Ralph Benatzky (1884-1957): muziek.
Er zijn 12 films gevonden.

Im Weissen Rössl

1979 | Muziek

Duitsland 1979. Muziek van Eberhard Hauff. Met o.a. Margot Werner, Helmut Lohner, Henning Schlüter, Petra Maria Grühn en Claus Eberth.

De chef-kelner Leopold is verliefd op de waardin Josepha, maar deze heeft alleen oog voor de jaarlijks terugkerende dr. Siedler. De revue-operette van Benatzky heeft in deze tv-film de proporties gekregen van een landelijke geschiedenis. Men mag geen klatergoud verwachten, maar hij is op zijn minst interessant, ook al door de keus van de hoofdrolspelers: de chansonniére Werner en de befaamde acteur Lohner.

Im Weißen Rößl

1960 | Muziek, Romantische komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1960. Muziek van Werner Jacobs. Met o.a. Peter Alexander, Waltraut Haas, Gunther Philipp, Adrian Hoven en Erik Jelde.

In het hotel Im Weißen Rössl ontwikkelen zich aan het begin van het seizoen romantische situaties. Hoofdkelner Leopold is verliefd op zijn baas Josepha, die op haar beurt slechts oog heeft voor de charmante dr. Siedler. Deze flirt echter ongegeneerd met de knappe dochter van een Berlijnse fabrikant. Jacobs moderniseerde Eric Charells libretto en er zijn nog meer verwikkelingen, hetgeen deze versie van de bekende operette niet bepaald ten goede komt.

Meine Schwester und ich

1954 | Komedie

Duitsland 1954. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Sonja Ziemann, Adrian Hoven, Herta Staal, Paul Hörbiger en Werner Fuetterer.

Volslagen verdorde komedie der verwisselingen over 'moderne' prinses Ziemann, die met een prins moet huwen, terwijl zij verliefd is op een ingenieur. Ze besluit haar geluk te zoeken door zich voor te doen als schoenenverkoopster. En: eind goed, al goed. Die ene ster in de waardering is voor de schattige Ziemann. Naar de muzikale klucht van Berr en Ralph Benatzki door een heel team omgewerkt tot scenario: Jacques Companéez, Josef Than, Ernst Neubach. Albert Benitz was cameraman van dienst.

Im Weißen Rößl

1952 | Muziek

Duitsland 1952. Muziek van Willi Forst. Met o.a. Johanna Matz, Johannes Heesters, Walter Müller, Rudolf Forster en Paul Westermeier.

Een vrolijke Eric Charell-productie van de beroemde operette over een kelner die verliefd is op de waardin van 'Im Weißen Rößl'. Het scenario is van Horst Budjahn, Henry Halm en Charell. Het camerawerk is van Günther Anders.

Verklungenes Wien

1951 | Komedie, Muziek, Historische film

Oostenrijk 1951. Komedie van Ernst Marischka. Met o.a. Paul Hörbiger, Marianne Schönauer, Ernst Stankowski, Fritz Imhoff en Anne Rosar.

Wenen rond 1900: een rijke fabrikant doet alsof zijn bedrijf failliet is, zodat hij zijn verwende kinderen eindelijk tot fatsoenlijke mensen met verantwoordelijkheidsgevoel op kan voeden. Een pretentieloze klucht met veel muziek en weinig bekoorlijkheid.

Damals

1943 | Drama, Thriller

Duitsland 1943. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Hans Stüwe, Rossano Brazzi, Zarah Leander, Karl Martell en Hilde Körber.

Om haar dochter te beschermen laadt Vera Meiners (Leander) de schijn op zich, een moord gepleegd te hebben. Hansen ontlokt aan Leander vakkundig de ene gevoelsuitbarsting na de andere, maar het wordt op den duur een beetje te veel van het goede. Dit was Leanders laatste film in nazi-Duitsland. Ze ging niet in op Goebbels' 'verzoek' de Duitse nationaliteit aan te nemen en keerde naar haar geboorteland, Zweden, terug. Het scenario is van Peter Groll en regisseur Hansen. Het camerawerk is van Franz Weihmayr.

