Imogen Kogge

Acteur

Imogen Kogge is acteur.
Er zijn 20 films gevonden.

Mona kriegt ein Baby

2014 | Drama

Duitsland 2014. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Stephanie Amarell, Barbara Auer, Dominic Raacke, Imogen Kogge en Dominique Horwitz.

De Mona in de titel is zwanger. Met veertien jaar ietwat aan de jonge kant om moeder te worden. Haar vader lijkt zich vooral te schamen, want hij geeft nota bene les in het gebruik van voorbehoedsmiddelen op Mona's school. De rest van het gezin - moeder, zus, broer - hebben ieder zo hun eigen last van Mona's verwachting. Nederlandse regisseur Ben Verbong maakte naam met Das Sams, een lachfilm over bedrukte figuren met varkensneuzen. Mona heeft eenzelfde half serieuze, half lollige inslag, wat voor het tienerzwangerschap-onderwerp niet lekker uitpakt. Vlees noch vis.

Wer wenn nicht wir

2011 | Biografie, Drama

Duitsland 2011. Biografie van Andres Veiel. Met o.a. August Diehl, Lena Lauzemis, Alexander Fehling, Imogen Kogge en Thomas Thieme.

Speelfilmdebuut van documentairemaker Veiel over de heftige liefdesgeschiedenis tussen Bernward Vesper, zoon van een Hitler-trouwe dichter, en Gudrun Ensslin, een van de latere oprichters van de Rote Armee Fraktion. Een politiek liefdesdrama en intelligente karakterstudie ineen, waarbij Veiel zich volledig richt op de voorgeschiedenis van het extreemlinkse terrorisme in Duitsland. Die keuze maakt Wer wenn nicht wir stukken interessanter dan het veel bekendere Der Baader Meinhof Komplex (2008), maar als biografie is het wel wat aan de klassieke kant.

Mein Mann, der Trinker

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Bodo Fürneisen. Met o.a. Franziska Walser, Sonja Baum, Robert Atzorn en Imogen Kogge.

Annemarie Wohlstedt ontdekt dat haar echtgenoot Ludwig een drankprobleem heeft. Ze wil hem helpen, maar dan moet ze wel eerst erachter komen waarom hij drinkt!

Requiem

2006 | Drama, Thriller

Duitsland 2006. Drama van Hans-Christian Schmid. Met o.a. Sandra Hüller, Burghart Klaußner, Imogen Kogge, Anna Blomeier en Nicholas Reinke.

In deze veelbekroonde film verruilt de devoot katholieke Michaela (de uitstekende Sandra Hüller) haar puriteinse ouderlijke omgeving voor een studentenleven in de grote stad, halverwege jaren zeventig. Wanneer haar epileptische aanvallen en angsten erger worden, raakt Michaela ervan overtuigd dat ze bezeten is. De oplossing: een duivelsuitdrijving. Zonder over zijn hoofdpersonage te oordelen maakte Hans-Christian Schmid een zorgvuldig drama dat niets van doen heeft met het horrorgenre, anders dan The Exorcism of Emily Rose, die door dezelfde geruchtmakende zaak van Anneliese Michel uit 1976 is geïnspireerd.

Polizeiruf 110: Vergewaltigt

2005 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Duitsland 2005. Misdaad van Christian von Castelberg. Met o.a. Imogen Kogge, Anja Franke, Horst Krause, Anna Maria Mühe en Hinnerk Schönemann.

Op een zomers dorpsfeest in Brandenburg flirt de hupse, achttien-jarige Claudia (M[KA3]uhe) iets te veel naar de zin van haar vriend (Sch[KA3]onemann) met de `veel oudere` aannemer Frank G[KA3]ober (Schrott), waardoor ze onenigheid krijgen. De nukkige Claudia verlaat daarop het feestgedruis en keert alleen te voet huiswaarts. Ze wordt ingehaald door de auto van Frank, die met zijn maat Alex Kohler (Pippig) eveneens is vertrokken. Claudia stapt in met een zucht van verlichting, niet vermoedend dat de heren in het bos stoppen om zich aan haar te vergrijpen, althans het lukt Frank om haar te verkrachten. Als Alex zijn gang wil gaan, kan Claudia ontsnappen. Hauptkommissarin Joanna Herz (Kogge), licht die nacht nog Frank en Alex van hun bed en sluit hen in. Tot haar niet geringe verbazing laat de rechter van instructie Dr. Freitag (Striesow) het duo de volgende dag vrij wegens gebrek aan (samenhangende) bewijzen. Daarop wordt Alex levenloos aangetroffen. Hij is doodgebloed en gecastreerd. Voor het leven van Frank mag nu gevreesd worden. Herz moet snel ingrijpen, voor het te laat is. Is het een wraakengel of een eenzame wreker die het recht in eigen hand neemt, waar Vrouwe Justitia stekeblind is? Polizeimeister Krause (Krause) en assistente Schubert (Franke) blijken van onschatbare waarde, de een door zijn grondige kennis van de buurt en de ander omdat zij de juiste initiatieven neemt. Het scenario van Stefan Kolditz is spannend en de rolverdeling speelt goed. Het camerawerk is van Thomas Plenert.

