Peter Rommel

Producer

Peter Rommel is producer.
Er zijn 19 films gevonden.

Alphabet

2013 | Documentaire

Duitsland/Oostenrijk 2013. Documentaire van Erwin Wagenhofer.

Documentaire van Erwin Wagenhofer over het moderne onderwijs, dat volgens hem iedere creativiteit in een kind doodt.

Feuchtgebiete

2013 | Komedie, Drama

Duitsland 2013. Komedie van David Wnendt. Met o.a. Carla Juri, Christoph Letkowski, Marlen Kruse, Meret Becker en Axel Milberg.

Persoonlijke hygiëne is overschat, betoogt de vrijgevochten Helen (Juri), die bij haar erotische experimenten de grenzen van de goede smaak voortdurend met armlengtes overschrijdt. Na een ongeluk met een aambei belandt ze in het ziekenhuis, waar ze haar pijlen richt op de aantrekkelijke verpleger Robin (Letkowski). Slim opgezette, vermakelijke shock-romcom, die op het dramatische vlak wat te gekunsteld blijkt om aan het hart te gaan. En uiteindelijk eerder rolbevestigend dan taboedoorbrekend uitpakt. Naar de gelijknamige schandaalroman van presentatrice/actrice Charlotte Roche.

Sohnemänner

2011 | Drama, Komedie

Duitsland 2011. Drama van Ingo Haeb. Met o.a. Peter Franke, Marc Zwinz, Renate Delfs en Vera Teltz.

Kleinzoon Uwe redt/ontvoert zijn 83-jarige oma uit het bejaardentehuis in Hamburg en brengt haar onder in zijn idyllische landhuis in het Zwarte Woud, wat hem op veel protest van zowel zijn veel oudere, aan Parkinson lijdende partner als zijn koppige vader komt te staan. Terwijl de drie mannen ruziën over wat er met haar moet gebeuren, wordt alle stress oma te veel. Kolderieke komedie en maatschappijkritisch familiedrama ineen, en dat is in handen van debuterend regisseur Haeb slechts op spaarzame momenten een geslaagd huwelijk.

Halt auf freier Strecke

2011 | Drama

Duitsland/Frankrijk 2011. Drama van Andreas Dresen. Met o.a. Steffi Kühnert, Milan Peschel en Talisa Lilly Lemke.

Frank (Peschel) heeft een hersentumor, en niet lang meer te leven. Dit drama volgt hem en zijn vrouw Simone (Kühnert) in de moeilijke tijd na dit vreselijke nieuws. Hoe vertellen ze het aan hun kinderen? De prima hoofdrolspelers dragen dit emotionele verhaal, dat hier en daar voorzichtige humor bevat. Filmmaker Dresen (Cloud 9) koos ervoor om de medici en verplegers niet te laten spelen door acteurs, maar door mensen uit het echte vak, wat het gevoel van realisme alleen maar vergroot. In Cannes de (mede-)winnaar van de prijs Un certain regard.

El cielo, la tierra y la lluvia

2008 | Experimenteel

Chili/Frankrijk/Duitsland 2008. Experimenteel van José Luis Torres Leiva. Met o.a. Julieta Figueroa, Angélica Riquelme, Mariana Muñoz, Pablo Krögh en Norma Norma Ortiz.

El cielo, la tierra y la lluvia volgt een handvol inwoners van een Chileens kustplaatsje, waaronder de melancholieke Ana, de man op wie ze verliefd is, haar beste vriendin en dier verstandelijk gehandicapte zus. El cielo, la tierra y la lluvia is prachtig gefotografeerd, met een schildersoog voor licht en donker, maar wat vooral opvalt, is de onverschilligheid waarmee debuterend regisseur Torres Leiva zijn personages benadert.

Cloud 9

2008 | Romantisch drama

Duitsland 2008. Romantisch drama van Andreas Dresen. Met o.a. Ursula Werner, Horst Rehberg, Horst Westphal en Steffi Kühnert.

