arthur Kennedy, Umberto Orsini en Alida Valli.

Niet te verwarren met Lars von Triers Antichrist uit 2009. Deze L'anticristo is van Alberto De Martino (1929-2015), de Italiaanse cinefiel die bekend staat om zijn meesterlijke varianten van Amerikaanse kaskrakers. L'anticristo is De Martino's versie van The Exorcist van een jaar eerder, met Carla Gravina als de vleesgeworden duivel in een nauwelijks verhulde lofzang op de opkomst van de seksueel vrijgevochten vrouw. En dan zonder de culturele toe-eigening van de Amerikaanse Exorcist want De Martino's anti-Roomse film speelt daadwerkelijk in Rome. In de VS aanvankelijk beter bezocht dan Jaws. Muziek van Ennio Morricone.

L' Autre femme

1974 | Drama, Thriller

Spanje/Frankrijk/Italië 1974. Drama van François Villiers. Met o.a. Annie Girardot, Richard Johnson, Francisco Rabal en Alida Valli.

Overspannen ontwerpster gaat bij vrienden logeren op Spaans eilandje waar ze verliefd wordt op geheimzinnige Britse schrijver wiens vrouw is overleden onder onduidelijke omstandigheden. Onevenwichtige combinatie van liefdesfilm en thriller geeft aardig beeld van confrontatie met nieuwsgierige eilandbewoners en jet set-toeristen, al heeft alleen Valli als alcoholistische gastvrouw het vereiste satirische spel.

Lisa e il diavolo

1973 | Horror

Italië/Duitsland/Spanje 1973. Horror van Mario Bava. Met o.a. Elke Sommer, Telly Savalas, Alessio Orano, Alida Valli en Sylva Koscina.

Duitse toeriste Lisa Reiner (Sommer) raakt tijdens haar uitstapje in een Spaans stadje verzeild in het huis van een zonderlinge aristocratenfamilie. Even gesjochten als poëtisch horrorsprookje, opgenomen in Toledo, voert de kijker het barokke paralleluniversum binnen van genregrootmeester Bava (1914-1980). Tegenover het Familie Knots-scenario staan betoverende beeldlyriek, nachtzwarte humor en een anderwereldse sfeer. Savalas, als familiefactotum met Kojak-lollie, is te raar voor woorden. In de speelse optiteling legt de witgehandschoende illusionistenhand van Bava zelf de kaarten. Weemoedige muziek van Carlo Savina.

La prima notte di quiete

1972 | Drama

Italië/Frankrijk 1972. Drama van Valerio Zurlini. Met o.a. Alain Delon, Sonia Petrova, Lea Massari, Giancarlo Giannini en Renato Salvatore.

Een leraar die vergeefs naar zijn intellectuele bestaansreden zoekt, wordt tijdelijk aangesteld op een school in Rimini, waar hij aansluiting krijgt met de zuipende en gokkende nietsnutten van de stad. Hij zet een domper op het linkse idealisme van de scholieren, maar wordt verliefd op een leerlinge die ondanks haar jeugd al een smoezelig verleden blijkt te hebben. Bemoeienis van de stad met de overspelige relatie leidt tot een tragedie. Genadeloze tekening van psychologie en milieu tilt de film boven een mogelijk melodrama uit en tekent vooral het geestelijk failliet van veertigers en de kansloosheid van de jeugd. Ongewone, maar zeer overtuigende rol van Delon als uitgebluste intellectueel die de ondergang zoekt in een fatale passie. (Ingekorte Franse versie legt alle accent op zijn rol ten koste van zijn omgeving die bovendien een misleidende nasynchronisatie kreeg waarvan de regisseur zich distantieerde.) Scenario van Zurlini en Enrico Medioli.

Diario di un Italiano

1972 | Drama

Italië 1972. Drama van Sergio Capogna. Met o.a. Donatello, Alida Valli, Silvano Tranquilli, Pier Paolo Capponi en Mara Venier.

In Florence in het jaar 1938 wordt een 19-jarige werkstudent verliefd op een meisje dat voor hem verbergt dat ze joods is, terwijl hij zelf niet weet dat zijn vader als opponent van het fascisme in de gevangenis is omgebracht. Vlak vóór hij voor militaire dienst wordt opgeroepen, pleegt het meisje zelfmoord en komt hij achter de waarheid. De jonge regisseur weet het verhaal van Vasco Pratolini weinig filmische overtuigingskracht mee te geven door een vewarrende structuur met flash-backs en ontoereikend spel van de onervaren hoofdrolspelers. Er is een aangrijpende moederrol van Valli, maar de reconstructie van milieu en periode is weinig sfeervol.

Le Champignon

1969 | Drama, Thriller

Frankrijk/Italië/Verenigd Koninkrijk 1969. Drama van Marc Simenon. Met o.a. Mylène Demongeot, Jean-Claude Bouillon, Alida Valli, Georges Géret en Philippe Monnet.

