Jules Hamel: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

De tussentijd

1993 | Drama

Nederland 1993. Drama van Marianna Dikker en Marianne Dikker. Met o.a. Amanda Ooms, Jules Hamel, Pleuni Touw, Coen Flink en Eric Corton.

Flink, vader van de jonge vrouw Ooms, krijgt een hartaanval en sterft. De dierbare overledene neemt vervolgens telefonisch contact op met Ooms. Dat zorgt uiteraard voor enige verwarring: beschikt de jonge vrouw wel over al haar verstandelijke vermogens? De titel verwijst, volgens scenarioschrijfster/regisseur Dikker, naar een moment tijdens het sterfproces: als men als nabestaande de kans krijgt de stervende diep in de ogen te kijken, kan de dode, in de tijd die hij nog zou hebben gehad als hij was blijven leven, contact opnemen met een levende vertrouweling. Euthanasieproblematiek? Spookverhaal? Psychologische hoogstandjes? Zwarte humor? Hoe dan ook, het leven van de nabestaanden wordt flink door elkaar geschud: relaties komen in het gedrang, emoties leiden tot wanhoopsdaden en de geheimzinnige contacten van Ooms roepen antipathie[KA3]en op. Ingewikkeld, af en toe boeiend. Ooms is nagesynchroniseerd (door Gwen Eckhaus), Hamel is een kleurloze bedrieglijke arts, Corton het nuchtere vriendje van Ooms, maar de show wordt gestolen door een schitterende Touw als de aan de sherry verslaafde moeder van Ooms. Achter de camera stond Wouter Suyderhoud.

De andere kant

1988 | Thriller

Nederland 1988. Thriller van Mike van Diem. Met o.a. Jules Hamel, Marijke Copper, Gert Jan Louwe, Jacques Lotrijs en Marriëtta van Mastright.

Politiecommissaris Jaap de Vries (Hamel) vermoedt dat zijn vrouw Emma (Copper) hem bedriegt. Op een ochtend staat hij op de uitkijk en ziet inderdaad een vreemde jongeman (Louwe) zijn huis binnengaan. Hij keert terug naar huis, maar wat hij daar aantreft is zeker niet wat hij verwachtte. Schitterende stijloefening waaruit duidelijk van Diems voorliefde voor de Franse intimistische film blijkt. De verrassende ontknoping plaatst de film in een heel ander daglicht dan je aanvankelijk vermoedt. Goed spel, uitstekende acteursregie en een sterk scenario, geschreven door van Diem en Paul Ruven. Een meer dan beloftevolle derdejaarsfilm voor de Nederlandse Film en Televisie Academie. Nog meer lauweren waren weggelegd voor zijn eindejaarsfilm ALASKA en wat met van Diems speelfilmdebuut KARAKTER gebeurde weet ondertussen wel iedereen. Fotografie is van Rogier Stoffers.

Willem van Oranje

1984 | Drama, Historische film

Nederland​/​​België 1984. Drama van Walter van der Kamp. Met o.a. Jeroen Krabbé, Willem Nijholt, Ellen Vogel, Paul Cammermans en Dora van der Groen.