Het Duitse 'Wolke 9' betekent in het Nederlands zoiets als 'De negende hemel'. Dat is de locatie waar hoofdrolspeelster Inge (Werner) vertoeft nadat ze op klaarlichte dag vreemdgaat met de oudere Karl (Westphal). Echtgenoot Werner (Rehberg) is daarentegen doodongelukkig. Een verhaal dat al veel vaker werd verteld, ware het niet dat de spelers de 65 zijn gepasseerd en dat hun vrijpartijen in geuren en kleuren worden getoond. Regisseur Dresens drama is integer verteld en lieflijk geschoten, maar de groteske finale verpest veel.

Sehnsucht

2006 | Drama, Romantiek

Duitsland 2006. Drama van Valeska Grisebach. Met o.a. Andreas Müller, Ilka Welz, Anett Dornbusch en Erika Lemke.

'Sehnsucht', dat onvertaalbare Duitse woord, heviger dan 'verlangen'. Na het zien van Grisebachs onthutsende tragedie Sehnsucht weet de toeschouwer precies wat het betekent. In haar eerste grote speelfilm (regie en scenario) figureert een stille metaalarbeider die wordt aanbeden door zijn vrouw terwijl hij zelf hunkert naar een meeslepend leven. Althans zo lijkt het, want de kijker moet het vooral doen met gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal. Filmmaker Grisebach is gefascineerd door het grensgebied van het alledaagse, gevisualiseerd in lange scènes waarin de kalmte stilletjes beangstigende ondertonen krijgt. Filmhuishit.

Neandertal

2006 | Biografie, Drama

Duitsland 2006. Biografie van Ingo Haeb en Jan-Christoph Glaser. Met o.a. Jacob Matschenz, Andreas Schmidt, Johanna Gastdorf en Falk Rockstroh.

Neandertal, 1990. Achttienjarige Guido (Matschenz) heeft overal last van: een labiele familie, een oersaaie stad en een akelige huidziekte. Dankzij een bloeiende vriendschap met een roekeloze twintiger (Schmidt) klaren Guido's leefwereld én zijn huid een stuk op. Een autobiografisch opgroeidrama hoort veelal thuis op de familiereünie van de maker. Filmmaker Haebs uit het leven gegrepen regiedebuut Neandertal ontstijgt de middelmaat dankzij het fraaie horizondoek van de Duitse hereniging, een grootse gebeurtenis die wordt gemarginaliseerd tot spreekbeurtmateriaal. De huidziekte als metafoor voor onderhuidse spanning lijkt wat al te opzichtig maar het naturelle acteerwerk van de jongelui strijkt de plooien glad.

Sommer vorm Balkon

2005 | Drama

Duitsland 2005. Drama van Andreas Dresen. Met o.a. Nadja Uhl, Inka Friedrich, Andreas Schmidt en Christel Peters.

In de films van cineast Dresen speelt locatie een hoofdrol. Aan Berlijn de eer in Sommer vorm Balkon, een tragikomedie over vriendinnen Katrin (Friedrich) en Nike (Uhl, De tweeling) die vanwege de charmes van een stoere vrachtwagenchauffeur steeds minder tijd samen op het balkon doorbrengen. Zomers Berlijn wordt raak getypeerd als een loom vakantieoord waar het monster van werkloosheid en fatalisme nog altijd onoverwonnen rondwaart. Een uiterst sympathieke en integere film die op verschillende internationale filmfestivals terecht in de prijzen viel. Het draaiboek werd door de Duitse filmpers uitgeroepen tot het beste Duitse filmscenario van 2007.

Das Apfelbaumhaus

2004 | Romantiek

Duitsland 2004. Romantiek van Andrew G. Hood. Met o.a. Andreas Patton, Tamara Stern, Renate Becker, Klaus Manchen en Ivan Shvedoff.