Een kinderarts die aan zijn proefschrift werkt, is getrouwd met een succesvolle producente van reclamefilms die hem voor haar werk en haar bijkomende genoegens steeds vaker alleen laat. Een artistieke buurvrouw met een neurotische zoon en een verdachte huisknecht dringen zich dan aan hem op. De vrouw wordt de dag na zijn tegenbezoek vermoord - gewurgd - aangetroffen. De zoon van de beroemde schrijver maakt zijn filmdebuut met een nogal mager thrillergegeven, dat wordt opgesierd met onnodige privédramatiek en goedkope psychologie. De goede acteurs maken er toch nog iets van. Ook bekend als THE MURDERER STRIKES AT DAWN en L'ASSASSIN FRAPPE A L'AUBE en op video uitgebracht als MOORD BIJ DAGERAAD.

La strategia del ragno

1969 | Drama, Experimenteel

Italië 1969. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Giulio Brogi, Alida Valli, Pippo Campanini, Franco Giovannelli en Tino Scotti.

De zoon van een lokale verzetsheld ontdekt bij de onthulling van een monument het geheim rond de dood van zijn vader, die in 1936 door de fascisten werd doodgeschoten, en in werkelijkheid een lafaard was. Hij had uit angst zijn kameraden verraden, nadat ze een aanslag gepland hadden op Il Duce. Vervolgens vroeg hij de overgeblevenen hem neer te schieten en de fascisten er de schuld van te geven, zodat hij een martelaar zou worden. Deze intrigerende film naar een verhaal van Borgès heeft een labyrintachtige structuur waarbij heden en verleden vloeiend in elkaar overlopen. De opmerkelijke kleurenfotografie en spelprestaties - vooral van Valli - maken zo mogelijk meer indruk dan het onderwerp in de eerste 'rijpe' film van Bertolucci. Scenario van de regisseur, Edoardo de Gregorio en Marilu Borolini.

Edipo re

1967 | Drama, Experimenteel

Italië/Marokko 1967. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Franco Citti, Silvana Mangano, Carmelo Bene, Alida Valli en Julian Beck.

Deze hoogstpersoonlijke interpretatie van de tragedie van Sophocles over de koningszoon Oedipus die zonder te weten zijn eigen vader doodt en zijn moeder huwt, ziet af van Freudiaanse psychologisering en brengt het terug tot de oermythe, waarbij de onbezonnenheid van volksacteur Citti de tragische held een overrompelende primitiviteit geeft. Overigens zijn zowel de Jocasta-rol van Mangano als maskerachtige sfinx, als de persoonlijke identificatie van Pasolini met de titelrol - die hij als blinde zwerver in de tegenwoordige tijd zelf overneemt - voer voor Freudianen achteraf, want in de directe kijkervaring overheersen kracht en lyriek van de beelden.

The Castillan

1963 |

1963. Javier Seto. Met o.a. Frankie Avalon, Cesar Romero, Alida Valli en Broderick Crawford.

Deze hoogstpersoonlijke interpretatie van de tragedie van Sophocles over de koningszoon Oedipus die zonder te weten zijn eigen vader doodt en zijn moeder huwt, ziet af van Freudiaanse psychologisering en brengt het terug tot de oermythe, waarbij de onbezonnenheid van volksacteur Citti de tragische held een overrompelende primitiviteit geeft. Overigens zijn zowel de Jocasta-rol van Mangano als maskerachtige sfinx, als de persoonlijke identificatie van Pasolini met de titelrol - die hij als blinde zwerver in de tegenwoordige tijd zelf overneemt - voer voor Freudianen achteraf, want in de directe kijkervaring overheersen kracht en lyriek van de beelden.

The Happy Thieves

1962 | Komedie

Verenigde Staten 1962. Komedie van George Marshall. Met o.a. Joseph Wiseman, Rex Harrison, Rita Hayworth, Grégoire Aslan en Alida Valli.

Gentleman-dief Jim Bourne wordt bij de diefstal van een schilderij van Velazquez doorzien door een Spaanse aristocraat. De man dwingt Bourne een door hem begeerd beeld van Goya in het museum van Madrid op eenzelfde manier te stelen

Ophélia

1962 | Drama

Frankrijk 1962. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Alida Valli, André Jocelyn, Juliette Mayniel, Claude Cerval en Robert Burnier.

Een onevenwichtige jongeman ziet in de dood van zijn vader en de verhouding van zijn moeder met zijn oom parallellen met HAMLET en probeert die tragedie in zijn eigen leven te ensceneren, hoewel de personages niet kloppen met hun voorbeelden en zijn oom in de zakenwereld misschien van alles op zijn geweten heeft, maar geen moordenaar is. De curieuze en ook wel interessante Spielerei met een verburgerlijking van tragediemotieven blijft aan de oppervlakte, omdat Chabrol wel demystificeert maar er weinig belangwekkends voor in de plaats stelt. Jocelyn en Cerval blijven als 'Hamlet' en 'Claudius' schertsfiguren; 'Gertrude' en 'Ophelia' zijn te weinig uitgewerkt als tegendraadse stemmen van de redelijkheid, ondanks de goede acteerprestaties.