Polizeiruf 110: Kleine Frau

2005 | Thriller

Duitsland 2005. Thriller van Andreas Kleinert. Met o.a. Horst Krause, Anja Franke en Imogen Kogge.

Een schoolreünie van Hoofdcommissaris Johanna Herz wordt ruw verstoord als blijkt dat Johanna's vroegere schoolvriendin Lisa beschuldigd wordt van de moord op haar zoon. Samen met politiecommandant Krause en assistente Katrin duikt Johanna in Lisa's verleden op zoek naar aanknopingspunten

Die Bluthochzeit

2005 | Drama

Duitsland/België 2005. Drama van Dominique Deruddere. Met o.a. Armin Rohde, Uwe Ochsenknecht, Imogen Kogge, Hilde Van Mieghem en Nand Buyl.

In het landelijke Duitse Westfalen gedraaide adaptatie van het stripalbum Lune de guerre door stertekenaar Hermann en topscenarist Jean Van Hamme. Daarin loopt een huwelijksfeest volledig uit het roer. Hoofdverantwoordelijke voor het pandemonium is de akelige pater familias Hermann (jawel), met diabolische goesting vertolkt door Rohde. Hotelier/restaurateur Franz (Ochsenknecht) krijgt het met de psychoot aan de stok. De immer energieke sympaticus Deruddere verruilde de oorspronkelijke grimmigheid voor zwarte komedie: op veilige afstand is de kijker getuige van een chaosdag met een feestslinger van al dan niet beschonken karikaturen.

Polizeiruf 110: Das Zeichen

2004 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2004. Misdaad van Bodo Fürneisen. Met o.a. Imogen Kogge, Horst Krause, Anja Franke, Alexandra Schalaudek en Alexander Flache.

Kommissarin Johanna Herz (Kogge) zit met een puzzel. De zeven-jarige Mona (Willsch[KA3]utz) maakt tekeningen, die volwassenen diep raken en schokkeren. Haar moeder had Mona bij haar zus ondergebracht, hoewel dit tweetal nauwelijks contact had de laatste jaren. Nu is Mona`s moeder dood en Mona zwijgt in alle talen. Dankzij de gemoedelijke Krause (Krause) wordt het ijs gebroken en kan Herz met de hulp van haar nieuwe assistente Katrin Schubert (Franke) klaarheid in deze moeilijke zaak brengen. Het scenario van Marlis Ewald grenst aan het sentimentele en is eerder een soft psychologisch drama dan een misdaadverhaal. De spelprestaties zijn goed en de liefhebbers van de serie zijn weer eens terug in een ouderwetse aflevering, die doet denken de DDR-periode, waarin de serie ontstond. Het camerawerk is van Sebastian Richter.

Polizeiruf 110: Die Schlacht

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Thomas Bohn. Met o.a. Imogen Krogge, Horst Krause, Julia Jäger, Peter Prager en Michael Roll.

Een weinig bekend historisch feit: Napoleon verloor zijn eerste veldslag bij Gro[KL29]beeren in 1813 tegen de Pruisen, maar nog onbekender is het feit dat hij van de gelegenheid gebruik gemaakt zou hebben om zich te ontdoen van de minnaar van zijn mai[KA4]tresse... Kommissarin Johanna Herz (Kogge) kan zo`n bijna tweehonderd jaar oude moord niets schelen en heeft weinig begrip voor de opwinding van haar vriend historicus, Robert Beck (Prager), die getipt werd door de plaatselijke bibliothecaresse Amelie Wieland (J[KA3]ager). Het liefst zou ze bij het naspelen van de veldslag opkrassen, maar dan gebeurt er een echte moord, waardoor ze moet blijven. Haar assistent Revierpolizist Horst Krause (Krause) bewijst weer eens dat hij goud waard is. Deze afleveringen met Herz en Krause staan qua geest het dichtst bij de oorspronkelijke DDR films, niet dat dit een veeg teken zou zijn, integendeel. Het scenario is van Scarlett Kleint en Michael Illner. Het camerawerk is van Hans Franek.

