Léonce Corne: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Nous sommes tous des assassins

1952 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van André Cayatte. Met o.a. Marcel Mouloudji, Raymond Pellegrin, Claude Laydu, Jacqueline Pierreux en Antoine Balpêtré.

Uit het subproletariaat voortgekomen broers Ren[KA1]e (Mouloudji) en Michel Le Guen (Poujouly) vervallen door de sociale omstandigheden tot de misdaad, worden gearresteerd en ter dood veroordeeld en wachten in de gevangenis een mogelijke gratieverlening af. De invloed van het neorealisme maakt de milieutekening soberder en minder melodramatisch dan gewoonlijk bij Cayatte, maar het zijn vooral de gevangenisscènes en het 'open einde' die de film zijn indringende werking geven en tot een effectief anti-doodstraf pamflet maken. Bekroond met de prijs van de jury in Cannes. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin.

On ne triche pas avec la vie

1949 | Drama

Canada​/​​Frankrijk 1949. Drama van René Delacroix en Paul Vandenberghe. Met o.a. Madeleine Robinson, Line Noro, Mady Berry, Suzanne Gabriello en Thérèse Dulac.

De vrucht van de samenwerking tussen twee onbekende regisseurs. Een film over het dagelijks leven van een jonge vrouwelijke arts. Zij leidt een geïsoleerd bestaan in een klein dorpje en moet vechten tegen het bijgeloof, de gebroken ledematen die ze weer in het lid moet zetten, de afgunst en de middelmatigheid. Zij wint het op alle fronten en ontmoet er bovendien de grote liefde. Deze stijve en verschrikkelijk coformistische film is hopeloos verouderd als het gaat om gevoelens en gedragingen. Alleen als tijdsdocument, is hij nog het aanzien waard.

Bonheur en location

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jean Wall. Met o.a. Denise Grey, Micheline Boudet, Nelly Wick, Palmyre Levasseur en André Luguet.

Om een grote zaak binnen te halen moet een geruïneerde graaf een eensgezinde familie rond zich verenigen. Hij veracht echter de familiebanden en maakt dus een fictieve en wonderlijke familie waarvan een paar leden uiteindelijk zijn echte familie blijken te zijn. Het gegeven is origineel en de film wordt soms amusant maar hij zou leuker geweest zijn met een minder vlakke regie: je denkt dat je in het theater bent. De echte 'maker' is de scenarioschrijver Jacques Companeez. Ook bekend als L'ESPRIT DE FAMILLE.

Retour à la vie

1948 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1948. Oorlogsfilm van André Cayatte, Georges Lampin, Henri-Georges Clouzot en Jean Dréville. Met o.a. Héléna Manson, Jane Marken, Nane Germond, Bernard Blier en Lucien Nat.

Gedenkfilm die hier behandeld wordt in de volgorde waarin de regisseurs van de vijf sketches aan de beurt komen, waarbij we moeten opmerken dat de laatste twee van Dréville zijn: LE RETOUR DE TANTE EMMA - LE RETOUR D'ANTOINE - LE RETOUR DE JEAN - LE RETOUR DE RENÉ - LE RETOUR DE LOUIS. De sketches hebben als gemeenschappelijk thema de terugkeer naar het normale leven van krijgsgevangenen en gedeporteerden. Zo'n film moet wel wisselvallig zijn en zou meer in evenwicht zijn geweest als er een vrouwelijke hoofdrolspeler meer en een mannelijke hoofdrolspeler minder zouden zijn geweest. De toon wisselt sterk. We ontdekken een intimistische Cayatte, die van de uitstekende dialogen van Charles Spaak profiteert, een nog steeds even gekwelde Lampin, een zeer bittere Clouzot met zijn sinistere humor en een wat romantischere Dréville, die met het fraaie camerawerk van Louis Page en Michel Weiss in de laatste episode weer wat hoop geeft. Zijn socio-psychopathische analyses van een aantal zeer uiteenlopende gevallen worden door een groep sterren gespeeld en vormen met de bijrollen een zeer homogeen geheel.

