Thom Hoffman

1957 Regisseur, Acteur, Scenarist

Thom Hoffman (1957) is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 57 films gevonden.

Shock Head Soul

2011 | Documentaire, Anime, Biografie

Nederland/Verenigd Koninkrijk 2011. Documentaire van Simon Pummell. Met o.a. Hugo Koolschijn, Thom Hoffman, Anniek Pheifer en Jochum ten Haaf.

Historisch docudrama van Simon Pummell over Daniel Paul Schreber, die begin 20ste eeuw zijn eigen gekte beschreef.

De overloper

2012 | Misdaad

Nederland 2012. Misdaad van Pieter van Rijn. Met o.a. Angela Schijf, Victor Reinier, Jeroen Spitzenberger, Thom Hoffman en Halina Reijn.

Omdat hij vier miljoen euro overheidsgeld zou hebben gepikt wordt rechercheur Wolfs (Reinier) ontslagen en gearresteerd. Door een vormfout komt hij vrij, waarna hij gaat werken voor een stel keiharde criminelen. Dat alles tot afschuw van zijn voormalige collega Eva van Dongen (Schijf), die trouwens ontdekt dat er verdacht veel vormfouten worden gemaakt bij het OM. Deze Telefilm is een extra lange aflevering van Flikken Maastricht, ook te begrijpen voor degenen die de serie niet volgen. Best spannend, maar als Telefilm is zo'n aflevering toch een zwaktebod.

Kom niet aan mijn kinderen

2010 | Drama

Nederland 2010. Drama van Ron Termaat. Met o.a. Karina Smulders, Cahit Ölmez, Thom Hoffman en Tjebbo Gerritsma.

Nizar (Ölmez), de man van Hanne (Smulders), neemt de kinderen een dagje mee naar Eurodisney. Denkt Hanne. Maar in werkelijkheid neemt hij de kinderen mee naar Damascus. Hanne krijgt bij haar pogingen om de kinderen terug te krijgen hulp van ontvoeringsadviseur Wouter Simons (Hoffman). Gelukkig maar, want de Syrische wetgevers zijn niet bepaald op haar hand. Bewerking van het waar gebeurde verhaal van Janneke Schoonhoven had een Nederlandse versie van Not Without My Daughter (1991) moeten worden, maar het script is niet sterk en soms wat onlogisch.

De eetclub

2010 | Thriller

Nederland 2010. Thriller van Robert Jan Westdijk. Met o.a. Bracha van Doesburgh, Thom Hoffman, Halina Reijn, Angela Schijf en Mark van Eeuwen.

Karen (Van Doesburgh) verhuist met yuppie-man en dochter van druk Amsterdam naar een lommerrijke villawijk. Het is er rustig, op het saaie af, dus is Karen blij als ze door Hanneke (Reijn) wordt uitgenodigd om aan te schuiven bij een eetclubje van andere gefortuneerde jonge vrouwen. Gezellig, maar langzaam wordt duidelijk dat het niet helemaal pluis is in dit wereldje van witte wijn en couture-jurkjes. Verfilming van succesvolle thriller van Saskia Noort strandt op een rommelig scenario, weinig sympathieke personages, irritante muziek en een gebrek aan spanning.

Het Regent Gehaktballen (3D)

2009 | Animatie, Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 2009. Animatie van Phil Lord en Chris Miller.

Sinds Flints laatste uitvinding naar de wolken is geschoten, hoef je maar naar het weerbericht luisteren om te weten wat er ‘s avonds op het menu staat. Cheeseburgers, spareribs en pasta, alles valt uit de hemel in deze lekker anarchistische animatiefilm naar het gelijknamige jeugdboek van Judi en Ron Barrett. Vanzelfsprekend blijven de vreselijke gevolgen niet uit; een rampenfilm met een plaatselijk voedseloverschot, daar komt het met al die spaghetti-tornado’s en vleesetende kippen op neer. Tikkeltje slap scenario, maar de animatie is alleraardigst – zeker in 3D. Met in de Nederlandse versie de stemmen van Do, Thom Hoffman, Huub Dikstaal, Frans Limburg en Matthias Lybeert.

Carmen van het noorden

2009 | Drama, Muziek

Nederland 2009. Drama van Jelle Nesna. Met o.a. Tygo Gernandt, Sanguita Akkrum, Thom Hoffman, Sergio IJssel en Vincent Vianen.

Net overgeplaatst naar het Rotterdamse bureau krijgt de wat wereldvreemde politierechercheur Joz (Tygo Gernandt) al zijn eerste moordzaak in de schoot geworpen; een uit het kanaal gedregde prostituee. Eenmaal op onderzoek valt Joz terstond voor de verkeerde vrouw (Carmen), om vervolgens met elke stap dieper in conflict te raken met zijn omgeving (Turkse vrouw) en superieuren. Het als workshop begonnen filmproject Carmen van het Noorden is doeltreffend grotestads-gestileerd, en biedt wat aardige vondsten, zoals de rapper die continu opduikt om de belevenissen van Joz in een quasi-filosofisch kader te plaatsen. Dat het niveau van het spel sterk uiteenloopt, lijkt inherent aan het werken met zowel amateur-acteurs als routiniers. Carmen van het noorden is niet vrij van charme, maar mist een scenario van bioscoopwaardig niveau – het gezwalk in plot en psychologie is funest.

Zwartboek

2006 | Drama, Oorlogsfilm

Nederland/Duitsland/Verenigd Koninkrijk/België 2006. Drama van Paul Verhoeven. Met o.a. Carice van Houten, Sebastian Koch, Thom Hoffman, Halina Reijn en Derek de Lint.

Voor het eerst sinds De vierde man uit 1983 maakte Paul Verhoeven weer een Nederlandse productie: Zwartboek, over een joodse verzetsvrouw die bij de nazi's infiltreert. De intriges beginnen degelijk genoeg. Vooral door Van Houtens mooie mengeling van onschuld en raffinement oogt Ellis' entree bij de kantoren van de bezetter in Den Haag nog als een acceptabel gegeven. Maar de aaneenschakeling van plotwendingen die daarna volgt, kan ook door haar goede spel niet geloofwaardig worden. Toch trok de film veel publiek, kreeg Gouden Kalveren voor beste film, regie en actrice, en werd ook internationaal behoorlijk goed ontvangen.

De Kroon

2004 | Drama

Nederland 2004. Drama van Peter de Baan. Met o.a. Hadewych Minis, Roef Ragas, Eric van der Donk, Bram van der Vlugt en Thom Hoffman.

Drama gebaseerd op de gebeurtenissen tijdens de aanloop naar het huwelijk van kroonprins Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta. Minister van Staat Van der Stoel is door premier Wim Kok gevraagd de crisis te bezweren die dreigt te ontstaan wanneer duidelijk is dat kroonprins Willem-Alexander echt verder wil met de Argentijnse Máxima. Haar vader, 'fout' vanwege zijn betrokkenheid bij het Argentijnse generaalsregime van Videla in de jaren zeventig, moet koste wat kost overreed worden om niet naar het huwelijk van zijn dochter te komen. Op straffe van een morrend volk en wie weet een kabinetscrisis.

Dogville

2003 | Drama, Mysterie, Misdaad, Thriller

Denemarken/Zweden/Noorwegen/Finland/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Duitsland/Nederland 2003. Drama van Lars von Trier. Met o.a. Nicole Kidman, Paul Bettany, Stellan Skarsgård, Lauren Bacall en Harriet Anderson.

