Martine Carol (1920-1967): cast.
Er zijn 44 films gevonden.

Hell Is Empty

1967 | Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Tsjechoslowakije 1967. Thriller van Bernard Knowles en John Ainsworth. Met o.a. Martine Carol, Anthony Steel, James Robertson Justice, Shirley Anne Field en Isa Miranda.

Op de vlucht voor de politie gijzelen drie gangsters de bewoners van een landhuis op een afgelegen eilandje. Bekende personages, ontwikkelingen en dialogen - men heeft het al honderdmaal gezien. De opnamen begonnen in 1965 onder regie van Knowles; het project kwam in moeilijkheden door de plotselinge dood van Carol in 1966; de film werd voltooid door Ainsworth in 1967. De meeste versies zijn slechts 90m lang (wat de begrijpelijkheid van een en ander niet ten goede komt).

Vanina Vanini

1961 | Drama, Romantiek, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1961. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Sandra Milo, Laurent Terzieff, Martine Carol, Paolo Stoppa en Isabelle Corey.

Een Carbonaro die in de 19e eeuw voor de eenheid van Italië strijdt, wordt verliefd op een prinses, maar laat zijn ideaal boven de liefde gaan. Uit jaloezie verraadt ze de Carbonaro, maar probeert daarna het leven van haar geliefde te redden. Deze onderschatte film van Rossellini - naar motieven uit nagelaten werk en correspondentie van Stendhal - weet onder het uiterlijk van een verzorgd romantisch melodrama heel wat historische gegevens en politieke discussiestof aan de toeschouwer te presenteren. Ideologische uiteenzettingen worden voornamelijk in bed gehouden. Milo is niet opgewassen tegen de titelrol, maar de regisseur bereikt een verrassend resultaat met anders alleen maar decoratieve actrices als Carol en Corey. Franco Solinas, Diego Fabbri, Jean Gruault, Antonello Trombadori en regisseur Rossellini schreven het scenario. Camerawerk van Luciano Trasatti.

Le cave se rebiffe

1961 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1961. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Martine Carol, Bernard Blier, Françoise Rosay en Frank Villard.

Een drietal gangsters wil valse bankbiljetten gaan fabriceren en roept de steun in van een rentenierende valsemunter en van een meester-graveur. Zodra de biljetten gedrukt zijn, is de graveur op mysterieuze wijze verdwenen en dat zaait de nodige verwarring. Een vernuftig verhaal en ironisch spel van een sterke rolbezetting, waardoor de film boven de geroutineerde middelmaat van de regie wordt uitgetild. Naar het boek van Albert Simonin, door hemzelf Michel Audiard en regisseur Grangier tot scenario bewerkt. Louis Page deed het camerawerk.

Il Ratto delle Sabine

1961 | Avonturenfilm, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1961. Avonturenfilm van Richard Pottier. Met o.a. Mylène Demongeot, Roger Moore, Scilla Gabel, Luisa Mattioli en Giorgia Moll.

Romulus heeft met vrienden Rome gesticht, maar het ontbreekt hun aan vrouwen om het voortbestaan te verzekeren. Van de naburige Sabijnen ontvoeren ze de dochters, die zich daar alleen in schijn tegen verzetten. Een dreigende oorlog wordt dan ook met vrouwelijk raffinement voorkomen. De legende van de Sabijnse maagdenroof was al eerder onderwerp van allerlei kluchtbewerkingen en deze is niet meer of minder geestig dan de voorgangers. Een deel van de uitvoerige sterbezetting is zich ál te duidelijk bewust dat men leuk moet zijn; een ander deel lijkt dat helemaal niet in de gaten te hebben en is des te grappiger.

En plein cirage

1961 | Komedie, Misdaad, Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1961. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Martine Carol, Félix Marten, Francis Blanche, Alberto Lionello en Gaia Germani.

Een avonturiersechtpaar probeert hun door een gangsterbende gekidnapte vriend op te sporen. De vriend heeft een uitvinding gedaan die gebruikt zal worden bij een bankroof in Barcelona. Deze misdaadkomedie wordt nogal gesaboteerd door de houterigheid van Marten en de voorspelbaarheid van Carols quasi-domme blondje. Blanche steelt als politieman moeiteloos de show in een film, die ondanks de vlotte vaart en de steeds wisselende locaties, onnodig lang is uitgevallen. Lautner zou in hetzelfde genre later beter op dreef zijn.