Il Disordine

1962 | Drama

Italië/Frankrijk 1962. Drama van Franco Brusati. Met o.a. Renato Salvatori, Sami Frey, Louis Jourdan, Curd Jürgens en Antonella Lualdi.

Provinciaal die werk zoekt in Milaan wordt geconfronteerd met verschillende vormen van morele verwarring in gezin, huwelijk, homoseksualiteit, religie. Episodische film wordt voorspelbaar door opeenhoping van relatietreurnis en toeschouwer is minder naïef dan de hoofdpersoon zodat men het allemaal eerder door heeft dan hij. Grootste probleem is multinationale rolbezetting die geen eenheid van acteren weet te bereiken en ieder voor zich vervalt in zelfparodie.

Happy Thieves

1962 | Komedie, Misdaad

Duitsland/Spanje 1962. Komedie van George Marshall. Met o.a. Rex Harrison, Rita Hayworth, Joseph Wiseman, Grégoire Aslan en Alida Valli.

Harrison steelt een beroemd schilderij van Velazquez, en vervangt het met een vervalsing. Dan wordt hij gedwongen het onmogelijke te doen: uit het stedelijke museum te Madrid een beroemde Goya te verwisselen. Met behulp van zijn vriendin Hayworth en vriend Wiseman lukt het hem. Ongelukkig samenbrengen van een sterduo; niet op hun plaats in een diefstalfilm. Scenario van John Gay naar een roman van Richard Condon. Camerawerk van Paul Beeson.

El Valle de las espadas

1962 | Avonturenfilm, Historische film

Verenigde Staten/Spanje 1962. Avonturenfilm van Javier Setó. Met o.a. Espartaco Santoni, Broderick Crawford, Frankie Avalon, César Romero en Tere Velázquez.

Een verfilming van de ridderroman over Fernán González waarin de oorsprong van Castili[KA3] aan de orde komt. Zelfs een co-produktie met de Verenigde Staten kon de film niet redden.

Al otro lado de la ciudad

1962 | Drama, Romantiek

Spanje 1962. Drama van Alfonso Balcázar. Met o.a. Alida Valli, José Campos, Angela Bravo en Luis Segnier.

Door zijn erotische aantrekkingskracht klimt een jonge man op de maatschappelijke ladder. Minachtend beziet hij de wanhoop van zijn vroegere geliefde. Dit is één van de weinige aanvaardbare films van Alfonso Balcázar, die hier zijn voordeel doet met de grote Alida Valli, die nu eenmaal graag de hoofdrol vertolkt.

Une aussi longue absence

1961 | Drama

Italië/Frankrijk 1961. Drama van Henri Colpi. Met o.a. Alida Valli, Georges Wilson, Jacques Harden, Charles Blavette en Paul Faivre.

Dorpscaféhoudster meent in een clochard haar tijdens WO II gedeporteerde echtgenoot te herkennen, maar de man is zijn geheugen verloren en herinnert zich dus niets van gebeurtenissen van voor 1945 waarmee ze hem confronteert. Een in mineur gehouden, maar indringende film met een scenario van Marguerite Duras - op feiten gebaseerd - wordt gedragen door het spel van beide hoofdrolspelers, van wie vooral Valli prachtig is. Colpi zou deze debuutfilm nooit meer evenaren. Gedeelde Gouden Palm in Cannes.

La Fille du torrent

1961 | Drama

Frankrijk/Italië 1961. Drama van Hans Herwig. Met o.a. Alida Valli, Anita Höfer, Robert Etcheverry, Alain Quercey en Jean Tissier.

Een weduwe probeert haar volwassen zoons geheel aan zich te binden, maar slaagt er uiteindelijk niet in om het huwelijk van de jongste zoon met een aantrekkelijk weesmeisje te saboteren. Dit opgeklopte melodrama wordt ontoereikend geregisseerd en in de voornaamste rollen ook nog eens uiterst zwak gespeeld. Valli is een uitzondering als de bezitterige moeder.

L'inverno ti farà tornare

1961 | Drama

Frankrijk/Italië 1961. Drama van Henry Colpi. Met o.a. Alida Valli, Georges Wilson, Jacques Harden en Charles Belavette.

Het verhaal speelt zich af in Frankrijk, waar een café- eigenares al zestien jaar sinds het einde van WO II op haar lang vermiste echtgenoot wacht. Een zwerver die een liedje uit een opera neuriet, geeft haar weer hoop. Deze zwerver verloor zijn geheugen tijdens de oorlog, maar zij is ervan overtuigd dat hij haar man is. Ze helpt hem zich te herinneren wie hij is om hem ten slotte toch weer te verliezen. Puik acteerwerk en dito regie, maar het tempo ligt een beetje te laag.

Le dialogue des carmélites

1960 | Drama, Historische film

Italië/Frankrijk 1960. Drama van Philippe Agostini en R.L. Bruckberger. Met o.a. Jeanne Moreau, Alida Valli, Pascale Audret, Madeleine Renaud en Pierre Brasseur.