Von Trier baseerde Dogville op het lied 'Seeraüber Jenny' van Kurt Weill en Bertolt Brecht waarin de geknechte Jenny (Grace in de film) zinspeelt op wraak. De zelfverklaard 'koppige' cineast verplaatste de handeling naar een armoedig gehucht in de Rocky Mountains, waar Grace zich schuilhoudt voor gangsters en autoriteiten, en te maken krijgt met brute repressie. Von Trier verbeeldde zijn maatschappijkritiek op een lege studiovloer met krijtstrepen, belichtte de ongeschminkte acteurs met werklicht en liet de uitleg over aan de sonore commentaarstem van John Hurt. Een Spartaanse aanpak die stoort totdat het verhaal aangrijpt, net als iedere andere buitengewone filmaanpak.

Dennis Hopper: The Decisive Moments

2003 | Documentaire

Nederland 2003. Documentaire van Thom Hoffman.

Documentaire waarin Thom Hoffman met bewonderende blik naar acteur/kunstenaar Dennis Hopper kijkt, die telkens als phoenix uit zijn as herrijst.

Bella Bettien

2002 | Drama, Misdaad, Biografie

Nederland 2002. Drama van Hans Pos. Met o.a. Thekla Reuten, Kim van Kooten, Vincent Riotta, Daniël Boissevain en Thom Hoffman.

Intrigerende telefilm over het leven van Bettien Martens, een onschuldig ogende jonge vrouw die zich in de jaren tachtig opwerkte tot intermediair tussen de Colombiaanse en de Europese drugskartels. Boordevol cliches, maar een fantastische rol van Thekla Reuten. Gebaseerd op het boek van criminoloog Frank Bovenkerk.

Soul Assassin

2001 | Thriller, Misdaad

Nederland 2001. Thriller van Laurence Malkin. Met o.a. Derek de Lint, Antonie Kamerling, Kristy Swanson, Rena Owen en Serge-Henri Valcke.

In het begin van Soul Assassin wordt overduidelijk dat de makers een vlot ogende, moderne thriller wilden maken. Dat is niet gelukt. Te veel mensen hebben voor deze relatief dure Nederlandse flop aan de knoppen met blauwfilters, stroboscopen en geluidseffecten gezeten, te weinig mensen hebben het script van beginneling Laurence Malkin kritisch gelezen. Hollywood-B-ster Ulrich doet nog wel z'n best als Kevin Burke, beveiligingsman van de Rotterdamse bankier Jorgensen (De Lint). Maar het 'web van intrige' waarin Kevin verstrikt raakt na de moord op z'n vriendin is ook voor Ulrichs kunsten te clichématig en langdradig.

De Omweg

2000 | Biografie, Drama

Nederland 2000. Biografie van Frouke Fokkema. Met o.a. Jan Decleir, Willeke van Ammelrooy, Peer Mascini, Thom Hoffman en Thom Bissmeier.

Van den Dop speelt de geitenhoedster Joanna. Na een miskraam te hebben gehad en haar grote liefde te hebben verloren, besluit Joanna te verhuizen naar de Pyreneeën en daar in te trekken bij een kennis. Ze besluit echter wel eerst een stop te maken in Oostenrijk, waar schrijver Thomas Bernhard (Bissmeier) woont. Joanna herkent zichzelf in zijn boeken en meent in hem een zielsverwant te hebben gevonden. Het verhaal is gebaseerd op het leven van Frouke Fokkema. Zij is in haar jonge jaren zelf naar Oostenrijk vertrokken en heeft daar een half jaar met Bernhard samengeleefd.

Unter den Palmen

1999 |

Nederland 1999. Miriam Kruishoop. Met o.a. Vera Stiphout, Barbara Parkes, Erik de Bruyn, Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof) en Willem Nijholt.

Van den Dop speelt de geitenhoedster Joanna. Na een miskraam te hebben gehad en haar grote liefde te hebben verloren, besluit Joanna te verhuizen naar de Pyreneeën en daar in te trekken bij een kennis. Ze besluit echter wel eerst een stop te maken in Oostenrijk, waar schrijver Thomas Bernhard (Bissmeier) woont. Joanna herkent zichzelf in zijn boeken en meent in hem een zielsverwant te hebben gevonden. Het verhaal is gebaseerd op het leven van Frouke Fokkema. Zij is in haar jonge jaren zelf naar Oostenrijk vertrokken en heeft daar een half jaar met Bernhard samengeleefd.

The Making of Father Damien

1999 | Documentaire

België 1999. Documentaire van Walter Ooms. Met o.a. Peter O'Toole, Thom Hoffman, Kris Kristofferson, Alice Krige en Leo McKern.

Een relaas van de productie van de duurste film die tot op dat moment in Belgi[KA3]e van start ging: DAMIAAN, het verhaal van de Belgische pater Damiaan die uitgroeide tot een internationale legende en die in de jaren 1990 door de paus zalig verklaard werd. Voor de enen was hij een heilige, voor de anderen een pretentieuze gek die wou opvallen. Hij werd op 3 januari 1840 geboren te Tremelo als Josef De Veuster. Op zijn drie[KA3]entwintigste ging hij als missionaris naar Hawaii. In 1873 werd hij vrijwillig afgevaardigd naar Kaloupapa op het eiland Moloka[KA3]i, de melaatsenkolonie. Hij stelde alles in het werk om het leven van de zieken draaglijk te maken tot hij zelf besmet raakte. Hij stierf op zijn 49e. In de documentaire komt de internationale cast aan het woord om te verklaren wat de figuur van Damiaan voor hen betekent. Naast de acteurs, w.o. O`Toole, Kristofferson, Jacobi, McKern, Neill en Wenham (die de titelrol vertolkt), haalt de Nederlands/Australische regisseur Paul Cox even de moeilijkheden aan die tussen hem en de producenten rezen i.v.m. de montage. Dirk Achten leidde alles in goede banen. De tekst werd ingesproken door John Boyle. Fotografie is van Renaut Lambeets en Jean Platteau.

Shabondama Elegy

1999 | Drama, Thriller

Japan/Nederland 1999. Drama van Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof). Met o.a. Miyazaki Terunori, Hiroshi, Tanaka Yohij, Yamazaki Thomoyuki en Kiyomi Ito.

Experimentele speelfilm speelt in Tokio en gaat over de extreem gepassioneerde liefde tussen de crimineel Jack (Thom Hoffman) en het 20-jarig pornosterretje Keiko. Net ontslagen uit de gevangenis is Jack zijn leven niet zeker omdat zowel de politie als een Yakusa-baas hem willen vermoorden. Hij duikt onder bij Keiko, een pornosterretje (gespeeld door een in Japan beroemde pornoster) dat hij in een bar heeft ontmoet. Shabondama Elegy is geheel opgenomen met digitale camera's en overschrijdt de grenzen van de conventionele genres. De film is een mengvorm van fictie-, documentaire-, crimi-, cult- en pornofilms. Tijdens de opnames in Tokio leefden Thom Hoffman en actrice Mai Hoshino samen in een appartement. 24 Uur per dag registreerden twee digitale camera's hun leven. De beelden werden gebruikt voor de film.

Retour Den Haag

1999 |

Nederland 1999. Peter de Baan. Met o.a. Huub van der Lubbe, Martin Schwab, Peter Paul Muller, Rudolf Lucieer en Jan Decleir.

