Paul Azaïs (1903-1974): cast.
Er zijn 30 films gevonden.

Madame de...

1953 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Danielle Darrieux, Charles Boyer, Vittorio De Sica, Jean Debucourt en Jean Galland.

Vermaard meesterwerk over schone schijn en hol decorum, gebaseerd op de roman van Louise de Vilmorin. Actrice Darrieux (8 Femmes) overtuigt als de verveelde titelheldin die haar verstandshuwelijk in Parijs anno 1900 verlucht met nutteloze aankopen en dito minnaars terwijl haar vooraanstaande echtgenoot zich vermaakt met een buitenvrouw. Geen vuiltje aan de geparfumeerde lucht, totdat de echtelieden hun sociale positie zien wankelen vanwege de escapades. Een topstuk uit het rijke oeuvre van Ophüls, bewonderd vanwege het inventieve gebruik van camerakranen en -rails die de jaren 50-kijker een uniek perspectief gaven.

La Rage au corps

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Françoise Arnoul, Raymond Pellegrin, Jean-Claude Pascal, Philippe Lemaire en Antoine Balpêtré.

Een nymfomane vrouw kan ondanks oprechte pogingen tot beheersing het lonken niet laten, ook niet na haar huwelijk met een degelijke wegenbouwer. Ze volgt hem naar een nieuw karwei, waar ze de enige vrouw is te midden van vele mannen die graag misbruik van de situatie maken. De broeierige, sfeervol gemaakte film overtuigt nauwelijks als analyse van een ziekte-geval, maar Arnoul is mooi en fascinerend. Dat alle sympathie naar haar uitgaat komt ook omdat de Franse jeune premiers van de jaren '50 naar huidige maatstaven allemaal zulke louche engerds lijken.

Monsieur Taxi

1952 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1952. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Michel Simon, Nathalie Nattier, Roland Alexandre, Claire Olivier en Jane Marken.

Een taxichauffeur vindt in zijn auto een tas met geld dat hij zelf best kan gebruiken, maar probeert toch de eigenares op te sporen. Als blijkt dat het de buit van een diefstal is, komt hij door zijn eerlijkheid in moeilijkheden. De glansrol van Simon tilt de al te zeer op de dialoog steunende komedie op een hoger niveau en de pittoreske tekening van de volksbuurt is waarschijnlijk een folkloristische fictie, maar leidt tot pittige karakterrollen.

Marlène

1949 | Musical, Misdaad

Frankrijk 1949. Musical van Pierre Hérain. Met o.a. Tino Rossi, Micheline Francey, Lily Fayol, Lilia Vetti en Mathilde Casadesus.

Een zanger doet zich voor als detective. Hij wil weten wat de motieven achter de moord op een beroeps priv é-detective zijn, die in een nachtclub plaatsvond. Zo ontmoet hij de mooie Marlène, die hem helpt bij zijn opdracht. U raadt het al: dit bedenksel is een voorwendsel om Tino Rossi een liedje te kunnen laten kwelen. Knap geregisseerde film, aardig om naar te kijken voor wie van suikerzoet houdt!

Je n'aime que toi

1949 | Komedie, Musical, Romantiek

Frankrijk 1949. Komedie van Pierre Montazel. Met o.a. Martine Carol, Annette Poivre, Pauline Carton, Colette Brosset en Luis Mariano.

De regisseur bewerkte zijn eigen musical, speciaal afgestemd op Louis Mariano. Filmisch van geen belang, en het scenario herhaalt tot vervelens toe situaties. Wél meesterlijk acteerwerk.

Fantômas contre Fantômas

1949 | Misdaad, Mysterie, Avonturenfilm

Frankrijk 1949. Misdaad van Robert Vernay. Met o.a. Marcelle Chantal, Nora Coste, Odile Versois, Berthe Bovy en Palmyre Levasseur.

Een zoveelste avontuurlijke griezel-misdaad-film, naar Les romans van Marcel Allain. De enige aanleiding lijkt dat de naam van het beroemde personage uit dit boek gebruikt kon worden. Een redelijke film vol onwaarschijnlijkheden, geliefd bij het publiek van destijds. De oudere films van Feuillade doen er echter zeker niet voor onder en evenmin de recentere van Franju.