Mörderherz

2003 | Thriller, Komedie

Duitsland 2003. Thriller van Christian Görlitz. Met o.a. Günther Maria Halmer, Julia Stemberger, Gabriele Dossi, Ulrich Matthes en Imogen Kogge.

Daniel Elsner (Halmer) die eind vijftig is, heeft al vier jaar hartklachten. Zijn toestand wordt geleidelijk onhoudbaar. De cardioloog Dr. Graf (Matthes) stelt een harttransplantatie voor. Er wordt een donor gevonden. Het is een achttien-jarige jongeman, die met zijn motor bij een verkeersongeluk om het leven is gekomen. Daniel overwint de angst, dat zijn lichaam het vreemde orgaan niet zal afstoten. De transplantatie lukt en hij voelt zich opkikkeren. Dan begint hij zich af te vragen of een hart niet meer is dan een nieuw orgaan. Heeft een hart ook een geest of op zijn minst een imborst? Daniel gaat speuren naar de antecedenten van zijn donor en ontdekt dat deze voor zijn ongeval bij een dubbele moord betrokken zou zijn. Daniel heeft nu het hart van een moordenaar en het klopt nu in zijn keel. Hij besluit naar Hamburg te gaan en Irene Weiss (Kogge), de moeder van de jongen, op te zoeken. Zo leert hij een vriend van haar zoon kennen, en achterhaalt wat er werkelijk gebeurd is. Het liefst zou Daniel dat niet ontdekt hebben, maar hij zit nu eenmaal in het schuitje. Het scenario van regisseur Görlitz neemt op een handige, soms amusante en dan weer spannende wijze een loopje met de werkelijkheid. Halmer in de hoofdrol is geloofwaardig en weet zijn kijkers bezig te houden. Hij krijgt daarbij de juiste steun van de bijrollen. Het camerawerk is van Hans Grimmelmann. Stereo, 16:9.

Polizeiruf 110: Braut in schwarz

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Scarlett Kleint. Met o.a. Eva Mattes, Horst Krause en Imogen Kogge.

Als Arndt na twee jaar gevangenis vrijkomt en terugkeert naar zijn geboortedorp, komt hij er achter dat zijn grote liefde trouwt met zijn vroegere schoolvriend René. Arndt is woedend en gaat op de vuist met de man. De volgende dag wordt René's lijk teruggevonden

Die Geisel

2002 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2002. Thriller van Christian Görlitz. Met o.a. Suzanne von Borsody, Jürgen Vogel, Sylvester Groth, Oliver Stokowski en Christian Redl.

De 45-jarige Ella Jansen (Von Borsody) is psychologe in de gevangenis van Wei[KL29]enburg, waar zware misdadigers vastzitten. Als dubbele moordenaar Heiner Lienau (Stokowski) iemand in gijzeling neemt, haalt zij hem over om haar in gijzeling te nemen inplaats van die andere persoon. Ze bepraat Heiner om de zaak op te geven en op het moment dat ze hem zover heeft, bestormt de SEK de gevangenis. De in het nauw gedreven Heiner voelt zich verraden en verkracht uit wraak Ella, die desondanks Heiner weet te bewegen tot overgave nadat hij geld en een vluchtauto ter beschikking had gekregen. In plaats dat Ella als de heldin van de dag wordt gevierd, wordt zij door het slijk gehaald als de gevangenisdirectie de SEK prijst en haar bestempelt als de sloerie van het gevang. Ella ontdekt dat het om een machtsstrijd gaat tussen het ministerie van justitie en het gevangeniswezen. Zij besluit zich schrap te zetten en aan haar rehabilitatie te werken. Ze haalt na een keiharde strijd tenslotte haar gelijk. Het scenario van regisseur Görlitz en Uta König is gebaseerd op een waar gebeurd voorval uit 1996. De film wordt met verve vertolkt door Von Borsody, gesteund door sterke bijrollen. Het camerawerk is van Johannes Geyer.

Sperling und das Krokodil im Müll

2001 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2001. Thriller van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Dieter Pfaff, Gesche Tebbenhoff, Philipp Moog, Achim Grubel en Anna Böttcher.