El Deseo y el amor

1961 | Drama

Frankrijk​/​​Spanje 1961. Drama van Luis María Delgado en Henri Decoin. Met o.a. Antonio Vilar, Martine Carol, Carmen Sevilla en Francoise Arnoul.

Een eenvoudige Spaanse visser wordt verblind door een onweerstaanbare Franse actrice. Een belachelijke film met een moraliserende achtergrond.

Un Soir sur la plage

1960 | Thriller, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1960. Thriller van Michel Boisrond. Met o.a. Martine Carol, Jean Desailly, Henri Jacques Huet, Geneviève Grad en François Nocher.

Een schrijver die in het huis van een uitgever logeert, wordt tijdens een nachtelijke strandwandeling verleid door een mooie onbekende. Enige dagen later wordt haar lijk gevonden en blijkt ze de mentaal gehandicapte tuinmansdochter te zijn. De film bouwt eerst een troebele sfeer op met erotische spanningen en tekent een huishouden waar binnen ieder wel iets te verbergen heeft en komt dan met een overhaaste en op niets slaande ontknoping.

La Française et l'amour

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Henri Decoin, Michel Boisrond, René Clair, Jean Delannoy en Henri Verneuil. Met o.a. Jacqueline Porel, Darry Cowl, Sophie Desmarets, Pierre Mondy en Valérie Lagrange.

Zeven min of meer beroemde regisseurs en een reeks sterren in amoureuze ontwikkelingstadia van de (Franse?) vrouw, van een kind dat zijn geloof in de ooievaar verliest tot en met een oude vrijster die prooi is voor een huwelijkszwendelaar. De film wordt onderhoudender naarmate het onderwerp ouder wordt: de eerste drie episoden zijn leuk noch treffend. Clair maakt iets aardigs van een huwelijksreis - met - hindernissen. Meurisse domineert als bedrogen echtgenoot die wraak neemt in een overspelsketch. Papieren echtscheidings-rompslomp wordt satirisch aangevat en het laatste deel heeft een mooie rol van Montfort als een muurbloem die opbloeit van de attenties van een fortuinjager.

Austerlitz

1960 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama, Biografie

Frankrijk 1960. Oorlogsfilm van Abel Gance. Met o.a. Pierre Mondy, Martine Carol, Rossano Brazzi, Claudia Cardinale en Leslie Caron.

Engeland verbreekt verdrag met Frankrijk en laat lord Nelson Franse vloot blokkeren. Napoleon keert zich tegen Oostenrijk en Rusland en trotseert hun verenigde legers bij Austerlitz. Ruim dertig jaar na klassieker NAPOLEON maakte Gance onevenwichtige film over andere wapenfeiten van de Franse keizer. De eerste helft wordt besteed aan oppervlakkige anekdotes in luxueuze decors die reeks van internationale sterren kans moeten geven, waarna veldslag verdere film in beslag neemt met imponerende en meeslepende momenten. Mondy is verrassende maar geen bevredigende keus voor Napoleon-rol.

Ten Seconds to Hell

1959 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1959. Oorlogsfilm van Robert Aldrich. Met o.a. Jeff Chandler, Jack Palance, Martine Carol, Robert Cornthwaite en Dave Willock.

Duitse soldaten Chandler en Palance worden met nog vier andere kameraden na afloop van WO II uit Engelse krijgsgevangenschap ontslagen. Aangekomen in Berlijn worden ze ingezet bij de mijnopruimingsdienst. Ze spreken af dat ze de helft van hun loon in een pot stoppen die de laatstlevende mag hebben. Ze komen een voor een om totdat Chandler en Palance overblijven; de eerste besluit voor de laatste een dodelijke val te zetten. De twee hoofdrollen spelen goed en Carol geeft de film een vleugje vrouwelijk schoon. Scenario van de regisseur en Teddi Sherman. Camerawerk van Ernest Laszlo.

Nathalie, agent secret

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Martine Carol, Félix Marten, Jacques Berthier, Dany Saval en Darío Moreno.