Een jonge aristocratische novice die aan haar roeping twijfelt wordt in 1793 met andere Carmelitessen ter dood veroordeeld en vindt voldoende moed en geloof om ook het schavot te bestijgen. Die Letzte am Schafott van Gertrude von Le Fort kreeg een ingetogen en niet nadrukkelijk stichtelijke filmbewerking, met soms onnodige of onnodig uitgesponnen scènes om de sterke rolbezetting dramatische kansen te geven. De zwakste rol is helaas van Audret als novice. Camerawerk van André Bac.

Le Gigolo

1960 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1960. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Alida Valli, Jean-Claude Brialy, Jean Chevrier, Valérie Lagrange en Philippe Nicaud.

Een weduwe wil met minnaar, een jonge kunstenaar, breken voor een leeftijdgenoot. Gekwetst in zelfrespect offert de jongen zich op voor een meisje dat uit zelfverdediging haar belager heeft gedood en weigert het alibi, dat zijn vroegere geliefde hem verschaft. Het debuut van Deray, met een tweeslachtig scenario en goed spel van de hoofdrollen, laveert wat onbestemd tussen de romantische psychologie en thriller-elementen.

Signé Arsène Lupin

1959 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1959. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Robert Lamoureux, Alida Valli, Yves Robert, Jacques Dufilho en Roger Dumas.

Nadat hij zich als vlieger tijdens WO I heeft onderscheiden, neemt Arsène Lupin de diefstallen weer op en ontdekt toevallig dat gestolen schilderijen uit één serie bij elkaar de sleutel bevatten voor een bergplaats van Gulden- Vliesschatten. Deze onderhoudende avonturenkomedie mist de sfeer en ironie van de door Becker geregisseerde eerste deel, terwijl Robert de ijdele Lamoureux in zijn vermommingskunsten niet steeds in bedwang heeft. Het scenario is geschreven door Jean-Paul Rappeneau, Yves Robert en Robert Lamoureux. Het camerawerk is van Maurice Barry.

Les yeux sans visage

1959 | Horror, Thriller

Frankrijk/Italië 1959. Horror van Georges Franju. Met o.a. Pierre Brasseur, Alida Valli, Juliette Mayniel, Edith Scob en François Guérin.

Na een door een chirurg veroorzaakt auto-ongeval is het gezicht van zijn dochter volledig verminkt. Samen met zijn assistente lokt hij jonge vrouwen in zijn kliniek om hun gezichtshuid op het meisje te transplanteren, operaties die steeds mislukken. Deze eigentijdse horrorfilm combineert een stijlvol visuele aanpak in de traditie van het expressionisme met een niet nadrukkelijke klinische benadering van de echte gruweleffecten. (Resultaat: flauwvallers in de bioscoop). Een opmerkelijk geslaagde en oorspronkelijke genrefilm. Scenario van Jean Redon, Claude Sautet, Pierre Boileau, Thomas Narcejac, Pierre Gascar en Franju, naar een roman van Redon. De dialogen zijn van Pierre Gascar. Camerawerk van Eugen Shuftan. Ook bekend als HORROR CHAMBER OF DR. FAUSTUS en EYES WITHOUT A FACE.

Un Diga sul Pacifico

1958 | Drama

Italië/Verenigde Staten 1958. Drama van René Clément. Met o.a. Silvana Mangano, Anthony Perkins, Richard Conte, Alida Valli en Nehemiah Persoff.

De weduwe van een westerse rijstplanter in Thailand overheerst haar zoon en dochter die nooit in de buitenwereld zijn geweest. De liefde betekent hun bevrijding en een opening naar een ander leven, maar na de verwoesting van de plantage door een tyfoon keert de zoon terug om de erfopvolging op zich te nemen. De autobiografische sleutelroman van Marguerite Duras (waarvan thema's in al haar latere werk terugkeren) kreeg een simplificerende verfilming in de stijl van Hollywood- familiedrama's, zowel door het scenario van Irwin Shaw als door Actors' Studio-discipelen in de rolbezetting. De Italiaans-Amerikaanse combinatie harmonieert niet, maar individuele scènes zijn boeiend en het kleurgebruik is opmerkelijk.

The Night Heaven Fell

1958 |

1958. Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Stephen Boyd en Alida Valli.

De weduwe van een westerse rijstplanter in Thailand overheerst haar zoon en dochter die nooit in de buitenwereld zijn geweest. De liefde betekent hun bevrijding en een opening naar een ander leven, maar na de verwoesting van de plantage door een tyfoon keert de zoon terug om de erfopvolging op zich te nemen. De autobiografische sleutelroman van Marguerite Duras (waarvan thema's in al haar latere werk terugkeren) kreeg een simplificerende verfilming in de stijl van Hollywood- familiedrama's, zowel door het scenario van Irwin Shaw als door Actors' Studio-discipelen in de rolbezetting. De Italiaans-Amerikaanse combinatie harmonieert niet, maar individuele scènes zijn boeiend en het kleurgebruik is opmerkelijk.

Tal vez mañana

1958 | Drama

Italië/Spanje 1958. Drama van Glauco Pellegrini. Met o.a. Francisco Rabal, Alida Valli en Julia Martínez.

De omzwervingen van een kind op zoek naar zijn moeder. Een vervelende smartlap.