Experimentele speelfilm speelt in Tokio en gaat over de extreem gepassioneerde liefde tussen de crimineel Jack (Thom Hoffman) en het 20-jarig pornosterretje Keiko. Net ontslagen uit de gevangenis is Jack zijn leven niet zeker omdat zowel de politie als een Yakusa-baas hem willen vermoorden. Hij duikt onder bij Keiko, een pornosterretje (gespeeld door een in Japan beroemde pornoster) dat hij in een bar heeft ontmoet. Shabondama Elegy is geheel opgenomen met digitale camera's en overschrijdt de grenzen van de conventionele genres. De film is een mengvorm van fictie-, documentaire-, crimi-, cult- en pornofilms. Tijdens de opnames in Tokio leefden Thom Hoffman en actrice Mai Hoshino samen in een appartement. 24 Uur per dag registreerden twee digitale camera's hun leven. De beelden werden gebruikt voor de film.

Molokai: The Story of Father Damien

1999 | Biografie, Drama

België/Nederland/Australië 1999. Biografie van Paul Cox. Met o.a. David Wenham, Sam Neill, Peter O'Toole, Jan Decleir en Kate Ceberano.

In de tweede helft van de 19de eeuw zette de Belgische priester Pater Damiaan voet aan land op het eiland Molokai, nabij Hawaii. Het eiland fungeerde als quarantaineplaats voor leprozen uit de buurt, die er tot zijn komst een somber en chaotisch bestaan leidden. Damiaan stak ze een hart onder de riem, organiseerde landbouw, verzorgde wonden, timmerde grafkisten en maakte het leven voor de zieken nog enigszins draaglijk. Uiteindelijk stierf hij zelf aan lepra. Eind 2009 wordt hij heilig verklaard. De aardige biopic, meer een hagiografie, sleept een beetje maar ambachtelijk acteerwerk en het inspirerende onderwerp maken veel goed.

Regrets

1998 | Romantiek, Drama

Nederland 1998. Romantiek van Erik Lieshout en Arno Hagers. Met o.a. Thom Hoffman en Jonna Koster.

Theo (Hoffman) is arts in een ziekenhuis. Hij trekt zich het lot aan van Judith (Koster), een terminale pati[KA3]ente. Hij neemt een koffer vol morfine, haalt Judith uit de steriele kamer en maakt met haar een sentimenteel uitstapje naar een Antwerps hoerenhotelletje. Gewaagde, impressionistische vormgeving van debuterende regisseurs Lieshout en Hagers met schitterend, soms aanstellerig camerawerk van Reiner van Brummelen. Gebaseerd op kort verhaal [KL]Pappa is dansen[KLE] van Theo van Gogh. Reeds in 1993 opgenomen, in opdracht van NPS-televisie, maar met de montage liep het mis. De NPS eiste en kreeg een verkorte tv- versie (van 50 minuten) die in 1996 werd uitgezonden. Pas in 1998 kwam film in bioscoopversie klaar en werd in eigen beheer vertoond door producent Roland Wigman.

Het glinsterend pantser

1998 | Drama

Nederland 1998. Drama van Maarten Treurniet. Met o.a. Thom Hoffman, Gijs Scholten van Aschat, Victor Löw, Tamar van den Dop en Edgar Wurfbain.

Na elkaar 25 jaar uit het oog verloren te hebben kruisen de paden van drie jeugdvrienden zich. Het betreft succesvol dirigent Victor Slingeland (Hoffman), geslaagd schrijver Sander Vastenhout (Scholten van Aschat) en huisarts Bert Duprez (Löw). Slingeland geniet de reputatie als rokkenjager. Dit intrigeert Vastenhout die zoals dat wel vaker het geval is met auteurs, zonder inspiratie zit. Vastenhout ziet in de ontrafeling van de complexe persoonlijkheid van Slingeland mogelijk nieuwe stof voor een roman. Vastenhout probeert met behulp van dokter Duprez achter Slingelands geheim te komen door diens gedrag te imiteren en hem zo uit te dagen. Hij gaat daarbij zelfs zo ver om hem vrouwen toe te spelen. Bewerking van de gelijknamige roman van Simon Vestdijk met een passend scenario van Jan Blokker. De spelprestaties zijn heel behoorlijk, maar deze speciaal voor de tv geproduceerde film, zal niet iedere kijker aanspreken, omdat de materie te literair is.

De greep van de staat - De panter en de pissebed

1998 |

Nederland 1998. Gerrard Verhage. Met o.a. Malka de Beer, Thom Hoffman, Edda Barends, Wilbert Bank en Marcel Hensema.

Na elkaar 25 jaar uit het oog verloren te hebben kruisen de paden van drie jeugdvrienden zich. Het betreft succesvol dirigent Victor Slingeland (Hoffman), geslaagd schrijver Sander Vastenhout (Scholten van Aschat) en huisarts Bert Duprez (Löw). Slingeland geniet de reputatie als rokkenjager. Dit intrigeert Vastenhout die zoals dat wel vaker het geval is met auteurs, zonder inspiratie zit. Vastenhout ziet in de ontrafeling van de complexe persoonlijkheid van Slingeland mogelijk nieuwe stof voor een roman. Vastenhout probeert met behulp van dokter Duprez achter Slingelands geheim te komen door diens gedrag te imiteren en hem zo uit te dagen. Hij gaat daarbij zelfs zo ver om hem vrouwen toe te spelen. Bewerking van de gelijknamige roman van Simon Vestdijk met een passend scenario van Jan Blokker. De spelprestaties zijn heel behoorlijk, maar deze speciaal voor de tv geproduceerde film, zal niet iedere kijker aanspreken, omdat de materie te literair is.

De Panter en de Pissebed

1998 | Thriller

Nederland 1998. Thriller van Gerrard Verhage. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Tom Jansen, Bert Luppes, Mies de Heer en Thom Hoffman.

Kort tv-drama ge[KA3]inspireerd op een werkelijk (in Nederland) gebeurd milieuschandaal dat veroorzaakt werd door een afvalverwerkingsbedrijf en de vaderlandse geschiedenis is ingegaan als TCR-affaire. De kijker krijgt een blik achter de schermen over corruptie door politici, die zich bij het eerste, het beste onraad uit het stof maken en hoe de flamboyante ondernemer, die snel rijk wil worden het niet zo nauw neemt met de wet, waardoor hij tot in zijn privéleven door de gifzaak wordt achtervolgd, zodat hij tenslotte voor de bijl gaat. Ger Beukenkamp schreef een krachtig scenario, waarin hij de nodige fictie toevoegde aan de werkelijkheid. De spelprestaties zijn goed onder de competente regie van Verhage.

The Cold Light of Day

1996 | Thriller, Misdaad, Drama

Verenigd Koninkrijk/Nederland/Duitsland 1996. Thriller van Rudolf van den Berg. Met o.a. Richard E. Grant, Lynsey Baxter, Perdita Weeks, Simon Cadell en James Laurenson.

Psychologische thriller annex whodunit over een rechercheur (Richard E. Grant) die in een Oost-Europees land verbeten jacht maakt op een kindermoordenaar. Hij papt aan met de moeder van een jonge dochter, met het oogmerk om het meisje als lokaas te gebruiken. In een interview zei Van den Berg over zijn (Engelstalige) film: 'Griezelig eigenlijk dat je bijna iets van begrip probeert op te brengen of teweeg te brengen voor iemand die zulke gruweldaden pleegt.' Gebaseerd op het script Es geschah am hellichten Tag van Friedrich Dürrenmatt.