Prestigieuze miniserie, voor het eerst uitgezonden in 1984, precies vierhonderd jaar na de moord op de 51-jarige Willem van Oranje, bijgenaamd Willem de Zwijger (Jeroen Krabb[KA1]e), die in 1533 was geboren. Van der Kamp werkte zes jaar lang aan de voorbereiding en het resultaat was een aardig stuk huisvlijt, goede televisie en historisch verantwoord. Omroepvereniging AVRO maakte de Belgische BRT en Veronica tot co-productiepartners want er moest drie[KA3]eneenhalf miljoen gulden (1,58 miljoen euro) worden opgehoest. Niet minder dan 61 Nederlandse en Vlaamse acteurs werden gecontracteerd en tweeduizend kostuums gehuurd en gemaakt (naar ontwerpen van Yan Tax). Krabb[KA1]e speelt charmant, fel en gewichtig de prins met de uitstraling van een geboren leider. Cammermans is Karel de Vijfde. Van der Groen is indrukwekkend als Margaretha van Parma. De vrouwen van Willem zijn Snoyink als Anna van Buren, Van Dijck als Anna van Saksen, Vandendriessche als Charlotte de Bourbon en Ramoudt als Louise de Coligny. Verteld wordt hoe de twaalf-jarige Willem, zoon van de protestantse graaf Willem van Nassau-Dillenburg, de uitgebreide bezittingen erft van het huis Oranje-Nassau met als voorwaarde dat hij in de Nederlanden katholiek zal worden opgevoed. De onverbiddelijke vervolging van zogenaamde ketters brengt hem in conflict met zijn ouders en dat leidt tot een eerste gewetenscrisis. Oranje`s opmars als lid van de Raad van State in de politiek van de lage landen is dan niet meer te stuiten. Hij breidt zijn bezittingen uit door een huwelijk aan te gaan met Anna van Buren in 1551. Het huwelijk wordt met een rits kinderen gezegend (Anna stierf zeven jaar later). Bovendien passeert hij Lamoraal, de Graaf van Egmond (Shaffy) als opperbevelhebber van de strijdkrachten. De nieuwe (Spaanse) koning Filips II (Nijholt) toont zich meer dan onverzettelijk tegenover de afvalligen van de r.k. kerk en regeert als een absoluut vorst. Met de prins van Oranje groeit hij langzaam naar een confrontatie, temeer Willem een huwelijk beoogt met de rijke, lutherse prinses Anna van Saksen, die hij in 1561 trouwde. Na Filips` vertrek naar Spanje wordt kardinaal Antoine Perrenot de Granvelle (Vroom) het mikpunt van het steeds groter wordende verzet onder de Nederlandse adel. Granvelle moet na de krachtmeting met Willem van Oranje in 1564 ontslag nemen. De onrust in de Nederlanden stijgt. Het Verbond der Edelen neemt vaste vorm aan en de Beeldenstorm raast dat jaar nog door het land. Hoewel Willem van Oranje tegen de geloofsvervolging was, keurde hij de Beeldenstorm af. Daarom hoopt Oranje nog op een verzoening met de koning: tevergeefs. Oranje vlucht in 1567 met zijn vrouw naar het stamslot van de Nassau`s in Dillenburg. Hij is nauwelijks vertrokken of de Hertog van Alva (Van den Heuvel) installeert zijn Bloedraad. Egmond en Hoorne (Morel) worden onthoofd, Oranje`s zoon Filips Willem (Martijn Krabb[KA1]e) wordt naar Spanje ontvoerd en er wordt beslag gelegd op Willems bezittingen. De getergde prins van Oranje gaat nu over tot een reeks aanvallen, die eindigen in een nederlaag. Berooid keert hij naar zijn stamslot terug en merkt dat zijn gemalin Anna van Saksen nu op hem neerkijkt. Zij keert hem de rug toe, pleegt overspel en wordt opgesloten. Oranje maakt in 1571 een einde aan de hel van dit huwelijk en stoot Anna definitief af. Ondertussen neemt ook het wederzijds geweld tussen de calvinisten en de katholieken toe. Zowel Oranje als Alva worden verteerd door wroeging en wanhoop. Alva laat zich naar Spanje terugroepen, het Spaanse offensief verzwakt en nieuwe landvoogden sterven als ratten in de onherbergzame lage landen. Algemene vermoeidheid aan beide zijden leidt tot de Pacificatie van Gent in 1576. Oranje was het jaar ervoor hertrouwd - voor de derde maal - met Charlotte de Bourbon. De verzoening en de herwonnen eenheid van de Nederlanden blijken weldra een illusie die te hoop loopt op de calvinistische onverdraagzaamheid en de oorlogszucht van Philips II. De Allessandro Farnese (Croiset), de Hertog van Parma, is de nieuwe landvoogd en die bereidt vakkundig de oorlog voor. Prins Willem van Oranje zoekt naar buitenlandse steun, maar koning Filips II spreekt in 1580 de banvloek over hem uit en zet een prijs op diens hoofd. Het `opstandige` Noorden zweert Filips II af als vorst en brengt hulde aan Anjou, die zich echter spoedig onmogelijk maakt. Rond de prins van Oranje wordt het net dichter aangetrokken. Hij overleeft een eerste moordaanslag, waarbij zijn derde vrouw omkomt. Hij hertrouwt tot groot ongenoegen van de bevolking met de Fran[KA10]caise Louise de Coligny 1583. Parma`s troepen komen in beweging en op dat kritieke moment wordt Oranje in 1584 door de sluipmoordenaar Balthasar Gerards (Pleysier) in Delft op de trap van het stadsslot met pistoolschoten gedood. De aankleding van deze serie is van internationale klasse, hoewel het verhaal weinig meeslepend is. Dramatische hoogstandjes lijden te veel onder pogingen om de historische nauwgezetheid in ere te houden.