Retour à la vie

1948 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1948. Oorlogsfilm van André Cayatte, Georges Lampin, Henri-Georges Clouzot en Jean Dréville. Met o.a. Héléna Manson, Jane Marken, Nane Germond, Bernard Blier en Lucien Nat.

Gedenkfilm die hier behandeld wordt in de volgorde waarin de regisseurs van de vijf sketches aan de beurt komen, waarbij we moeten opmerken dat de laatste twee van Dréville zijn: LE RETOUR DE TANTE EMMA - LE RETOUR D'ANTOINE - LE RETOUR DE JEAN - LE RETOUR DE RENÉ - LE RETOUR DE LOUIS. De sketches hebben als gemeenschappelijk thema de terugkeer naar het normale leven van krijgsgevangenen en gedeporteerden. Zo'n film moet wel wisselvallig zijn en zou meer in evenwicht zijn geweest als er een vrouwelijke hoofdrolspeler meer en een mannelijke hoofdrolspeler minder zouden zijn geweest. De toon wisselt sterk. We ontdekken een intimistische Cayatte, die van de uitstekende dialogen van Charles Spaak profiteert, een nog steeds even gekwelde Lampin, een zeer bittere Clouzot met zijn sinistere humor en een wat romantischere Dréville, die met het fraaie camerawerk van Louis Page en Michel Weiss in de laatste episode weer wat hoop geeft. Zijn socio-psychopathische analyses van een aantal zeer uiteenlopende gevallen worden door een groep sterren gespeeld en vormen met de bijrollen een zeer homogeen geheel.

Mandrin

1948 | Avonturenfilm

Frankrijk 1948. Avonturenfilm van René Jayet. Met o.a. Mona Goya, Hélène Pépée, Anne Bruslay, Jane Berretta en Joëlle Robin.

De avonturen van de beroemde Franse bandiet uit de 18e eeuw, gebracht in de stijl van Robin Hood en zijn trouwe schildknaap Sansonnet. De opnamen vonden in twee periodes plaats: `Le Liberateur` en `La trag[KA1]edie d`un si[KA2]ecle`. Verwacht geen historisch verantwoord verhaal. La Pompadour komt er bijvoorbeeld niet bepaald goed vanaf. Maar er is veel beweging en het leeft enorm voordat Mandrin wordt terechtgesteld (ietwat overdreven!) en de eerste tekenen van de Franse Revolutie (in 1755!?) zich aandienen. Typerend voorbeeld van een populaire film uit de jaren veertig.

Si jeunesse savait

1947 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1947. Fantasy van André Cerf. Met o.a. Jules Berry, Suzet Maïs, Saturnin Fabre, Jean Tissier en Paul Azaïs.

Een dramatische komedie met een afgezaagde fantasie als thema. De genius zit gevangen in een fles, komt vrij en verleent zijn weldoener de mogelijkheid zijn leven opnieuw te beginnen. Uiteenlopende maar weinig originele en weinig interessante verwikkelingen. In de filmische aanpak is dan ook alleen aandacht aan de acteurs besteed. Zij zijn het die in werkelijkheid de film maken en zeker geldt dat ook voor de bijzonder goede bijrollen, kenmerkend voor de Franse film van destijds.

Cœur de Coq

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Fernandel, Paul Azaïs, Mireille Perrey, Gisële Alcée en Maximilienne.

Om het hart van de dochter van de baas te veroveren laat een aartslafaard zijn hart verwisselen voor dat van een macho... in zijn dromen dan. Dit is een van de eerste films van Cloche (het jaar daarop zou hij bekend worden met MONSIEUR VINCENT) en het is een aardig niemendalletje. Fernandel speelt echter een van zijn slechtste rollen. Ook bekend als AFFAIRES DE CŒUR.

Quartier chinois

1946 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van René Sti. Met o.a. Sessue Hayakawa, Michèle Alfa, Martine Lancel, Alfred Adam en Robert Pizani.