Een wufte mannequin sluit een weddenschap af, waardoor ze voor een atoomspionne wordt aangezien. Ze krijgt ook nog een moord in de schoenen geschoven, die ze met onvermoeid vernuft zelf weet op te lossen. Dit tweede NATHALIE-avontuur is met minder brille gemaakt dan deel 1, en het type van het slimme domme blondje is nu ook minder verrassend, maar het resultaat blijft redelijk onderhoudend.

Les Noces Vénétiennes

1958 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1958. Komedie van Alberto Cavalcanti. Met o.a. Martine Carol, Vittorio De Sica, Philippe Nicaud, Jacques Sernas en Claudia Cardinale.

Een Franse toeriste in Venetië doet zich met valse juwelen als miljonaire voor om een rijke man te strikken en treft een prins, in werkelijkheid een berooide kunstschilder, die deel uitmaakt van een door een barkeeper geleid complot om de bezoekers van de Dogenstad te bestelen. Ondanks een aantrekkelijke rolbezetting en zeer fraai gefotografeerde locaties een ietwat teleurstellende romantische oplichterskomedie van de filmpionier Cavalcanti. Onderscheidt zich nauwelijks van andere vakantiefilms. Te vrijblijvend, maar evenwel charmant vermaak.

Le Passager clandestin

1958 | Drama, Misdaad, Romantiek

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1958. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Martine Carol, Karlheinz Böhm, Arletty, Serge Reggiani en Roger Livesy.

Een animeermeisje in Panama heeft van haar ex-minnaar een erfenis gekregen en wil op Tahiti een respectabel nieuw leven beginnen. Tijdens de bootreis wordt de marconist verliefd op haar, evenals twee avonturiers die elkaar ook om andere redenen naar het leven staan. Het scenario laat weinig heel van de roman van Simenon en geeft de interessante rolbezetting nauwelijks kansen. Het idee dat fotogenieke locaties en de charmes van Carol voldoende zijn om de film bezienswaardig te maken wordt door het resultaat gelogenstraft.

Nathalie

1957 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1957. Misdaad van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, Philippe Clay, Michel Piccoli, Mischa Auer en Aimé Clariond.

Een naïef lijkende mannequin lost een juwelendiefstal in een modehuis op, maar de bestolene is inmiddels vermoord en gangsters kidnappen haar om de plaats van het slachtoffer in te nemen. Haar eigen vindingrijkheid en de interventie van een inmiddels op haar verliefd geraakte politieman redden haar uit de nesten. Deze ironische misdaadkomedie maakt goed gebruik van Carols domme-blondje-imago. Tussen de pittoreske bijrollen valt Piccoli op in een vroege hoofdrol als charmante held.

Action of the Tiger

1957 | Avonturenfilm, Actiefilm, Drama, Oorlogsfilm, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1957. Avonturenfilm van Terence Young. Met o.a. Van Johnson, Martine Carol, Herbert Lom, Anna Gerber en Sean Connery.

Cliché-matig avonturenverhaal vol actie met Johnson als viriele Amerikaan, die pro-westerse vluchtelingen uit Albanië redt. Robert Carson bewerkte een roman van James Wellard tot scenario. Camerawerk van Desmond Dickinson.

The French, They Are A Funny Race

1956 |

1956. Preston Sturges. Met o.a. Jack Buchanan, Martine Carol en Noel-Noel.

Cliché-matig avonturenverhaal vol actie met Johnson als viriele Amerikaan, die pro-westerse vluchtelingen uit Albanië redt. Robert Carson bewerkte een roman van James Wellard tot scenario. Camerawerk van Desmond Dickinson.

Foxiest Girl In Paris

1956 |

1956. Roger De Broin. Met o.a. Michel Piccoli en Martine Carol.

Cliché-matig avonturenverhaal vol actie met Johnson als viriele Amerikaan, die pro-westerse vluchtelingen uit Albanië redt. Robert Carson bewerkte een roman van James Wellard tot scenario. Camerawerk van Desmond Dickinson.

Difende il mio amore

1956 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1956. Drama van Vincent Sherman. Met o.a. Martine Carol, Gabriele Ferzetti, Vittorio Gassman, Charles Vanel en Giorgia Moll.