Mort ou vif

1948 | Misdaad, Mysterie, Komedie

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Tédesco. Met o.a. Nicole Riche, Elisa Ruiz, Marcelle Monthil, Max Régnier en Léonce Corne.

Een in de vergetelheid geraakte regisseur verfilmde het stuk van Max R[KA1]egnier. Een uniek decor en enkele opnamen in de buitenlucht van en in het park van een kasteel, dat een vakantiepension voor gezinnen is geworden. De held laat zich voor politiecommissaris doorgaan. Dan wordt er ook daadwerkelijk een moord gepleegd, en nog wel gedurende een `murder-party` (dus dit vermaak is niet alleen van deze tijd!). Een zonderling onderzoek volgt. Een bizonder leuke komedie op basis van zwarte humor, zodat niemand meer op de onbeduidende regie let. Kortom, nog steeds de moeite waard.

Fort de la Solitude

1948 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1948. Misdaad van Robert Vernay. Met o.a. Claudine Dupuis, France Moorea, Made Siame, Paul Bernard en Alexandre Rignault.

Bernard Zimmer bewerkte op knappe wijze de zeer gedateerde roman van René Guillot. Een verhaal dat speelt in de Sahara ten tijde van het Vreemdelingenlegioen, vermengd met een trieste geschiedenis rond moord, diefstal en wraak in Parijs. Een produktie die typerend is voor een bepaalde periode. Deze film mag dan wel verouderd zijn maar vormt wel een hele goede illustratie van dit populaire filmgenre, te danken aan de bekwame hand van de maker. Ook bekend als RAS EL GUA en POSTE SUD.

Désarroi

1946 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1946. Komedie van Robert-Paul Dagan. Met o.a. Suzy Carrier, Valentine Tessier, Gabrielle Dorziat, Marguerite de Morlaye en Jean Mercanton.

De totaal onbelangrijke regisseur heeft niet veel meer gedaan dan het 'inblikken' van een lang vergeten stuk van de produktieve toneelschrijver Victorien Sardou: Odette. MADAME SANS-GENE en nog een of andere komedie is het enige wat ons nog van deze man rest. Met Odette komt de moraliserende smartlap weer tot leven, maar dat is tegenwoordig niet meer te verteren. Het acteerwerk, en dan met name dat van Berry is echter van behoorlijk niveau. Ook bekend als ODETTE.

La Fiancée des Ténèbres

1945 | Avonturenfilm, Romantiek, Mysterie, Fantasy

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Serge de Poligny. Met o.a. Jany Holt, Simone Valère, Line Noro, Pierre Richard-Willm en Édouard Delmont.

Het scenario - door de regisseur in samenwerking met Gaston Bonheur gemaakt - wekt de mythe van de Batharen tot leven en speelt zich af temidden van de zeer mooie natuurlijke decors van Carcassonne. Het gaat voornamelijk om fantasie; een mengeling van sprookjesachtigheid en mysterie. De verdienste van deze film schuilt in een fascinerend en ontroerend schoonschrift met beelden. Een van de weinige goede films uit Frankrijk in dit moeilijke genre. De liefdesscéne op de vestingmuur zou van Jean Anouilh zijn, alhoewel niet vermeld op de aftitelrol.

La Ferme du pendu

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Alfred Adam, Guy Decomble, Lucienne Laurence en Claudine Dupuis.

Kinderen van boer besluiten om geërfde boerderij niet op te splitsen, nooit te trouwen. Zuster haakt als eerste af, tweede broer verhangt zich en ook jongste trouwt en ziet af van erfdeel. Oudste kan in zijn eentje boerderij nauwelijks draaiende houden en vraagt zich af wie er na zijn dood voor moet zorgen. Platte-landsdrama kreeg sobere vorm die drakerigheid vermijdt, maar niet altijd blijft boeien. Eerste filmrol van Bourvil.