Opwindende en verwarrende avonturen in het Verre Oosten inclusief opiumsmokkel, diefstal van geheime documenten, ontvoeringen en wat dies meer zij. De overwinning komt toe aan de dienstdoende politieagent. Het geheel is af en toe komisch maar niet altijd heeft de Franse regisseur van Russische oorsprong (1900-1951) dat ook zo bedoeld. De onvermijdelijke Japanse acteur is ook weer van de partij, ongetwijfeld om het geheel een meer Chinees aanzien te geven. De 'nostalgische' charme kan toch boeien.

Destins

1946 | Drama, Musical, Muziek

Frankrijk 1946. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Tino Rossi, Micheline Francey, Marcelle Géniat, Gabrielle Fontan en Armand Bernard.

Deze zeer onwaarschijnlijke smartlap gaat over twee broers, die elkaars dubbelganger zijn. De een is de held van het verhaal en een succesvol zanger (driemaal raden wie deze rol speelt!) en de ander is de booswwicht (driemaal raden...!). Uiteraard komt alles op z'n pootjes terecht. De onnozelheid druipt van deze film af, die op het lijf geschreven is van Rossi. Een van de slechtste films van Pottier.

Bifur 3

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Maurice Gam. Met o.a. René Dary, Paul Azaïs, Ariane Borg, Martine Carol en Fernand Sardou.

Een stel vrachtrijders heeft onopzettelijk de dood van een man veroorzaakt. Ze nemen de weduwe van de man als passagiere mee. Een van hen wordt verliefd op haar, maar keert door gewetensbezwaren toch terug bij zijn gezin. Deugdelijk gemaakte, moralistische film met goede hoofdrollen geeft een interessant beeld van de autoroute Parijs-Marseille. (In 1939 begon Gam aan deze film, met o.a. Bernard Blier en François Perier, maar moest toen de opnamen staken)

Sans lendemain

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, Georges Rigaud, Pauline Carton, Daniel Lecourtois en Mady Berry.

Een jonge vrouw met een duister verleden heeft een onterende baan in een nachtclub en vindt zichzelf haar grote liefde van vroeger niet meer waardig als deze plotseling opduikt. Ze verdwijnt geheel uit het zicht van de man waarvan ze hield en het kind, waar ze verzot op was. Een stemmig melodrama in de trant van QUAI DES BRUMES. Scenario van Jean Villème, Jean Jacot, Curt Alexander en André-Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan.

Trois artilleurs en vadrouille

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van René Pujol. Met o.a. Pierre Larquey, Paul Azaïs, Roland Toutain, Marguerite Pierry en Marcel Simon.

De komische, typisch Franse, serie TROIS ARTILLEURS (twee jaar later zouden de drie artillerie-soldaten andere 'geneugten' leren kennen) was een aanzienlijk succes. Hier moet één van de drie een fortuin vergaren alvorens te mogen trouwen en de anderen helpen hem daarbij. Niet al te geraffineerde humor.

Deuxième bureau contre Kommandantur

1938 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1938. Oorlogsfilm van René Jayet en Robert Bibal. Met o.a. Léon Mathot, Gabriel Gabrio, Jean Max, Henry Roussell en Paul Azaïs.

Bewerking van de roman van Pierre Nord, die mede verantwoordelijk is voor scenario en dialogen. Deze geschiedenis over Franse heldenmoed komt uiteraard erg gedateerd over; daarnaast steekt hij povertjes af bij de meesterwerken binnen dit genre, zoals die van Pabst of Milestone. Vanwege de kwaliteit van het spel nog wel de moeite van het bekijken waard.

Passeurs d'hommes

1937 | Romantiek, Oorlogsfilm

Frankrijk 1937. Romantiek van René Jayet. Met o.a. Junie Astor, Myno Burney, Dora Casati, Rita Francis en Jane De Carol.