Les bijoutiers du clair de la lune

1958 | Romantiek

Frankrijk/Italië/Spanje 1958. Romantiek van Roger Vadim. Met o.a. Pepe Nieto, Brigitte Bardot, Alida Valli, Maruschi Fresno en Stephen Boyd.

Een weesmeisje (Bardot) komt na een verblijf op een kloosterschool bij een oom en tante wonen. De oom heeft een dorpsmeisje tot zelfmoord gedreven, en wordt door de broer van het meisje tot een duel uitgedaagd. De oom verliest hierbij het leven. Bardot wordt verliefd op de broer - die echter de minnaar van haar tante blijkt te zijn - en helpt hem te vluchten. De jaloerse tante stuurt de politie achter hen aan. Vadim kan niet goed overweg met dit romantische verhaal. Sterk spel van Valli, Boyd en Bardot zijn minder overtuigend.

La grande strada azzurra

1957 | Drama

Italië 1957. Drama van Gillo Pontecorvo. Met o.a. Yves Montand, Alida Valli, Francisco Rabal, Peter Carsten en Terence Hill.

Een schitterend in beeld gebracht verhaal over een strenge doch rechtvaardige inspecteur van politie. Hij probeert vergeefs een eenvoudige visser te arresteren, die er illegale dingen naast doet om te kunnen overleven en om voor zijn twee zoontjes te kunnen zorgen. Het wordt een tragedie. Mooi gespeeld en goed geregisseerd.

Il Grido

1957 | Drama

Italië 1957. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Steve Cochran, Alida Valli, Betsy Blair, Gabriella Pallotta en Dorian Gray.

Een arbeider woont samen met een getrouwde vrouw die een kind van hem heeft. Als ze tenslotte gescheiden is, weigert ze echter met hem te trouwen of de verhouding voort te zetten. De man gaat met zijn dochtertje zwerven, maar hij vindt in vluchtige andere relaties geen nieuwe emotionele inhoud.

Senso

1954 | Drama, Historische film, Experimenteel

Italië 1954. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Alida Valli, Farley Granger, Massimo Girotti, Rina Morelli en Heinz Moog.

Een patriottische, getrouwde gravin wordt in 1866 verliefd op een luitenant van het Oostenrijks bezettingsleger die met haar geld een arts wil omkopen om zich voor de dienst te laten afkeuren. Als ze alles voor hem heeft geofferd, blijkt hij haar ontrouw te zijn en levert ze hem als deserteur uit aan zijn eigen manschappen. Visconti's breuk met het neo-realisme resulteerde in barokke, historische liefdestragedie die misschien wel zijn beste film is, maar pas jaren na de première als zodanig werd erkend. Rol van Valli in alle uitersten van passie is van uitzonderlijke intensiteit. In 1992 herverfilmd voor de tv. Ook bekend als WANTON CONTESSA.

La Mano dello straniero

1954 | Thriller

Verenigd Koninkrijk/Italië 1954. Thriller van Mario Soldati. Met o.a. Trevor Howard, Alida Valli, Richard Basehart, Richard O'Sullivan en Eduardo Ciannelli.

Een door communistische spionnen in Venetië ontvoerde Britse officier van de geheime dienst wordt opgespoord door zijn daar schoolgaande zoon. Deze onderhoudende en goed geacteerde thriller was voor schrijver Graham Greene zèlf de meest bevredigende verfilming van zijn werk, hoewel de suspense soms inzakt. De aanwezigheid van Howard en Valli wekt associaties met THE THIRD MAN, maar die vergelijking valt tamelijk nadelig uit.

Siamo donne

1953 | Komedie

Italië 1953. Komedie van Alfredo Guarini, Gianni Francolini, Roberto Rossellini, Luigi Zampa en Luchino Visconti. Met o.a. Emma Danieli, Anna Amendola, Alida Valli, Ingrid Bergman en Isa Miranda.

Twee aspirant-actrices hebben een talentenjacht van een filmmaatschappij gewonnen en krijgen dan enkele - verondersteld ware - herinneringen van beroemde sterren te horen. Valli voelt zich aangetrokken tot de verloofde van een masseuse, maar beheerst zich. Bergman heeft burenruzie om een kip die haar rozenperk vernielt. Miranda betreurt dat ze zelf geen moeder is, als zij een gewond jongetje verzorgt. Magnani weigert voor de hond in de taxi extra-tarief te betalen. Deze magere neorealistische episodenfilm met de strekking dat een ster ook een mens is, komt alleen tot leven in de bijdragen van Bergman/Rossellini, en Magnani/Visconti. Naar een idee van Cesare Zavattini.

Les Amants de Tolède

1952 | Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk 1952. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Alida Valli, Pedro Armendáriz, Gérard Landry, Françoise Arnoul en Marisa de Leza.

In 1825 wordt in Toledo een lid van een verzetsgroep tegen een wrede politiedictator gearresteerd. Zijn verloofde gaat bij de dictator pleiten en kan zijn vrijlating bewerkstelligen op voorwaarde dat ze met de tiran trouwt. Het verhaal van Stendhal Le coffre et le revenant werd in de filmbewerking een zorgvuldig, maar emotieloos prentenboek, ondanks de dramatiek van de situaties en de inzet van Valli.