Masseur Karl (Patton) uit Leipzig zorgt voor zijn gebrekkige, bezitterige oude moeder Marianne (Becker) door haar in huis te nemen, maar merkt dat hij door haar van de buitenwereld raakt afgesloten. Dan duikt Jael Zadikow (Stern) uit Amerika bij hem op. Ze is beeldschoon en verleidelijk en begint hem vragen te stellen over het huis uit de titel. Karl is teleurgesteld te ontdekken dat zij architecte is, en van het appelboomhuis een joods-cultureel centrum annex shopping-mall wil maken. Het pand heeft echter een dubieuze eigendom, terwijl het wordt bewoond door een van zijn pati[KA3]enten, Danzig (Manchen), een drukker, die in de kelder een drukkerijtje heeft gevestigd. Danzig wil de gedichten van Karl Marx uitbrengen. Voor de oorlog was het huis eerst in het bezit van de familie Zadikow, bontwerkers, die het aan de joodse familie Scheindl verkochten. Hoewel Karl zich gebruikt voelt, dringt hij steeds meer het wereldje van Jael binnen en weet haar voor zich te winnen als hij zijn eigen afkomst ontdekt, die zijn moeder altijd voor hem heeft verzwegen. Een hecht en intelligent scenario van regisseur Hood, die zijn rolverdeling vaardig door de film heen loodst. Het camerawerk is van Wojciech Szepel. Het budget naar Europese maatstaven was redelijk: 1,2 miljoen euro. Opgenomen in de prestigieuze reeks Das kleine Fernsehspiel in de serie Gefühlsecht.

Sie haben Knut

2003 | Drama

Duitsland/Oostenrijk 2003. Drama van Stefan Krohmer. Met o.a. Valerie Koch, Hans-Jochen Wagner, Pit Bukowski en Alexandra Neldel.

In een Oostenrijks chalet komt een bont gezelschap bijeen, maar degene die het uitje heeft georganiseerd ontbreekt: deze Knut blijkt te zijn gearresteerd. De aanwezigen moeten het met elkaar zien uit te houden. Het is 1983 en allerlei politieke discussies branden los. Tegelijkertijd speelt er ook een relatiecrisis tussen Knuts zus en haar partner. Aangenaam kabbelend, geestig geschreven Kammerspiel met interessante personages. Op de geluidsband is ondertussen - zeer stemmig - Nick Drake te horen. Sie haben Knut werd op de Berlinale 2003 vertoond ihkv Perspektive Deutsches Kino, en vervolgens lovend besproken.

Storno

2002 | Komedie, Actiefilm

Duitsland 2002. Komedie van Elke Weber-Moore. Met o.a. Cornelius Schwalm, Paula Paul, Fanny Staffa, Andreas Patton en Simon Schwarz.

Stefanie (Staffa), alleenstaande moeder van de drie-jarige Florian (Moore) en Gabi (Paul), getrouwd met Frank, die zich alleen nog maar voor de vrijwillige brandweer interesseert, werken achter de kassa van een supermarkt in het gehucht Hassenhausen vlak achter de autobahn in Hessen. Zoals het verkeer voorbij raast, glijdt het leven voorbij aan Stefanie en Gabi. Het werk is eenvoudig: de artikelen moeten langs de scanner worden gehaald, ze moeten het geld incasseren en eventueel het juiste wisselgeld uit de geldlade halen. Tijd genoeg om te dromen. Voor Gabi is dat Amerika, om precies te zijn Nashville in Tennessee, het mekka van de Country & Western, waarvoor Frank ooit warm liep. Voor Stefanie is dat gewoon gelukkig zijn - het liefst met Thomas (Schwarz), de vader van Florian, maar die liet nooit meer iets van zich horen. Plotseling duikt Thomas op als adviseur van de firma die voor de beveiliging van de supermarkt zorgt. Stefanie kan het niet helpen, maar ze staat weer in vuur en vlam voor Thomas, ondanks het feit dat hij haar liet zitten. Die saaie Martin (Patton), die haar al jaren achterna loopt is een landbouwer, die haar ouders wel zien zitten. Ze is hem gelijk vergeten als ze weer een wip maakt met Thomas. Dan krijgt ze door dat hij haar voor de zoveelste keer gebruikt. Als Gabi zegt de kas leeg te willen maken en met het geld samen met haar naar Amerika te willen vertrekken, reageert Stefanie aanvankelijk afwijzend. Dan ziet zij de gelegenheid om de frauduleuze gebeurtenis in de schoenen te schuiven van Thomas. Aan Staffa en Paul ligt het niet, ze spelen enthousiast en zijn geloofwaardig, maar het scenario van debuterend regisseuse Weber-Moore bevat te weinig drama en houdt de kijker te veel op een afstand. Jammer, het had zoveel boeiender en beter kunnen zijn. Florian wordt 'gespeeld' door het zoontje van regisseuse Moore. Het camerawerk is van Michael Hammon.