In een vuilnisbak staren de ogen van een krokodil Sperling (Pfaff) aan. Ze zijn op een schooltas geplakt. Hij is met zijn team bezig met een grote drugszaak, maar kan de blik van de krokodil niet uit zijn hoofd zetten. De schooltas behoort aan Martin Forster (Schelle), een ijverige en welwillende leerling op school. Zijn vader Peter (Kranzkowski) is kraandrijver en zijn moeder Iris (Kogge) brengt de krant rond. Een gezin dat het niet breed heeft, maar in harmonie leeft, althans zo lijkt het. Dan belt Iris Forster verontrust naar de politie met de mededeling dat Martin nog steeds niet van school naar huis is terugekeerd. Later - gelukkig maar - wordt Martin teruggevonden in de vuilcontainer van een flatgebouw. De omstandigheden zijn echter nogal bizar: Martin is geheel naakt en gekneveld. Sperling begint zich af te vragen of dit gezin wel zo evenwichtig is. Hoewel hij zich met veel zwaardere gevallen bezig moet houden, stuit hij algauw op jaloezie, machteloosheid, ontgoocheling en frustaties. Zaken die Sperling onderzoekt, zijn altijd een feest door hun verrassende koers met onverwachte wendingen die gedragen worden door het spel van Pfaff, daarbij heel degelijk ondersteund door de vaste bijrollen. Het scenario is van medespeler Moog en Frank Röth. Het camerawerk is van Martin Gressmann.

Tödliche Schatten

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Diethard Klante. Met o.a. Heinz Hoenig, Stefan Kurt, Hans Michael Rehberg, Imogen Kogge en Monica Bleibtreu.

Jeugdvrienden Stephan (Riedel) en Heinz (Schenke) waren als kind verantwoordelijk voor de dood van het broertje van Heinz. Stephan vluchtte toen snel weg en zo trof Heinz alle blaam. Hierdoor haalde hij zich de toorn van zijn vader (Rehberg) op de hals. De vrienden gingen voorgoed uit elkaar - althans zo leek het. Bij de restauratie van een kloosterkerk zien ze elkaar dertig jaar later weer terug: Stephan (nu gespeeld door Hoenig) is pater en geeft les op de kloosterschool. Heinz (als volwassene Kurt) is een kunstschilder, die af en toe met restauratiewerkzaamheden geld verdient en nog altijd zwaar zucht onder het juk van de traumatische gebeurtenissen uit zijn jeugd. Pater Stephan probeert een van zijn leerlingen verder te helpen met het onderwijs, maar diens vader is er tegen. Kort daarop wordt de jongen vermoord gevonden. Tijdens de biecht hoort Stephan van de labiele Heinz dat hij de dader is, maar Stephan moet zijn mond houden, omdat hij zwijgplicht heeft. De ambitieuze en snel concluderende vrouwelijke commissaris (Bleibtreu) die belast is met het onderzoek, sluit pater Stephan in op verdenking van moord, maar Paula (Kogge), echtgenote van Heinz, helpt Stephan ontsnappen en samen sporen zij Heinz op. Een zwaar op de hand liggend drama over schuld en boete, dat niet slecht gedaan is; het begin is aan de trage kant, waardoor menige kijker afhaakt voordat het de moeite waard wordt. Het niet oninteressante scenario, waarin de rollen worden omgedraaid, is van regisseur Klante. Het camerawerk is van Johannes Hollmann. De spelprestaties zijn heel behoorlijk.

Schande

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Claudia Prietzel. Met o.a. Stephanie Charlotta Koetz, Imogen Kogge, Hansa Czypionka, Oliver Stritzel en Nina Franoszek.

Een wankele moeder (Kogge) meent dat haar ex-man hun 12-jarige dochter (Charlotta Koetz) misbruikt. Zonder aarzeling stort de moeder zich op de vader, blind voor de lijdensweg van haar dochter. De kijker weet ondertussen dat de moeder opzichtige aanwijzingen mist die duidelijk naar een andere dader wijzen, een man die zeer nauw betrokken is bij moeder en dochter. Schande is de aangrijpende openingsfilm van een drieluik over kindermishandeling van tv-regisseur Prietzel, gevolgd door Der Puppengräber (2003) en Schattenkinder (2007). Haar belangstelling vertaalt zich in Schande in een onversneden rauw psychologisch drama, ondersteund door overtuigend realistisch werk van de 13-jarige debutant Stephanie Charlotta Koetz.