Boer Nelissen (Remy) en zijn dochter Elisabeth (Astor) helpen tijdens de Duitse bezetting in WO I heel wat mensen ontsnappen van België naar Nederland. Als boer Nelissen verraden wordt, wordt hij gefusilleerd door de Duitse bezetter. Zijn dochter zet het werk in d'r eentje voort. Als ze kapitien Galland moet overzetten, wordt ze op hem verliefd. Romantisch melodrama tegen de achtergrond van verraad, angst en krijgsrumoer. Er zitten enkele meters celluloid in, die met de hand zijn ingekleurd. Georges Asselin en Marius Roger bemanden de camera. Jean-Louis Bouquet schreef het scenario naar de roman van Martial Lekeux.

Un de la légion

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Thérèse Dorny, Suzy Prim, Paul Azaïs en Robert Le Vigan.

Bij aankomst in Marseille wordt een getrouwde burgerman beroofd van zijn identiteitspapieren en gevonden met een contract voor het Vreemdelingenlegioen op zak. Tegen zijn zin wordt hij naar Algerije gestuurd waar hij zich in het leger zo onderscheidt dat hij het Légion d'Honneur krijgt voordat zijn ware identiteit eindelijk ontdekt wordt. Deze kluchtige parodie op legioenfilms wordt gedragen door Fernandel die er zelfs in slaagt momenten van vertwijfeling aandoenlijk te maken. Scenario van de regisseur.

Moutonnet

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van René Stil. Met o.a. Noël-Noël, Michel Simon, Janine Crispin, Lucien Rozemberg en Suzy Prim.

Een eenvoudige boer begeeft zich in de jungle van de Parijse studio's, waar zijn dubbelganger op het witte doek triomfen viert met het belachelijk maken van... boeren! Onze naïeve vriend vergeeft hem en keert opgelucht terug naar zijn dorp. Een ontroerend blijspel dankzij het veelzijdige talent van Noël- Noël en Simon; Jacques Prévert tekende voor de dialogen. Over het geheel genomen een van de beste films van 1936; helaas niet erg bekend.

Au son des guitares

1936 | Musical

Frankrijk 1936. Musical van Pierre-Jean Ducis. Met o.a. Tino Rossi, Nita Raya, Monique Rolland en Paul Azaïs.

Een Corsicaanse visser wordt verliefd op een Parijse toeriste die hij naar haar woonplaats volgt. Hij raakt het spoor bijster en als hij haar weer vindt, stuurt ze hem terug naar zijn visnetten en jeugdvriendin. Het zouteloze scenario is alleen aanleiding om Rossi het Corsicaanse succesrepertoire te laten zingen, voor het overige valt er aan het acteren en de regie niets te beleven.

Anne Marie

1936 | Avonturenfilm

Frankrijk 1936. Avonturenfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Annabella, Jean Murat, Pierre Richard-Willm, Paul Azaïs en Pierre Labry.

Annabella speelt Anne-Marie, een jonge vrouw, die vliegenierster is geworden. Ze wil een solo-vlucht van 5.000 km maken, waardoor zij een record kan breken. Er zijn vijf piloten, die allen op haar verliefd zijn, maar zij houdt van een ander: een jonge vliegtuigbouwer, die haar leven tijdens een bijna fatale nachtelijke oefenvlucht weet te redden. Een film over kameraadschap, waar ook plaats is ingeruimd voor een vrouw. Het dichterlijke scenario is van niemand minder dan literator Antoine de Saint-Exupéry, zelf een gepassioneerd vlieger. Marc Fossard en Jules Krüger bemanden de camera.

Divine

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Simone Berriau, Catherine Fonteney, Yvette Lebon, Georges Rigaud en Marcel Vallée.

Bewerking van de roman [KL]L`envers du music-hall[KLE] van Colette (1913), die grotendeels autobiografisch is en waarvan de titel de toon aangeeft: het gaat hier om een grimmige ontluistering van het genoemde wereldje. Een Pandora van het toneel, een fakir van de operette, de sfeer van een slavenmarkt en een wrede strijd tussen de seksen. Meer een kroniek met een dosis nogal sarcastische humor dan een excuusscenario voor een beschrijving van een specifiek milieu. Het geheel eindigt met een huwelijk dat wat weg heeft van gevangenschap in een kooi met wilde dieren. Op het eerste gezicht kunnen de personages en de situaties karikaturaal overkomen, maar bij nader inzien beschrijft Ophuls de imbeciliteit en de lafhartigheid van de mensheid (en dan vooral van het mannelijke soort) op een manier die ons doet denken aan Flaubert in [KLE]Bouvard et P[KA1]ecuchet[KLE]. Het camerawerk (Roger Hubert) en de decors (Jacques Gotko en Robert Gys) getuigen van echte originaliteit.