Naar de klote!

1996 | Drama, Muziek, Misdaad

Nederland 1996. Drama van Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof). Met o.a. Fem van den Elzen, Afke Reijenga, Mike Libanon, Hugo Metsers en Thom Hoffman.

De `verdienste` van Kerkhof, een angry young man, is dat hij de eerste, echte house-film heeft gemaakt: het portret van een subcultuur, waarin vriendschap, seks, roes, geweld en easy-money centraal staan. Jacqueline (debutante Van den Elzen) en Martijn (Gernandt in zijn speelfilmdebuut na de tv-serie [KL]Fort Alfa[KLE]) vormen een stel uit Tilburg dat verhuist naar Amsterdam. Zij zijn beiden negentien jaar. Jacqueline vindt er al snel werk en maakt twee vriendinnen, DD (debutante Reijenga) en Yoyo (debutante Moll), die alles op alles zetten om een hitsingle te maken. Zij nemen Jacqueline mee naar house-parties en wijden haar in in het gebruik van magic mushrooms. Martijns interesse gaat eerder uit naar het Internet, voetbal, weed kweken en blowen. Jacqueline en Martijn groeien uit elkaar. Op haar werk ontmoet Jacqueline de oudere, rijke JP (Metsers III), een sinistere boef annex drugshandelaar. Ze begint een geheime relatie met hem en als Martijn hierachter komt, gaat hij bij haar weg. Door haar contact met JP, het drugsgebruik en het heftige doorfeesten komt Jacqueline in de problemen. Zij wordt wanhopig en probeert van JP af te komen. Hij dreigt haar met geweld en als Jacqueline geen uitweg meer ziet duikt Martijn weer op. Het sluimerende conflict tussen JP en Martijn komt tot een gewelddadige ontknoping, die een `verrassende` wending krijgt doordat Martijn `onverwacht` hulp krijgt van een groep gabbers. Het onbenullige verhaaltje is van Kerkhof en Ton van der Lee (`zomaar even verzonnen, stoned als een garnaal` vertrouwde Kerkhof de pers toe). Het is tergend kinderachtig en bevat onwerkelijke dialogen, die bolstaan van dikdoenerij en aan alle kanten rammelen. De merendeels onervaren acteurs moeten van dit jongerendrama aanvaardbare spelprestaties leveren, maar worden gehinderd door ondermaatse clich[KA1]es. Bijzonder pijnlijk om te zien is de geroutineerde Hoffman als een bekende DJ met een spraakje uit de randstad. Dit is de eerste film in Nederland die van Dolby Digital-geluid (SRD) is voorzien, maar slechts house- adepten zullen de 'muziek', gaande van 'techno', 'house', 'trip- hop' tot 'trance' met de oorverdovende drum- en bass-partijen van The Party Animals, The Tribe of Issachar, Indian Vibes van King Bee en 'pure' Amsterdamse 'groove' waarderen. Voor alle andere kijkers is het een klote film, die een waardering verdient, die nog minder is dan nul.

In naam der koningin

1996 |

Nederland 1996. Bram van Erkel. Met o.a. Theo Pont, Frédérique Huydts, André van den Heuvel, Thom Hoffman en Rik Launspach.

De `verdienste` van Kerkhof, een angry young man, is dat hij de eerste, echte house-film heeft gemaakt: het portret van een subcultuur, waarin vriendschap, seks, roes, geweld en easy-money centraal staan. Jacqueline (debutante Van den Elzen) en Martijn (Gernandt in zijn speelfilmdebuut na de tv-serie [KL]Fort Alfa[KLE]) vormen een stel uit Tilburg dat verhuist naar Amsterdam. Zij zijn beiden negentien jaar. Jacqueline vindt er al snel werk en maakt twee vriendinnen, DD (debutante Reijenga) en Yoyo (debutante Moll), die alles op alles zetten om een hitsingle te maken. Zij nemen Jacqueline mee naar house-parties en wijden haar in in het gebruik van magic mushrooms. Martijns interesse gaat eerder uit naar het Internet, voetbal, weed kweken en blowen. Jacqueline en Martijn groeien uit elkaar. Op haar werk ontmoet Jacqueline de oudere, rijke JP (Metsers III), een sinistere boef annex drugshandelaar. Ze begint een geheime relatie met hem en als Martijn hierachter komt, gaat hij bij haar weg. Door haar contact met JP, het drugsgebruik en het heftige doorfeesten komt Jacqueline in de problemen. Zij wordt wanhopig en probeert van JP af te komen. Hij dreigt haar met geweld en als Jacqueline geen uitweg meer ziet duikt Martijn weer op. Het sluimerende conflict tussen JP en Martijn komt tot een gewelddadige ontknoping, die een `verrassende` wending krijgt doordat Martijn `onverwacht` hulp krijgt van een groep gabbers. Het onbenullige verhaaltje is van Kerkhof en Ton van der Lee (`zomaar even verzonnen, stoned als een garnaal` vertrouwde Kerkhof de pers toe). Het is tergend kinderachtig en bevat onwerkelijke dialogen, die bolstaan van dikdoenerij en aan alle kanten rammelen. De merendeels onervaren acteurs moeten van dit jongerendrama aanvaardbare spelprestaties leveren, maar worden gehinderd door ondermaatse clich[KA1]es. Bijzonder pijnlijk om te zien is de geroutineerde Hoffman als een bekende DJ met een spraakje uit de randstad. Dit is de eerste film in Nederland die van Dolby Digital-geluid (SRD) is voorzien, maar slechts house- adepten zullen de 'muziek', gaande van 'techno', 'house', 'trip- hop' tot 'trance' met de oorverdovende drum- en bass-partijen van The Party Animals, The Tribe of Issachar, Indian Vibes van King Bee en 'pure' Amsterdamse 'groove' waarderen. Voor alle andere kijkers is het een klote film, die een waardering verdient, die nog minder is dan nul.

Mykosch

1995 | Biografie, Korte film, Documentaire

Nederland 1995. Biografie van Danniel Danniel. Met o.a. Anne Cavadino, Thom Hoffman, Meral Taygun, Roef Ragas en Juan Carlos Tajes.

Film over het werk en leven van de in 1956 naar Nederland uitgeweken Hongaarse filmmaker Mykosch, die honderduit vertelt over waarheid en fictie in film en over de filmmaker die als een god over zijn personages heerst. Fragmenten uit de speelfilms die Mykosch maakte en films waarmee hij bezig is. Via flashbacks ziet men hoe Mykosch' eigen levensverhaal infiltreert in dat van de personages in zijn films. Complex van structuur met film-in-de- film en documentaire vs. geënsceneerde film.

Wildgroei

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Frouke Fokkema. Met o.a. Hilde Van Mieghem, Thom Hoffman, Ellen ten Damme, Julien Schoenaerts en Hans Croiset.

Van Mieghem leest tijdens een boottocht van Amsterdam naar de Betuwe voor uit haar boek aan de twee aardige heren, Schoenaerts en Croiset. Uit flash-backs wordt duidelijk hoe en waarom het misliep tussen haar uitgever en minnaar Hoffman. Zij moest na een tijdje bij hem de plaats inruimen voor haar knappere en vooral minder gecompliceerde zusje Ten Damme. In de finale vallen heden en verleden samen in een confrontatie van het trio. Sfeervol, met vooral knappe fotografie van de bekende cameraman Gerard Vandenberg, die Nederland en de Betuwe met de camera (her)ontdekt. Stemmig en symbolisch met soms te toneelmatige dialogen.