Nachtgestalten

1999 | Komedie, Drama

Duitsland 1999. Komedie van Andreas Dresen. Met o.a. Meriam Abbas, Dominique Horwitz, Oliver Bäßler, Susanne Bormann en Michael Gwisdek.

Na Dresen`s film STILLES LAND een soort SHORT CUTS (van Robert Altman uit 1993), die in Berlijn speelt op het moment dat de paus de Duitse hoofdstad komt bezoeken. Het zijn een aantal op zichzelf staande gebeurtenissen, die op een of andere manier met elkaar verbonden zijn. Hanna (Abbas) is dakloos en bedelt om geld. Ze vindt in haar hoed een honderd markbiljet. Ze wil met haar vriend Victor (Horwitz) voor een nacht in een hotel slapen, zodat ze voor een keer eens lekker kunnen baden en wassen. Dat blijkt veel moeilijker te zijn dan ze denken en hun voornemen gaat gepaard met allerlei tegenslagen zoals het kwijtraken van Hanna`s identiteitsbewijs en het metrokaartje. Intussen arriveert Jochen (B[KA3]a[KL29]ler), een boerenkinkel, in de stad, omdat hij het niet meer kon uithouden op het land. Hij is op zoek naar genegenheid. Een stel skinheads pikken zijn sporttas, maar gelukkig niet zijn portefeuille. Hij neemt een taxi en belandt in de rosse buurt, waar hij het minderjarige hero[KA3]inehoertje Patty (Bormann) ontmoet en met haar voor vijfhonderd mark het weekend wil doorbrengen. Hij heeft het beste met haar voor, maar Patty is gedoemd door haar verslaving. Ondertussen krijgt taxichauffeur Ricardo (Separa), die op weg is naar de Berlijnse luchthaven een aanrijding. Hierdoor kan hij Feliz (Valentim), een jongen uit Angola, die op familiebezoek komt, niet tijdig afhalen. De wachtende Feliz is ondertussen beschuldigd van diefstal van de portefeuille van Henrik Peschke (Gwisdek), maar Peschke ziet in dat hij het mis had. Uit spijt wil hij Feliz wegbrengen, maar zijn BMW is gestolen door hetzelfde stelletje loeders, dat Jochen beroofde. Peschke erkent voor zichzelf dat hij in zijn leven niets bereikt heeft en gekoeioneerd wordt door zijn baas. De kaalkoppen hebben aan het einde van de nacht het strand bereikt en de BMW in de fik gestoken. Het scenario van de 37-jarige regisseur Dresen, die afkomstig is uit de voormalige DDR, zit hecht in elkaar, al is er geen echt verhaal. Het spel van de hoofdrollen is van grote klasse. Gwisdek kreeg de Zilveren Beer op het Berlijnse filmfestival voor zijn rol. Het beeld van Berlijn in de regen, dat cameraman Andreas Hofer vastgelegd heeft, is misschien wel bleek en beangstigend, maar het is pakkend en blijft je bij. Dresen draaide deze zeer geslaagde film met het ultralage budget van drie miljoen mark (ongeveer anderhalf miljoen euro). Het werk van Ken Loach is nooit veraf. Dolby Stereo.

Anna Wunder

1999 | Drama

Duitsland/Zwitserland 1999. Drama van Ulla Wagner. Met o.a. Alice Deekeling, Stephan Dellgrün, Hanspeter Müller, Marlon Kittel en Imogen Kogge.