Amants et voleurs

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Florelle, Arletty, Milly Mathis, Maximilienne en Valentine Camax.

Eigenlijk een behoorlijke draak, maar vooruit dan maar. Na het overlijden van zijn vader ontdekt Claude Br[KA1]evin (Blanchar) dat hij geheel en al zonder middelen zit. P[KA2]ere Tabac (Joffre), de peetvader van de buurt, kan hem aan geld helpen. Claude moet dan bij Irma Lurette (Florelle) compromitterende brieven stelen voor haar minnaar, die vreest in moeilijkheden te komen als zijn epistels in verkeerde handen zullen raken. Claude moet haar desnoods koud maken als zij zich verzet. Claude is echter geen dief en moordenaar. Hij vindt in Irma de ware en grote liefde. Ze leefden nog lang (waarvan blijft een mysterie) en gelukkig. Een tamelijk ongebruikelijke rol voor Blanchar. Arletty, die in 1938 beroemd zou worden in HÔTEL DU NORD van Marcel Carné als Raymonde, zien we hier in de rol van Agathe. Het scenario is van regisseur Bernard en Henri Diamant-Berger naar het toneelstuk Le costaud des Épinettes en Un Oisif van Tristan Bernard en Alfred Athis. Dit melodrama werd in 1922 verfilmd onder titel LE COSTAUD DES ÉPINETTES door Raymond Bernard met Germaine Fontaines en Henri Debain. Het camerawerk is van Joseph-Louis Mundwiller en René Ribault. Mono.

Pension Mimosas

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Paul Bernard, Jean Max, Paul Azaïs en Raymond Cordy.

Een pensionhoudster neemt het kind van een gearresteerde misdadiger in huis, dat als het volwassen geworden is, ook het slechte pad op gaat. De pleegmoeder blijft hem geld geven en wint in het casino van Nice het bedrag voor hem terug dat hij van zijn werkgever had gestolen, maar hij heeft dan al in paniek zelfmoord gepleegd. De film over opofferende en verkeerde moederliefde wordt door de regie en het spel - van Rosay in de eerste plaats - van smartlappigheid gered en blijft een boeiend drama.

Les filles de la concierge

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Jacques Tourneur. Met o.a. Jeanne Cheirel, Josette Day, Germaine Aussey, Ghislaine Bru en Paul Azaïs.

Een conci[KA3]erge heeft drie dochters. Een werkt in de mode en trouwt met een rijke buitenlander. De tweede wordt het hof gemaakt door een banketbakker, maar zij is liever de maintenee van rijke man. De jongste gaat met de chauffeur van de van de zwager van de rijkaard. Als die gaan trouwen moet moeders ingrijpen en dochter twee keert terug op het rechte pad. De vierde en laatste lange speelfilm die Jacques Tourneur opnam gedurende zijn korte carri[KA2]ere in Frankrijk (1931-1934), waarover hij naderhand met de grootste strengheid oordeelde. Onterecht echter, want deze film vormt op z'n minst een aangename tijdspassering. Het is een tamelijk vlotte, lichte komedie mede dankzij het scenario van Jean-George Auriol en Georges de la Fouchardière. Het Franse ministerie van cultuur restaureerde in de jaren 1990 de film en maakte hem geschikt voor uitzending op de tv.

Les Misérables

1934 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1934. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Harry Baur, Charles Vanel, Orane Demazis, Charles Dullin en Marguerite Moreno.