Een sentatie-journalist rakelt een oud schandaal op met het doel de oplage van zijn krant te vergroten. Een secretaresse werd verdacht van medeplichtigheid aan de moord die haar werkgever op zijn vrouw pleegde. De inmiddels getrouwde vrouw had vóór haar huwelijk al een dochter waarvan nu geïnsinueerd wordt dat de moordenaar de vader is. De hoofdredacteur grijpt tegen zijn 'eigen' journalist in om de reputatie en de rust van het gezin te redden. Ondanks de uit Hollywood geïmporteerde regisseur en de sterke rolbezetting is deze aanklacht tegen de gele pers te melodramatisch aangedikt om echt te kunnen overtuigen. Fraai contrasterende rollen van Gassman als de journalist en Vanel als de redacteur. De voorspelbare rechtbankscènes doen echter het effect daarvan verzanden.

Adorable Creatures

1956 |

1956. Christian-Jaque. Met o.a. Marilyn Buferd, Edwige Feuillre, Martine Carol, Daniel Gélin en Danielle Darrieux.

Een sentatie-journalist rakelt een oud schandaal op met het doel de oplage van zijn krant te vergroten. Een secretaresse werd verdacht van medeplichtigheid aan de moord die haar werkgever op zijn vrouw pleegde. De inmiddels getrouwde vrouw had vóór haar huwelijk al een dochter waarvan nu geïnsinueerd wordt dat de moordenaar de vader is. De hoofdredacteur grijpt tegen zijn 'eigen' journalist in om de reputatie en de rust van het gezin te redden. Ondanks de uit Hollywood geïmporteerde regisseur en de sterke rolbezetting is deze aanklacht tegen de gele pers te melodramatisch aangedikt om echt te kunnen overtuigen. Fraai contrasterende rollen van Gassman als de journalist en Vanel als de redacteur. De voorspelbare rechtbankscènes doen echter het effect daarvan verzanden.

Nana

1955 | Drama, Romantiek, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1955. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, Charles Boyer, Elisa Cegani, Walter Chiari en Jacques Castelot.

Hun liefde voor de wispelturige theaterster brengt haar rijke of aristocratische aanbidders tot de maatschappelijke of morele ondergang en soms zelfs tot zelfmoord. Uiteindelijk zal een jaloerse minnaar haar wurgen. De roman van Zola werd bewerkt tot een luxueus spektakel rond Carol die als actrice raffinement mist en voortdurend kijkt alsof zij het ook niet kan helpen. Goed spel van Boyer en de meeste andere tegenspelers.

Lola Montès

1955 | Biografie, Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Luxemburg 1955. Biografie van Max Ophüls. Met o.a. Martine Carol, Peter Ustinov, Anton Walbrook, Yvan Desny en Oskar Werner.

De meeste films van Max Ophüls gaan over vrouwen in een vrouw-onvriendelijke samenleving. Zo ook Lola Montès, gebaseerd op het levensverhaal van de in 1821 in Ierland geboren danseres Elizabeth Rosanna Gilbert. Haar relatie met de Beierse koning Lodewijk de Eerste leidde tot de val van de koning in 1848. Een mooi tragisch verhaal in Cinemascope verfilmd met een van de grote filmsterren uit de jaren 50 in de rol van Lola Montès: kauwgomplaatje Martine Carol. De uiterst fraaie Carol, uit Nana en Madame du Barry, bleek ook uitstekend te kunnen acteren. Peter Ustinov is de goedgemutste verteller, impresario en ceremoniemeester in deze barokke biografie.

Les Carnets du Major Thompson

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Preston Sturges. Met o.a. Jack Buchanan, Martine Carol, Noël-Noël, Totti Truman-Taylor en Geneviève Brunet.

Een Britse majoor hertrouwt met een uitbundige Fran[KA10]caise. Verschillen in volksaard en temperament leiden tot de nodige conflicten, met name over de (typisch Engelse of Franse) opvoeding van hun zoon. Mevrouw Thompson bewerkt een publikatie van de memoires van haar man en weet daardoor in hun huwelijk haar zin door te drijven. De uit Hollywood ge[KA3]expatrieerde Sturges maakte een vlotte filmbewerking van de (destijds succesvolle) satirische schetsen van Pierre Daninos. De regisseur toont te weinig gevoel voor de contrasterende landsaarden om echt doeltreffend te zijn. Niettemin amusant.