Prime Time

1994 | Komedie

Nederland 1994. Komedie van Bob Rooyens. Met o.a. Esther Roord, Hetty Blok, Thom Hoffman, Rijk de Gooyer en Huub Stapel.

Van Mieghem leest tijdens een boottocht van Amsterdam naar de Betuwe voor uit haar boek aan de twee aardige heren, Schoenaerts en Croiset. Uit flash-backs wordt duidelijk hoe en waarom het misliep tussen haar uitgever en minnaar Hoffman. Zij moest na een tijdje bij hem de plaats inruimen voor haar knappere en vooral minder gecompliceerde zusje Ten Damme. In de finale vallen heden en verleden samen in een confrontatie van het trio. Sfeervol, met vooral knappe fotografie van de bekende cameraman Gerard Vandenberg, die Nederland en de Betuwe met de camera (her)ontdekt. Stemmig en symbolisch met soms te toneelmatige dialogen.

Vals licht

1993 | Thriller, Drama

Nederland 1993. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Amanda Ooms, Ellik Bargaï, Thom Hoffman, Tom Jansen en Cas Enklaar.

Barga[KA3]i als de held, een geobsedeerde student, wordt verliefd op de Zweeds-Nederlandse Ooms, een hoertje, en haar wereld die van leugenachtigheid en theatraliteit aan elkaar hangt. Een onmogelijke liefde waarin de prostitu[KA1]ee een spelletje speelt met de student, die meegesleurd wordt in een angstaanjagende wereld van drugs, porno(foto)grafie en chantage. Het scenario van Henri de By en van Gogh is gebaseerd op de gelijknamige roman van Joost Zwagerman, teruggeschroefd tot één hoofdthema: de tegenstelling tussen de student en de lichtekooi. Van Gogh mengt maatschappelijke waarden en mistoestanden maar de film ontploft nooit, hij suddert maar wat aan. Bargaí mist overtuigingskracht en Ooms brabbelt een onverstaanbaar Nederlands. Hoffman speelt een gemene fotograaf, Jansen is een onverbiddelijke drugshandelaar terwijl Enklaar en Veugelers van de ouders van de student een stel tragische kaffers maken. Niet meteen een beschamende vertoning maar het licht van de titel is wel erg bleek.

Hoffman's Honger

1993 | Drama

Nederland 1993. Drama van Leon de Winter. Met o.a. Elliott Gould, Jacqueline Bisset, Thom Hoffman, Gerard Thoolen en Huub Stapel.

Vierdelige tv-serie, door De Winter gemaakt naar zijn gelijknamige boek. Een politiek drama met in de hoofdrollen enkele internationaal bekende acteurs. De dialogen zijn overigens in het Engels. Gould arriveert in 1989 als Nederlandse ambassadeur in Praag. Hij is een ongewone antiheld, die nog treurt om zijn twee gestorven kinderen, lijdt aan slapeloosheid en zoekt naar de waarheid van de filosoof Spinoza. Zijn doorwaakte nachten vult hij met schranzen en zuipen. Zijn vrouw Bisset noemt zijn vraatzucht `Hoffman`s honger`, alsof het een ziekte betreft die een naam behoeft. In Praag belandt Gould in een wereld van politieke geheimen en dubbelzinnigheden. De CIA moet de waardevolle Tsjechische spionne Trintignant naar het Westen helpen vluchten, en ongemerkt vervult Gould een sleutelrol in die operatie. Te traag zet de Winter in zijn hoofdpersonage een joodse man neer, vanaf diens jeugd (flash-backs in zwart-wit) tot 1989. Ondertussen probeert hij hier de wereldgeschiedenis mee parallel te laten lopen. De acteur Hoffman (niet het hoofdpersonage!) speelt Sonnema, de rechterhand van de Nederlandse ambassadeur in Praag. Stapel is als levend geworden Spinoza de verteller van het verhaal, de Vlaming Leysen is een Amerikaanse CIA-baas en bovendien de vroegere minnaar van Bisset, die aardig haar best doet als ambassadeursvrouw beschaafd, keurig, welgemanierd, elegant en somber te zijn. Gould is indrukwekkend als de Nederlandse diplomaat die van alle regels durft af te wijken. Trintignant, als de Tsjechische spionne, is ongeloofwaardig door haar verschrikkelijke Franse tongval in de Engelse dialogen.

Rooksporen

1992 | Drama

Nederland 1992. Drama van Frans van de Staak. Met o.a. Marlies Heuer, Peter Blok, Johan Leysen en Thom Hoffman.

Heuer is een vrouw die ondervrager Blok tegenover zich heeft, maar nergens wordt duidelijk waarvoor zij zich moet verantwoorden. De vrouw communiceert met haar vragensteller via tekeningen die aanvankelijk even chaotisch zijn als die van kinderen. Stilaan komt er meer leven in de low-budget brouwerij, maar de meeste aandacht gaat naar 26 sc[KA2]enes met 26 zogeheten getuigen (van A tot Z): vrienden van filmmaker Van de Staak en enkele bekende gezichten uit de Nederlandse film- en theaterwereld. Wij zien hen in hun huiskamers, vragen beantwoordend die de kijker niet hoort maar wel kan raden. Gebaseerd op het toneelstuk De vrouw die een rookspoor achterliet van Lidy van Marissing.

Orlando

1992 | Fantasy, Drama

Italië/SU/Verenigd Koninkrijk/Nederland/Frankrijk 1992. Fantasy van Sally Potter. Met o.a. Tilda Swinton, Billy Zane, John Wood, Lothaire Bluteau en Charlotte Valandrey.

ORLANDO is het verhaal van een reis door de tijd, van een man die vierhonderd jaar leeft en ondertussen in een vrouw verandert. Naar het klassieke meesterwerk van de Engelse schrijfster Virginia Woolf. Een androgyne geschiedenis, die alle elementen in zich heeft van een cultfilm. Een mens op zoek naar zichzelf, een speurtocht die begint in Engeland, in de tijd van Elizabeth I (travestierol van Crisp), een vervolg heeft in Azi[KA3]e, waar ook de gedaanteverwisseling plaats heeft en via het Victoriaanse Londen eindigt in het heden. Altijd even verzorgd (het Nederlandse duo Ben van Os en Jan Roelfs tekenden voor de aankleding), maar lang niet altijd even boeiend, al zal deze film een bepaald gedeelte van het publiek zeker aanspreken. Scenario van Sally Potter. Camerawerk van Alexei Rodionov.

De Domeinen Ditvoorst

1992 | Documentaire

Nederland 1992. Documentaire van Thom Hoffman.

ORLANDO is het verhaal van een reis door de tijd, van een man die vierhonderd jaar leeft en ondertussen in een vrouw verandert. Naar het klassieke meesterwerk van de Engelse schrijfster Virginia Woolf. Een androgyne geschiedenis, die alle elementen in zich heeft van een cultfilm. Een mens op zoek naar zichzelf, een speurtocht die begint in Engeland, in de tijd van Elizabeth I (travestierol van Crisp), een vervolg heeft in Azi[KA3]e, waar ook de gedaanteverwisseling plaats heeft en via het Victoriaanse Londen eindigt in het heden. Altijd even verzorgd (het Nederlandse duo Ben van Os en Jan Roelfs tekenden voor de aankleding), maar lang niet altijd even boeiend, al zal deze film een bepaald gedeelte van het publiek zeker aanspreken. Scenario van Sally Potter. Camerawerk van Alexei Rodionov.