Le Père Goriot

1944 | Drama

Frankrijk 1944. Drama van Robert Vernay. Met o.a. Pierre Renoir, Pierre Larquey, Georges Rollin, Jean Desailly en Maurice Escande.

De zoveelste bewerking van de roman van Honoré de Balzac. Vernay verliet zijn vertrouwde terrein, dat van de publieksfilm, en maakte een nauwkeurige en toegewijde maar saaie bewerking. Veel is te danken aan Larquey in de hoofdrol en aan Renoir als Vautrin. Bewerking en dialogen zijn van Charles Spaak en Bernard Zimmer.

Le ciel est à vous

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Madeleine Renaud, Charles Vanel, Jean Debucourt, Léonce Corne en Raymonde Vernay.

Een garagehouder, voormalig straaljagerpiloot en nog steeds verzot op de luchtvaart, brengt al zijn tijd door op de plaatselijke vliegclub. Zijn vrouw gaat een keer mee en raakt ook geïnteresseerd in vliegen, waarvoor ze veel talent blijkt te hebben. De film, gebaseerd op een ware gebeurtenis uit 1937, laat zien dat ook heel gewone mensen tot grootse dingen in staat zijn. Regisseur Grémillon schetste in zijn films vaak een heroïsch beeld van de arbeidersklasse, deze heeft ook een mooi feministisch thema en subtiele kritiek op het Vichy-regime. Een gerestaureerde versie van de film werd in 2019 in Cannes vertoond op het klassiekers-programma.

Douce

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, Madeleine Robinson, Marguerite Moreno, Gabrielle Fontan en Marie-José.

Het aristrocratische gezin De Bonaf[KA1]e bewoont een chique herenhuis in Parijs in 1887. Madame de Bonaf[KA1]e (Moreno) is mater familias en de moeder van Engelbert de Bonaf[KA1]e (Debucourt), die weduwnaar is. Hij heeft een houten been. Ir[KA2]ene Comtat (Robinson) is de gouvernante van Engelberts zeventien-jarige dochter Douce (Joyeux) en de ma[KA4]itresse van rentmeester Fabien Marani (Pigaut). Engelbert verlangt naar een vrouw en wil desnoods trouwen met iemand uit de lagere stand; Irène wil wel een stapje omhoog, maar Madame de Bonafé is furieus als haar zoon haar zegen vraagt om met Irène te mogen trouwen. Ondertussen heeft Fabien Douce verleid en het tweetal gaat na hun romantische interlude naar de Opéra- Comique, waar brandt uitbreekt. Douce weet dat de knappe Fabien van plan is met Irène naar Canada te gaan, nu Madame de Bonafé vertoornd is op haar zoon. De wanhopige en vernederde Douce stort zich in het vuur en Irène en Fabien worden ontslagen. In de slotscène's wordt het huis voorgoed gesloten. Deze geweldige draak scoorde qua genre best hoog toen hij uitkwam. Hij werd echter beroemd na de première, omdat de censuur de producent dwong de scène's van een bezoek aan de armen te couperen, omdat men deze te vernederend vond. Vijftig jaar later volslagen belachelijk, al was de strekking natuurlijk onjuist - dat blijft onveranderd. Het scenario is van Pierre Bost en Jean Aurenche naar de roman van Michel Davet. Het camerawerk is van Philippe Agostini. Geproduceerd onder de Duitse bezetter toen de middelen schaars werden; toch kwamen er in dat jaar nog zestig films uit, maar dat was weinig vergeleken met het bevrijdingsjaar 1944, waarin er 73 uitkwamen en het jaar ervoor met 77.

Debout là-dedans!

1935 | Komedie, Drama

Frankrijk 1935. Komedie van Henry Wulschleger. Met o.a. Bach, Félix Oudart, Simone Héliard, Pierre Moreno en Paul Ollivier.

Erbarmelijke militaire klucht, speciaal geschreven voor de toen zeer populaire en dikke komiek Bach. Anders gezegd: afgezaagde soldatengein op z'n vulgairst.