Madame du Barry

1954 | Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1954. Historische film van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, André Luguet, Daniel Ivernel, Gianna Maria Canale en Massimo Serato.

De biografie van de favoriete van koning Lodewijk XV die als verkoopster begint en via een bordeel en een huwelijk met een berooide aristocraat zich een plaats aan het hof verovert, maar uiteindelijk verbannen wordt en sterft op het schavot. Een ongeïnspireerd prentenboek rondom Carol, die niet tegen de dramatische eisen van de latere ontwikkelingen van haar personage is opgewassen. Goed spel in bijrollen, vooral van Luguet als bejaarde koning.

La Spiaggia

1954 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Martine Carol, Raf Vallone, Clelia Matania, Mario Carotenuto en Carlo Romano.

Een prostituée die als weduwe met haar kind de vakantie doorbrengt in een chique badplaats, wordt beschimpt als de waarheid uitkomt, tot een miljonair naar haar gunsten dingt en iedereen weer bij haar in het gevlei wil komen. De destijds doeltreffende aanval op de dubbele moraal heeft met de jaren veel scherpte verloren, maar blijft een boeiende milieuschets. Komt het door de regie of de Italiaanse nasynchronisatiestem dat Carol beter lijkt te acteren dan ze ooit heeft gedaan.

Un caprice de Caroline Chérie

1953 | Actiefilm

Frankrijk 1953. Actiefilm van Jean Devaivre. Met o.a. Marthe Mercadier, Jacques Dacqmine en Martine Carol.

Een prostituée die als weduwe met haar kind de vakantie doorbrengt in een chique badplaats, wordt beschimpt als de waarheid uitkomt, tot een miljonair naar haar gunsten dingt en iedereen weer bij haar in het gevlei wil komen. De destijds doeltreffende aanval op de dubbele moraal heeft met de jaren veel scherpte verloren, maar blijft een boeiende milieuschets. Komt het door de regie of de Italiaanse nasynchronisatiestem dat Carol beter lijkt te acteren dan ze ooit heeft gedaan.

Secrets d'alcôve

1953 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Henri Decoin, Gianni Franciolini, Ralph Habib en Jean Delannoy. Met o.a. Dawn Addams, Françoise Arnoul, Bernard Blier, Martine Carol en Max Elloy.

Een film in episoden. Een vermoeide Britse soldaat hoopt op een rustige nacht in een boerderij maar moet de vrouw des huizes helpen bij een bevalling. Om een reden voor echtscheiding te hebben ensceneert een man een fictieve overspelsituatie maar hij wordt verliefd op de vrouw met wie hij zich laat betrappen. Een zingende vrachtwagenchauffeur verovert in zijn droom een welgestelde liftster. Een prostituée krijgt het bed van Madame la Pompadour cadeau. Dit tamelijk voorzichtig-pikant vierluik is alleen in de eerste twee sketches echt aardig, maar zakt daarna door gebrek aan fantasie in. De rolbezetting blijft niettemin bezienswaardig.

Lucrèce Borgia

1953 | Drama, Historische film, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, Pedro Armendáriz, Massimo Serato, Valentine Tessier en Arnoldo Foà.

Cesare Borgia huwelijkt zijn zuster Lucretia uit en laat haar huwelijken ontbinden in dienst van zijn politieke intriges. Zij troost zich met talrijke minnaars van wie er een zich ontpopt als hertog van Aragon en met wie ze van haar broer moet trouwen. Deze ontdekt wat voor spel er met hem wordt gespeeld, maar vergeeft zijn vrouw. Zijn zwager laat hem echter vermoorden. De film neemt een loopje met de geschiedenis en flatteert Lucretia ten behoeve van het ster-imago van Carol die zowel in en uit bed mooi is om naar te kijken, maar geen enkele emotie weet te suggereren. Misschien dat haar tegenspelers daarom dubbelop acteren.

Destinées

1953 | Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1953. Oorlogsfilm van Marcello Pagliero, Jean Delannoy en Christian-Jaque. Met o.a. Claudette Colbert, Michèle Morgan, Martine Carol, Andrée Clément en Nyta Dover.