De Bunker

1992 | Oorlogsfilm, Biografie, Drama

Nederland 1992. Oorlogsfilm van Gerard Soeteman. Met o.a. Thom Hoffman, Huub van der Lubbe, Jack Wouterse, Dolf de Vries en Geert Lageveen.

Gerrit Kleinveld (Hoffman), een verzetsman van het eerste uur, wordt na een overval op een kantoor voor distributiebonnen in Joure in 1942 gearresteerd. Omdat Kleinveld als extreem gevaarlijk te boek staat, sluit de SD hem op in 'De Bunker', een zwaar bewaakt cellencomplex in het concentratiekamp Amersfoort. Kleinveld besluit te ontsnappen. Terwijl een paar duizend kilometer verderop de slag om Stalingrad woedt, is Gerrit Kleinveld bezig om in zijn duistere cel zijn oorlog tegen Hitler te winnen met behulp van een soeplepel, een kiezelsteen, wat repen stof, zeep en een beker surrogaatkoffie. Het regiedebuut van Soeteman viel een beetje tegen, voortaan hield hij zich bij scenario schrijven.

Viaduc

1991 |

1991. Danniel Danniel. Met o.a. Eva van Heijningen, Johan Leysen en Thom Hoffman.

Gerrit Kleinveld (Hoffman), een verzetsman van het eerste uur, wordt na een overval op een kantoor voor distributiebonnen in Joure in 1942 gearresteerd. Omdat Kleinveld als extreem gevaarlijk te boek staat, sluit de SD hem op in 'De Bunker', een zwaar bewaakt cellencomplex in het concentratiekamp Amersfoort. Kleinveld besluit te ontsnappen. Terwijl een paar duizend kilometer verderop de slag om Stalingrad woedt, is Gerrit Kleinveld bezig om in zijn duistere cel zijn oorlog tegen Hitler te winnen met behulp van een soeplepel, een kiezelsteen, wat repen stof, zeep en een beker surrogaatkoffie. Het regiedebuut van Soeteman viel een beetje tegen, voortaan hield hij zich bij scenario schrijven.

Eline Vere

1991 | Drama

Frankrijk/België/Nederland/Noorwegen 1991. Drama van Harry Kümel. Met o.a. Marianne Basler, Thom Hoffman, Monique van de Ven, Johan Leysen en Michael York.

Gekunstelde, z.g. eigentijdse en veel te lange verfilming van de Haagse roman van Louis Couperus. Het is een naturalistisch noodlotsdrama met de Zwitserse actrice Basler als de heldin. Ze is een zenuwzieke jonge vrouw uit de aristocratische kringen. Ze is erfelijk belast en heeft een onevenwichtig karakter. Ze revolteert tegen de bekrompen mentaliteit van de haar omringende bourgeosie en vlucht naar Brussel. Na enkele mislukte romances gaat zij (en de film) op de muziek van Isolde`s [KL]Liefdesdood[KLE] van Wagner geheel en al onderuit. Mooie plaatjes maar geen enkele (psychologische) diepgang. Eline`s leven is te saai, te chique en te bestoft weergegeven om echt te behagen. Hoffman charmeert als de losbollige neef Vincent, Van de Ven is Eline`s truttige zus Betsy en de eeuwig jeugdige York is Vincents Amerikaanse vriend met een voorkeur voor de mannen(liefde). Basler is mooi, ongedurig en wat frêle, maar goed nagesynchroniseerd.

De provincie

1991 | Drama, Romantiek

Nederland 1991. Drama van Jan Bosdriesz. Met o.a. Thom Hoffman, Pierre Bokma, Gijs Scholten van Aschat, Tamar van den Dop en Peter Oosthoek.

Geslaagd regiedebuut van vijftig-jarige Bosdriesz met drie jongens en een meisje in een verhaal waarin heden en verleden door elkaar lopen. In de Hollandse polder zijn drie kameraden, een meeloper, een slachtoffer en een leider verliefd op een knappe vioolspelende Van den Dop. Zij trouwt met Bokma de grote bink wat later noodlottig afloopt. Naar de gelijknamige debuutroman van Jan Brokken, aangevuld met elementen uit diens verhalenbundel De zee van vroeger. Knappe vertolkingen in scherp portret van een dorpssamenleving waarin vriendschap en haat, liefde en jaloezie de hoofdthema's vormen. Ondanks discutabele climax en zware thema's géén zwaarmoedige film met erg fraai camerawerk van Jules van den Steenhoven.

Drieluik (Deel 1-4)

1990 |

Nederland 1990. André van Duren en Hans Reichart. Met o.a. Gijs Versluys, Jan Blokker, Eric de Kuyper, Nouchka van Brakel en Frans Weisz.

Geslaagd regiedebuut van vijftig-jarige Bosdriesz met drie jongens en een meisje in een verhaal waarin heden en verleden door elkaar lopen. In de Hollandse polder zijn drie kameraden, een meeloper, een slachtoffer en een leider verliefd op een knappe vioolspelende Van den Dop. Zij trouwt met Bokma de grote bink wat later noodlottig afloopt. Naar de gelijknamige debuutroman van Jan Brokken, aangevuld met elementen uit diens verhalenbundel De zee van vroeger. Knappe vertolkingen in scherp portret van een dorpssamenleving waarin vriendschap en haat, liefde en jaloezie de hoofdthema's vormen. Ondanks discutabele climax en zware thema's géén zwaarmoedige film met erg fraai camerawerk van Jules van den Steenhoven.

De Andere kant

1990 |

Nederland 1990. George Schouten.

Geslaagd regiedebuut van vijftig-jarige Bosdriesz met drie jongens en een meisje in een verhaal waarin heden en verleden door elkaar lopen. In de Hollandse polder zijn drie kameraden, een meeloper, een slachtoffer en een leider verliefd op een knappe vioolspelende Van den Dop. Zij trouwt met Bokma de grote bink wat later noodlottig afloopt. Naar de gelijknamige debuutroman van Jan Brokken, aangevuld met elementen uit diens verhalenbundel De zee van vroeger. Knappe vertolkingen in scherp portret van een dorpssamenleving waarin vriendschap en haat, liefde en jaloezie de hoofdthema's vormen. Ondanks discutabele climax en zware thema's géén zwaarmoedige film met erg fraai camerawerk van Jules van den Steenhoven.

Force Majeure

1989 | Drama, Thriller

Frankrijk 1989. Drama van Pierre Jolivet. Met o.a. Patrick Bruel, François Cluzet, Kristin Scott Thomas, Alan Bates en Sabine Haudepin.

Drie jongemannen ontmoeten elkaar tijdens een vakantie in Azië en raken bevriend. Alvorens naar Frankrijk terug te keren geven twee van hen aan Hans, die achterblijft, de rest van de hashies die zij als toeristen hebben gekocht. Enige maanden later laat een advocaat van Amnesty hen weten dat Hans ter dood is veroordeeld wegens drugshandel, tenzij ze voor hun aandeel in de zaak uitkomen. Rond dit serieuze thema heeft Jolivet een harde, heldere, wrange en compromisloze film gemaakt. Soms wat eentonig maar het boeiende spel weet dit ingehouden werk niettemin een behoorlijke dosis gevoeligheid mee te geven.

