Curt Courant: camera.
Er zijn 11 films gevonden.

Autour du corsaire

1994 | Documentaire

Frankrijk 1994. Documentaire van Bruno Esquirol en Marc Allégret. Met o.a. Louis Jourdain, Michèle Alfa, Charles Boyer, Jacques Dufilho en Alain Cuny.

Op 18 augustus 1939 startte Allégret in Nice de opnamen voor zijn 23e film, LE CORSAIRE, met in de hoofdrollen Boyer, Alfa en debutant Jourdan. Het was een groots prestige-project, dat op voorhand al was verkocht voor distributie in Amerika. Eigenlijk een film in de film - net zo iets als THE FRENCH LIEUTENANT'S WOMAN - Jourdain speelt een gevestigd acteur en Alfa een jonge actrice zonder ervaring. Ze krijgen de hoofdrol in een avonturenfilm: Jourdain is officier bij de marine, die in opdracht van de Franse koning Engelse handelsschepen aanvalt; daar ontmoet hij Alfa de dochter van een rijke Engelse bankier. De film speelde dus op twee niveau's: in het heden met de hoofdrollen als gewone mensen en in het verleden, met de hoofdrollen in hun resp. rollen. Met het oog op de gespannen situatie in Europa besloot Boyer af te wachten, zodat begonnen werd met de opnamen waarbij hij niet nodig was. De droom eindigde met de oorlogsverklaring van Duitsland aan Frankrijk, op 2 september. De film werd stopgezet, en de opnamen werden verloren gewaand tot Esquirol ze in 1993 in handen kreeg. Hij reconstrueerde de film door het materiaal te monteren tot een redelijk sluitend geheel, dat een idee geeft van wat Allégret in gedachten had. Het originele scenario was van Marcel Achard, Jean Lustig en Allégret, en Curt Courant stond in voor de fotografie. Commentaar werd geschreven door Dominique Golfier en ingesproken door Jean-Louis Trintignant. Zo werd toch nog een deel gered van wat wel eens een van de meesterwerken van de Franse film had kunnen worden. Van grote importantie voor Allégret-vorsers en filmhistorici.

Monsieur Verdoux

1947 | Komedie

Verenigde Staten 1947. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Mady Correll, Allison Roddan, Martha Raye en Isobel Elsom.

Het was Orson Welles' idee om een waargebeurd Frans verhaal met Chaplin in de hoofdrol te verfilmen, maar Chaplin kocht liever Welles' scenario en nam zelf het roer in handen. De voormalige Little Tramp speelt een Fransman die rijke dames trouwt en zo flinke erfenissen opstrijkt om zijn eigen familie te kunnen onderhouden. Zijn grimmige inzicht: 'One murder makes a villain - millions, a hero.' Deze duistere komedie, waarmee Chaplin de Amerikaanse keuring hoofdpijn bezorgde, was destijds geen succes, maar de maker zelf beschouwde hem later als een van zijn favorieten.

Le jour se lève

1939 | Misdaad, Film noir, Romantiek

Frankrijk 1939. Misdaad van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Jacqueline Laurent, Arletty, Jules Berry en Bernard Blier.

De in (variété) theater getrainde Gabin had in een productief decennium al in dertig films gespeeld toen hij met Carné Le quai des brumes en een jaar later Le jour se lève maakte. In deze poëtisch-realistische tragedie speelt hij een arbeider die geen vlieg kwaad doet, maar op een dag toch een gladjanus vermoordt. Terwijl de politie hem uit het huis probeert te halen waarin hij zich heeft verschanst overdenkt hij hoe het zo gekomen is. Scenarist Jacques Prévert zou met Carné enkele jaren later Les enfants du paradis maken.

La maison du Maltais

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Viviane Romance, Marcel Dalio, Louis Jouvet, Pierre Renoir en Jany Holt.

Een arme Maltezer trouwt in Tunis met een Franse prostituée, maar verkiest smokkel boven vast werk. Na jaren vindt hij zijn vrouw in Parijs terug bij de man die haar destijds heeft geholpen en probeert haar terug te veroveren. Dit zelfkantmelodrama is zowel naar vorm als naar inhoud verouderd, maar blijft interessant door de sterke rolbezetting. Een van de weinige hoofdrollen van Dalio. Jacques Companeez bewerkte de gelijknamige roman van Jean Vigneaud tot scenario. Curt Courant stond achter de camera.

La bête humaine

1938 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1938. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Simone Simon, Fernand Ledoux, Blanchette Brunoy en Julien Carette.

In deze adaptatie van de roman uit 1890 in Émile Zola's Rougon-Macquart-cyclus gaat van het gedoemde koppel Gabin-Simon iets hypnotisch uit. Jacques Lantier, stoomtreinmachinist op het traject Parijs-Le Havre, wordt getourmenteerd door erfelijke psychoseaanvallen. Séverine, echtgenote van de tweede Le Havre-stationschef en manipulatief loeder bij uitstek, betrekt hem bij de passiemoord op een sadistische rijkaard. Vanaf dat moment dendert de Renoir-loc op zijn tragische terminus toe. Noodlotsverhaal met prachtige spoorwegfotografie mengt negentiende-eeuws literair naturalisme en pre-WO II-cineromantiek. Geweldige bijrol van Julien Carette als Lantiers kettingrokende co-machinist.