Deze episodenfilm over het vrouwenlot in de oorlog, blijft aan de spectaculair aangeklede oppervlakte, omdat kort bestek weinig uitdieping toelaat. Morgan is te damesachtig voor Jeanne d'Arc, Carol mist het temperament voor Lysistrata. Alleen de eigentijdse sketch met Colbert als Amerikaanse oorlogsweduwe die een Italiaanse boerin bezoekt die een kind van haar man heeft, maakt de eigen pretenties - een bescheiden smartlap - waar.

Une caprice de Caroline Chérie

1952 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1952. Historische film van Jean Devaivre. Met o.a. Martine Carol, Jacques Dacqmine, Jean-Claude Pascal, Véra Norman en Denise Provence.

Caroline, de echtegenote van een generaal is met haar man in bezet Italië waar hij zich ontpopt als ontoombare rokkenjager. Ze neemt wraak door heftig te flirten met een Italiaan die echter een rebellenleider is en haar ontvoert. Het vervolg op een succesformule waarin de hoofdrollen nog altijd het lonken niet kunnen laten. Dat de vluchtige staten van ontkleding van Carol ooit voor uiterst gewaagd golden is nu veel verbazingwekkender dan al haar avontuurtjes. Scenario van Jean Anouilh naar een roman van Cecil Saint-Laurent. Camerawerk van André Thomas.

Les belles de nuit

1952 | Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van René Clair. Met o.a. Martine Carol, Gina Lollobrigida, Magali de Vendeuil, Marylin Buferd en Paolo Stoppa.

Een componist zonder succes droomt steeds weg in galante avonturen uit het verleden waarin de vrouwen uit zijn volksbuurt in andere gedaantes voorkomen. Die romances dreigen slecht voor hem af te lopen, maar bij het ontwaken heeft zich in werkelijkheid alles voor hem ten goede gekeerd. Deze elegante komedie laat droom en realiteit, heden en verleden, verrassend in elkaar overlopen, maar maakt de grote reputatie van destijds niet meer waar, door de al te passieve rol van Philipe wiens dromerige charme op den duur eentonig wordt.

Adorables créatures

1952 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Daniel Gélin, Antonella Lualdi, Danielle Darrieux, Martine Carol en Edwige Feuillère.

Een rokkenjager (Gélin) heeft een reeks van avontuurtjes met al dan niet getrouwde dames. Tenslotte vindt hij de ware liefde in het buurmeisje (Lualdi) dat hij nooit had opgemerkt. Voor de ontstaansperiode als hoogst pikant geldende komedie kreeg veel navolging, maar de top-bezetting, de elegantie en humor tillen deze film nog altijd boven het voorspelbare stramien uit. Eerste van talloze samenwerkingen tussen regisseur Christian-Jaque en zijn latere echtgenote Martine Carol, die in eigen land te boek stond als ‘het Franse antwoord op Marilyn Monroe’.

Nous irons à Paris

1950 | Komedie, Musical

Frankrijk 1950. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Françoise Arnoul, Philippe Lemaire, Christian Duvaleix, Max Elloy en Ray Ventura.

Drie werknemers van een radiostation zijn ontslagen en beginnen een piratenzender waarvoor ze de medewerking van Ray Ventura et ses Collégiens krijgen. Hun clandestiene uitzendingen zijn zo succesvol dat ze na mislukte pogingen om er een eind aan te maken weer bij de omroep worden binnengehaald. Na jaren opnieuw een actueel onderwerp in dit middelmatige komedietje dat nogal wat sterren van weleer laat zien en horen.

Méfiez-vous des blondes

1950 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1950. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Martine Carol, Claude Farrell, Yves Vincent en Bernard Lajarrige.

Een luchthartige journalist moet de diefstal van geheime dossiers en een moord verslaan en ontplooit detective-kwaliteiten waarmee hij de politie te snel af blijkt. Deze parodi[KA3]erende spionage-thriller heeft met de jaren en na veel andere (en betere) films in het genre nogal wat aan effect verloren, maar blijft redelijk onderhoudend. Carol is als het spreekwoordelijke domme blondje beter op dreef dan in haar latere romantische en dramatische succesrollen. Vervolgfilm: MASSACRE EN DENTELLES.

