Avril MacRory

Producer

Avril MacRory is producer.
Er zijn 3 films gevonden.

Man In The Sand

1998 | Documentaire, Muziek

Verenigd Koninkrijk 1998. Documentaire van Kim Hopkins. Met o.a. Billy Bragg, Nora Guthrie, Wilco, Natalie Merchant en Corey Harris.

Toen hij stierf aan de ziekte van Huntington liet de Amerikaanse folkzanger Woody Guthrie (1912-1967) een schat aan politiek getinte songs na. In 1995 ontdekte zijn dochter Nora een koffer met honderden teksten van haar vader die nog niet op muziek gezet waren. Ze deed beroep op de Britse troubadour Billy Bragg om er een selectie uit te maken waarbij hij een melodie zou componeren. Bragg deed beroep op de countryband Wilco en op zangeres Natalie Merchant om hem bij te staan. Deze documentaire toont Bragg die in Oklahoma, Californi[KA3]e en New York op zoek gaat naar de man achter de legende en het ontstaan van het album [KL]Mermaid Avenue[KLE], die volledig gebaseerd is op de teksten van Guthrie. Vooral interessant is de tussenkomst van zoon Arlo die de strofen zingt van `This Land Is Your Land` die nooit op plaat gezet werden en die een heel wat minder fraai beeld geven van Amerika. Een boeiend document dat Amerika toont zoals het was in de jaren 1930-40 en een parallel trekt met het heden, met soms po[KA3]etische teksten (`When The Roses Bloom Again`), strijdliederen (`There`s Strenght In The Union`), kinderliedjes (`Birds Are Singing`) of regelrechte parodie ('Ingrid Bergman' - gebaseerd op de toen ophefmakende affaire van Bergman met Rosselini). Hopkins schreef het scenario samen met Nora Guthrie, die de commentaar voor haar rekening nam. Montage is van Simon Ardizzone. Hopkins stond tevens achter de camera.

Busby Berkeley: Going Through The Roof

1997 | Documentaire, Biografie

Canada/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1997. Documentaire van David Thompson. Met o.a. Kenneth Anger, Esther Williams, Tony Thomas, Jerome Delamater en J. Hoberman.

Een portret van de legendarische Busby Berkeley (William Berkeley Enos, 1895-1976) die, na een carri[KA2]ere als choreograaf op Broadway in 1930 door Eddie Cantor naar Hollywood gehaald werd voor de muzikale nummers in WHOOPIE. Hij kreeg een contract van Warner Bros voor wie hij de spektakulaire choreografie verzorgde voor o.a. 42nd STREET en de GOLDDIGGER- Films. Hij bracht een optimistische noot in deprimerende tijden, ook al ging hij de werkelijkheid niet steeds uit de weg. Zijn dansuitvoeringen gingen, voor die tijd, erg ver de erotische toer op en toen hij aan DAMES begon kreeg hij af te rekenen met het Hays-office (censuurdienst) en de kerk. Na gerechtelijke moeilijkheden door een auto-ongeval waarbij drie doden vielen, verloor W.B. interesse in Busby, die naar M.G.M. ging, waar hij vooral routineklussen voorgeschoteld kreeg. Na nog een opvallende beurt met THE GANG'S ALL HERE voor Fox, viel hij in een diepe put na de dood van zijn moeder. Hij trachtte zelfmoord te plegen, bracht een tijd door in een psychiatrische instelling, maar kon in de jaren 1950 toch nog enkele malen zijn genialiteit bewijzen. De film stelt zich erg kritisch op t.o.v. Berkeley, maar tekent toch een menselijk portret, bijgekleurd door een aantal vrouwen die nog met hem werkten, w.o. Esther Williams en de chorus-girls Dorothy Wellman, Toby Merrill en Pat Gill. Een groot aantal fragmenten uit zijn bekendste films werden uiteraard ook opgenomen. Thompson schreef het scenario en de teksten van Berkeley worden ingesproken door Larry Robinson. Kate Hirson tekende voor de montage en Kramer Morgenthau bediende de camera voor het nieuwe materiaal. Een grondig beeld van een uiterst complex en interessant man die mee het aangezicht van Hollywood bepaalde in de jaren 1930.

Musicals, Great Musicals

1996 | Documentaire, Musical

Australië/Verenigde Staten/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1996. Documentaire van David Thompson. Met o.a. Cyd Charisse, Hugh Fordin, Stanley Donen, André Previn en Betty Comden.

Eind jaren 1930, toen de Amerikaanse filmmusical virtueel dood was, verscheen eensklaps liedjesschrijver Arthur Freed ten tonele. Met zijn eerste twee producties voor M.G.M., BABES IN TOYLAND en THE WIZARD OF OZ, gaf hij het genre een nieuw gezicht. Gedaan met het dunne draadje dat zang en dans moest bijeen houden. Een goed verhaal, opgeluisterd met aangenaam klinkende songs, was zijn kenmerk. Toen hij in 1949 op lokatie wou draaien in New York dacht iedereen dat hij gek was geworden. Hij kreeg geen toestemming, maar draaide toch in het geheim en ON THE TOWN werd een wereldhit. In elke film wou hij een ballet en dit bereikte een hoogtepunt in AN AMERICAN IN PARIS en zijn meesterwerk SINGIN` IN THE RAIN. De film geeft een uitstekend overzicht van de carri[KA2]ere van Freed en van zijn betekenis binnen het specifieke genre van de filmmusical. Een aantal van zijn medewerkers getuigt over de samenwerking met dit uniek talent (soms zelfs postuum met een fragment uit een vroeger interview). Verder de onvermijdelijke filmuittreksels en archiefopnamen. Niet te missen voor de liefhebbers. Thompson schreef het scenario, Kate Hirson tekende voor de montage en achter de camera stond Bill Megalos.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Avril MacRory op televisie komt.

Reageer