The Man in the Mirror

1936 | Komedie, Fantasy

Verenigd Koninkrijk 1936. Komedie van Maurice Elvey. Met o.a. Edward Everett Horton, Geneviève Tobin, Garry Marsh, Ursula Jeans en Alastair Sim.

Horton speelt de rol van een underdog, die bang is voor zijn eigen schaduw, maar zijn evenbeeld komt uit de spiegel en maakt en Hi-man van hem. Vrolijke matineevulling die meer dan een halve eeuw later niet meer zo gemakkelijk te verteren is door het verwende publiek van het jaar 2000. Scenario van F. McGrew Willis en Hugh Mills naar een boek van William Garrett. Het camerawerk is van Curt Courant.

Dusty Ermine

1936 | Misdaad, Romantiek, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1936. Misdaad van Bernard Vorhaus. Met o.a. Ronald Squire, Anthony Bushell, Arthur Macrae, Athole Stewart en Katie Johnson.

Pas vrijgekomen oplichter van goede komaf probeert de klap op te vangen wanneer zijn neefje zijn criminele activiteiten wil voortzetten. Goed geregisseerd romantisch drama, dat het verhaal boven het clichématige uittilt. Ook bekend als HIDEOUT IN THE ALPS.

Ces messieurs de la santé

1933 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1933. Drama van Pierre Colombier. Met o.a. Raimu, Edwige Feuillère, Lucien Baroux, Pierre Stephen en Georges Mauloy.

Een onbekende die om een baan in een noodlijdende winkel heeft gevraagd in ruil voor kost en inwoning, transformeert de zaak in een bloeiend en modern warenhuis. De politie ontdekt dat het ook een dekmantel is voor de wapenhandel, maar het zijn de hebzuchtige werkgevers die de man uiteindelijk echt noodlottig worden. Deze op zich vrije dorre verfilming van een toneelstuk dat op de affaire Stavisky was geïnspireerd, krijgt door die verwijzing èn door het opmerkelijke acteren van Raimu een boeiende meerwaarde. Het scenario is van Paul Armont en Léopold Marchand naar het gelijknamige toneelstuk van Armont en Marchand. Het camerawerk is van Curt Courant.

Frau im Mond

1929 | Zwijgende film, Sciencefiction

Duitsland 1929. Zwijgende film van Fritz Lang. Met o.a. Willy Fritsch, Gerda Maurus, Klaus Pohl en Fritz Rasp.

Twee jaar na zijn futuristische Metropolis maakte Fritz Lang deze sciencefiction film over een raketvlucht naar de maan. De bewering van professor Manfeldt (Pohl) dat er op de maan goud te halen valt, stuit op hoongelach. Maar wanneer wetenschapper Wolf Helius (Fritsch) zich er voor inzet komt er toch een expeditie. De onderneming wordt echter in gevaar gebracht door leugenachtigheid, verraad en economische belangen. Lang riep de hulp in van heuse ruimte-experts en technisch ziet de film er dan ook goed uit. De beelden daarentegen van mannen in Lederhosen op de maan, zijn wat minder serieus te nemen.

Die Frau, nach der man sich sehnt

1929 | Zwijgende film, Romantiek, Thriller, Drama

Duitsland 1929. Zwijgende film van Curtis Bernhardt. Met o.a. Marlene Dietrich, Uno Henning, Fritz Kortner, Oskar Sima en Frida Richard.

Stomme film naar het gelijknamige boek van Tsjechisch-Duitse schrijver Max Brod. Een jonge Marlene Dietrich (1901-1992) liet in het zevende jaar van haar opbloeiende carrière - een jaar voor haar doorbraak in geluidsfilm Der Blaue Engel - zien hoe gevaarlijk verleidelijk ze kon zijn voor een ontvankelijke man. Aan boord van een trein verleidt ze een man op huwelijksreis in de hoop hem te bewegen haar te bevrijden van haar man. Dietrich is (nog) niet de femme fatale maar meer een intrigant, een tragische heldin zonder benul van de uitwerking van haar verschijning.

Hamlet

1920 | Drama, Zwijgende film

Duitsland 1920. Drama van Sven Gade en Heinz Schall. Met o.a. Asta Nielsen, Paul Conradi, Mathilde Brandt, Eduard von Winterstein en Heinz Stieda.

Opmerkelijke verfilming van het klassieke drama Hamlet. Het uitgangspunt is de opvatting van wetenschapper Edward P. Vining dat Hamlet een vrouw is, die zich uit landsbelang moet voordoen als man. Hierdoor komt de verhaallijn die wij van Shakespeare kennen, op losse schroeven te staan. De 39-jarige Deense Nielsen (1881-1972), leading-lady in de tijd van de zwijgende film, speelt niet alleen de titelrol, maar produceerde ook. Gade was Nielsens tweede echtgenote. Scenario van Erwin Gepard. Camerawerk van Curt Courant en Axel Graatkjaer. Joachim Bärenz voorzag de gerestaureerde film in opdracht van Duitse omroep ZDF van nieuwe muziek.