Il Mondo le condanna

1952 | Drama

Italië/Frankrijk 1952. Drama van Gianni Franciolini. Met o.a. Alida Valli, Amedeo Nazzari, Serge Reggiani, Claude Nollier en Franco Fabrizi.

Een Italiaanse prostituée wil, na een zelfmoordpoging in Frankrijk, een nieuw leven beginnen in haar geboorteland. Een industrieel en een arbeider worden beiden verliefd op haar, maar haar souteneur wil haar niet loslaten. Het spel van Valli - in haar Italiaanse come-back na jaren in Hollywood en Frankrijk - maakt het voor de jaren vijftig kenmerkend hoerendrama het aanzien waard.

El Tirano de Toledo

1952 | Avonturenfilm

Italië/Spanje/Frankrijk 1952. Avonturenfilm van Henri Decoin en Fernando Palacios. Met o.a. Alida Valli, Pedro Armendáriz, Marisa de Leza en Gérard Landry.

In de 19de eeuw probeert een groep guerillastrijders de man die grote politieke invloed in Toledo heeft te verdrijven. Een sympathieke, maar onsamenhangende avonturenfilm.

Ultimo incontro

1951 | Drama

Frankrijk/Italië 1951. Drama van Gianni Franciolini. Met o.a. Alida Valli, Jean-Pierre Aumont en Amedeo Nazzari.

Een getrouwde vrouw is verliefd op een autocoureur van wie haar man de manager is. Als ze schriftelijk met haar minnaar breekt, rijdt deze zich te pletter en wordt ze met haar afscheidsbrief gechanteerd. Uit financiële nood gaat ze in een luxe-bordeel werken, tot de echtgenoot zijn geschonden eer wreekt. Dit melodramatische scenario kreeg een zorgvuldige en betrekkelijk ingetogen regie en zeer goed spel van Valli, zodat er toch een overtuigende film ontstond.

Les Miracles n'ont lieu qu'une fois

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Alida Valli, Jean Marais, Marcelle Arnold en Daniel Ceccaldi.

De Tweede Wereldoorlog maakt verdere ontmoetingen tussen een Franse student en een Italiaanse die tijdens hun vakantie op elkaar verliefd zijn geworden, onmogelijk, zodat ze elkaar pas tien jaar later terug zien als beiden door de oorlog en in hun privéleven de nodige desillusies hebben opgelopen. Het romantisch elan van destijds komt niet terug, maar ze besluiten toch maar het samen te proberen. De aandachtige observatie van het simpele gegeven geeft de film een psychologische werking, met een mooi genuanceerde rol van Valli. Afgezien van een vleugje optimisme, is de film verwant aan de 'relatie-films' uit de jaren zestig.

Walk Softly, Stranger

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van Robert Stevenson. Met o.a. Joseph Cotten, Alida Valli, Spring Byington, Paul Stewart en Jack Paar.

Cotten die een kleine gauwdief is, keert na lange tijd terug naar zijn geboorteplaats waar niemand hem meer schijnt te kennen. Zelfs de lieftallige Valli niet waar hij verliefd op is, die hij als klein meisje gekend heeft en nu kreupel is. Cotten zoekt het rechte pad op, en neemt een baantje bij Valli's vader, het lukt hem niet helemaal en hij beraamt toch weer een overval.

The White Tower

1950 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1950. Avonturenfilm van Ted Tetzlaff. Met o.a. Alida Valli, Glenn Ford, Claude Rains, Oskar Homolka en Cedric Hardwicke.

Een groep klimmers van verschillende nationaliteiten probeert de beruchte Zwitserse berg Weisshorn te bedwingen. Ieder heeft zo zijn of haar eigen redenen om te participeren. Allereerst is daar Carla, die wraak op de berg wil nemen omdat haar vader er overleed. Zij sleept onder meer de Amerikaanse piloot Martin mee, die een oogje op haar heeft, en de Franse auteur Paul, die een levensdoel zoekt.

The Third Man

1949 | Film noir, Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1949. Film noir van Carol Reed. Met o.a. Orson Welles, Alida Valli, Trevor Howard, Bernard Lee en Paul Hörbiger.

Een Amerikaanse pulpschrijver, Holly Martins (Cotten), arriveert in het naoorlogse Wenen om een oude vriend, Harry Lime (Welles), te bezoeken. Hij verneemt echter dat Lime kort daarvoor onder merkwaardige omstandigheden om het leven is gekomen. Geïntrigeerd door de informatie van onder meer Lime's geliefde Anna (Valli) en de conciërge van diens appartementengebouw besluit Martins de dood van zijn vriend te onderzoeken. Zo daalt hij - letterlijk en figuurlijk - af in de puinhopen van de door de oorlog geteisterde stad waar nu corruptie welig tiert. Het met een Oscar bekroonde zwart-wit camerawerk van Robert Krasker is bepalend voor de verontrustende sfeer en maakt vooral de beroemde hoogtepunten van de film onvergetelijk.