Halbe Treppe

2002 | Komedie, Drama

Duitsland 2002. Komedie van Andreas Dresen. Met o.a. Steffi Kühnert, Axel Prahl, Thorsten Merten en Gabriela Maria Schmeide.

Twee bevriende echtparen van eind dertig in voormalig Oost-Duitsland. Chris is radiopresentator en getrouwd met Katrin, die op de Duits-Poolse grens werkt. Zijn vriend Uwe staat in een hotdogtentje genaamd Halbe Treppe en brengt veel te weinig tijd door met zijn vrouw Ellen, een parfumverkoopster. Op een dag belanden Chris en Ellen met elkaar in (jawel) bad en worden betrapt door Katrin. Eén incident en vier levens staan op hun kop. Met compassie volgt regisseur Andreas Dresen (1963) vier mensen die tobben met sleur en zich realiseren dat het leven ze geen grote verrassingen meer te bieden heeft. Dit mag somber klinken, maar Halbe Treppe pakt lichtvoetig uit. Dresen houdt zijn tragikomedie dicht in de buurt van de werkelijkheid door met een digitale handcamera te draaien en het verhaal te doorsnijden met 'interviews' met de vier personages. Op het filmfestival van Berlijn onderscheiden met de Zilveren Beer en de Grote Juryprijs.

Lost Killers

2000 | Komedie, Drama, Thriller

Duitsland 2000. Komedie van Dito Tsintsadze. Met o.a. Nicole Seelig, Misel Maticevic, Lasha Bakradze, Elie James Blezes en Franca Kastein Ferreira Alves.

Joegoslaaf Branko neemt een opdracht aan om een Russische zakenman te liquideren. Zijn Georgische hulpje Merab krijgt de opdracht in de schoenen geschoven, maar hij is als de dood om iemand te vermoorden en vlucht op het beslissende moment de wc in. Zelfs huurmoordenaar Carlos krijgt het vuile werk niet opgeknapt.

Nachtgestalten

1999 | Komedie, Drama

Duitsland 1999. Komedie van Andreas Dresen. Met o.a. Meriam Abbas, Dominique Horwitz, Oliver Bäßler, Susanne Bormann en Michael Gwisdek.