Maya

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Emanuel Boeck en E. Boeck. Met o.a. Annelies Knoop, Erik Koningsberger, Bert Stegeman, Jan Venema en Hans van der Laarse.

Een intelligente vrouw wendt zich na teleurstellingen tot een sekte. In korte tijd wordt getoond hoe ze toetreedt, haar twijfels overwint, een belangrijke positie binnen de sekte inneemt en hoe ze zich uiteindelijk realiseert dat het slechts een vlucht is. De materie is te complex voor een film van 90 minuten, ondanks de goede vertolkingen.

De moeder van David S.

1982 | Drama, Familiefilm

Nederland 1982. Drama van Ruud Keers. Met o.a. Anne-Wil Blankers, Leopold Wotte, Jules Hamel, Odette Nabbe en Ariëlle Brouwer.

Aangrijpend tv-drama naar de gelijknamige bestseller van Yvonne Keuls over een gezin dat geconfronteerd wordt met een verslaafd kind. Nog altijd actueel en uiterst geschikt om de discussies in praatgroepen, thuis of op school op gang te brengen.

Mijn zuster de negerin

1980 |

1980. Dirk Jan Braat. Met o.a. Ephraim Lucia, Gerard Thoolen en Jules Hamel.

Aangrijpend tv-drama naar de gelijknamige bestseller van Yvonne Keuls over een gezin dat geconfronteerd wordt met een verslaafd kind. Nog altijd actueel en uiterst geschikt om de discussies in praatgroepen, thuis of op school op gang te brengen.

Norma

1977 | Drama

Nederland 1977. Drama van Martin Lagestee. Met o.a. Geert de Jong, Jules Hamel en Lou Steenbergen.

Norma (de Jong) is de nieuwe attractie in het cabaret van Max (Steenbergen). Juist voor haar eerste optreden wordt ze in haar kleedkamer verrast door haar vroegere partner (Hamel), een goochelaar. Deze is jaloers op het mogelijke toekomstige succes van zijn ex-assistente en is vastbesloten haar optreden te verstoren. Kort, maar uiterst efficiënt beeld van menselijke na-ijver in de toneel- en cabaretkringen. De sfeer zit juist en de acteurs zetten hun personage zeer geloofwaardig neer. Het einde komt aan als een koude douche. De actie speelt zich integraal af in de kleedkamer van Norma. Schitterend uitgewerkt scenario van Dick Maas. Fotografie is van Jules van den Steenhoven. Gemaakt als eindexamenfilm voor de Nederlandse Film en Televisie Academie.

Vlaamse meesters: Dood van een non

1975 | Drama

België 1975. Drama van Paul Collet. Met o.a. Jules Hamel, Josine van Dalsum en Elisabeth Andersen.