The Miracle of the Bells

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Irving Pichel. Met o.a. Fred MacMurray, Alida Valli, Frank Sinatra, Lee J. Cobb en Charles Meredith.

PR-man MacMurray begeleidt het stoffelijk overschot van een jonge actrice van Hollywood naar Coaltown, waar ze wilde worden begraven. Ze heeft tevens de wens geuit dat de kerkklokken drie dagen lang zouden luiden, maar dat lijkt niet te gaan lukken. Je komt er niet achter wat voor bedoeling de regisseur had met deze film: is het een satire of iets serieuzers? Het spel en de aanpak doen het laatste vermoeden, maar dan is de plank wel compleet mis geslagen. Sinatra doet als priester een groot beroep op de goedgelovigheid van de toeschouwer. Ben Hecht en Quentin Reynolds baseerden hun scenario op een roman van Russell Janney. Robert De Grasse tekende voor de fotografie. Bestaat ook als ingekleurde versie.

The Paradine Case

1947 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1947. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Gregory Peck, Ann Todd, Charles Laughton, Charles Coburn en Ethel Barrymore.

Jonge advocaat Peck neemt de verdediging op zich van de van moord op haar man beschuldigde Valli. Hoe meer hij te weten komt over haar zaak, hoe meer hij naar haar toe groeit. Ze worden verliefd op elkaar, een emotie waarvoor geen plaats is in de rechtszaal. Knap in elkaar gezet rechtbankdrama, op de unieke Hitchcock-manier gefilmd, vol levendige, diepgaande dialogen. David O. Selznick schreef met Alma Reville en James Bridie het scenario, zich baserend op de roman van Robert Hichens. Over de hele lijn uitstekend spel, maar vooral Laughton als rechter is grandioos. Cameraman Lee Garmes zorgde voor enkele visueel stijlvolle stukjes film. De muzikale omlijsting werd verzorgd door Franz Waxman. Speelt zich af in Engeland.

Eugenie Grandet

1946 |

Italië 1946. Mario Soldati. Met o.a. Gualitero Tumiati, Giorgio De Lullo en Alida Valli.

Jonge advocaat Peck neemt de verdediging op zich van de van moord op haar man beschuldigde Valli. Hoe meer hij te weten komt over haar zaak, hoe meer hij naar haar toe groeit. Ze worden verliefd op elkaar, een emotie waarvoor geen plaats is in de rechtszaal. Knap in elkaar gezet rechtbankdrama, op de unieke Hitchcock-manier gefilmd, vol levendige, diepgaande dialogen. David O. Selznick schreef met Alma Reville en James Bridie het scenario, zich baserend op de roman van Robert Hichens. Over de hele lijn uitstekend spel, maar vooral Laughton als rechter is grandioos. Cameraman Lee Garmes zorgde voor enkele visueel stijlvolle stukjes film. De muzikale omlijsting werd verzorgd door Franz Waxman. Speelt zich af in Engeland.

Eugenia Grandet

1946 | Drama

Italië 1946. Drama van Mario Soldati. Met o.a. Alida Valli, Gualtiero Tumiati en Giorgio De Lullo.

Gebaseerd op Balzac's roman over de dochter van een oude vrek, die verliefd is op haar neef. De oude man probeert hen uit elkaar te drijven. Het meisje weigert een grote erfenis van haar moeder, wat een enorme schok is voor vader. Onwaarschijnlijk goed spel onder de bezielende leiding van regisseur Soldati.

La vita ricomincia

1945 | Drama

Italië 1945. Drama van Mario Mattoli. Met o.a. Alida Valli, Fosco Giachetti en Eduardo De Filippo.

Na vele jaren van afwezigheid kan een krijgsgevangene eindelijk een vreedzaam bestaan met vrouw en kinderen opbouwen. Gedurende zijn langdurige afwezigheid is zijn vrouw door een zware periode heengegaan, die thans een dramatische afloop nadert. De echtgenoot vindt de kracht om haar te vergeven en krijgt het gezin weer bij elkaar. Geen bijster origineel verhaal en een gemiddelde regie, maar schitterend acteerwerk.

Il canto della vita

1945 | Drama

Italië 1945. Drama van Carmine Gallone. Met o.a. Alida Valli en Carlo Ninchi.

Sentimenteel drama, met verve geregisseerd en uitstekend gespeeld. Rijke landeigenaar trouwt met adellijke dame met onecht kind. In het begin houdt de vrouw haar man op een afstand, maar van lieverlee weet hij haar met zijn liefde en geduld voor zich te winnen.

Apparizione

1944 | Romantiek, Komedie

Italië 1944. Romantiek van Jean de Limur. Met o.a. Alida Valli, Amedeo Nazzari, Massimo Girotti, Paolo Stoppa en Andreina Pagnani.

Een heerlijke romantsiche komedie met aardige mensen. Een beroemd acteur heeft panne en moet de nacht doorbrengen in een eenvoudige herberg. Het nichtje van de herbergier is weg van de acteur, die daardoor in een moeilijke positie komt. Hij weet de woede van het jaloerse vriendje te kalmeren en hij slaagt erin het jonge stel weer bij elkaar te brengen.