Caroline chérie

1950 | Historische film, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1950. Historische film van Richard Pottier. Met o.a. Martine Carol, Jacques Dacqmine, Marie Déa, Pierre Cressoy en Raymond Souplex.

Op de dag dat de Franse revolutie uitbreekt wordt de jonge Caroline ontmaagd door een libertijnse officier. Zwanger trouwt ze met een Girondijn die in de al spoedig veranderde politieke situatie vogelvrij wordt. Zowel door gebruik van eigen charmes als door hulp van haar eerste minnaar weet ze zich te redden. Carol als temperamentvolle heldin in woelige tijden acteert vooral met haar decolleté, maar deze rol maakte haar een ster. Het succes van de film leidde tot twee vervolgen en een nieuwe versie in 1968. Scenario van Jean Anouilh naar de roman van Cecil Saint-Laurent. Camerawerk van Maurice Barry.

Je n'aime que toi

1949 | Komedie, Musical, Romantiek

Frankrijk 1949. Komedie van Pierre Montazel. Met o.a. Martine Carol, Annette Poivre, Pauline Carton, Colette Brosset en Luis Mariano.

De regisseur bewerkte zijn eigen musical, speciaal afgestemd op Louis Mariano. Filmisch van geen belang, en het scenario herhaalt tot vervelens toe situaties. Wél meesterlijk acteerwerk.

Les souvenirs ne sont pas à vendre

1948 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1948. Komedie van Robert Hennion. Met o.a. Blanchette Brunoy, Sophie Desmarrets, Martine Carol, Colette Darfeuil en Frank Villard.

Een wel hele doorzichtige aanleiding om maar aan een plot te komen. Alvorens zich definitief terug te trekken loopt een hotelhouder nog eens door zijn zaak. Er komen allerlei herinneringen aan dramatische en doldwaze gebeurtenissen naar boven. Niet minder dan zeven scenarioschrijvers (waaronder Marcel Achard en Michel de Saint-Piere) waren nodig om deze onsamenhangende verzameling goede en minder goede s[KA2]enes, die op goed geluk werden geschoten (wie is dan ook Robert Hennion?), bijeen te krijgen. Wat betreft de acteurs, die komen op en verdwijnen weer. Enkele goede en vooral grappige ideeën maken nog geen film.

Les Amants de Vérone

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van André Cayatte. Met o.a. Anouk Aimée, Serge Reggiani, Pierre Brasseur, Louis Salou en Martine Carol.

Figuranten die tijdens verfilming van ROMEO AND JULIET als stand-in voor de hoofdrollen werken worden verliefd op elkaar en beleven buiten camerabereik hun eigen tragisch verlopende liefde. Scenario van Jacques Prévert bezorgde regisseur Cayatte zijn eerste succes en maakte jonge Aimée en Reggiani beroemd. Satirische kijk op filmopnamen.

Voyage Surprise

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Pierre Prévert. Met o.a. Maurice Bacquet, Martine Carol, Henri Duval, Annette Poivre en Jean Sinoël.

Een noodlijdende garagehouder organiseert - om zijn kas te spekken - een puzzelrit die méér en andere verrassingen in petto heeft dan te voorzien was. Hoewel Prévert als cineast routine mist, is zijn in Frankrijk zeldzame poging tot burleske humor bijna voortdurend verrassend en met de tijd onverminderd fris gebleven. Dit is te danken aan het vernuftige, absurde en poëtische scenario van regisseur Prévert, Jacques Prévert en Claude Accursi. Het camerawerk is van Jean Bourgoin.

Miroir

1947 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1947. Drama van Raymond Lamy. Met o.a. Jean Gabin, Colette Mars, Daniel Gélin, Giselle Préville en Gabrielle Dorziat.

Een gerespecteerde notabele heeft ooit zijn fortuin gemaakt in de smokkel en onderhoudt in zijn `herensoci[KA3]eteit` nog altijd onderwereldcontacten. Een ex-medeplichtige, die de [KA2]echte vader van de notabeles zoon is, ontsnapt uit de lik en wordt gedood omdat de zoon de waarheid niet mag weten. Dit mat gemaakt en clich[KA1]ematig melodrama biedt enig genoegen door het optreden van de jeugdige G[KA1]elin en Carol en een vroege karakterrol van Gabin als quasi-bourgeois van middelbare leeftijd (een rol waar hij met de jaren overtuigend zou ingroeien, maar waarvan hij nu niets terechtbrengt).