Na Dresen`s film STILLES LAND een soort SHORT CUTS (van Robert Altman uit 1993), die in Berlijn speelt op het moment dat de paus de Duitse hoofdstad komt bezoeken. Het zijn een aantal op zichzelf staande gebeurtenissen, die op een of andere manier met elkaar verbonden zijn. Hanna (Abbas) is dakloos en bedelt om geld. Ze vindt in haar hoed een honderd markbiljet. Ze wil met haar vriend Victor (Horwitz) voor een nacht in een hotel slapen, zodat ze voor een keer eens lekker kunnen baden en wassen. Dat blijkt veel moeilijker te zijn dan ze denken en hun voornemen gaat gepaard met allerlei tegenslagen zoals het kwijtraken van Hanna`s identiteitsbewijs en het metrokaartje. Intussen arriveert Jochen (B[KA3]a[KL29]ler), een boerenkinkel, in de stad, omdat hij het niet meer kon uithouden op het land. Hij is op zoek naar genegenheid. Een stel skinheads pikken zijn sporttas, maar gelukkig niet zijn portefeuille. Hij neemt een taxi en belandt in de rosse buurt, waar hij het minderjarige hero[KA3]inehoertje Patty (Bormann) ontmoet en met haar voor vijfhonderd mark het weekend wil doorbrengen. Hij heeft het beste met haar voor, maar Patty is gedoemd door haar verslaving. Ondertussen krijgt taxichauffeur Ricardo (Separa), die op weg is naar de Berlijnse luchthaven een aanrijding. Hierdoor kan hij Feliz (Valentim), een jongen uit Angola, die op familiebezoek komt, niet tijdig afhalen. De wachtende Feliz is ondertussen beschuldigd van diefstal van de portefeuille van Henrik Peschke (Gwisdek), maar Peschke ziet in dat hij het mis had. Uit spijt wil hij Feliz wegbrengen, maar zijn BMW is gestolen door hetzelfde stelletje loeders, dat Jochen beroofde. Peschke erkent voor zichzelf dat hij in zijn leven niets bereikt heeft en gekoeioneerd wordt door zijn baas. De kaalkoppen hebben aan het einde van de nacht het strand bereikt en de BMW in de fik gestoken. Het scenario van de 37-jarige regisseur Dresen, die afkomstig is uit de voormalige DDR, zit hecht in elkaar, al is er geen echt verhaal. Het spel van de hoofdrollen is van grote klasse. Gwisdek kreeg de Zilveren Beer op het Berlijnse filmfestival voor zijn rol. Het beeld van Berlijn in de regen, dat cameraman Andreas Hofer vastgelegd heeft, is misschien wel bleek en beangstigend, maar het is pakkend en blijft je bij. Dresen draaide deze zeer geslaagde film met het ultralage budget van drie miljoen mark (ongeveer anderhalf miljoen euro). Het werk van Ken Loach is nooit veraf. Dolby Stereo.

Drei Herren

1998 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland 1998. Komedie van Nikolaus Leytner. Met o.a. Karl Merkatz, Karl Markovics, Ottfried Fischer, Regina Fritsch en Erni Mangold.

D[KA3]olken (Merkatz), Ivo (Markovics) en Sichel (Fischer) zijn prettig gestoord en verblijven in een psychiatrische inrichting. D[KA3]olken lijdt aan chronische slapeloosheid en heeft een manie ontwikkeld, waarbij hij mensen in hun slaap opneemt op een bandrecorder. Ivo ontsnapte ooit aan de communistische terreur in het voormalige Tsjechoslowakije en leeft sedertdien in een hermetisch afgesloten wereldje en Sichel heeft een meer dan ziekelijke vraatzucht. Ze zijn totaal ongevaarlijk. Voor de zomer wil de directie hen een tijdje lozen door ze naar een vakantiekamp te sturen wat wellicht heilzaam is voor hun toestand. Ze gaan met een minibusje op weg en hun rit eindigt vlakbij een dorpje dat ge[KA3]isoleerd van de buitenwereld ligt, in een greppel, omdat de chauffeur door een hartaanval in een coma geraakt is, waaruit hij regelmatig ontwaakt en dan weer wegzakt (de running gag in de film). Onze gekken gaan het dorp in en voelen zich er onmiddellijk thuis. Aan hen kun je natuurlijk niet zien dat zij afkomstig zijn uit een instituut voor geestelijk gehandicapten. Ondertussen wordt het viertal vermist en komt er een bericht in de pers dat verschrikkelijk wordt verdraaid: drie levensgevaarlijke psychopaten zijn ontsnapt en houden zich op in de buurt van een dorp. Onmiddellijk komt er een hetze op gang. Niemand in het dorp merkt iets aan ons trio, terwijl het duidelijk wordt dat de bewoners nog veel gekker zijn dan D[KA3]olke, Ivo en Sichel, die zich met veel plezier en groot genoegen inburgeren. Een aardige en rake satire, die heel diep in de toch soms aardig verknipte Oostenrijkse ziel kijkt. De film is beslist niet van het niveau van ONE FLEW OVER THE CUCKOO`S NEST van Milos Foreman (een Tsjech van oorsprong, Oostenrijk is niet ver en het was ooit één rijk!) uit 1975, maar de kijker kan er best heel veel plezier aan beleven. De portretten van de diverse types zijn beslist geslaagd. Het scenario is van regisseur Leytner en Max Linder. Het camerawerk van Hans Selikovsky.