De tweede sprekende verfilming van Victor Hugo's beroemde sociale roman is waarschijnlijk de beste, vooral dankzij het spel van Baur als Jean Valjean die wegens brooddiefstal twintig jaar gevangenisstraf krijgt en van Vanel als inspecteur Javet, die hem ook daarna levenslang blijft achtervolgen. De grote lengte van de film-in-drie-delen volgt alle verhaalsontwikkelingen uit het boek, maar blijft boeiend. Opmerkelijke fotografie en muziek. Het scenario is van de regisseur en André Lang. Het camerawerk is van Jules Krüger. Deel 1 is getiteld UNE TEMPÊTE SOUS UN CRÂNE, deel 2 LES THÉNARDIER en deel 3 LIBERTÉ, LIBERTÉ, CHÉRIE.

Ademaï aviateur

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Jean Tarride. Met o.a. Noël-Noël, Fernandel, Sylvia Bataille, Junie Astor en André Nicolle.

Een boerenknecht wordt genoodzaakt te trouwen met de onooglijke dochter van zijn baas. Om hieraan te ontsnappen laat hij zich op een nabijgelegen vliegveld inschrijven als leerling- piloot. Als de huwelijksdatum steeds dichterbij komt, stapt hij met een grootsprakige vriend - in wie hij ten onrechte een instructeur ziet - in een vliegtuig. Zonder enige vliegervaring blijven ze drie dagen en nachten in de lucht en breken noodgedwongen alle records. Deze ooit zeer succesvolle klucht - in de voor die periode kenmerkende stijl - heeft met de jaren veel verrassingseffecten verloren, maar weinig van zijn aanstekelijkheid.

Les croix de bois

1932 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1932. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Pierre Blanchar, Charles Vanel, Gabriel Gabrio, Jean Galland en Paul Azaïs.

Deze film over WO I (1914-1918) die zich grotendeels in de loopgraven afspeelde, wordt gezien van de Franse zijde. De rolprent is de tegenhanger van ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT van Lewis Milestone uit 1930 en doet kwalitatief beslist niet onder Milestone's film die internationaal beroemder werd. Indringende soberheid zonder pathetische uitschieters van regisseur Bernard, die daar in andere films zeer toe geneigd was. Zelfs Blanchar acteert zonder franje. Het scenario is van regisseur Bernard, Roland Dorgelès en André Lang. Het camerawerk is van Jules Kruger.

Les Gaietés de l'escadron

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Raimu, Jean Gabin, Fernandel, Lucien Nat en Frédérique Munie.

Een provinciale dienstplichtige snapt niets van de militaire orders en wordt het doelwit van grappen en boosaardigheid van de adjudant. Een oudgediende kapitein weet echter de door de adjudant opgelegde discipline te verzachten. De film naar de roman van Georges Courteline (door George Dolley tot scenario bewerkt) is de vader van alle militaire kluchten, maar sindsdien in vindingrijkheid nooit overtroffen. Fernandel zou nog vaak klunzen-in-uniform spelen maar nooit meer zo goed. Een onverwacht komische rol van Gabin als adjudant. Camerawerk van Raymond Agnel en René Colas.

Fantômas

1932 | Mysterie, Fantasy, Komedie

Frankrijk 1932. Mysterie van Paul Féjos. Met o.a. Tania Fédor, Anielka Elter, Marie-Laure, Jean Galland en Thomy Bourdelle.

De markiezin De Langrune is in haar kasteel vermoord. Voor inspecteur Juve (Bourdelle) staat meteen vast dat Fant[KA4]omas (Galland) de dader is. Twee getuigen die Juve kunnen helpen bij het onderzoek, vinden voortijdig hun einde. Het schijnt dat een vrouw Fantômas de helpende hand biedt, zodat hij kan ontsnappen. Deze film met een scenario van regisseur Féjos en Anne Mauclair die de dialogen schreef, is gebaseerd op de romans van Pierre Souvestre en Marcel Allain. In feite is dit de herverfilming van het mysterieverhaal van Louis Feuillade uit 1913. Ondanks de 'moderne' middelen, geluid en belichting, legt deze film het toch af tegen zijn illustere voorganger. Féjos kwam uit Hongarije en heette oorspronkelijk Pál Fej[KA11]os. Het camerawerk is van Roger Hubert en Peverell Marley.