En êtes-vous bien sûr?

1947 | Komedie, Sciencefiction

Frankrijk​/​​België 1947. Komedie van Jacques Houssin. Met o.a. Martine Carol, Colette Brosset, Sylviane Rambaux, Nicole Tiriard en Raymonde Sartène.

De in 1902 geboren Houssin maakte zo'n tien films, alvorens zich in 1949 als regisseur terug te trekken. Sommige van die films zijn nog steeds leuk, maar deze helaas niet; en niet in de laatste plaats door het zeer oubollige onderwerp. Een machine die het karakter van een persoon verandert haalt de vreselijkste streken uit met de mensen die ermee experimenteren. Bij deze loodzware komedie springen enkele mannelijke rollen èn Carol eruit.

Trente et quarante

1946 | Musical, Komedie, Muziek

Frankrijk 1946. Musical van Gilles Grangier. Met o.a. Martine Carol, Jeanne Fusier-Gir, Georges Guétary, André Alerme en Jean Parédès.

Een getrouwe (?) verfilming van de weinig bekende roman van Edmond About. Overigens zonder enig belang want deze eentonige film over de variaties in het spel, de liefde en het geld in de gegoede kringen van die tijd is zonder pretenties. Onbeduidende personages en alles nauwkeurig maar zonder gevoel verfilmd.

L' Extravagante mission

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Henri Calef. Met o.a. Henri Guisol, Mona Goya, Denise Grey, Jean Tissier en Martine Carol.

Een levensmoede man wordt van zelfmoord gered door een oplichter die hem vraagt een pakket documenten naar Indo-China te vervoeren. Onderweg ontdekt hij dat het de buit is van een grote oplichting. Hij probeert zich vergeefs te ontdoen van het pakket, maar het lukt hem alleen een medepassagiere te veroveren. Pretentieloze komedie laat sporadisch echt amusante scènes zien, maar de regie laat alle kansen liggen om er meer van te maken.

Bifur 3

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Maurice Gam. Met o.a. René Dary, Paul Azaïs, Ariane Borg, Martine Carol en Fernand Sardou.

Een stel vrachtrijders heeft onopzettelijk de dood van een man veroorzaakt. Ze nemen de weduwe van de man als passagiere mee. Een van hen wordt verliefd op haar, maar keert door gewetensbezwaren toch terug bij zijn gezin. Deugdelijk gemaakte, moralistische film met goede hoofdrollen geeft een interessant beeld van de autoroute Parijs-Marseille. (In 1939 begon Gam aan deze film, met o.a. Bernard Blier en François Perier, maar moest toen de opnamen staken)

Le dernier des six

1941 | Avonturenfilm, Mysterie, Thriller

Frankrijk 1941. Avonturenfilm van Georges Lacombe. Met o.a. Pierre Fresnay, André Luguet, Jean Chevrier, Lucien Nat en Jean Tissier.

De verfilming van de bekroonde roman [KL]Six hommes morts[KLE] van S.A. Steeman (Prix du roman d`aventures 1931). Dit uitstekende misdaadverhaal over zes vrienden die bij een spel een groot bedrag hebben gewonnen en elkaar beloven na vijf jaar weer samen te komen met hun fortuinen, verdwijnen een voor een onder verdachte omstandigheden. De politie begint een onderzoek... De film heeft veel profijt van de opmerkelijke bewerking (inclusief het scenario) en dialogen op naam van Clouzot. Ook de zeer realistische decors van Andreiew vallen op. Fresnay, die de hoofdrol van Meneer Wens heeft, stelde zich toen nog niet zo aan. De beste van de vier versies dankzij het scenario waardoor het een genre-model is geworden, trouw aan de letter en de geest van het boek. De film heeft een fletse en duistere sfeer. Verbluffend acteerwerk met als extraatje de verschijning van een nog totaal onbekende Carol, die een klein rolletje in haar eerste film speelt.