Djöflaeyjan

1996 | Komedie

IJsland 1996. Komedie van Fridrik Thór Fridriksson. Met o.a. Baltasar Kormákur, Gísli Halldórsson, Sigurveig Jónsdóttir, Saga Jónsdóttir en Halldora Geirhardsdóttir.

Baddi (Korm[KA1]akur) woont in de jaren 1950 samen met zijn grootmoeder Karolina (Sigurveig J[KA1]onsd[KA1]ottir) in de IJslandse hoofdstad Reykjavik in de woonwijk uit de titel, wat duivelseiland betekent. De buurt bestaat uit militaire barakken die de Amerikanen er neergezet hebben voor Camp Thule. Na het vertrek van de GI`s werden de sloppen betrokken door de meest uiteenlopende individuen. Baddi`s moeder Gogo (Saga J[KA1]onsd[KA1]ottir) is vertrokken naar Amerika. Baddi gaat haar achterna en wordt bij zijn terugkeer onthaald als een held. Hij heeft zich de populaire Amerikaanse cultuur eigen gemaakt. Zijn broer Danni (Geirsson) ziet een dergelijk leven zo niet zitten en besluit piloot te worden. Een botsing van twee belevingswerelden: het traditioneel gestoelde leven op IJsland en de rock-generatie uit Amerika. De film zit vol zwarte humor en ook het bovennatuurlijke, typerend voor de bevolking uit de polaire streken komt regelmatig om het hoekje kijken. Een bijzonder vreemde film met levensechte personages, die ons een blik gunnen in de samenleving in een land dat eeuwenlang een ge[KA3]isoleerd bestaan kende, in een periode dat er eindelijk een invloed uit een andere beschaving (en de 20e eeuw) zijn intrede deed. Einar Kárason baseerde het boeiende scenario op zijn eigen roman. Betoverende fotografie van Ari Kristinsson.

Bíódagar

1994 | Drama, Familiefilm, Komedie

IJsland 1994. Drama van Fridrik Thór Fridriksson. Met o.a. Örvar Jens Arnarsson, Orri Helgason, Rúrik Haraldsson, Sigrún Hjámtýrsdóttir en Asta Esper Andersen.

IJslands bekendste cineast Fridriksson (BÖRN NÁTTÚRUNNAR) schotelt ons een reeks herinneringen voor van een jongen die opgroeit in de periode 1960-'70. Hij verdeelt zijn tijd tussen zijn schoolvrienden, het gezin waartoe hij behoort, in Reykjavik vertoonde Hollywood-films en familie op het platteland. Er zit geen duidelijke verhaallijn in, maar deze geestige en nostalgische terugblik duurt precies lang genoeg om niet saai te worden. Waarschijnlijk de enige film die zich positief uitlaat over het goedkope rilfilmpje THE CRAWLING HAND. Fridriksson schreef het scenario samen met auteur Einar Már Gudmundsson. Het camerawerk is van Ari Kristinsson. Dolby-geluid.

Lost Killers

1900 | Actiefilm, Komedie

Duitsland 1900. Actiefilm van Dito Tsintsadze. Met o.a. Lasha Bakradze, Misel Maticevic, Nicole Seelig en Dito Tsintsadze.

IJslands bekendste cineast Fridriksson (BÖRN NÁTTÚRUNNAR) schotelt ons een reeks herinneringen voor van een jongen die opgroeit in de periode 1960-'70. Hij verdeelt zijn tijd tussen zijn schoolvrienden, het gezin waartoe hij behoort, in Reykjavik vertoonde Hollywood-films en familie op het platteland. Er zit geen duidelijke verhaallijn in, maar deze geestige en nostalgische terugblik duurt precies lang genoeg om niet saai te worden. Waarschijnlijk de enige film die zich positief uitlaat over het goedkope rilfilmpje THE CRAWLING HAND. Fridriksson schreef het scenario samen met auteur Einar Már Gudmundsson. Het camerawerk is van Ari Kristinsson. Dolby-geluid.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Peter Rommel op televisie komt.

Reageer