Dilemma

1989 | Drama

Nederland/België 1989. Drama van Freddy Coppens. Met o.a. Alexandra Vandernoot, Thom Hoffman, Renée Fokker, Jan Decleir en Marc Janssen.

De saaie, houterige en stroeve debuutspeelfilm van Coppens over een jong, rijk, dynamisch, modern en schijnbaar gelukkig echtpaar. Vandernoot is een sociaal voelende advocate, die in opstand komt tegen haar echtgenoot Leysen, een corrupte, koele en te zelfbewuste zakenman, die verwikkeld raakt in illegale wapenhandel. De Franstalige Vandernoot is verschrikkelijk in het Nederlands nagesynchroniseerd. De rolprent haalt nauwelijks het niveau van een door-de-weekse tv-film.

De avonden

1989 | Drama

Nederland 1989. Drama van Rudolf van den Berg. Met o.a. Thom Hoffman, Pierre Bokma, Elja Pelgrom, Dela Maria Vaags en Jobst Schnibbe.

Knappe verfilming van het baanbrekend romandebuut van Gerard Reve uit 1947. Genadeloze diagnose van een door oorlogsjeugd als uitzicht- en zinloos ervaren leven. Het eerlijk relaas van een troosteloze oudejaarsweek, zoals die beleefd wordt door een intelligente en gevoelige maar door weerzin en desillusies cynisch geworden zoon uit een kleinburgerlijk milieu. De kracht van het boek (dat vooral in de taal ligt) werd door van den Berg in geslaagde film-anecdotiek verwerkt, Reve werd gerespecteerd en in beeldende zin is de film een uitkristallisering van enkele Reviaanse thema's. Terecht bekroond met het Gouden Kalf als beste Nederlandse speelfilm in 1990. Hoffman is een gedroomde soms onhandige, soms arrogante, soms geraffineerde, soms ploertige maar steeds hartverscheurende Frits van Egberts, goed voor een Gouden Kalf als beste Nederlandse acteur anno 1990.

De Kassière

1989 | Drama, Thriller

Nederland 1989. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Marion van Thijn, Thom Hoffman, Monique van de Ven, Truus te Selle en Dennis Rudge.

Debuterende Van Thijn als dromerige kassi[KA2]ere raakt in verwachting van een zwarte G.I. Nadat de vader van het kind vermoord is, vlucht zij de stad in en valt in de handen van een pooier, maar vindt steun bij gynaecologe Van de Ven en haar vriend Hoffman. Het meisje besluit het recht in eigen handen te nemen en gaat winkels en banken overvallen om haar kind `met de juiste zorgen te kunnen omringen`. Jammer voor de goede acteurs (onervaren van Thijn uitgezonderd) dat Verbong's scenario zich zo hangerig en moeizaam met hiaten en subplots naar het einde sleept. Knappe muziekscore van Dave Stewart van The Eurythmics. Annie Lennox zingt haar vroegere hit 'Here Comes the Rain Again' opnieuw ten behoeve van de film.

Shadowman

1988 | Oorlogsfilm

Nederland 1988. Oorlogsfilm van Piotr Andreyev. Met o.a. Jeroen Krabbé, Manouk van der Meulen, Trudy Labij, Thom Hoffman en Hans Hoes.

De Nederlandse debuutspeelfilm van de uit Polen gevluchte Andreyev is gesitueerd in het koude, grillige Amsterdam gedurende de oorlogstijd. Hulce is een Poolse jood op de vlucht die wordt geholpen door Krabbé als mensensjacheraar-profiteur die hem eerst de rug toekeert, wanneer blijkt dat hij geen geld heeft, maar die zich tenslotte toch het lot van zijn onderduiker aantrekt. Overtuigende vertolkingen in sfeervol verhaal, geaccentueerd door het dramatische, strakke onveranderlijke van de oorlog en het trage ritme van de film met zware muziek uit Peer Gynt van Grieg.

Rituelen

1988 | Drama

Nederland 1988. Drama van Herbert Curiël. Met o.a. Derek de Lint, Thom Hoffman, Ton Lensink, Sigrid Koetse en Bert André.

De Lint lijdt aan een verslavende liefde voor een Namibische vrouw maar ontraadselt haar geheimen niet. Hij blikt terug op het verleden, zijn jeugd als weeskind, zijn relaties met zijn tante, een eigenwijze anarchist die hem financieel bijstaat en diens zoon met een passie voor Japanse kunst. Hij ondergaat de grillen van het lot. Naar het gelijknamige boek van Cees Nooteboom uit 1980 over rituelen waarmee mensen zich een houvast zoeken in de chaos van de wereld. Middelmatige poging om literatuur in beeld te brengen, o.m. door voice-over met de literaire commentaren van Nooteboom. Het in elkaar vloeien van heden en verleden is vrij goed gedaan.

De rivier waarin ik zwom

1988 | Drama

Nederland 1988. Drama van Eric Oosthoek. Met o.a. Lineke Ryxman, Saul Reichlin, Louis Mahoney, Thom Hoffman en Peter Tuinman.

Groots opgezette Nederlandse miniserie met internationale bezetting tegen een achtergrond van de politieke situatie in Mozambique waar de Renamo met steun van het Zuidafrikaanse bewind en gruwelijke middelen de linkse regering probeerde omver te werpen. Ryxman speelt een Nederlandse verpleegster die noodgedwongen uit Mozambique moet terugkeren nadat de Renamo, aangevoerd door een blanke huurling, een streekhospitaal uitmoordde. In Nederland ontmoet zij de Mozambiquaanse schrijver NGala (Mahoney) en later ziet zuj daar de huurling. Haar dilemma sleept zich tot het eind voort: ingrijpen of de man negeren met de zekerheid dat hij in de toekomst opnieuw slachtoffers zal maken. De Vos speelt de rol van haar vermoorde vriendin, Butzelaar is haar vader-predikant, Te Selle haar zus, Tuinman werkt voor de organisatie die Ryxman naar Mozambique stuurde en Hoffman is een ex-vriend van Ryxman. Oorspronkelijk in drie delen (van de scenaristen Carel Donck, Hugo Heinen en Willem Capteyn) werd later (1992) gereduceerd tot een 97m durende tv-film.

Zoeken naar Eileen

1987 | Drama, Romantiek, Thriller

Nederland 1987. Drama van Rudolf van den Berg. Met o.a. Thom Hoffman, Lysette Anthony, Gary Whelan, Kenneth Herdigein en Leen Jongewaard.

Een beetje vreemd, maar toch wel boeiend en bij vlagen zelfs pakkend liefdesdrama met Hoffman als een jongeman die, verscheurd door de onverwachte dood van z'n vriendin, van de ene verrassing in de andere valt, als één jaar later een ander meisje als twee druppels water op z'n dode vriendin lijkt. Regisseur Van den Berg maakt weliswaar soms rare bokkesprongen, maar de schitterende hoofdrol van Hoffman en de opvallend mooie muziek van Boudewijn Tarenskeen en Pim Kops helpen deze sympathieke productie vlot over z'n zwakke momenten heen. Naar een boek van Leon de Winter.