Zu neuen Ufern

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Zarah Leander, Willy Birgel, Viktor Staal en Hilde von Stolz.

De Zweedse zangeres/actrice Zarah Leander was Duitslands grootste ster, en Detlef Sierck (later Douglas Sirk in Amerika) was de aangewezen man om haar grootsheid op alle mogelijke manieren voor de camera te benadrukken. Leander speelt de negentiende-eeuwse Londense zangeres Gloria Vane, die versierd wordt door de roekeloze officier Albert Finsbury (Birgel). Finsbury vertrekt na een frauduleuze daad naar Australië. Gloria volgt snel - als gevangene, want zij heeft zijn schuld op zich genomen. Dat Britten Duits spreken is even wennen, maar het melodrama spreekt de universele taal der (soap)liefde en sleept de kijker als vanzelf mee.

Mädchenpensionat

1936 | Komedie

Oostenrijk 1936. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Angela Salloker, Attila Hörbiger, Erika von Thellmann, Hilde Krahl en Olga Limburg.

Op een meisjes-internaat wordt een prinses verliefd op haar leraar. Maar terwille van de plichtsbetrachting ('Pflicht musz sein!') blijft het hierbij. William Wylers ROMAN HOLIDAY behandelde de stof zeventien jaar later stukken beter.

Wer wagt - gewinnt!

1935 | Muziek

Duitsland 1935. Muziek van Walter Janssen. Met o.a. Heinz Rühmann, Lizzi Holzschuh, Carl Günther, Annemarie Sörensen en Walter Steinbeck.

Paul Neumann is verliefd op Luise, de dochter van zijn baas, maar Anette, de dochter van een rijke chocoladefabrikant, heeft haar zinnen op Paul gezet. De niet erg overtuigende verfilming van Benatzkys operette Bezauberndes fräulein wordt ook onder deze titel vertoond. Rühmann als Paul is eigenlijk de enige die dat leven in de brouwerij brengt.

Im Weiszen Rössl

1935 | Muziek

Oostenrijk 1935. Muziek van Carl Lamac. Met o.a. Christl Mardayn, Hermann Thimig en Theo Lingen.

Na een verfilming in 1926 door Richard Oswald is dit de eerste geluidsversie van Eric Charell en Ralph Benatzky's populaire operette.

Arm wie eine Kirchenmaus

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Richard Oswald. Met o.a. Grete Mosheim, Anton Edthofer, Fritz Grünbaum, Paul Hörbiger en Hans Thimig.

De werkeloze stenotypiste Susi Sachs (Mosheim) slaagt er eindelijk in werk te vinden bij een bedrijf in Wenen. Maar algauw beginnen de moeilijkheden, als zij verliefd wordt op haar baas (Edthofer), die haar heeft meegenomen naar Parijs voor een conferentie. Zij laat niets van haar ware gevoelens merken en ook hij vecht vergeefs tegen zijn gevoelens. Aan het eind van de film ontslaat hij haar en trouwt vervolgens met haar. Een betoverend sprookje, prachtig in scène gezet door regisseur Richard Oswald. We zien karakterspeelster Grete Mosheim in haar enige filmkomedie. Heel origineel is ook de intro van de film in de vorm van een korte sketch, gespeeld door de acteurs Grünbaum en Morgan.

Die Letzte Kompanie

1930 | Historische film

Duitsland 1930. Historische film van Curtis Bernhardt. Met o.a. Conrad Veidt, Karin Evans, Else Heller, Paul Henckels en Erwin Kalser.

Twaalf soldaten verdedigen in de Napoleontische oorlog een molen, met als enige uitzicht: de heldendood. Een loflied op militair heldendom, maar Kurt (Curtis) Bernhardt, Conrad Veidt en scenarioschrijver Hermann Kosterlitz (Henry Koster) emigreerden toen er na Hitlers machtsovername juist om dit soort 'heldenmoed' werd gevraagd.