T'amero per sempre

1943 | Drama

Italië 1943. Drama van Mario Camerini. Met o.a. Gino Cervi en Alida Valli.

Een heerlijke romantsiche komedie met aardige mensen. Een beroemd acteur heeft panne en moet de nacht doorbrengen in een eenvoudige herberg. Het nichtje van de herbergier is weg van de acteur, die daardoor in een moeilijke positie komt. Hij weet de woede van het jaloerse vriendje te kalmeren en hij slaagt erin het jonge stel weer bij elkaar te brengen.

Noi vivi

1942 | Romantiek

Italië/Duitsland 1942. Romantiek van Goffredo Alessandrini en Goffredo Alessandrini. Met o.a. Alida Valli, Rossano Brazzi, Fosco Giachetti, Giovanni Grasso en Emilio Cigoli.

Een jonge studente aan de Universiteit van Petersburg is verliefd op een jonge aristocraat die op de vlucht is voor de Gepoe, de geheime staatspolitie. Als hij tbc krijgt, probeert zij aan geld te komen voor de behandeling door een relatie aan te gaan met een functionaris van de Gepoe. Gebaseerd op het boek We the Living van Ayn Rand. De film kreeg de Volpi-beker in Venetië in 1942. Ironisch genoeg werd de film, ondanks de anti-communistische strekking, verboden door de fascisten.

Catene invisibili

1942 | Drama

Italië 1942. Drama van Mario Mattoli. Met o.a. Alida Valli en Carlo Ninchi.

Een prachtig gespeelde, dramatische film die je emotioneel raakt. Het gaat over een financieel onafhankelijke, karaktervolle, jonge vrouw die, na de dood van haar vader, besluit haar louche halfbroer te helpen weer tot zichzelf te komen.

L'amante segreta/Troppo bella

1941 | Romantiek

Italië 1941. Romantiek van Carmine Gallone. Met o.a. Alida Valli, Fosco Giachetti en Vivi Gioi.

Romantiek en drama van middelmatige kwaliteit met sympatieke hoofdpersonen en goed spel van Valli als arm meisje. Als beheerster van een hotel wil zij op een eerlijke manier de kost verdienen. Maar omdat elke man die zij ontmoet haar wil verleiden, komt zij in verschillende vervelende situaties terecht. Haar schoonheid is de oorzaak van haar problemen. Tot zij de ware ontmoet en op hem verliefd wordt. Amusant maar uiterst voorspelbaar.

Piccolo mondo antico

1940 | Drama, Romantiek

Italië 1940. Drama van Mario Soldati. Met o.a. Alida Valli, Massimo Serato, Mariù Pascoli en Ada Dondini.

De film is gebaseerd op een boek van Antonio Fogazzaro en speelt tijdens de Italiaanse renaissence. Een jonge edelman trouwt tegen de wens van zijn chagrijnige Oostenrijkse grootmoeder met een vrouw van gewone burgelijke afkomst en het echtpaar trekt in bij de oom van de vrouw in een villa aan het fraaie Comomeer. Hun kind verdrinkt na de val vanaf een overhangende rots in het meer. De tragedie veroorzaakt dat de jonge moeder bijna waanzinnig wordt. Ze komt echter weer tot haar zinnen als haar echtgenoot, die lid is van een ondergrondse beweging, ten strijde trekt in de Krimoorlog. Mooi spel.

Mille lire al mese

1938 | Komedie

Italië 1938. Komedie van Maximilian Neufeld. Met o.a. Alida Valli, Umberto Melnati en Osvaldo Valenti.

Door een misverstand vat een ingenieur de spotternij van zijn toekomstige werkgever persoonlijk op. Zijn verloofde, die zich bezorgd maakt over het mislopen van een kans om aan het werk te komen, haalt een vriend over zijn plaats in te nemen, en wordt de situatie geleidelijk aan steeds ingewikkelder. Een doorsnee- situatiekomedie met plichtmatig spel, behalve van Alida Valli die wat weet te maken van haar rol als verloofde.

I due sergenti

1936 | Drama

Italië 1936. Drama van Enrico Guazzoni. Met o.a. Gino Cervi, Anonio Centa, Eva Maltagliati, Lamberto Picasso en Luisa Ferida.

De film is gebaseerd op een populair klassiek Frans literair werk en speelt zich af in het begin van de 18e eeuw. Twee sergeants uit het leger van Napoleon in Italië worden ter dood veroordeeld vanwege een barmhartige daad, die als ongepast gedrag beschouwd wordt. Maar slechts een van hen zal het vonnis ondergaan. Degene die gekozen wordt om te sterven is een ex- officier, uitgerangeerd wegens onterechte beschuldiging van spionage. Hij krijgt toestemming zijn familie voor de laatste keer te bezoeken, terwijl de andere sergeant zich gedurende diens afwezigheid als gijzelaar aanbiedt. Een goede produktie, geloofwaardige acteerprestaties, maar niet het epos dat in de bedoeling lag.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Alida Valli op televisie komt.

Reageer