Odyssee d'amour

1987 | Drama

Nederland 1987. Drama van Pim de la Parra. Met o.a. Herbert Flack, Eddy Marchena, Sarah Brackett, Thom Hoffman en Patty Brard.

De la Parra is met een paar vrienden op vakantie geweest op Bonaire, heeft een camera meegenomen en er een filmpje over gemaakt. Wie immuun is voor de 'diepere bedoelingen' en zich tevreden stelt met fraaie plaatjes en modieuze erotiek, hoeft zich niet te vervelen bij deze film, maar spannend of opwindend is het beslist niet.

Il 45mo Parallelo

1986 | Drama

Italië 1986. Drama van Attilio Concari. Met o.a. Thom Hoffman, Valeria D' Obici, Andrea Puglisi en Enzo Robutti.

Dit speelfilmdebuut van de Milanese modefotograaf Concari is een meesterwerk van de zwart-wit-cinematografie. De beelden staan centraal en er is nauwelijks sprake van een verhaal. De hoofdpersoon is een beroepsfotograaf die foto's neemt van plaatselijke Parmezaanse boeren en een vakantie-serveerster die zich tot hem voelt aangetrokken. De film toont de excentrieke autochtonen en hun vreemde zomerse bezigheden. Goede pop- en andere moderne muziek en originele montage maken de film de moeite van het bekijken waard.

Het gezin van Paemel

1986 | Drama

België 1986. Drama van Paul Cammermans. Met o.a. Senne Rouffaer, Chris Boni, Ronny Waterschoot, Jos Verbist en Mark Van Eeghem.

De verfilming van een hevig gedateerd gelijknamig toneelstuk uit 1903 van de Vlaamse schrijver Cyriel Buysse, dat op meedogenloze wijze het leven van de arme pachters tegenover dat van de grootgrondbezitters had moeten uitbeelden. De debuutspeelfilm van auteur Cammermans als regisseur is minder naturalistisch-dramatisch dan het technisch knap en warmhartig- bezielde plattelandsdrama. Het scenario van Hugo Claus zorgt ervoor dat de sociale strijd en de lotsverbondenheid gesymboliseerd worden in de liefde tussen de zoon van een baron (Hoffman) en het boerenmeisje (Pinoy). Mooie beelden en een bij momenten boeiende acteursfilm.

Als in een roes

1986 | Drama

Nederland 1986. Drama van Pim de la Parra. Met o.a. Herbert Flack, Liz Snoyink, Thom Hoffman, Devika Strooker en Leonoor Pauw.

Schrijver-regisseur en actrice gebruiken repetities van een toneelstuk als therapie voor hun persoonlijke relatie. Het wel en wee van een toneelgroep-rond-de-generale werd brutaal in acht dagen gefilmd (en dat is te merken). Onevenwichtig script, soms amusant, dan weer vervelend tot onbegrijpelijk. Veel inside grappen. Gastrolletje van regisseur Frans Weisz.

Pervola

1985 | Avonturenfilm, Drama

Nederland 1985. Avonturenfilm van Orlow Seunke. Met o.a. Gerard Thoolen, Bram van der Vlugt, Melle van Essen, Thom Hoffman en Jan-Willem Hees.

Twee broers die elkaar allang niet meer gezien hebben en eigenlijk elkaar niet kunnen luchten, trekken samen naar Pervola, een onooglijk plaatsje in het barre hoge noorden, om hun overleden vader daar te gaan begraven. Een in uiterst moeilijke omstandigheden gemaakt (de geluidsman vroor met zijn rechteroor vast aan z'n koptelefoon enzovoort) psychologisch drama, technisch opmerkelijk, uitstekend vertolkt maar bij momenten storend hoogdravend en verhalend niet altijd even vlot.

De witte waan

1984 | Drama

Nederland 1984. Drama van Adriaan Ditvoorst. Met o.a. Thom Hoffman, Pim Lambeau, Louise Ruys, Guusje van Tilborgh en Hans Croiset.

Kunstenaar (Hoffman) gebruikt heroïne om als adelaar uit te kunnen vliegen boven de miezerige meute. Samen met zijn moeder (Lambeau) stapt hij feestelijk uit het leven. Een buitengewoon lyrisch drama met Oedipus-motief. Magnifieke beelden en een fantastische finale, maar ietsje meer helderheid in het scenario was wenselijk geweest. De film heeft veel te danken aan cameraman Albert van der Wildt.

Transport

1983 | Drama, Avonturenfilm, Actiefilm

Nederland/België 1983. Drama van Eimert Kruidhof en Peter Simons. Met o.a. Thom Hoffman, Niek Panoras, Sylvia Millecam, Peter Tuinman en Machteld Ramoudt.

Vrij geslaagde Nederlands-Vlaamse miniserie over het wel en wee van vrachtwagenchauffeurs, hun milieu, hun professionele en privéproblemen, hun ambities, hun 'abnormaal' leven. In feite acht afleveringen, die elk een min of meer zelfstandig verhaal vertellen. Kruidhof nam de Nederlandse afleveringen voor zijn rekening, Simons de Vlaamse. Hoffman is een jonge routier die zelfstandig wil gaan werken, Millecam een leuke dienster in een wegrestaurant.

De vierde man

1983 | Thriller, Mysterie, Drama

Nederland 1983. Thriller van Paul Verhoeven. Met o.a. Jeroen Krabbé, Renée Soutendijk, Thom Hoffman, Dolf de Vries en Geert de Jong.

Een afgesneden pik, bloeddruppende kadavers, een spin in een web: in visioenen krijgt het hoofdpersonage Gerard (Krabbé) voldoende lugubere aanwijzingen dat zijn nieuwe vriendin Christine (Soutendijk) niet te vertrouwen is. Nog een subtiele hint: Christine's drie vorige mannen stierven onder geheimzinnige omstandigheden. De vierde man, naar de roman van Gerard Reve, was een filmhuishit en Verhoevens ticket naar Hollywood, waar hij veel elementen uit deze occulte thriller gebruikte voor Basic instinct. De hoofdpersoon van De vierde man is een rotzak, maar Jeroen Krabbé's krachtige acteerwerk doet ons vaak denken aan Gerard Reve zelf en dat brengt enige (zeer noodzakelijke) vertedering.

Sprong naar de Liefde

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Bas van der Lecq. Met o.a. Manouk van der Meulen, Ans van Haaster, Kees Prins en Thom Hoffman.

Een jongeman zegt zijn verloofde vaarwel en stort zich in de zelfkant van het Amsterdamse nacht- en seksleven. Een doffe tegenvaller van de vijfenvijftigjarige Van der Lecq die na veelbelovende korte films (o.a. in het vierluik ZWAARMOEDIGE VERHALEN) een erg onevenwichtig hoofdfilmdebuut aflevert, dat opvalt door abominabele dialogen.

Luger

1981 | Thriller, Drama, Misdaad

Nederland 1981. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Thom Hoffman, Leurien Hildering en Laurien Hildering.

Een Haagse lefgozer ontvoert een achterlijk meisje en haalt nog andere smeerlapperij uit. Hoewel bedoeld als een alarmerende schets van een fascistische mentaliteit, kan deze film door de argeloze waarnemer ook opgevat worden als een grove oefening in zieke humor. Theo van Gogh gaf zijn visitekaartje af als een provocerend cineast met een heftig filminstinct en vooral niet te onderschatten talent.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Thom Hoffman op televisie komt.

Reageer