Norma (de Jong) is de nieuwe attractie in het cabaret van Max (Steenbergen). Juist voor haar eerste optreden wordt ze in haar kleedkamer verrast door haar vroegere partner (Hamel), een goochelaar. Deze is jaloers op het mogelijke toekomstige succes van zijn ex-assistente en is vastbesloten haar optreden te verstoren. Kort, maar uiterst efficiënt beeld van menselijke na-ijver in de toneel- en cabaretkringen. De sfeer zit juist en de acteurs zetten hun personage zeer geloofwaardig neer. Het einde komt aan als een koude douche. De actie speelt zich integraal af in de kleedkamer van Norma. Schitterend uitgewerkt scenario van Dick Maas. Fotografie is van Jules van den Steenhoven. Gemaakt als eindexamenfilm voor de Nederlandse Film en Televisie Academie.

Rooie Sien

1975 | Musical, Drama

Nederland 1975. Musical van Frans Weisz. Met o.a. Willeke Alberti, Beppie Nooij Jr, Jules Hamel, Kees Brusse en Peter Faber.

Een bruisende, kleurige, hartverwarmende verfilming van het vooroorlogse volksdrama door Martin Spree over de artiestencarrière van het Rotterdamse Sientje. Schitterende zang, fraai acteerwerk, met name van Alberti en Hamel, en on- Nederlands mooie ensceneringen, die meer dan doeltreffend werden gefotografeerd door Ferenc Kalman-Gall, bevestigen het talent van Weisz.

Dood Van Een Non

1975 | Drama

Nederland​/​​België 1975. Drama van Pierre Drouot en Paul Collet. Met o.a. Jo De Meyere, Jules Hamel, Josine van Dalsum en Nellie Rosiers.

Een bruisende, kleurige, hartverwarmende verfilming van het vooroorlogse volksdrama door Martin Spree over de artiestencarrière van het Rotterdamse Sientje. Schitterende zang, fraai acteerwerk, met name van Alberti en Hamel, en on- Nederlands mooie ensceneringen, die meer dan doeltreffend werden gefotografeerd door Ferenc Kalman-Gall, bevestigen het talent van Weisz.

De Dood van een non

1975 | Drama

België​/​​Nederland 1975. Drama van Paul Collet en Pierre Drouot. Met o.a. Nellie Rosiers, Josine van Dalsum, Jules Hamel, Henny Alma en Elizabeth Andersen.

Mooi gefotografeerde verfilming van het boek van Maria Rosseels over een gedeeltelijk gehandicapt meisje, dat een gelofte aflegt bij genezing in het klooster te zullen treden. Een arts ontdekt dat de diagnose fout was en weet haar te genezen, waarna zij trouwt. Ze ziet haar doodgeboren kind als straf, verzwaard door de dood van haar broer en later ook haar man. Dan in het klooster raakt ze steeds opstandiger door de dood van haar zuster, ook non, en verlaat het klooster om in India rust te vinden.

Wat zien ik

1971 | Komedie

Nederland 1971. Komedie van Paul Verhoeven. Met o.a. Ronnie Bierman, Sylvia de Leur, Piet Römer, Jules Hamel en Bernard Droog.

Na de populaire serie Floris en voor zijn hit Turks Fruit maakte Paul Verhoeven deze komedie over de Amsterdamse rosse buurt. Blonde Greet (Bierman) en Haar van Boven (De Leur) zijn prostituees - hoewel Greet zich liever als 'sociaal werkster' omschrijft. De curieuze situaties rond hun klanten met al hun maffe wensen en de persoonlijke besognes van het tweetal werden ontleend aan het boek van Albert Mol, zelf ook even te zien. Begin jaren zeventig vond men dit misschien pikant en humoristisch, nu is het vooral de flauwe platheid die opvalt.