Ergens in de provincie in Duitsland 1961. Sophie (Soutendijk) is een verlopen del die in een bar achter de tap staat en af en toe tussen de lakens duikt met een betalende gast. Ze is aan de drank verslaafd en verwaarloost haar twee kinderen; Anna (Deekeling) van elf en Rolli (Dellgr[KA3]un), de jongste. Anna doet haar best op school en probeert voor Rolli te zorgen, terwijl Sophie steeds meer drinkt en steeds vaker dronken is. Anna verlangt vurig naar een vader. Zij hoort van haar labiele moeder dat hij gestorven is. Dan ontdekt Anna dat Franz (Schubert), waar ze met Rolli verstoppertje speelt, de broer is van haar vader, maar ze mag hem niet zozeer. Ondertussen wordt Sophie in een kliniek opgenomen en begint een zekere Micky (Kittel) zich voor de ontluikende Anna te interesseren. Sophie sterft en Rolli moet naar een pleeggezin, terwijl Anna wordt toegewezen aan haar oom. Inmiddels weet Anna dat haar vader (Peeters) niet dood is, maar in Frankrijk woont. Anna verkleedt zich als jongen en begeeft zich op weg om haar vader te zoeken. Het wordt een smartelijk weerzien. De kleinere rol van Soutendijk is haar op het lijf geschreven: de verlopen vrouw die steeds verder in verval raakt; normaal gesproken geeft een regisseur een dergelijke rol aan een tweederangs actrice, maar Soutendijk doet het met verve en overtuiging, net alsof zij zelf zo is. Ze wordt echter weggespeeld door de jonge Deekeling die heel geloofwaardig en levensecht is. Hoewel het scenario van regisseuse Wagner een behoorlijk sentimenteel verhaal bevat, is het goed uitgewerkt en kun je het best bekijken, al lijkt de film aan de lange kant. Het camerawerk van Jolanta Dylewska is uitstekend en bevat hele mooie beelden.

Totalschaden

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Thorsten Näter. Met o.a. Dieter Pfaff, Katharina Thalbach, Katrin Politt, Markus Majowski en Michael Sideris.

Martin Eckhoff (Pfaff) is een voormalige theoloog uit de DDR, die het slachtoffer was van de Stasi. Omgeschoold tot advocaat bedient hij de kleine man. Hij heeft diep in zijn binnenste een pathologische afkeer van auto`s. Een politieke partij die de verkiezingen dreigt te verliezen, bombardeert hem tot kandidaat en met de onverwachte steun van het invloedrijke opinieblad Fakt wordt hij favoriet bij de kiezer, die zijn ijver voor een autoloze maatschappij beloont met een overwinning, tot grote afschuw van zijn partij. Een psychiater professor Weber (Elias) en de partijtop stellen alles in het werk om Martin zo snel mogelijk te neutraliseren, maar dat lukt niet zonder slag of stoot. Komische parodie op de Duitse politiek, die gehinderd wordt door de betrekkelijke zelfkritiek van het scenario, maar de rollen zijn niet slecht en de vormgeving is geslaagd.

Die Bettkönigin

1994 | Komedie

Zwitserland 1994. Komedie van Gabrielle Bauer en Gabrielle Baur. Met o.a. Imogen Kobbe, Bruno Cathomas, Melinda Helbling, Fagio Munzel en Sabine Urig.

Amalie (Kobbe) is poetsvrouw, moeder van twee kinderen en heeft een man die `s morgens rustig blijft liggen wanneer zij moet opstaan. De sleur van elke dag beu weigert ze op een ochtend om op te staan. Aanvankelijk zorgt haar man (Cathomas) voor haar, maar de toestand werkt al vlug op zijn zenuwen. Hij weigert haar nog eten op bed te brengen, maar enkele collega's bewonderen haar stille, eenzame revolutie. Een simplistische tragi-komedie die bol staat van de symboliek, maar dan zo oppervlakkig en voorspelbaar dat het niet meer door de beugel kan. Kobbe speelt haar rol uitstekend, maar debuterende cineaste Bauer, die samen met Oliver Schütte het scenario schreef, was duidelijk nog te zwak om het waar te maken. Fotografie van Ciro Cappelari.

Dornberger

1991 | Drama

Duitsland 1991. Drama van Franz Peter Wirth. Met o.a. Peter Bongartz, Iris Berben, Volkert Kraeft, Andrea Schmidt-Schaller en Ottmar Richter.

Een petite histoire over de kommer en kwel van een gezagsgetrouwe DDR-burger, die bij het vallen van de Muur zijn vrouw in de armen ziet vallen van een voormalige studievriend, een geslaagde jurist uit West-Berlijn, die tevoren geprofiteerd had van het DDR-regime. Alsof deze vernedering niet genoeg is: hij kan fluiten naar zijn baantje als directeur van een visproduktschap, want een voormalig Vopo-officier lust men niet meer. Nog een vernedering: West-Duitse aasgieren kruisen in hun glanzende limousines rondom de door hem zo bloedig opgeknapte woning en leggen dreigende claims op het eigendomsrecht. Sterke sfeertekening van Gerhard Bengsch, die het scenario schreef. Stond aan de vooravond van een vloed van nog bitterdere en schrijnendere verhalen over inmenging van de Stasi in het persoonlijke leven van heel veel ex-DDR-burgers.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Imogen Kogge op televisie komt.

Reageer